مولتی ویتامین برای افزایش وزن کودک چی خوبه؟ معرفی بهترین‌ها

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

کمبود وزن در کودکان بسیار شایع است و معمولا از سنین خیلی کم و نوزادی آغاز می‌شود. برخی از کودکان در طول روز آن چنان غرق کاوش کردن در جهان می‌شوند که زمان زیادی برای غذا خوردن پیدا نمی‌کنند. کاهش حجم غذای مصرفی و همچنین حساسیت کودکان روی طعم غذاها نیز موجب می‌شود تا برخی از آن‌ها دچار کمبود وزن شوند. مصرف برخی مولتی ویتامین‌ها می‌تواند به افزایش وزن و همچنین افزایش اشتهای کودکان کمک کند. در این مقاله از مجله درمانکده می‌توانید با لیستی از بهترین انواع مولتی ویتامین برای افزایش وزن کودک آشنا شوید.

ویتامین‌ها چطور موجب افزایش وزن کودک می‌شوند؟

حقیقت این است که ویتامین‌ها حاوی کالری نیستند و از همین رو تاثیر مستقیمی روی افزایش وزن کودک ندارند. مصرف مولتی ویتامین موجب بهبود عملکرد بدن، افزایش اشتها و بهبود فرآیند تجزیه غذا به کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها می‌شود. مصرف انواع ویتامین‌ها و مواد  معدنی اشتهای کودک را افزایش می‌دهد و در این شرایط کودک میل بیشتری به غذا خوردن پیدا می‌کند.

با بهترین ویتامین‌ها و مواد معدنی برای افزایش وزن کودکان آشنا شوید

یکی از بهترین روش‌ها برای درمان کمبود وزن در نوزادان و کودکان، مصرف مولتی ویتامین است. اما کدام مولتی ویتامین‌ها برای افزایش وزن کودکان مفید هستند؟ مصرف کلسیم، روی، آهن، پروتئین و ویتامین‌هایی مثل E، D، C، A و ویتامین‌های گروه B برای رشد کودکان اهمیت زیادی دارد. از ۶ ماهگی بهتر است در کنار مصرف غذاهای مفید از ویتامین‌ها برای افزایش وزن و رشد استفاده کند. 

مصرف ویتامین D نیز موجب افزایش اشتها و افزایش وزن در کودکان می‌شود. از طرف دیگر کمبود ویتامین B به خصوص ویتامین B10 می‌تواند به کاهش اشتها، تاخیر در رشد و ضعف و خستگی کودک کمک کند. معمولا کمبود این ویتامین در کودکان بین ۲ تا ۱۲ سال موجب استفراغ و بی‌حالی نیز می‌شود. در ادامه به مهم‌ترین ویتامین‌ها و مولتی ویتامین‌ها برای افزایش وزن کودکان اشاره شده است.

بیشتر بدانید: شربت ایمیونیس چیست؟

اینفوگرافی انواع مولتی ویتامین برای افزایش وزن کودک
برای افزایش وزن کودک می‌توانید از مکمل‌های مختلف کمک بگیرید.

۱- مکمل آهن و ویتامین C

اگر به دنبال مولتی ویتامین برای افزایش وزن کودک هستید، ممکن است دکتر کودکان برای فرزند شما آهن با ویتامین C تجویز کند. در صورتی که در آزمایش خون مشخص شود که کودک به کمبود آهن مبتلا است، لازم است زیر نظر پزشک متخصص از مکمل آهن برای کودک استفاده کنید. مصرف مکمل آهن همراه با ویتامین C به بهبود رشد و افزایش متابولیسم بدن کودک کمک می‌کند. ویتامین C موجود در این مکمل به افزایش جذب آهن در بدن کودک کمک می‌کند. 

به خاطر داشته باشید که مصرف مکمل آهن در برخی از کودکان موجب بروز عوارضی مثل یبوست و معده درد می‌شود؛ بنابراین به هیچ عنوان به صورت خودسرانه از این مکمل برای کودک استفاده نکنید و حتما قبل از مصرف این مکمل باید با یک دکتر کودکان آنلاین مشورت کنید.

بیشتر بدانید: قرص آهن برای کودکان

۲- ویتامین ب کمپلکس

ویتامین‌های گروه B برای افزایش انرژی و تولید و نگهداری سلول‌های خونی ضروری هستند و به بهبود رشد کودک کمک می‌کنند. کمبود این ویتامین در کودکان موجب کاهش اشتها و سوء تغذیه کودک می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد که کمبود ویتامین B1، B7 و B12 به طور مستقیم روی کاهش وزن کودک تاثیر می‌گذارد. اگر کودک شما از غذاهای سرشار از ویتامین B مثل شیر، تخم مرغ، گوشت، حبوبات، آجیل و مغزها به اندازه استفاده نکند، به کمبود این ویتامین مبتلا می‌شود. در این شرایط بهتر است برای رفع این مشکل زیر نظر پزشک متخصص از ویتامین B کمپلکس استفاده کنید.

۳- ویتامین C

ویتامین C برای تقویت سیستم ایمنی کودک اهمیت زیادی دارد و از کاهش وزن او جلوگیری می‌کند. این ویتامین به جذب آهن از مواد غذایی کمک می‌کند و موجب تحریک اشتهای کودک می‌شود. در صورتی که کودک از سبزیجات و میوه‌های مفید به اندازه کافی استفاده نکند، مصرف مکمل ویتامین C، زیر نظر پزشک می‌تواند موثر باشد.

۴- ویتامین D

ویتامین D یکی از ویتامین‌های ضروری برای افزایش وزن و سلامت کودک است که به طور مستقیم روی اشتهای کودک و سیستم ایمنی بدن او تاثیر می‌گذارد. اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که آفتاب به اندازه کافی وجود ندارد یا کودک زمان زیادی در معرض نور مستقیم خورشید قرار نمی‌گیرد، ممکن است کمبود وزن کودک با کمبود ویتامین D در ارتباط باشد. در این شرایط لازم است کودک زیر نظر پزشک از مکمل ویتامین D استفاده کند.

بیشتر بدانید: بهترین قرص سرماخوردگی کودکان

تصویر فردی که در حال دادن شربت مکمل به کودک است.
اگر کودک شما به کمبود ویتامین یا ماده معدنی خاصی مبتلا باشد، لازم است زیر نظر پزشک از مکمل برای افزایش وزن او استفاده کنید.

۵- زینک

زینک یا همان روی یکی دیگر از مواد معدنی ضروری و مهم برای افزایش اشتها و درمان کمبود وزن کودک است. زمانی که کودک از منابع غذایی حاوی زینک مثل گوشت و حبوبات به اندازه استفاده نکند، بدن با کمبود این ماده معدنی روبرو می‌شود. مصرف مکمل زینک زیر نظر پزشک می‌تواند به بهبود اشتها، افزایش وزن‌گیری و همچنین تقویت ایمنی بدن کودک کمک زیادی کند. از طرف دیگر این ماده معدنی برای سلامت استخوان‌ها، پوست، مو و دندان کودک نیز اهمیت زیادی دارد.

بیشتر بدانید: شیرخشک برای وزن گیری چی خوبه؟‌

سخن نهایی

مولتی ویتامین برای افزایش وزن کودک و جلوگیری از کمبود وزن او اهمیت زیادی دارد. به خاطر داشته باشید که در برخی کودکان ویتامین و مولتی ویتامینی نباید به صورت خودسرانه مصرف شود. برای مشورت با پزشک متخصص کودکان به صورت آنلاین و حضوری می‌توانید از متخصصان درمانکده کمک بگیرید.

سوالات متداول

کمبود ویتامین D چطور بر کاهش وزن کودک تاثیر می‌گذارد؟

کمبود ویتامین D موجب کاهش اشتهای کودک می‌شود و از این طریق زمینه کاهش وزن کودک را فراهم می‌کند.

بهترین مولتی ویتامین برای افزایش وزن کودک چیست؟

برای افزایش وزن کودک می‌توانید از مولتی ویتامین‌هایی که حاوی ویتامین B هستند استفاده نکنید.

منابع: nuzest، healthkart

پزشکان برتر: دکتر جواد غروبی

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.5 / 5. تعداد رای‌ها 11

هنوز امتیازی ثبت نشده

مژده عاشوری
مژده شرف عاشوری

من مژده شرف عاشوری هستم؛ لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش که سال‌هاست به صورت تخصصی می‌نویسم و ترجمه می‌کنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت می‌برم و علاقه زیادی به ترجمه و نوشتن محتوا در حوزه سلامت، تغذیه و پزشکی دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

3 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها