علم شادی

علم شادی چیست و چه اهمیتی دارد؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

آیا تا کنون به این موضوع فکر کرده‌اید که علم شادی چیست و چه اهمیتی در زندگی دارد؟ اگر چه شاید شادی یک مفهوم نامشخص به نظر برسد، اما علم آن همانند تکه‌های کلیدی این تجربه است. این­ که چه تصمیمات، فعالیت و افکاری ما را به رضایت می‌­رساند . همچنین سوء تفاهم‌های رایج درمورد خوشبختی و تئوری‌های کشف شده در این زمینه که منشا و سرچشمه حال خوب را توضیح می‌دهد، همه و همه جزو مباحث علم شادی است.

آیا داشتن گزینه‌های مختلف برای انتخاب شادی بیش‌تر می‌شود؟

این باور به نظر منطقی می‌رسد که داشتن گزینه‌های مختلف برای انتخاب منجر به رسیدن به نتایج بهتر می‌­شود. اما اگر تعداد گزینه‌های پیش رو بسیار زیاد باشد، فرد در تصمیم ­گیری دچار استرس می‌­شود. زیرا ممکن است مدام به فرصت­‌هایی که از دست می‌­دهد فکر کند. به این وضعیت تناقض انتخاب گفته می­‌شود که بری شوارتس (Barry Schwartz) روان­شناس آن را ابداع کرده است.

علم شادی

آیا کسانی که برنده لاتاری می‌شوند افراد خوشحال‌تری هستند؟

طبق علم شادی بسیاری از کسانی که برنده لاتاری می‌شوند نه تنها نسبت به همتایان خود احساس خوشبختی بیشتری نمی­‌کنند. بلکه بعضی از آن‌ها درنتیجه ولخرجی، سروکله زدن با امور حقوقی و زندگی با کسانی که تقاضای بخشی از دارایی آن­ها را دارند، رفته رفته به افرادی غمگین و گوشه‌گیر تبدیل می‌شوند.

با این حال، تحقیقات نشان می‌دهد وقتی این افراد پول خود را صرف نیازهای ابتدایی کنند یا استفاده متعادل‌تری از آن داشته باشند، احساس امنیت، خوشبختی و شادی بیشتری خواهند داشت.

تئوری علم شادی

همانگونه که می‌دانید روان­شناسی مثبت­ گرا یک مکتب فکری است که به درک عواملی اختصاص یافته است که منجر به رشد افراد و جوامع می‌شود. بر اساس علم شادی نیز ثابت شده که پنج عامل باعث افزایش سلامتی می‌شود که در ادامه این عوامل را مشاهده می‌کنید.

  • احساس مثبت
  • مشارکت
  • روابط
  • معنا
  • دستاورد

علم شادی

منظور از میزان شادی چیست؟

طبق تحقیقات انجام شده بر روی علم شادی همه ما با میزان شادی معین یا سطح مشخصی از شادی متولد می‌شویم. به همین دلیل است که معمولا بعد از تجربه موفقیت یا تراژدی به تدریج خود را با شرایط جدید سازگار می‌کنیم. اما عواطف ما به همان میزان سلامتی عاطفی که از نظر ژنتیکی برایمان مشخص شده است، باز می‌گردد.

آیا بر اساس علم شادی می‌توان میزان شادی را تغییر داد؟

بر اساس علم شادی تعهد داشتن، همدردی و نوع ­دوستی به تغییر میزان شادی کمک می‌کند. زیرا این ویژگی ارتباط مستقیمی با افزایش میزان رضایت از زندگی دارد.

کمک به دیگران نیز باعث خوشحالی بیشتر فرد می­‌شود. زیرا عزت نفس را بالا می­‌برد، ارزش وجودی فرد را افزایش می‌­دهد. این رفتارها همچنین هدف و معنای عمیق‌­تری به زندگی می‌بخشد.

علم شادی

منظور از تردمیل لذت چیست؟

زمانی که افراد در زندگی خود به نقطه عطفی می­‌رسند، احساس شادی زیادی دارند. به عنوان مثال خریدن ماشین جدید یا گرفتن اضافه حقوق که باعث افزایش میزان شادی می‌شود، از جمله این نقاط عطف است.

اما مدتی بعد از این نقاط عطف این احساس شادی دوباره به همان میزان شادی اولیه می‌­رسند. این وضعیت در اصطلاح تحت عنوان سوخت تردمیل لذت شناخته می‌شود. یعنی فرد مدام فکر می­‌کند “تغییر بعدی” باعث خوشحالی بیش‌تر او خواهد شد. اما توجه داشته باشید که طبق علم شادی، تنوع و حس قدردانی می‌تواند نقش موثری در احساس لذت و خوشبختی داشته باشد و فرد را از زیاده‌خواهی دور کند.

منظور از کیک شادی چیست؟

کیک شادی مدلی است برای عواملی که در زندگی می‌توانند میزان شادی را تعیین کنند. در این مدل فرض بر این است که 50 درصد شادی به ژن، 10 درصد به شرایط زندگی و 40 درصد به تصمیمات شخصی و فعالیت­‌هایی که برای افزایش شادی در آن شرکت می‌کنیم مرتبط است.

شما عزیزان برای کسب اطلاعات در مورد علم شادی و اهمیت آن می‌توانید از راهنمایی‌های روانشناس و روانپزشک استفاده کنید. البته برای دریافت این راهنمایی‌ها لزومی ندارد که صبر کنید تا در زمان ممکن مراقبت‌های درمانی مورد نیاز خود را به دست آورید. می‌توانید آن را در یک چشم بر هم زدن به صورت آنلاین از طریق درمانکده انجام دهید.

تیم درمانکده پس از بررسی نیازهای بیماران مختلف و پزشکان، امکان نوبت دهی از لیست پزشک متخصص روانشناس و لیست پزشک متخصص اعصاب و روان را در سایت خود فراهم کرده است. برای انتخاب روانپزشک یا روانشناس مورد نظر خود بدون نیاز به مراجعه حضوری و تماس با مطب، می‌توانید برای دریافت نوبت به لیست بهترین پزشکان روانشناس مراجعه کرده و با توجه به اولین نوبت خالی پزشک، نظرات بیماران، تلفن مطب و آدرس مطب، نوبت خود را به صورت آنلاین رزرو کنید.

منبع : psychologytoday

Loading

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.8 / 5. تعداد رای‌ها 4

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

1 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها