خواص انبه چیست؟ ۷ خاصیت بی‌نظیر انبه برای مردان و زنان

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

انبه یک میوه نسبتا درشت و هسته‌دار است که خاستگاه آن به هند و آسیای جنوب شرقی برمی‌گردد. این میوه استوایی که به عنوان سلطان میوه‌ها نامگذاری شده است، سرشار از مواد مغذی مختلف از جمله ویتامین A و ویتامین C است. در این مقاله از مجله درمانکده به بررسی خواص انبه و مضرات احتمالی آن می‌پردازیم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

خواص انبه برای کودکان و بزرگسالان

انبه حاوی مقدار زیادی ویتامین، ماده معدنی و سایر ترکیبات گیاهی مفید است. این مواد مغذی از سلول‌ها در برابر آسیب محافظت می‌کنند، سلامت جنسی را بهبود می‌بخشند، سیستم ایمنی را تقویت می‌کنند و فواید مهم دیگری برای سلامتی دارند.

در طب سنتی هم از میوه و برگ‌های انبه برای درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده می‌شود. خواص انبه از نظر طب سنتی عبارت‌اند از: درمان اسهال، کنترل هموروئیدهای خونریزی‌دهنده و رفع عفونت‌های باکتریایی.

در ادامه به تعدادی از مهم‌ترین خواص انبه خشک و انبه تازه اشاره می‌کنیم.

اینفوگرافی درباره خواص انبه
انبه سرشار از مواد مغذی ضروری است و از سلامت بدن حمایت می‌کند.

۱. سرشار از مواد مغذی مختلف است

انبه اغلب به عنوان یک سوپرفود در نظر گرفته می‌شود، چون مواد مغذی مختلفی دارد که از سلامت بدن حمایت می‌کنند. یک لیوان انبه تازه خردشده می‌تواند مواد مغذی زیر را در اختیار بدن قرار دهد:

  • کالری: ۹۹
  • پروتئین: ۱/۴ گرم
  • چربی: ۰/۶ گرم
  • کربوهیدرات: ۲۴/۸ گرم
  • فیبر: ۲/۶ گرم
  • ویتامین A: معادل ۱۰ درصد نیاز روزانه
  • ویتامین B6: معادل ۱۲ درصد نیاز روزانه
  • ویتامین C: معادل ۶۷ درصد نیاز روزانه
  • ویتامین E: معادل ۱۰ درصد نیاز روزانه
  • فولات (ویتامین B9): معادل ۱۸ درصد نیاز روزانه
  • نیاسین (ویتامین B3): معادل ۷ درصد نیاز روزانه
  • مس: معادل ۲۰ درصد نیاز روزانه
  • پتاسیم: معادل ۶ درصد نیاز روزانه

بیشتر بدانید: خواص شنبلیله چیست؟ درمان طاسی سر تا تقویت اسپرم

انبه منبع خوب ویتامین C است. این ویتامین محلول در آب سیستم ایمنی را سالم نگه می‌دارد، به جذب آهن در بدن کمک می‌کند و در تشکیل کلاژن که یکی از اجزای سازنده پوست است نقش دارد. فولات موجود در انبه هم نقش مهمی در تولید DNA و تقسیم سلولی دارد و به ویژه برای زنان باردار مهم است، چون از رشد مناسب جنین حمایت می‌کند.

انبه همچنین حاوی مقدار زیادی مس است که برای تولید انرژی و ساخت بافت همبند و گلبول‌های قرمز خون ضروری است. از خواص انبه برای اعصاب هم استفاده می‌شود. چون این میوه پتاسیم دارد که به عملکرد اعصاب کمک می‌کند. از سایر فواید پتاسیم می‌توان به تنظیم فشار خون و ضربان قلب اشاره کرد.

در هنگام بررسی فواید انبه باید درباره خواص انبه خشک هم صحبت کرد. چون انبه خشک منبع خوب ویتامین C است که یک آنتی‌اکسیدان قوی محسوب می‌شود و با از بین بردن رادیکال‌های آزاد از آسیب سلولی و بروز بیماری‌های مزمن جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، منبع خوب ویتامین A، فولات و فیبر به شمار می‌رود.

۲. منبع خوب آنتی‌اکسیدان است

انبه سرشار از پلی‌فنول‌های مفیدی است که عمدتا در پوست، پالپ و هسته آن یافت می‌شوند. پلی‌فنول‌ها که خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارند از سلول‌ها در برابر آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند.

بیشتر بخوانید: خواص انار برای سلامتی؛ گنجینه سلامتی با خواص معجز‌‌ه‌آسا

رادیکال‌های آزاد مولکول‌های ناپایداری هستند که به طور طبیعی توسط بدن به عنوان محصول جانبی متابولیسم تولید می‌شوند. اما قرار گرفتن در معرض نور خورشید، آلودگی یا دود سیگار می‌تواند تولید آن‌ها را افزایش دهد. بر اساس تحقیقات، آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد به ایجاد بیماری‌های مزمن از جمله بیماری قلبی و سرطان منجر می‌شود.

یک زن جوان که انبه می‌خورد
انبه رادیکال‌های آزاد را خنثی می‌کند و احتمال ابتلا به بیماری را کاهش می‌دهد.

۳. برای سلامت جنسی مفید است

تحقیقات درباره خواص انبه برای مردان نشان می‌دهد که آنتی‌اکسیدان‌های موجود در این میوه می‌توانند فعالیت رادیکال‌های آزاد را برای محافظت از اسپرم خنثی کنند، بنابراین کیفیت اسپرم و قدرت باروری را بهبود می‌بخشند.

از خواص انبه برای زنان و بهبود باروری آن‌ها هم استفاده می‌شود. ویتامین E موجود در انبه قدرت باروری را در زنان بهبود می‌بخشد، التهاب و استرس اکسیداتیو را در دستگاه تناسلی آن‌ها کاهش می‌دهد و از اختلالات تولید مثل جلوگیری می‌کند. البته بیشتر تحقیقات درباره تاثیر ویتامین E بر باروری زنان در لوله آزمایش یا روی حیوانات آزمایشگاهی انجام شده است؛ بنابراین برای تایید آن‌ها به مطالعات انسانی نیاز است.

بیشتر بدانید: خواص بیدمشک چیست؟ ۸ خاصیت شگفت‌انگیز و عوارض احتمالی

۴. از سیستم ایمنی بدن حمایت می‌کند

از بهترین خواص انبه می‌توان به تقویت سیستم ایمنی اشاره کرد، چون این میوه منبع خوب مواد مغذی مهم مثل ویتامین C، ویتامین A، ویتامین E، ویتامین B6، فولات و مس است.

ویتامین C با افزایش تولید گلبول‌های سفید خون که به بدن در مبارزه با عفونت‌ها و سایر بیماری‌ها کمک می‌کنند، باعث تقویت سیستم ایمنی می‌شود. از سوی دیگر، این ویتامین از سلول‌های ایمنی در برابر آسیب اکسیداتیو محافظت می‌کند.

۵. در حفظ سلامت قلب موثر است

پتاسیم موجود در انبه می‌تواند با کاهش انقباض در دیواره عروق خونی به درمان فشار خون بالا کمک کند. این ماده معدنی مهم همچنین دفع سدیم (نمک) را در ادرار افزایش می‌دهد و از این طریق باعث کاهش اثرات مضر آن می‌شود. علاوه بر این، انبه دارای فیبر است که می‌تواند سطح کلسترول را در خون کاهش دهد و به حفظ وزن در محدوده سالم کمک کند. کلسترول بالا و چاقی هر ۲ از عوامل خطر بیماری‌های قلبی هستند.

یک مطالعه روی موش‌ها نشان داد که منگیفرین موجود در انبه به طور قابل‌توجهی سطح کلسترول تام، کلسترول بد (LDL) و تری‌گلیسیرید را کاهش می‌دهد؛ در حالی که باعث افزایش کلسترول خوب (HDL) می‌شود.

یک مرد که دست‌هایش را روی قلب خود قرار داده است
کسانی که انبه می‌خورند کمتر از دیگران به بیماری قلبی مبتلا می‌شوند.

۶. هضم را بهبود می‌بخشد

انبه حاوی آنزیم‌های گوارشی آمیلاز و اینورتاز است که به بدن شما کمک می‌کنند غذا را به مولکول‌های کوچک‌تری تجزیه کند که به راحتی جذب می‌شوند.

بیشتر بدانید: خواص گل ختمی چیست؟ ۱۰ خاصیت اعجاب‌انگیز که باید بدانید

به علاوه، یک مطالعه درباره خواص خوردن انبه در شب و روز نشان داد که پلی‌فنول‌های این میوه از روده در برابر التهاب محافظت می‌کنند. در حقیقت، فیبر و پلی‌فنول‌های موجود در انبه خواص پری‌بیوتیکی دارند و باعث افزایش باکتری‌های خوب در روده می‌شوند.

در تحقیقات مشخص شده است که خوردن روزانه انبه در مقایسه با مصرف مکمل فیبر در رفع یبوست مزمن موثرتر است. این یافته نشان می‌دهد که به غیر از فیبر، سایر ترکیبات موجود در انبه هم در حفظ سلامت دستگاه گوارش نقش دارند.

۷. به داشتن پوست سالم کمک می‌کند

انبه حاوی مقدار زیادی ویتامین C است. این ماده مغذی برای تولید کلاژن، یک نوع بافت که به پوست خاصیت ارتجاعی می‌بخشد و از بروز چین و چروک جلوگیری می‌کند، مورد نیاز است.

سایر قسمت‌های گیاه انبه هم می‌توانند برای پوست مفید باشند. در تحقیقی که روی گروه کوچکی از افراد انجام شد، عصاره به دست‌آمده از برگ‌های انبه در کاهش آکنه موثر بود. با این حال، برای تایید این یافته به مطالعات بیشتری نیاز است.

استفاده موضعی از این میوه هم برای پوست مفید است. از خواص مالیدن انبه به پوست می‌‌توان به پاکسازی منافذ پوست و کاهش آکنه اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: خواص آووکادو چیست؟

چه کسانی نباید انبه بخورند؟

انبه برای اکثر مردم بی‌خطر است. با این حال، با توجه به شرایط زیر باید چند نکته را در نظر داشت:

  • آلرژی: پوست انبه حاوی اوروشیول است. بیشتر کسانی که به انبه آلرژی دارند به این ماده واکنش نشان می‌دهند؛ اما اگر پوست میوه جدا شود، می‌توانند سایر قسمت‌های آن را بخورند.
  • سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS): انبه یک ماده غذایی با فودمپ (FODMAP) بالا است؛ یعنی حاوی کربوهیدرات‌هایی است که به سختی در روده کوچک جذب می‌شوند. بنابراین ممکن است در بعضی از افراد، به خصوص افراد مبتلا به سندرم روده تحریک‌پذیر، مشکلات گوارشی از جمله نفخ ایجاد کند.
  • دیابت: از سایر مضرات انبه می‌توان به افزایش قند خون اشاره کرد، چون مقدار زیادی قند طبیعی در آن وجود دارد. توصیه می‌شود افراد مبتلا به دیابت از این میوه در حد اعتدال استفاده کنند.
  • آسم: بعضی از افراد به ویژه بیماران مبتلا به آسم ممکن است به انبه‌ خشک که به آن سولفیت اضافه شده است، واکنش نشان دهند. سولفیت یک نوع ماده نگهدارنده است که برای حفظ رنگ و جلوگیری از فساد به میوه‌های خشک اضافه می‌شود.
پزشک قند خون بیمار را با گلوکومتر اندازه می‌گیرد
اگر دیابت دارید، در مصرف انبه زیاده‌روی نکنید.

کلام پایانی

انبه یک میوه آبدار است که می‌تواند بسیاری از مواد مغذی مورد نیاز بدن از جمله فولات، ویتامین C، ویتامین A و ویتامین E را تامین کند. مصرف این میوه با بهبود عملکرد سیستم ایمنی، هضم و سلامت قلب مرتبط است. اما احتمال دارد بعضی از افراد با خوردن آن دچار مشکل شوند.

بیشتر بدانید: خواص رزماری؛ مهم‌ترین فواید آن از سلامت مو تا سم‌زدایی کبد

اگر بیماری خاصی دارید، قبل از مصرف انبه درباره خواص و مضرات آن با متخصص تغذیه مشورت کنید. سایت درمانکده این امکان را برای شما فراهم کرده است که با بهترین متخصصان آشنا شوید و از آن‌ها وقت بگیرید. در درمانکده امکان اخذ نوبت جهت ویزیت حضوری یا مشاوره آنلاین با دکتر تغذیه وجود دارد.

سوالات متداول

خواص انبه زرد و سبز چیست؟

انبه زرد سیستم ایمنی را تقویت می‌کند، احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد، سلامت جنسی را بهبود می‌بخشد و در حفظ سلامت پوست موثر است. از خواص انبه سبز یا نارس می‌توان به جلوگیری از سرطان، کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی و تحریک تولید کلاژن در پوست اشاره کرد.

خواص انبه با شیر چیست؟

خوردن شیر همراه با انبه به افزایش استحکام استخوان‌ها، تقویت سیستم ایمنی و بهبود سلامت دستگاه گوارش کمک می‌کند.

انبه چه فوایدی برای رحم دارد؟

شواهد در مورد خواص انبه برای رحم نشان می‌دهد که این میوه به دلیل داشتن مواد مغذی مختلف از سلامت بافت رحم محافظت می‌کند و احتمال ابتلا به سرطان رحم را کاهش می‌دهد.

خواص انبه برای کمر چیست؟

این میوه التهاب و اسپاسم عضلانی را کاهش می‌دهد و از این طریق باعث تسکین کمردرد می‌شود.

آیا می‌توان از خواص انبه در شیمی درمانی استفاده کرد؟

این میوه هضم را در بیماران مبتلا به سرطان بهبود می‌بخشد و اشتهای آن‌ها را افزایش می‌دهد. البته افراد مبتلا به سرطان باید قبل از ایجاد هر گونه تغییر در رژیم غذایی خود با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنند.

آیا می‌توان هر روز انبه خورد؟

توصیه می‌شود حد اعتدال را در مصرف این میوه رعایت کنید و در طول روز بیش از یک لیوان انبه تازه یا نصف لیوان انبه خشک نخورید.

منابع: verywellhealth, health, healthline

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای‌ها 1

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها