ارتباط شادی و سلامتی

شادی و سلامتی چه ارتباطی با هم دارند؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

ارتباط شادی و سلامتی یک ارتباط جدایی ناپذیر است. در باور اکثریت افراد نیز سلامتی و شادی دو ستون اصلی یک زندگی خوب هستند. این دو مقوله بیشتر از آن‌چه که تصور می‌کنید، به هم گره خورده‌اند. از این رو درک وابستگی آن‌ها چندان کار ساده‌ای نیست. اما شکی در این نیست ارتباط شادی و سلامتی بسیار قوی و استوار است.

ارتباط شادی و سلامتی و مزایای فیزیکی شادی

محققان با بررسی ارتباط شادی و سلامتی ، تاثیر شادی در جوانب اختصاصی سلامت از قبیل پاسخ ایمنی به ویروس یا طول عمر را تایید کرده‌اند.

ارتباط شادی و سلامتی بسیار تنگاتنگ است. از این رو تعیین مسیر بین سلامت و شادی دشوار است. سوال اینجاست که :

  • آیا انسان شاد، وضعیت فیزیکی بهتر و روابط قوی‌تری دارد که به نفع سلامت او است؟
  • آیا درگیری با یک بیماری مزمن، باعث بد خلقی می‌شود؟

محققان در تلاش برای پاسخ به این سوالات هستند. اما تعیین این مسیر با اطمینان کامل همیشه چالش‌برانگیز خواهد بود.

بیشتر بخوانید : همه چیز درباره تأثیر حیوانات خانگی در روان

ارتباط شادی و سلامتی

شادی با طیفی از مزایای سلامت فیزیکی، از قبیل فشار خون پایین‌تر، کاهش خطر سکته، سیستم ایمنی قوی‌تر و حتی طول عمر بیشتر، همراه است. احساسات مثبت ناشی از شادی نیز نیز در جوانان با ریسک جراحت و آسیب کمتر و در سالمندان با ریسک ناتوانی کمتر رابطه مستقیم دارد.

آیا افراد شاد بیشتر عمر می‌کنند؟

بله، شادی با طول عمر بیشتر ارتباط مستقیم است. به طور میانگین، افرادی که احساس شادی و آسایش قوی‌تری دارند، نسبت به افرادی که احساسات ضعیف‌تری دارند، بیشتر عمر می‌کنند و این تاثیر هم در زنان و هم در مردان وجود دارد.

آیا شادی می‌تواند سیستم ایمنی شما را تقویت کند؟

ارتباط شادی و سلامتی در هیچ زمینه‌ای قابل چشم پوشی نیست. شادی در تقویت سیستم ایمنی نیز نقش موثری دارد و به پیشگیری از بیماری‌ها و کاهش شدت علائم آن‌ها کمک می‌کند.

برای مثال، در گروهی از افراد که در معرض ویروس آنفلوانزا قرار گرفته بودند، افرادی که معمولا احساسات مثبت‌تری داشتند، کمتر بیمار شدند. همین اتفاق برای کسانی که سطح شادی آن‌ها قبل از مواجهه با ویروس به طور عمدی بالا برده شد نیز رخ داد.

ارتباط شادی و سلامتی

ارتباط شادی و سلامتی به چه شکلی است؟

چندین نظریه برای توضیح چگونگی اثر شادی بر روی سلامت وجود دارد. بر اساس یکی از این نظریات، احساسات مثبت منجر به رفتارها و تغییرات مثبتی از قبیل ورزش، خواب، رژیم غذایی مغذی، تجربه روابط حمایت‌گر و مهارت‌های مقابله با شرایط سخت می‌شود. نظریه‌ی دیگر بر این اعتقاد است که احساسات مثبت در جهت کاهش اضطراب و اثرات مضر آن بر بدن عمل می‌کنند.

آیا شادی می‌تواند بیماری‌ها را درمان کند؟

هیچ شواهدی مبنی بر این‌که شادی می‌تواند بیماری‌ها را درمان کند یا بهبودی آن‌ها را تسریع ببخشد، وجود ندارد. اما مداخلات روانشناسی مثبت می‌توانند به کاهش علائم افسردگی کمک کنند. این مداخلات می‌توانند سلامت روان و میزان رضایت از زندگی را نیز بهبود ببخشند.

سلامتی چگونه شادی را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟

ارتباط شادی و سلامتی به شکل گسترده‌ای هم‌پوشانی دارند. اما سلامت نیز می‌تواند میزان شاد بودن و آسایش را تحت تاثیر قرار دهد. غذاهایی که می‌خوریم، ورزش‌هایی که می‌کنیم و بیماری‌هایی که با آن‌ها مواجه می‌شویم، همه در احساس شادی که تجربه می‌کنیم، نقش دارند.

شادی و سلامتی

آیا سلامت منجر به شاد بودن می‌شود؟

فرضیات متنوعی برای ارتباط بین سلامتی و شادی وجود دارد. بر اساس نتیجه برخی از تحقیقات زمانی که افراد بهتر از خودشان مراقبت کنند، احساس شادی بیشتری خواهند داشت.

برخی پژوهش‌ها نیز نشان می‌دهند که افرادی که سالم‌ترند، دیدگاه مثبت‌تری به زندگی دارند. با این حال، طبق نتایج به دست آمده از سایر تحقیقات وجود یک فاکتور زمینه‌ای مانند ژنتیک یا شخصیت نقش موثرتری در چگونگی ارتباط شادی و سلامتی دارد.

چرا بعد از ورزش احساس شادی می‌کنم؟

ورزش بدن را به تولید اندورفین و انکفالین، هورمون‌های کاهنده‌ی درد و تقویت کننده‌ی لذت، وادار می‌کند. این مواد شیمیایی مسئول احساس سرخوشی پس از دویدن هستند. به علاوه، ورزش تمرکز ما را از نگرانی‌های روزمره و صحبت‌های آسیب‌رسان دور کرده و ما را به گذراندن وقت در بیرون از خانه یا با دیگران هدایت می‌کند.

آیا غذاهای به‌خصوص می‌توانند شادی را تقویت کنند؟

امروزه نتایج تحقیقات، به ارتباط مهمی بین دستگاه گوارش و مغز دست یافته‌اند. غذاهای خاصی مانند ماهی، که سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است، و گیاهانی که سرشار از فیبر هستند، می‌توانند میکروب‌های روده را که به سلامت روان کمک می‌کنند، تقویت کنند.

ارتباط شادی و سلامتی

بار احساسی یک بیماری مزمن چقدر است؟

درد یا بیماری مزمن می‌تواند هزینه‌ی زیادی را بر آسایش و خوشی فرد تحمیل کند. افراد ممکن است با اضطراب مراجعه‌ی مداوم برای تشخیص و درمان درگیر باشند.

این افراد ممکن است از نحوه‌ی تغییر زندگی خود، روابط یا شغلشان بترسند و با فشار مالی مواجه شوند. هم‌چنین، ممکن است برای قسمت‌های تغییر یافته یا از دست رفته‌ی زندگی‌شان اندوهگین شوند.

چگونه با وجود ابتلا به یک بیماری مزمن شاد باشیم؟

افرادی که با یک بیماری مستمر درگیر هستند، می‌توانند همدردی با خود، خودآگاهی و آرامش را برای کمک به مدیریت شادی و سلامت روان خود، تمرین کنند. همدردی با خود می‌تواند از صحبت‌های زیان‌آور و سرزنش کردن خود، جلوگیری کند. خودآگاهی نیز می‌تواند از طریق تمرکز فرد به لحظه‌ی کنونی، او را از افکار اضطراب‌آور در مورد درد و بیماری رها کند.

شما عزیزان برای شناسایی ارتباط شادی و سلامتی می‌توانید از راهنمایی‌های روانشناس و روانپزشک استفاده کنید. البته برای دریافت این راهنمایی‌ها لزومی ندارد که صبر کنید تا در زمان ممکن مراقبت‌های درمانی مورد نیاز خود را به دست آورید. می‌توانید آن را در یک چشم بر هم زدن به صورت آنلاین از طریق  درمانکده انجام دهید.

تیم درمانکده پس از بررسی نیازهای بیماران مختلف و پزشکان، امکان نوبت دهی از بهترین پزشک روان شناس خوب و پزشک روان پزشک خوب تهران را در سایت خود فراهم کرده است. برای انتخاب روانپزشک یا روانشناس مورد نظر خود بدون نیاز به مراجعه حضوری و تماس با مطب، می‌توانید برای دریافت نوبت به لیست بهترین پزشکان روانشناس مراجعه کرده و با توجه به اولین نوبت خالی پزشک، نظرات بیماران، تلفن مطب و آدرس مطب، نوبت خود را به صورت آنلاین رزرو کنید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.8 / 5. تعداد رای‌ها 5

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها