تغذیه سالم کودکان

تغذیه سالم کودکان : از آموزش تا تبدیل آن به عادت

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

تغذیه سالم کودکان یکی از مهم‌ترین مسائلی است که باید به آن توجه شود. در بسیاری از موارد نیز آموزش خوب غذا خوردن به کودکان می تواند دشوار باشد. شما نباید اطلاعاتی بیشتر از آنچه آنها قادر به درک آن هستند به آن ها بدهید یا هر وعده غذایی را به سخنرانی تبدیل کنید. اما تا زمانی که آنها بتوانند عادت های ناسالم را تشخیص بدهند باید خیلی منتظر بمانید.

اگر دوست دارید اطلاعاتی در مورد تغذیه سالم کودکان به دست آورید، در این مطلب از درمانکده همراه ما باشید.

دانل فیشر، پزشک و رئیس بخش اطفال مرکز بهداشت پراویدنس سن جان در سانتا مونیکای کالیفرنیا، در مورد تغذیه سالم کودکان می گوید:

بچه ها باید بدانند که هر غذایی که وارد بدنشان می شود روی آنها تأثیر می‌گذارد.

اهمیت تغذیه سالم کودکان

والدین می‌توانند این پیام را از طریق صحبت کردن با کودکان درباره غذایی که می‌خورند. این‌که چرا این موضوع مهم است و این‌که چطور می‌توانند یاد بگیرند سالم‌ترین انتخاب را داشته باشند، منتقل کنند.

این موضوع نه فقط یک قانون، بلکه یک روال عادی است. اطمینان حاصل کنید که تغذیه سالم کودکان و غذاهای سالم، تنظیمات پیش‌فرض وعده‌های غذایی خانواده شما هستند. بنابراین شاید بهتر باشد که همه اعضای خانه را در انتخاب تعدادی از غذاهای مغذی و خوشمزه و انتخاب سبک تغذیه سالم کودکان درگیر کنید.شاید هم بهتر باشد که قبل از هر چیز با یک بهترین دکتر متخصص اطفال در این زمینه مشورت کنید.

بیشتر بدانید: خواص خربزه تلخ

بیشتر بخوانید: قرص لاغری؛ انواع، مزایا و عوارض

نحوه آموزش تغذیه سالم کودکان

بچه ها را با خود به فروشگاه مواد غذایی یا بازار روز ببرید. بچه های کوچکتر می توانند میوه و سبزیجات تازه را بردارند. بچه های بزرگتر می توانند نقش‌های بزرگتری مانند انتخاب دستور العمل ها و تهیه لیست خرید را بر عهده بگیرند.

به بچه ها نشان دهید “درست غذا خوردن” چگونه است. توضیح دهید که آنها باید نیمی از بشقاب خود را با میوه ها و سبزیجات، که حاوی مواد مغذی هستند و به رشد بدن آنها کمک می کنند، پر کنند.

نیمی دیگر نیز باید غلات کامل و پروتئین بدون چربی باشد که به آنها انرژی برای دویدن، رقصیدن و بازی می دهد. هنگام آشپزی یا خرید مواد غذایی، نمونه های مختلفی از این گروه های اصلی غذایی را به آنها نشان دهید.

مطابق با اصول تغذیه سالم کودکان بچه‌ها در سنین رشد می‌توانند غذاهای “سبک سبز” مانند غلات کامل و شیر بدون چربی را هر روز در برنامه غذایی خود داشته باشند.

اما در مورد غذاهایی مانند وافل ها که کمتر سالم اند، باید محتاط‌تر جلو بروند. غذاهایی با حداقل مواذ مغذی، مانند سیب‌زمینی سرخ‌کرده، نیازی به خارج شدن از محدوده ندارند، اما بچه‌ها باید قبل از این که به طور مداوم آن‌ها را بخورند، صبر کنند و مجدداً به آن فکر کنند.

بیشتر بدانید: اصول تغذیه در پریودی چگونه است؟

تغذیه سالم کودکان

حجم غذا در تغذیه سالم کودکان

برای تنظیم تغذیه سالم کودکان باید در مورد اندازه غذا هم با آن‌ها صحبت کنید. تنها آنچه بچه‌ها می خورند مهم نیست، بلکه مقدار آن نیز مهم است. حتی بچه های خیلی کوچک می توانند یاد بگیرند که مقدار برنج یا پاستایی که می خورند باید با اندازه مشت آنها باشد.

پروتئین باید به اندازه کف دست باشد و چربی هایی مانند کره یا سس مایونز به اندازه نوک انگشت شست باشد. هنگامی که غذاهای بسته بندی خریداری می کنید، از کودکان بخواهید تا اندازه لقمه را مشخص کنند. سپس درمورد اینکه چرا پایبندی به آن فکر خوبی است، توضیح دهید. شاید بهتر باشد در این زمینه نظر متخصص اطفال را نیز جویا شوید:

مصرف شیرینی‌ها را تا جای ممکن محدود کنید. برای بچه های بزرگتر توضیح دهید که اگرچه آب نبات و کلوچه خوشمزه هستند، اما قند می تواند بیشتر از فایده به بدن آسیب برساند.

می توانید به بچه های کوچکتر بگویید که شیرینی بیش از حد باعث می شود آن ها احساس “بد و ناخوشایندی” داشته باشند. سپس میوه تازه را برای دسرها ارائه دهید و تنقلات را به دو یا سه بار در هفته محدود کنید تا ولع خوردن شیرینی را کنترل کنید.

تغذیه کودکان

به کودکان کمک کنید از “نشانه های گرسنگی” خود آگاهی پیدا کنند. ما با علم اینکه می دانیم وقتی گرسنه هستیم باید غذا بخوریم و وقتی سیر می‌شویم باید دست از غذا خورد بکشیم، متولد شده‌ایم. اما چشم پوشی از تنقلاتی که دور بر شما وجود دارند و لقمه های بزرگ کار سختی نیست.

برای اینکه به کودکان در شنیدن بدن خود کمک کنید، آنها را مجبور نکنید “یک لقمه دیگر” بخورند یا بشقاب خود را تمیز کنند. در طول صرف وعده های غذایی نیز تبلت ها را خاموش کنید. آنها حواس بچه ها را از توجه به میزان غذایی که می خورند و زمانی که کافی است، پرت می کنند.

تغذیه سالم کودکان با عادات غذایی مناسب

عادات غذایی خوب را مدل کنید. اگر بچه های خود را به خوردن کلم بروکلی سوق دهید اما خودتان اصلاً به آن دست نزنید، شاید لازم باشد رژیم غذایی خود را به دقت بررسی کنید.

برای تغذیه سالم کودکان هر موضعی که بگیرید، حائز اهمیت است. به گفته استفانی میدلبرگ، متخصص تغذیه معتبر نیویورک

الگوی مناسب یکی از بهترین راه ها برای سوق دادن کودکان به سوی غذاهای سالم است.

در قالب یک خانواده شام بخورید. احتمال مصرف میوه های سالم، سبزیجات و غلات کامل در کودکانی که با خانواده خود غذا می خورند بیشتر است. همچنین کمتر به خوردن غذای ناخواسته استعداد دارند.

لازم نیست هنگام غذا خوردن در مورد تغذیه سخنرانی کنید. صرف وعده های غذایی در کنار یکدیگر سرگرم کننده است. موسیقی بگذارید، کارهای بامزه‌ای برای بازی کردن پیدا کنید، یا اجازه دهید بچه ها یکی از دوستانشان را دعوت کنند.

با پزشک خانوادگی خود مشورت کنید. اگر فکر می کنید فرزند شما باید لاغر شود یا وزن اضافه کند، آنها را تحت رژیم قرار ندهید. به جای این کار، با پزشک متخصص صحبت کنید. به گفته فیشر، پزشک متخصص اطفال می تواند در زمینه گروه های غذایی اصلی، رفتارهای زمان صرف غذا، لقمه های غذا و وزن به شما کمک کند.

اگر شما هم قصد آموزش تغذیه سالم کودکان به فرزند خود را دارید، برای کسب اطلاعاتی در مورد نحوه تنظیم تغذیه سالم کودکان بهتر است به پزشک متخصص کودکان مراجعه کنید. امکان رزرو اینترنتی نوبت پزشک از طریق سایت درمانکده به سادگی امکانپذیر است. دسترسی به شماره تماس و آدرس مطب نیز از طریق درمانکده میسر شده است.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 2.3 / 5. تعداد رای‌ها 3

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها