مقایسه عمل پی آر کی و لیزیک

مقایسه عمل پی آر کی و لیزیک در چیست؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده


لیزیک (LASIK) و پی آر کی (PRK) دو نوع عمل جراحی برای اصلاح عیوب انکساری چشم محسوب میشوند. این روش ها برای درمان مشکلات بینایی مانند نزدیک بینی، دوربینی و آستیگماتیسم مورد استفاده قرار می گیرند.

قرنیه لایه شفاف بیرونی چشم است که نور را متمرکز نموده و باعث می شود که شما اجسام را به وضوح ببینید. در این دو روش از لیزر برای تغییر شکل قرنیه استفاده می شود ولی نحوه بکارگیری لیزر در این روش ها کمی متفاوت است. 

در روش لیزیک یک فلپ (لایه) نازک در قرنیه ایجاد می شود. در روش پی آر کی لایه خارجی قرنیه برداشته می شود که این لایه مجددا با گذشت زمان رشد می کند.

این دو روش دارای مزایا و معایبی هستند. در مورد اینکه کدام روش برای شما مناسب است با چشم پزشک خود مشورت کنید.

مشاهده بیشتر : لیست فوق متخصص چشم پزشک

پی آر کی و لیزیک
انجام عمل جراحی لیزیک چشم

عمل پی آر کی چگونه انجام می شود؟

عمل پی آر کی در یک مرکز جراحی سرپایی انجام می شود. ابتدا پزشک متخصص چشم از قطره ای برای بی حس کردن چشم شما استفاده می کند. همچنین یک نگهدارنده مخصوص پلک بر روی چشم شما قرار می دهد تا پلک نزنید. 

بهتر است بخوانید: لیست علائم و نشانه های کرونا

جراح با استفاده از تیغ، لیزر، برس یا مایع پایه الکل لایه فوقانی قرنیه را برمی دارد. سپس وی از لیزر برای تغییر شکل قرنیه شما استفاده خواهد کرد. عمل پی آر کی برای هر دو چشم حدود 15 دقیقه طول می کشد.

عمل لیزیک چگونه انجام می شود؟

عمل لیزیک در مطب چشم پزشک یا در مرکز جراحی سرپایی انجام می شود. ابتدا پزشک چشم شما را با استفاده از قطره تمیز و بی حس می کند. 

جراح دستگاهی را روی چشم شما قرار می دهد تا از پلک زدن جلوگیری کند. برای ثابت نگه داشتن چشم، وی یک حلقه مکش روی چشم شما قرار می دهد. شما کمی احساس فشار می کنید و دید شما برای مدت کوتاهی تاریک می شود.

سپس جراح از یک لیزر یا یک دستگاه موسوم به میکروکراتوم برای برش یک فلپ نازک در قرنیه شما استفاده خواهد کرد. وی قرنیه شما را با استفاده از لیزر شکل داده و سپس فلپ را در جای خود قرار میدهد. درزهای فلپ پس از بهبودی بسته می شوند. 

عمل لیزیک برای هر دو چشم کمتر از 30 دقیقه طول می کشد.

پی آر کی و لیزیک
معاینات قبل از عمل

آمادگی برای عمل

متخصص چشم پزشک قبل از عمل چشم های شما را معاینه نموده و بینایی شما را بررسی می کند. همچنین قرنیه و مردمک چشم شما را اندازه می گیرد.

ممکن است بخواهید از یک روز تا چند هفته قبل از عمل، استفاده از لنزهای تماسی را متوقف کنید. بر اساس نوع لنزی که استفاده می کنید، پزشک به شما خواهد گفت که چه موقع باید استفاده از آن ها را متوقف نمایید. 

همچنین بخوانید: جراحی چشم فوتوریفرکتیو کراتکتومی

در روز عمل جراحی از آرایش چشم یا کرم دور چشم استفاده نکنید. مطمئن شوید که پس از عمل وسیله نقلیه برای رساندن شما به خانه وجود داشته باشد زیرا خودتان نمی توانید رانندگی کنید. 

عوارض جانبی

پی آر کی: چشم شما تا چند روز احساس درد یا خارش دارد. همچنین ممکن است شبهنگام در اطراف چراغ ها شاهد هاله باشید. این مشکلات در صورت وجود دوام زیادی ندارند. متخصص چشم پزشک به شما خواهد گفت که چگونه این مشکلات را مدیریت کنید.

عوارض جانبی جدیتر مانند عفونت، تار شدن دید و زخم شدن قرنیه، یا از دست دادن بینایی بسیار نادر هستند.

لیزیک: ممکن است احساس درد، خارش یا سوزش در چشم خود داشته باشید یا دید شما برای چند روز تار باشد. سایر عوارض جانبی احتمالی که به ندرت رخ میدهند عبارت اند از: 

  • تابش خیره کننده و هاله در اطراف منابع نوری در هنگام شب
  • حساسیت به نور
  • لکه های قرمز در چشم

احتمال بسیار کمی وجود دارد که پس از عمل لیزیک به عفونت چشم مبتلا شوید یا بینایی خود را از دست دهید، که این مورد بسیار نادر است.

مشاهده بیشتر: عدسی بلوکات و بلوکنترل چه تفاوتی با هم دارند؟

بهبودی پس از عمل

پس از عمل پی آر کی، یک لنز تماسی درمانی در چشم خود خواهید داشت. این لنز از چشم شما محافظت نموده و به بهبودی آن کمک می کند. 

لازم است که دستکم یک هفته پس از عمل پی آر کی یا لیزیک از انجام فعالیت سنگین خودداری کنید. چشمان خود را نمالید. این کار می تواند به قرنیه شما آسیب برساند. تا زمان دستور پزشک از عینک آفتابی استفاده کنید. قرار گرفتن در معرض نور خورشید می تواند قرنیه شما را زخم نموده و مشکلات بینایی ایجاد کند. 

بهبودی پس از عمل لیزیک سریعتر است. بسیاری از افراد می توانند ظرف چند ساعت دید واضحی داشته باشند. داشتن دید واضح پس از عمل پی آر کی ممکن است یک هفته یا بیشتر طول بکشد.

پی آر کی و لیزیک
مراقبت های بعد از عمل

هزینه عمل

هزینه عمل به مرکز ارائه دهنده خدمات پزشکی و همچنین بیمه شما بستگی دارد. به طور کلی عمل لیزیک برای هر چشم حدود 2.200 دلار است. عمل پی آر کی ممکن است چند صد دلار کمتر باشد زیرا اجرای آن آسانتر و سریعتر است. 

برخی از مراکز چشم سعی می کنند قیمت ها را نزدیک نگه دارند تا پزشک متخصص چشم بتواند بدون هیچگونه نگرانی در مورد هزینه، بهترین روش را برای چشم شما پیشنهاد نماید.

چشم انداز

لیزیک و پی آر کی به یک اندازه ایمن هستند و هر دو به خوبی جواب می دهند. تقریبا 9 نفر از هر 10 نفری که تحت درمان با یکی از این روش ها قرار می گیرند، پس از عمل به دید 20/20 یا بهتر دست می یابند و نیازی به عینک یا لنز ندارند. 

اگر فعال هستید ممکن است روش لیزیک را ترجیح دهید زیرا دید شما سریعتر واضح می شود. اما اگر اهل ورزش های پربرخورد هستید، ممکن است پی آر کی روش بهتری برای شما باشد زیرا در روش لیزیک، پزشک بایستی یک فلپ روی قرنیه شما برش دهد که این لایه ممکن است بر اثر ضربه شل شود. روش پی آر کی می تواند برای افرادی که قرنیه نازک و خشکی چشم دارند انتخاب بهتری باشد.

برای مشاوره و انجام عمل لیزیک یا پی آر کی می توانید از پزشکان چشم درمانکده استفاده کنید.

منبع: webmd

 

Loading

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.1 / 5. تعداد رای‌ها 38

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

1 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها