آگاهی، بزرگ‌ترین عامل پیشگیری از سرطان سینه

قسمت ۳۵- آگاهی، بزرگ‌ترین عامل پیشگیری از سرطان سینه

  • سایر پلتفرم ها:

سلام من بهنام هستم و این سی و پنجمین قسمت پادکست به‌سلامتی همتونه. پادکستی که توش در مورد بیمارهایی صحبت می‌کنیم که شرایط ویژه‌ای رو از شروع تا درمان بیماری‌شون تجربه‌کردن.

این قسمت با افرادی صحبت کردم که مادرشون درگیر بیماری سرطان سینه بودن.

 این اپیزود در اوایل آبان 1400 ضبط می‌شه.

با اینکه اسم سرطان رو بارها شنیدم اما هنوز خیلی هامون نمیدونیم چرا به این بیماری مبتلا میشیم. عموماً با شنیدن کلمه «سرطان» ترس تمام وجودمون رو می‌گیره، احساس می‌کنیم دیگه همه چیز تموم شده و به آخر خط رسیدیم.

بزرگ‌ترین دلیل ترس ما از این بیماری عدم آگاهیه. اینکه با راه‌های پیشگیری از ابتلا به سرطان آشنا نیستیم و حتی نمی دونیم میشه با تغییر سبک زندگی 40 درصد احتمال ابتلا به این بیماری رو کم کرد. 

توده سرطانی به زبون ساده از رشد غیرطبیعی و بیش از اندازه سلول‌ها در نقاط مختلف بدن به وجود میاد. البته این بیماری اصلاً جدید نیست و محققین تونستن در مومیایی مصریان باستان نشونه‌هایی از ابتلا به سرطان رو پیدا کنن.

طبق آمار سازمان بهداشت جهانی سرطان دومین عامل مرگ در جهانه که از هر 6 مرگ، یکی به دلیل سرطانه. 70 درصد سرطان ها در کشورهای فقیر یا با درآمدهای متوسط اتفاق میفته و هزینه اقتصادی بالایی داره.

شایع ترین سرطانها در جهان سرطان ریه، سینه، روده، پروستات، پوست و معدهه. در ایران شایع ترین سرطان ها برای خانم ها سینه، روده بزرگ و معده و برای آقایان معده، مثانه و پروستانه.

در طول سال روزها و ماه‌هایی برای آگاهی دادن به افراد جامعه در مورد سرطان اختصاص داده شدن و الان تو ماه اکتبریم و این ماه مخصوص اطلاع‌رسانی در مورد سرطان سینه‌ست.

مثل هر سرطان دیگه‌ای سرطان سینه هم به رشد غیرطبیعی سلول‌ها در بافت پستان مربوطه. هرسال از صدهزار زن ایرانی تقریباً 23 نفر به این بیماری مبتلا میشن.

البته این نوع سرطان مختص زنان نیست و مردان هم دچارش میشن، اما شیوعش خیلی کمتره و به دلیل اینکه چکاپ انجام نمیدن، خیلی دیرتر متوجه بیماری میشن و کشندگی بالایی داره.

این قسمت در مورد ترس ها، نگرانی و رفتار افرادی صحبت میکنیم که در طول ده سال گذشته مادرشون دچار سرطان سینه شده بودند.

فاطمه وقتی سی‌سالش بود، دچار کیست خوش‌خیم تو سینش میشه و با عمل توده رو خارجش میکنن. بعد از اون عمل هرسال برای چکاپ به پزشک مراجعه می‌کرد.

مشاهده بیشتر : دکتر زنان خوب

بعد از گذشت 15 سال از عمل جراحیش متوجه وجود کیست کوچکی در سینه سمت راستش شد که با انجام معاینه و نمونه برداری پزشکان تشخیص توده سرطانی دادن.

پری  تو سال 94 به واسطه اتفاقی که برای پسرش افتاد، شرایط زندگیشون به کلی تغییر کرد و شک بزرگی بهش وارد شد.

حدود 6 ماهی رو در استرس و اضطراب دوری از فرزند و آینده نامعلوم نیما میگذروند و اصلا حواسش به سلامت خودش نبود تا جایی که درد سینه و دستش دیگه امانش رو برید و به دکتر مراجعه کرد.

همون طور که توی این قسمت شنیدیدن بیماری سرطان سینه مختص به یک فرد خانواده نیست و همه رو درگیر میکنه، پس باید تمام اعضای جامعه نسبت به این بیماری آگاهی داشته باشن تا خدایی نکرده اگه کسی دچار سرطان شد با مراجعه به پزشک و حفظ روحیه جلوی پیشرفت بیماری رو بگیرن.

اگه علاقه دارین که ببشتر در مورد سرطان سینه بدونین  قسمت بیست و چهارم در مورد این بیماری با دکتر باباخانیان صحبت کردیم.

خب می‌رسیم به پایان هجدهمین قسمت فصل سوم پادکست‌مون و مثل همیشه «به‌سلامتی همتون»

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.8 / 5. تعداد رای‌ها 5

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها