نکات مهم سلامتی برای مسافرت به مناطق خشک

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

برای حفظ سلامتی در سفر به مناطق خشک لازم است از قبل خودتان را برای این شرایط آب و هوایی آماده کنید. خشکی هوا موجب خشک شدن پوست، سوزش چشم‌ها و خشک شدن بینی و گاهی اوقات خونریزی از بینی می‌شود. مخصوصا اگر در آب و هوای معتدل و شرجی زندگی می‌کنید، با قرار گرفتن در شرایط آب و هوایی خشک بیشتر اذیت خواهید شد. اما برای حفظ سلامت در مناطق خشک چه راهکارهایی وجود دارد؟ آیا چیزی در مورد لیست مواد غذایی مناسب مناطق خشک می‌دانید؟ در این مقاله از مجله درمانکده می‌توانید با چک‌لیست موارد بهداشتی برای سفر به مناطق خشک آشنا شوید و سفر لذت‌بخش‌تری را تجربه کنید.

نکاتی برای حفظ سلامت در مناطق خشک

سلامتی در سفر به مناطق خشک برای مسافرانی که قصد دارند به مکان‌هایی با شرایط آب و هوایی خشک سفر کنند، اهمیت زیادی دارد. در ادامه می‌توانید با نکات کاربردی برای حفظ سلامت در مناطق خشک آشنا شوید.

بیشتر بدانید: حساسیت به آجیل؛ مراقب خودت در عید نوروز باش

اینفوگرافی نکات سلامت در مناطق خشک
برای سلامت در مناطق خشک بهتر است از کرم مرطوب‌کننده و قطره چشمی استفاده کنید.

بیشتر بدانید: 9 نکته مهم برای حفظ سلامتی در سفر به مناطق مرتفع

استفاده از کرم مرطوب‌کننده را فراموش نکنید

اولین موضوعی که باید برای حفظ سلامت در مناطق خشک به آن توجه کنید، جلوگیری از خشکی پوست است. سعی کنید هر روز چند بار پوست صورت و دست‌هایتان را با یک کرم مرطوب‌کننده مناسب چرب کنید. بهتر است قبل از استفاده از کرم مرطوب‌کننده ابتدا یک لایه کرم آبرسان روی پوست بزنید و سپس از یک کرم مرطوب‌کننده قوی استفاده کنید. اگر به بیماری پوستی خاصی مبتلا هستید، بهتر است قبل از سفر با یک پزشک مشورت کنید. خوب است بدانید که در درمانکده بیشتر از 340 پزشک متخصص فعالیت می‌کنند و شما می‌توانید از هر نقطه از دنیا و در هر شرایطی به‌سادگی با یکی از این پزشکان ارتباط برقرار کنید.

بیشتر بدانید: نکات مهم برای حفظ سلامتی در سفر به مناطق مرطوب

تصویر فردی که در حال استفاده کرم مرطوب‌کننده است.
یکی از بهترین روش‌ها برای جلوگیری از خشکی پوست در سفر استفاده از کرم مرطوب‌کننده است.

برای جلوگیری از خشکی چشم از قطره چشمی استفاده کنید

بسیاری از افراد با قرار گرفتن در شرایط آب و هوایی خشک دچار خشکی و خارش چشم می‌شوند. برای حفظ سلامتی در سفر به مناطق خشک حتما با خودتان قطره استریل چشمی یا همان اشک مصنوعی را داشته باشید. می‌توانید تا چند بار در روز از این قطره برای چشم‌ها استفاده کنید.

برای جلوگیری از خشکی بینی، آن را شستشو دهید

یکی دیگر از مشکلاتی که ممکن است با سفر به مناطق خشک تجربه کنید، خشک شدن بینی است. برای جلوگیری از مشکل بهتر است یک محلول شستشوی بینی از داروخانه تهیه کنید و هر روز داخل بینی را با این محلول شستشو دهید. برای این کار می‌توانید محلول را داخل سرنگ بدون سوزن بریزید و سپس با فشار داخل بینی را شستشو دهید. این کار به پاکسازی بینی و همچنین جلوگیری از خشک شدن آن کمک زیادی می‌کند.

شستشوی بینی حتی برای افرادی که در هوای خشک دچار آلرژی و حساسیت می‌شوند، روش بسیار موثری است و به پاکسازی بینی و رفع علائم آلرژی کمک زیادی می‌کند.

بیشتر بدانید: چه داروهایی در طول مسافرت همراه داشته باشیم؟

تصویر فردی که در حال شستشوی بینی با محلول شستشو است.
شستشوی بینی با محلول شستشو از خشک شدن بینی جلوگیری می‌کند و نقش موثری بر رفع علائم آلرژی در مناطق خشک دارد.

اگر بینی‌تان خونریزی دارد، از وازلین استفاده کنید

معمولا افرادی که در مناطق شرجی و آب و هوای معتدل زندگی می‌کنند، با قرار گرفتن در مناطق خشک بیشتر آسیب می‌بینند. در صورتی که در هوای خشک بینی شما خونریزی پیدا می‌کند، می‌توانید ابتدا داخل بینی را با شوینده بشویید. حال نوک انگشتتان را به وازلین آغشته کنید و داخل بینی را کاملا با وازلین چرب کنید. این کار تا حد زیادی از خشک شدن بینی و خونریزی جلوگیری می‌کند. در صورت لزوم می توانید مشاوره با دکتر عمومی آنلاین مشورت کنید و هم می توانید به صورت حضوری به فوق تخصص های جراحی عمومی مراجعه کنید.

در طول روز آب بیشتری بنوشید

برای حفظ سلامتی در سفر به مناطق خشک باید روزانه آب بیشتری مصرف کنید. به خاطر داشته باشید که در آب و هوای خشک بدن ما بیشتر در معرض کم آبی قرار دارد. این موضوع می‌تواند موجب کسالت، بی‌حالی و یبوست شود. هرچقدر میزان گرما و خشکی هوا بیشتر باشد، بدن بیشتر عرق می‌کند و آب بیشتری را از دست می‌دهد. از رایج‌ترین علائم کم آبی بدن می‌توان به زرد شدن ادرار، سردرد، گرفتگی عضلات، سبکی سر و احساس خستگی اشاره کرد. سعی کنید در طول روز بیشتر از همیشه آب مصرف کنید و همیشه همراه خودتان یک بطری آب داشته باشید.

تصویر فردی که در فشار بیرون از خانه در حال نوشیدن آب است.
برای حفظ سلامتی در سفر به مناطق خشک بهتر است به‌طور مرتب آب بنوشید.

از عینک آفتابی استفاده کنید

اگر به مکانی سفر می‌کنید که آب و هوای آن گرم و خشک است، حتما در طول روز از عینک آفتابی استفاده کنید. استفاده از عینک آفتابی از چشم‌های شما در برابر اشعه ماوراءبنفش خورشید محافظت می‌کند و از طرفی جلوی خشک شدن چشم‌ها را نیز تا حد زیادی می گرد. تحقیقات نشان می‌دهد که قرار گرفتن در معرض نور خورشی می‌تواند موجب بروز مشکلاتی جدی مثل سرطان چشم شود و روی سلول‌های بینی تاثیر بگذارد.

برای حفظ سلامت در مناطق خشک بیشتر حمام کنید

یکی از راه‌های خنک ماندن و هیدراته کردن پوست در مناطق خشک، حمام کردن است. در طول سفرتان به مناطق خشک سعی کنید حداقل یک بار در روز دوش بگیرید. این کار به از بین بردن عرق و سموم روی پوست کمک می‌کند و جلوی تیره شدن پوست شما را نیز می‌گیرد.

هر روز محلول آب نمک بنوشید

برای حفظ سلامتی در سفر به مناطق خشک بهتر است روزی 2 بار محلول آب نمک بنوشید. از آنجایی که در آب و هوای خشک بدن در اثر تعریق مقدار زیادی آب و نمک از دست می‌دهد، استفاده از محلول آب نمک می‌تواند جایگزین مناسبی باشد. به خاطر داشته باشید که آب نمک برای افرادی که در طول روز نمک زیادی مصرف می‌کنند و یا فشارخون بالایی دارند، توصیه نمی‌شود.

بیشتر بدانید: نکات مهم برای حفظ سلامتی در سفر به مناطق گرم

تصویر فردی که در حال درست کردن محلول آب نمک است.
برای حفظ سلامتی در سفر به مناطق خشک بهتر است روزانه 2 بار محلول آب نمک بنوشید.

چک‌لیست موارد بهداشتی برای سفر به مناطق خشک

  • قبل از سفر حتما کرم و مرطوب‌کننده مناسبی را تهیه کنید.
  • حتما در طول سفر از ضدآفتاب استفاده کنید.
  • بهتر است در مناطق خشک بیشتر از لباس‌های نخی، نسبتا گشاد و راحت استفاده کنید.
  • اگر به بیماری پوستی خاصی مبتلا هستید، بهتر است قبل از سفر به مناطق خشک حتما با یک متخصص پوست مشورت کنید.
  • در صورتی که از داروی خاصی استفاده می‌کنید، قبل از سفر به مقدار نیاز از داروی موردنظرتان را خریداری کنید و در یک ظرف در بسته قرار دهید.
  • استفاده از عینک آفتابی و کلاه لبه‌دار را در آب و هوای گرم و خشک فراموش نکنید.
  • اگر احساس سرگیجه، ضعف و گنگی در سر دارید، به سرعت از نور مستقیم خورشید دور شوید و مقدار زیادی آب بنوشید.
  • در مناطقی که آب و هوای خشک و سرد دارند، حتما از لباس‌های گرم استفاده کنید و روزانه چند بار پوست خود را با نرم‌کننده مرطوب کنید.
  • برای تقویت سیستم ایمنی بدن برای مناطق خشک حتما از مواد غذایی سرشار از ویتامین استفاده کنید و آب زیادی بنوشید.
  • در صورت سفر به مناطق خشک، از راه رفتن در ساعات گرم پرهیز کنید.
اینفوگرافی چک لیست موارد بهداشتی برای سفر به مناطق خشک
قبل از سفر به مناطق خشک حتما لوازم مورد نیاز برای این سفر را تهیه کنید و در طول سفر از غذاهای مفید و آب فراوان استفاده کنید.

لیست مواد غذایی مناسب مناطق خشک

برای حفظ سلامتی در سفر به مناطق خشک باید در طول سفرتان از مواد غذایی استفاده کنید که به هیدراته کردن بدن شما کمک می‌کند. در ادامه می‌توانید با لیست مواد غذایی مناسب مناطق خشک آشنا شوید.

  • خیار
  • هندوانه
  • توت‌فرنگی
  • پرتقال
  • آبمیوه‌های طبیعی
  • شیر
  • دوغ
  • کاهو
  • سوپ
  • زغال‌اخته تازه
  • کرفس
  • ماست ساده
  • گوجه‌فرنگی
  • فلفل دلمه‌ای
  • گل‌کلم
  • گریپ‌فروت
  • آب نارگیل

بیشتر بدانید: توصیه های پزشکی به مسافران نوروزی که خوب است بدانید

تصویر انواع میوه‌ها و سبزیجات آبدار
برای جلوگیری از کم آبی بدن بهتر است در سفرتان به مناطق خشک حتما از میوه‌ها و سبزیجات آبدار استفاده کنید.

سخن نهایی

برای حفظ سلامتی در سفر به مناطق خشک باید بیشتر از هر چیز دیگر بدن و پوستتان را هیدراته کنید. فراموش نکنید که کم آبی بدن می‌تواند مشکلات جدی را برای سلامت ایجاد کند و موجب بی‌حالی و سردرد شود. اگر در طول سفر با علائم کم آبی مواجه شدید ولی بعد از مصرف آب مشکل شما برطرف نشد، بهتر است هر چه سریع‌تر با یکی از متخصصین داخلی درمانکده مشورت کنید.

سوالات متداول

بهترین روش تقویت سیستم ایمنی بدن برای مناطق خشک چیست؟

به منظور تقویت سیستم ایمنی بدن در مناطق خشک بهتر است هر روز از غذاهای سالم، میوه و سبزیجات و همچنین آب فراوان استفاده کنید. بهداشت فردی را رعایت کنید و تنها از رستوران های معتبر غذا تهیه کنید.

چه زمانی برای سفر به مناطق خشک مناسب تر است؟

اگر قصد دارید به مناطق خشک سفر کنید، بهترین زمان بهار است. این مناطق معمولا در تابستان بسیار گرم و در زمستان بسیار سرد هستند.

مهم ترین علائم کم آبی چیست؟

کم آبی یکی از رایج ترین مشکلات سفر به مناطق خشک است که معمولا با سردرد، سرگیجه، سبکی سر، یبوست، گرفتگی عضلات و زرد شدن ادرار همراه است.

منابع: renown، punchng، orlandohealth

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای‌ها 2

هنوز امتیازی ثبت نشده

مژده عاشوری
مژده شرف عاشوری

من مژده شرف عاشوری هستم؛ لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش که سال‌هاست به صورت تخصصی می‌نویسم و ترجمه می‌کنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت می‌برم و علاقه زیادی به ترجمه و نوشتن محتوا در حوزه سلامت، تغذیه و پزشکی دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها