نکات مهم برای حفظ سلامتی در سفر به مناطق مرطوب

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

اگر برای سفر به مناطق مرطوب برنامه‌ریزی می‌کنید، خوب است که قبل از سفر با تاثیرات این شرایط آب و هوایی بر سلامت خود نیز تا حدودی آشنا شوید. سطح بالای رطوبت می‌تواند موجب مشکلاتی نظیر کم آبی بدن، گرمازدگی و خستگی شود. به‌طورکلی برای حفظ سلامتی در سفر به مناطق مرطوب باید لباس مناسبی بپوشید، آب بیشتری بنوشید و مراقب نیش حشرات و انتقال باکتری‌ها از راه مواد غذایی کهنه باشید. اما تقویت سیستم ایمنی بدن برای مناطق مرطوب چگونه است و چطور می‌توان از بروز بیماری و مشکلات جدی در سفر به این مناطق جلوگیری کرد؟ در این مقاله از مجله درمانکده می‌توانید با راهکارهای موثر برای حفظ سلامتی در سفر به مناطق مرطوب آشنا شوید.

نکاتی که باید برای سلامتی در سفر به مناطق مرطوب بدانید

به منظور حفظ سلامتی در سفر به مناطق مرطوب و جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی بهتر است قبل از سفر به چند نکته مهم توجه کنید.

بیشتر بدانید: نکات مهم سلامتی برای مسافرت به مناطق خشک

اینفوگرافی نکات سلامتی در سفر به مناطق مرطوب
برای حفظ سلامت در سفر به مناطق مرطوب سعی کنید آب بیشتری بنوشید و از لباس‌های نخی و آزاد استفاده کنید.

بیشتر بدانید: روش‌های یافتن کلینیک یا پزشک در طول سفر

هیدراته بمانید

رطوبت زیاد موجب تعریق و از دست رفتن آب بدن می‌شود. برای حفظ سلامتی در سفر به مناطق مرطوب باید به‌طور مرتب آب بنوشید. سعی کنید حداقل 8 تا 10 لیوان آب بنوشید تا بدن شما دچار کم آبی نشود. نکته مهمی که در مورد آب و هوای شرجی وجود دارد، این است که در این شرایط ممکن است احساس تشنگی کمتری را تجربه کنید. اما باید بدانید که بدن شما به خاطر تعریق به آب زیادی در طول روز نیاز دارد.

لباس مناسب بپوشید

برای حفظ سلامت در مناطق مرطوب سعی کنید لباس‌های سبک و گشاد بپوشید. بهتر است لباس‌هایی را انتخاب کنید که پارچه آن‌ها از جنس نخ و کتان است. لباس‌های تولیدشده از الیاف مصنوعی و پلاستیکی به‌هیچ‌عنوان برای مناطق شرجی مناسب نیستند و موجب افزایش حرارت بدن و تعریق بیشتر می‌شوند. برای حفظ سلامتی در سفر به مناطق مرطوب و جلوگیری از گرمازدگی سعی کنید لباس‌هایی با رنگ روشن را انتخاب کنید.

کرم ضدآفتاب را فراموش نکنید

آفتاب‌سوختگی یک مشکل رایج در مناطق مرطوب است. برای محافظت از پوستتان در برابر اشعه‌های مضر UV از کرم ضدآفتاب با SPF حداقل 30 استفاده کنید. فراموش نکنید که هر 2 ساعت یک بار ضد آفتاب را تمدید کنید و در صورت شنا کردن و یا تعریق بدن دوباره یک لایه ضدآفتاب روی پوست بزنید.

برای مشاوره با دکتر عمومی آنلاین کلیک کنید در صورت لزوم می توانید به فوق تخصص های جراحی عمومی مراجعه کنید.

تصویر فردی که در حال استفاده از کرم ضد آفتاب است.
استفاده از کرم ضدآفتاب از پوست شما در برای اشعه‌های مضر فرابنفش در مناطق مرطوب و گرم محافظت می‌کند.

بیشتر بدانید: پیش از سفر به مناطق سرد این چند نکته را بخوانید

بیشتر استراحت کنید

حقیقت این است که بدن در شرایط آب و هوایی مرطوب به استراحت بیشتری نیاز دارد و زودتر خسته می‌شود. از فعالیت بدنی در ساعات گرم روز پرهیز کنید و سعی کنید زمان‌هایی به بیرون بروید که شدن گرما کمتر است.

از کرم‌های دفع حشرات استفاده کنید

معمولا در مناطق مرطوب و شرجی حشرات، پشه‌ها و آفات بیشتری رشد می‌کنند. برای حفظ سلامتی در سفر به مناطق مرطوب بهتر است از کرم‌های دفع‌کننده حشرات روی پوست خود استفاده کنید. فراموش نکنید که نیش حشرات ممکن است سلامتی شما را به خطر بیندازد، بنابراین حتما قبل از سفر یک کرم مخصوص دفع‌کننده حشرات تهیه کنید.

مراقب غذایی که می‌خورید باشید

نکته دیگری که باید برای حفظ سلامت در مناطق مرطوب بدانید، کیفیت غذایی است که می‌خورید. در شرایط مرطوب رشد باکتری‌ها بسیار سریع‌تر است و از همین رو غذاها به سرعت فاسد می‌شوند. برای جلوگیری از مسمومیت غذایی بهتر است تنها از غذاهای تازه و کاملا پخته‌شده استفاده کنید. خوردن غذاهای خیابانی را به کل فراموش کنید و قبل از غذا حتما دست‌های خود را بشویید و از یک ضدعفونی‌کننده استفاده کنید.

بیشتر بدانید: توصیه های پزشکی به مسافران نوروزی که خوب است بدانید

تصویر فردی که دست‌های خود را ضدعفونی می‌کند.
برای حفظ سلامتی برای مسافرت به مناطق مرطوب حتما قبل از غذا دست‌های خود را بشویید و ضدعفونی کنید.

در صورت گرمازدگی سریع از پزشک کمک بگیرید

احتمال گرمازدگی در مناطق مرطوب معمولا بیشتر است. در صورتی که علائم گرمازدگی مثل سرگیجه، حالت تهوع، سردرد، گرفتگی عضلات و خستگی را احساس می‌کنید، بهتر است به سرعت به مکانی سایه و خنک بروید و از یک پزشک کمک بگیرید. خوب است بدانید که برای درمان گرمازدگی می‌توانید از هر نقطه از دنیا با متخصصین درمانکده ارتباط برقرار کنید و هر چه سریع‌تر مشکل را برطرف کنید.

تقویت سیستم ایمنی بدن برای مناطق مرطوب

در مناطق مرطوب غلظت بالاتری از عوامل بیماری‌زا در هوا وجود دارد و از همین رو تقویت سیستم ایمنی بدن اهمیت بیشتری دارد. یکی از مهم‌ترین راه‌های تقویت سیستم ایمنی بدن برای مناطق مرطوب مصرف غذاهای سالم و سرشار از ویتامین و مواد معدنی است. سعی کنید در طول سفرتان به مناطق مرطوب بیشتر از میوه‌ها و سبزیجات تازه سرشار از ویتامین C استفاده کنید. مصرف غلات کامل و پروتئین‌های بدون چربی نیز می‌تواند به قوی شدن سیستم دفاعی بدن شما کمک زیادی کند.

تصویر فردی که در حال مصرف سبزیجات و میوه تازه است.
برای تقویت سیستم ایمنی بدن برای مناطق مرطوب حتما از سبزیجات و میوه‌های تازه استفاده کنید.

برای حفظ سلامتی در سفر به مناطق مرطوب حتما به میزان کافی آب بنوشید تا سموم به راحتی از بدن شما خارج شوند. داشتن خاک کافی نیز می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن تا حد زیادی کمک کند. خوابیدن موجب آزاد شدن پروتئین‌هایی به نام سیتوکین (cytokines) در بدن می‌شود که به بدن در مبارزه با عفونت‌ها و التهاب کمک می‌کند. کمبود خواب این پروتئین‌ها را کاهش می‌دهد و از همین رو بدن سریع‌تر بیمار می‌شود.

چک‌لیست موارد بهداشتی برای سفر به مناطق مرطوب

  • مطالعات نشان می‌دهد که رطوبت هوا می‌تواند روی خلق‌وخو و مواد شیمیایی مغز نیز تاثیر بگذارد. برخی پزشکان معتقد هستند که افرادی که به افسردگی و اختلالات عاطفی مبتلا هستند، با قرار گرفتن در مناطق مربوط علائم شدیدتری را تجربه می‌کنند. بنابراین اگر شما هم از یکی از مشکلات روحی رنج می‌برید، بهتر است قبل از سفر به مناطق مرطوب ابتدا با یک روانشناس مشورت کنید.
  • برای سفر به مناطق مرطوب بهتر است پاییز و بهار را انتخاب کنید، زیرا گرمای شدید همراه با رطوبت زیاد می‌تواند منجر به گرمازدگی در شما شود.
  • برای حفظ سلامت در مناطق مرطوب سعی کنید بدون در نظر گرفتن احساس تشنگی، روزانه حداقل 8 تا 10 لیوان آب بنوشید.
  • به منظور حفظ سلامت در مناطق مرطوب بهتر است از نوشیدنی‌های الکلی و همچنین نوشیدنی‌های کافئین دار کنار استفاده کنید. زیرا این نوشیدنی‌ها بیشتر موجب از دست دادن مایعات بدن می‌شوند.
  • در شرایط آب و هوایی مرطوب بهتر است بیشتر از غذاهایی با طبع گرم استفاده کنید. رطوبت هوا موجب سردی بدن می‌شود و از همین رو غذاهای تند و پر ادویه، مغزها، سیر، خرما، عسل، در لیست مواد غذایی مناسب مناطق مرطوب قرار دارند.
  • اگر به سینوزیت مبتلا هستید، در آب و هوای مرطوب مراقب قرار گرفتن در معرض باد باشید. رطوبت هوا موجب تشدید علائم سینوزیت در برخی افراد می‌شود.

بیشتر بدانید: چه داروهایی در طول مسافرت همراه داشته باشیم؟

تصویر فردی که دچار گرمازدگی شده است.
اگر به مناطق مرطوب و گرم سفر می‌کنید، حتما ساعاتی از روز که هوا خنک‌تر است، بیرون بروید.

سخن نهایی

برای حفظ سلامت در مناطق مرطوب بهتر است فصولی از سال را انتخاب کنید که هوا معتدل‌تر است. معمولا بهار بهترین زمان برای سفر به مناطق مرطوب است. به خاطر داشته باشید که رطوبت هوا می‌تواند علائم افسردگی و بیماری‌های روحی را افزایش دهد. اگر به این بیماری‌های مبتلا هستید، بهتر است قبل از سفر با یک روانشناس مشورت کنید. در صورت ابتلا به گرمازدگی نیز بهتر است هر چه سریع‌تر از یک پزشک برای درمان کمک بگیرید. درمانکده به شما کمک می‌کند تا هر نقطه از دنیا به راحتی با بهترین متخصصین کشور ارتباط برقرار کنید و مشکلات و بیماری‌های خود را درمان کنید.

سوالات متداول

برای سفر به مناطق مرطوب باید چه لوازمی همراه خود داشته باشید؟

برای حفظ سلامت در مناطق مرطوب بهتر است چند لباس نخی، ضد آفتاب، کلاه لبه‌دار، عینک آفتابی، کرم دفع‌کننده حشرات را همراه خودتان داشته باشید.

مهم‌ترین خطرات مربوط به سفر به مناطق مرطوب چیست؟

در مناطق مرطوب معمولا غذاها زودتر فاسد می‌شوند و از همین رو خطر مسمومیت بیشتر است. از طرف دیگر رطوبت هوا برای رشد حشرات مناسب‌تر است و به همین دلیل بهتر است برای سفر به این مناطق حتما از قبل یک کرم دفع‌کننده حشرات تهیه کنید.

چطور از پوست صورت خود در مناطق مرطوب مراقبت کنیم؟

افزایش رطوبت هوا موجب چرب شدن پوست می‌شود. سعی کنید در طول سفر به این مناطق کمتر از لوازم آرایش استفاده کنید و روزانه 2 بار پوست صورت را با آب و یک شوینده ملایم بشویید.

منابع: nbcnews، aviewoutside

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای‌ها 3

هنوز امتیازی ثبت نشده

مژده عاشوری
مژده شرف عاشوری

من مژده شرف عاشوری هستم؛ لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش که سال‌هاست به صورت تخصصی می‌نویسم و ترجمه می‌کنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت می‌برم و علاقه زیادی به ترجمه و نوشتن محتوا در حوزه سلامت، تغذیه و پزشکی دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها