همه چیز درباره تأثیر حیوانات خانگی بر روان

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

نگهداری از حیوانات خانگی این روزها بسیار رایج شده است و برای بسیاری از افراد حیوان خانگی دیگر عضوی از اعضای خانواده محسوب می‌شود. مطالعات انجام شده در مورد تأثیر حیوانات خانگی در روان نشان می‌دهد که نگهداری از حیوانات می‌تواند به کاهش استرس و اضطراب کمک کند و در بهبود وضعیت سلامت نیز مؤثر باشد. شاید برایتان جالب باشد اما شواهد نشان می‌دهد افرادی که سگ دارند، معمولاً فشار خون پایین‌تری دارند و کمتر به بیماری‌های قلبی دچار می‌شوند.

بازی کردن با سگ‌ها موجب افزایش سطح اکسی توسین و دوپامین در مغز می‌شود و تا حد زیادی به سلامت روان کمک می‌کند. در این مقاله از مجله درمانکده می‌توانید با فواید نگهداری حیوانات خانگی بر سلامت جسم و روان آشنا شوید.

بیشتر بخوانید : معاینه فیزیکی و چکاپ بدنی چه ضرورتی دارد؟

تأثیر حیوانات خانگی در روان

اگر تا به حال از حیوان خانگی نگهداری کرده باشید، می‌دانید که عشق به حیوانات چقدر در روحیه و تغییر دادن زندگی مؤثر است. زمانی که سگ یا گربه خانگی‌تان را نوازش می‌کنید، همه استرس‌ها و ناراحتی‌ها فراموش می‌شوند و حسی شیرین جایگزین آن می‌شود. تحقیقات انجام شده در مورد تأثیر حیوانات خانگی در روان نشان می‌دهد که نگهداری از حیوانات خانگی می‌تواند روی سلامت روان مؤثر باشد و به کاهش استرس، اضطراب و از بین بردن حس تنهایی کمک کند. طبق آمارهای به‌دست‌آمده سطح سلامت روان در 74 درصد از افرادی که از حیوان خانگی نگهداری می‌کنند، بهبود پیدا می‌کند. در ادامه می‌توانید با مهم‌ترین تأثیر حیوانات خانگی در روان آشنا شوید.

نگهداری از حیوانات با کاهش استرس ارتباط مستقیم دارد

مهم‌ترین تأثیر حیوانات خانگی در روان کاهش سطح استرس است. بازی با حیوانات و محبت کردن به آن‌ها می‌تواند سطح سروتونین و دوپاین را در بدن افزایش دهد و موجب افزایش احساس آرامش شود. معمولاً افرادی که یک حیوان خانگی دارند، در شرایط استرس‌زا فشار خون کمتری نسبت به سایر افراد دارند.

بیشتر بخوانید : چرا احساس ضعف و بیحالی می‌کنیم؟

تصویر فردی که یک سگ را در آغوش گرفته و به آن عشق می‌ورزد.
نگهداری از حیوانات خانگی موجب کاهش سطح استرس و افزایش احساس آرامش می‌شود.

نگهداری از حیوان خانگی موجب کاهش فشار خون می‌شود

تحقیقات نشان می‌دهد که صحبت کردن و محبت با حیوان و نوازش او می‌تواند به کنترل فشار خون و کاهش ضربان قلب کمک کند. نتایج یک مطالعه که روی تأثیر حیوانات خانگی در افراد مبتلا به فشار خون انجام شد، نشان داد که نگهداری از یک سگ خانگی می‌تواند در عرض 5 ماه فشار خون را به طرز قابل‌توجهی کاهش دهد.

مراقبت از حیوان خانگی به کاهش اضطراب کمک می‌کند

همراهی با یک حیوان خانگی می‌تواند به کاهش اضطراب کمک زیادی کند. حیوانات خانگی سرشار از عشق و محبت هستند و در آغوش گرفتن آن‌ها و محبت کردن به این حیوانات دوست‌داشتنی می‌تواند سطح اضطراب شما را به میزان زیادی کاهش دهد. حیوانات در لحظه حال زندگی می‌کنند و نگهداری از آن‌ها هر لحظه به شما یادآوری می‌کند که روی لحظه حال تمرکز کنید و از نگرانی در مورد آینده و نشخوار گذشته دور باشید.

بیشتر بخوانید : ماساژ بدن و فواید شگفت‌انگیز آن

مراقبت از حیوانات خطر ابتلا به افسردگی را کاهش می‌دهد

مطالعات نشان می‌دهد افرادی که از حیوانات خانگی نگهداری می‌کنند، کمتر به افسردگی مبتلا می‌شوند. محبت کردن به حیوانات و در آغوش گرفتن آن‌ها راهی ساده برای رهایی از تنهایی و تجربه احساس آرامش است. شواهد نشان می‌دهد افرادی که حیوان خانگی دارند، احساس تنهایی و افسردگی کمتری را نسبت به سایر افراد تجربه می‌کنند.

نگهداری از حیوان خانگی موجب تقویت روحیه می‌شود

یکی دیگر از فواید نگهداری حیوانات خانگی بر سلامت جسم و روان تجربه شادی بیشتر است. درست همان لحظه‌ای که از سر کار به خانه می‌آیید و حیوان خانگی‌تان با ذوق به استقبال شما می‌آید، خستگی یک روز کاری از تنتان بیرون می‌رود. تعامل با حیوانات و محبت کردن به آن‌ها موجب می‌شود تا فرد احساس شادی و آرامش بیشتری را در زندگی تجربه کند.

بیشتر بخوانید : راز های ناگفته از مراقبه و مدیتیشن

تصویر سگی که با اشتیاق در حال دویدن به سمت صاحبش است.
عشق بی‌قید و شرط حیوانات و تعاملی که با انسان‌ها برقرار می‌کنند، موجب می‌شود تا فرد احساس بهتری را در زندگی تجربه کند.

افرادی که از حیوان خانگی نگهداری می‌کنند، اعتمادبه‌نفس بیشتری دارند

حیوانات شنونده‌های خوبی هستند و بی‌قید و شرط عشق می‌ورزند. آن‌ها از شما انتقاد نمی‌کنند و پشت سر شما حرف نمی‌زنند. اگر عزت‌نفس پایینی دارید و یا از کمبود اعتمادبه‌نفس رنج می‌برید، نگهداری از یک حیوان خانگی می‌تواند احساس آرامش و امنیت بیشتری به شما القا کند.

افرادی که از حیوان خانگی مراقبت می‌کنند، مسئولیت‌پذیرتر هستند

نگهداری از یک حیوان خانگی شما را مسئولیت‌پذیرتر می‌کند. زمانی که یک سگ، گربه یا همستر در خانه دارید، باید در ساعات مشخصی به او غذا بدهید و یا محل استراحت او را تمیز کند. انجام دادن این مسئولیت‌ها به شما کمک می‌کند تا به فرد مسئولیت‌پذیرتری تبدیل شوید و در سایر امور زندگی نیز مسئولیت کارهای خود را بپذیرید.

بیشتر بخوانید : نقش و منابع ویتامین­ ها در سلامت عمومی بدن

نگهداری از حیوان به شما کمک می‌کند تا عشق را تجربه کنید

نگهداری از حیوانات خانگی موجب ترشح هورمونی به نام اکسی توسین در بدن می‌شود. این هورمون که با نام هورمون عشق شناخته می‌شود، موجب می‌شود تا تجربه‌ای متفاوت و دوست‌داشتنی را در قلبتان احساس کنید. تحقیقات نشان می‌دهد که نگاه کردن به چهره سگ‌ها و همچنین تعامل با سگ‌ها موجب ترشح هورمون اکسی توسین هم در بدن انسان و هم در بدن سگ‌ها می‌شود.

مراقبت از حیوان خانگی شما را وادار به تحرک می‌کند

زمانی که در خانه از یک حیوان خانگی مراقبت می‌کنید، باید برای بازی کردن با او و بیرون بردنش نیز وقت صرف کنید. پیاده‌روی با حیوان خانگی موجب می‌شود تا از منزوی ماندن در خانه دور شوید و تعاملات خود را با دنیای بیرون افزایش دهید. از طرف دیگر بازی کردن با سگ‌ها درست مثل ورزش کردن به سلامت بدن شما کمک می‌کند. ورزش و پیاده‌روی با سگ‌ها می‌تواند به بهبود سلامت روان و کاهش ابتلا به افسردگی و خلق‌وخوی منفی کمک زیادی کند.

بیشتر بخوانید : گیاه‌خواری و ارتباط آن با انواع بیماری‌ها

تصویر فردی که در حال پیاده‌روی و بازی با سگ در فضای بیرون از خانه است.
نگهداری از حیوان خانگی موجب افزایش تحرک و همچنین تعامل بیشتر فرد با دنیای بیرون می‌شود.

چطور یک حیوان خانگی را برای نگهداری در خانه انتخاب کنیم؟

برای خیلی از افراد اولویت نگهداری از حیوان خانگی در خانه سگ و گربه است؛ اما نگهداری از سگ و گربه در آپارتمان‌های کوچک امروزی کمی چالش‌برانگیز است. از طرف دیگر ممکن است شما هم مثل خیلی از افراد دیگر به موی سگ و گربه آلرژی داشته باشید و امکان نگهداری از آن را نداشته باشید، در این شرایط بهتر است یک حیوان خانگی کوچک‌تر را انتخاب کنید.

به خاطر داشته باشید که برای نگهداری از حیوانات خانگی قبل از هر چیزی باید فضای مناسبی برای نگهداری از آن داشته باشید. نگهداری از طوطی، همستر، خرگوش، خوکچه هندی و پرندگان کوچک و ماهی نیز می‌تواند برای علاقه‌مندان به نگهداری از حیوان خانگی مناسب باشد.

بیشتر بخوانید : تاثیر و ضرر سیگار روی بدن

کدام حیوانات نقش مؤثرتری بر سلامت روان دارند؟

بیشتر تحقیقات انجام شده درباره تأثیر حیوانات خانگی در روان روی اسب‌ها و سگ‌ها انجام شده است. در یک مطالعه که در سال 2016 روی افرادی که از سگ‌ها با افرادی که از گربه یا سایر حیوانات خانگی نگهداری می‌کنند انجام شد، مشخص شد که نگهداری از سگ‌ها بیشتر روی مسئولیت‌پذیری و افزایش اعتمادبه‌نفس مؤثر هستند. سگ‌ها شخصیت وابسته‌تری نسبت به سایر حیوانات دارند و از همین رو موجب تقویت احساس مسئولیت‌پذیری و اعتمادبه‌نفس در صاحبان خود می‌شوند.

تصویر فردی که در حال نوازش یک اسب و محبت کردن به او است.
برای نگهداری از حیوانات خانگی باید بتوانید ارتباط قوی با آن حیوان برقرار کنید و حس خوبی را در کنار او تجربه کنید.

به خاطر داشته باشید که هر حیوانی که شخص با او احساس ارتباط کند، بهترین گزینه است. مهم نیست از یک سگ در خانه مراقبت می‌کنید یا یک پرنده یا ماهی دارید، مهم این است که احساس خوبی را در کنار آن حیوان تجربه کنید و بتوانید با آن ارتباط قوی برقرار کنید.

برای نگهداری از حیوان خانگی همه جوانب را در نظر بگیرید

هر چند امروزه تأثیر حیوانات خانگی در روان تا حد زیادی به اثبات رسیده است، اما باید بدانید که حیوانات خانگی نمی‌توانند بیماری‌های روانی را درمان کنند. آن‌ها شنوندگان خوبی هستند و به شما عشقی بی‌قید و شرط می‌ورزند، اما اگر شما با مشکلات جدی روانی دست و پنجه نرم می‌کنید، لازم است از یک متخصص برای درمان کمک بگیرید. فراموش نکنید که مالکیت یک حیوان خانگی تعهد بزرگی است و نیاز به صرف زمان، هزینه و تمرکز دارد. به علاوه اگر هنوز در قلبتان حیوانات را دوست ندارید و به نگهداری از آن‌ها علاقه‌مند نیستید، بهتر است فکر نگهداری از آن‌ها را نیز از سرتان بیرون بریزید.

بیشتر بخوانید : شادی و سلامتی چه ارتباطی با هم دارند؟

جمع‌بندی

حیوانات خانگی شادی و امنیت بیشتری را به زندگی صاحبانشان به ارمغان می‌آورند و در عوض تنها به مراقبت و همراهی نیاز دارند. به گفته دکتر روانشناس نگهداری از حیوان خانگی می‌تواند نگرانی‌های شما را کاهش دهد و شما را به فردی شادتر و سالم‌تر تبدیل کند. شما میتوانید برای مشورت بیشتر درباره این موضوع با مشاور آنلاین پزشک روانشناس در سایت نوبت دهی آنلاین دکتر مراجعه کنید. اما به هر حال در نظر گرفتن همه جوانب برای نگهداری از یک حیوان در خانه ضروری است.

منابع: myonlinetherapy، psychcentral

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد رای‌ها 22

هنوز امتیازی ثبت نشده

مژده عاشوری
مژده شرف عاشوری

من مژده شرف عاشوری هستم؛ لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش که سال‌هاست به صورت تخصصی می‌نویسم و ترجمه می‌کنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت می‌برم و علاقه زیادی به ترجمه و نوشتن محتوا در حوزه سلامت، تغذیه و پزشکی دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

5 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها