واکسن سینوواک

با واکسن سینوواک آشنا شوید

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

واکسن سینوواک یکی از واکسن های ویروس کرونا است که اخیرا توسط سازمان بهداشت جهانی تایید شده است. در حال حاضر این واکسن توسط یک شرکت چینی ساخته می‌شود و برخی از کشورهای دیگر به صورت اضطراری آن را به شهروندان خود تزریق می‌کنند.

پیش‌تر درباره معروف ‌ترین واکسن‌ های کرونا، اطلاعاتی را با شما به اشتراک گذاشته‌ایم و در این مقاله قصد داریم تا به بررسی واکسن سینوواک بپردازیم. در ادامه با وبلاگ درمانکده همراه باشید.

واکسن سینوواک چیست؟

واکسن سینوواک، واکسن غیرفعالی است که توسط یک شرکت خصوصی چینی تولید می‌شود. در حال حاضر این واکسن در چین و برای استفاده اضطراری در سایر کشورها تایید شده است. منظور از غیر فعال بودن، استفاده از ویروس مرده در این واکسن است. این ویروس نمی‌تواند تکثیر شود، اما پروتئین سنبله سطح را دست نخورده نگه می‌دارد تا سیستم ایمنی بدن را تحریک کند. سپس در صورت حمله ویروس، بدن آنتی بادی‌هایی را برای محافظت در برابر ویروس زنده ایجاد می‌کند.

در آزمایش های بالینی در سراسر جهان مشخص شده است که واکسن سینوواک بین 50 تا 79 درصد در پیشگیری از عفونت بیماری کووید19 موثر است. در حالیکه شاید به اندازه واکسن‌هایی که با استفاده از mRNA ساخته می‌شوند موثر نباشد، ولی همچنان به کنترل همه گیری کرونا کمک می‌کند. طبق نتایج به نظر می‌رسد که اگر افراد سالم هر دو دوز را دریافت کنند، از بیماری شدید و مرگ در امان خواهند بود.

واکسن سینوواک
در واکسن سینوواک از ویروس مرده استفاده شده است

نحوه عملکرد واکسن سینوواک چگونه است؟

انواع مختلفی از واکسن‌ها وجود دارند، و همه آن‌ها برای ایجاد یک پاسخ ایمنی ساخته می‌شوند. اما با توجه به نحوه ساخت این واکسن‌ها، عملکرد آن ها نیز متفاوت است. همانطور که گفتیم، واکسن سینوواک با فناوری ویروس کشته شده، ساخته شده و این فناوری مدت ها است استفاده می شود. این روش را در ساخت واکسن‌های هپاتیت A، آنفولانزا، فلج اطفال و هاری به کار برده‌اند و نتایج مثبتی هم دریافت شده است.

مزیت اصلی توزیع واکسن‌های غیرفعال در مقایسه با واکسن‌های mRNA، در این است که آن‌ها را می‌توان در یخچال معمولی ذخیره کرد و در مکان‌هایی که فریزرهای پیشرفته وجود ندارند، بهترین گزینه است. واکسن مدرنا باید در دمای منفی 20 درجه سانتیگراد و واکسن فایزر باید در منفی 70 درجه سانتی‌گراد یا پایین‌تر نگهداری شود. این موضوع در مکان‌هایی از جهان که به فریزر کافی دسترسی ندارند، مشکل‌ساز می‌شود.

واکسن سینوواک برای زنان باردار

داده‌های موجود درباره بکارگیری واکسن سینوواک در زنان باردار، هنوز به قدری کافی نیستند که بتوان در مورد ارزیابی اثر واکسن یا خطرات احتمالی مرتبط با واکسن صحبت کرد. ولی با این حال، این واکسن یک واکسن غیر فعال با یک ماده کمکی است که معمولاً در بسیاری از واکسن‌های دیگر با مشخصات ایمنی مستند، مانند واکسن‌های هپاتیت و کزاز استفاده می‌شود و برای زنان باردار هم مشکلی به وجود نیاورده‌اند.

بنابراین انتظار می‌رود اثربخشی واکسن سینوواک در زنان باردار با آنچه در زنان غیرباردار در سن مشابه قابل مشاهده است، تفاوت زیادی نداشته باشد. در همین راستا، سازمان جهانی بهداشت استفاده از این واکسن را در زنان باردار توصیه می‌کند، زیرا مزایای واکسیناسیون برای زنان باردار بیشتر از خطرات احتمالی است. همچنین تاخیر در بارداری یا در نظر گرفتن خاتمه بارداری به دلیل واکسیناسیون نیز توصیه نمی‌شود.

واکسن سینوواک برای چه افرادی قابل استفاده است؟

تقریبا این واکسن برای افراد مختلف مشکل‌ساز نیست و به همه بیمارانی که دارای چاقی، بیماری‌های قلبی عروقی و بیماری‌های تنفسی هستند هم توصیه می‌شود. واکسن سینوواک را می‌توان به افرادی که در گذشته به کووید -19 مبتلا بودند، پیشنهاد کرد. داده‌های موجود نشان می‌دهند که پس از ابتلا به بیماری، به طور طبیعی افراد حدود 6 ماه در برابر بیماری ایمن هستند. در نتیجه مبتلایان ممکن است تصمیم بگیرند که واکسیناسیون را تا پایان این 6 ماه به تاخیر بیندازند، به ویژه هنگامی که عرضه واکسن محدود است. اما در محیط‌هایی که شیوع بیماری بیشتر است، توصیه می‌شود بعد از عفونت زودتر واکسیناسیون را انجام دهید.

البته این کار را اصلاً سرخود انجام ندهید و با پزشک مربوطه خود مشورت کنید، یا نظر متخصصان سازمان بهداشت را بررسی کنید. با توجه به نکات گفته شده، انتظار می‌رود که اثر واکسن در زنان شیرده مشابه سایر بزرگسالان باشد. به علاوه، استفاده از این واکسن را در زنان شیرده مانند سایر بزرگسالان توصیه می‌کنند. همچنین لازم نیست پس از واکسیناسیون، شیردهی را قطع کنند.

مشاهده بیشتر : پزشک عفونی خوب

واکسن سینوواک
واکسن سینوواک بین 50 تا 79 درصد در پیشگیری از عفونت بیماری کووید19 موثر است.

واکسن سینوواک به چه افرادی توصیه نمی شود؟

  • افرادی که قبلاً نسبت به واکسن‌ها واکنش آلرژیک شدیدی داشته‌اند، نباید از آن استفاده کنند.
  • افرادی که به کرونا مبتلا هستند، تا زمانیکه از بیماری حاد بهبود نیافته‌اند و در حالت قرنطینه قرار دارند، نباید واکسینه شوند.
  • افرادی که دمای بدن آن‌ها بیش از 38.5 درجه سانتی گراد است باید واکسیناسیون را تا زمانیکه دیگر تب ندارند به تعویق بیندازند.

دوز توصیه شده واکسن سینوواک چقدر است؟

در حال حاضر پیشنهاد می‌شود که واکسن سینوواک را به صورت دوز (0.5 میلی لیتر) و به صورت عضلانی تزریق کنید. طبق نظر سازمان جهانی بهداشت، توصیه می‌شود بین دوز اول و دوم، 2 تا 4 هفته فاصله باشد. همچنین بهتر است که همه افراد واکسینه شده، دو دوز را دریافت کنند. اگر دوز دوم کمتر از 2 هفته پس از نوبت اول تجویز شود، همه چیز طبق روال است. ولی اگر دوز دوم بیش از 4 هفته به تاخیر افتاد، باید در اولین فرصت ممکن اقدام کنید.

نتایج عملکرد واکسن سینوواک در دنیا

این واکسن در برخی از کشورها به صورت آزمایشی یا عمومی‌ تزریق شده است و نتایج برخی از آن‌ها به شرح زیر است:

  1. برزیل

در برزیل، اثر واکسن سینوواک به طور کلی 50.4 گزارش شده است. این کارآزمایی‌ها شامل افرادی بود که علائم واضحی را تجربه نکرده بودند. با این وجود، واکسن در برابر کرونای خفیف در حدود 78 % و در پیشگیری از ابتلای شدید، 100% موثر بوده است.

  1. ترکیه

کارآزمایی های انجام شده در ترکیه شامل افرادی بود که هنگام ثبت نام، تست PCR منفی آن‌ها تایید شده بود. اثربخشی در برابر کووید -19 با حداقل یک علامت، 83.5 درصد گزارش شد. از اول جولای، ترکیه سومین دوز واکسن سینوواک یا واکسن فایزر را برای کارکنان مراقبت‌های بهداشتی و افراد بالای 50 سال ارائه داده است.

  1. اندونزی

اندونزی کمپین واکسیناسیون رایگان کووید -19 برای جوانان کارگر را راه‌اندازی کرد. اندونزی در 11 ژانویه 2021 مجوز واکسن را صادر و به دولت وعده 125 میلیون دوز واکسن سینوواک داده شد. دولت این کشور فقط آزمایش هایی را انجام داد که شامل افراد 18 تا 59 ساله می‌شد، این کارآزمایی‌ها 65.3 درصد کارآیی را گزارش کرده‌اند.

نتیجه‌گیری

این روزها سرعت واکسیناسیون در دنیا افزایش چشمگیری داشته است و در ایران هم چندین مدل واکسن در حال تزریق هستند. هم اکنون واکسن سینوواک در کشور ما تزریق نمی‌شود، ولی واکسن‌های موجود کارایی خوبی دارند و توصیه می‌شود خود را به سرعت واکسینه کنید. چنانچه به مشاوره‌ی بیشتری نیاز دارید، می‌توانید به صورت آنلاین نوبت بگیرید و از طریق مشاوره فوری با پزشکان درمانکده در ارتباط باشید.

[sibwp_form id=4]

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای‌ها 1

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها