جراحی فتق

آیا من به جراحی فتق نیاز دارم؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده


فتق زمانی روی می دهد که بافت چربی یا ارگانی از یک مکان ضعیف بافت همبند پوشاننده یا دیواره عضله خارج می شود. فتق ها معمولاً به خودی خود بهبود نمی یابند. آنها تمایل دارند بزرگتر شوند. در موارد نادر آنها می توانند عوارض مهلکی در پی داشته باشند. به همین دلیل پزشکان اغلب انجام جراحی را توصیه می کنند. با این وجود هر فتقی نیاز به درمان فوری ندارد. این امر به اندازه و علائم بستگی دارد.
ترمیم جراحی فتق شامل بازگرداندن توده برآمده به داخل بخشی از بدن که دربرگیرنده و نگه دارنده آن می باشد، است.

آیا من به جراحی فتق نیاز دارم؟

در صورت بروز هر یک از موارد زیر، احتمالاً پزشک انجام جراحی فتق را توصیه خواهد کرد:

  • محبوس شدن بافت (مانند روده) در دیواره شکم. این حالت اصطلاحاً گيرافتادگي خوانده می شود و در صورت عدم درمان ممکن است منجر به اختناق شود. این وضعیت زمانی روی می دهد که خونرسانی به بافت قطع شود.
  • مختنق شدن فتق. این حالت می تواند باعث بروز آسیب دائمی شود و یک اورژانس جراحی بشمار می آید. ارگان های مختنق ، که معمولاً روده هستند، از بین خواهند رفت و اگر سریعاً برداشته نشوند، می توانید سلامتی را به شدت به خطر بیاندازند. در صورت داشتن تب یا حالت تهوع، درد ناگهانی که بدتر می شود یا فتقی که قرمز، بنفش یا تیره می شود، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.
  • فتقی که باعث درد یا ناراحتی می شود، یا در حال بزرگتر شدن است.

در صورت وجود شرایط زیر ممکن است بتوانید انجام جراحی را به تأخیر بیاندازید:

  • فتق شما با دراز کشیدن ناپدید می شود، یا می توانید آن را مجدداً به داخل شکم خود برگردانید
  • کوچک است و و با علائم اندکی همراه است – یا علائمی ندارد – (این موارد ممکن است هرگز به جراحی نیاز نداشته باشند).

با پزشک خود صحبت کنید. او فتق شما را در طول معاینات جسمی سالانه شما ارزیابی خواهد کرد.
تقریباً همه کودکان و بزرگسالان می توانند تحت عمل جراحی فتق قرار گیرند. در صورت داشتن بیماری یا ضعف شدید ممکن است ترجیح دهید تحت جراحی قرار نگیرید. پزشک می تواند به شما در سنجش مزایای این روش نسبت به توانایی بهبودی تان کمک کند. ( انجام جراحی فتق دیسک چه زمانی ضرورت پیدا می کند؟ )

جراحی فتق
دل درد یکی از نشانه های بیرون زدگی فتق

انواع جراحی فتق

پزشک می تواند فتق را به یکی از دو روش برطرف کند. هر دو این روش ها در بیمارستان یا مرکز جراحی انجام می شود. معمولاً پس از چند روز می توانید به خانه بازگردید. در بسیاری از موارد می توانید در همان روز جراحی به خانه بازگردید.
جراحی باز: قبل از انجام جراحی باز بیهوشی عمومی داده خواهد شد. جراح برای باز کردن پوست یک برش ایجاد می کند. او به آرامی فتق را به محل خود بازگردانده، و آن را می بندد یا آن را بر می دارد. سپس او ناحیه ضعیف عضله – جایی که فتق از آن عبور می کند – را با بخیه می دوزد. در مورد فتق های بزرگتر، جراح ممکن است برای اعمال حمایت بیشتر، یک قطعه مش انعطاف پذیر نیز قرار دهد. این مش به ممانعت از بازگشت فتق کمک می کند.
جراحی لاپاراسکوپی: در این جراحی شکم فرد با یک گاز بی خطر باد می شود. این امر دید بهتری از ارگان به جراح می دهد. او چندین برش کوچک در نزدیکی فتق ایجاد کرده و لوله نازکی که دارای دوربین کوچکی در انتها خود است (لاپاراسکوپ)، را وارد می کند. جراح از تصاویر لاپاراسکوپ به عنوان راهنمای ترمیم فتق با مش استفاده می کند. برای جراحی لاپاراسکوپی، بیهوشی عمومی اعمال خواهد شد.معمولاً در جراحی لاپاراسکوپی بهبودی سریعتری حاصل می شود: به طور متوسط، بیماران یک هفته زودتر از جراحی باز به روال معمول خود باز می گردند. ( 7 علامت فتق دیسک بین مهره ای )

نوع جراحی اغلب به اندازه، نوع و محل فتق بستگی دارد. علاوه بر این، پزشک سبک زندگی، سلامتی و سن شما را نیز در نظر خواهد گرفت.

مشاهده بیشتر : بهترین دکتر فوق متخصص داخلی

جراحی فتق
عمل جراحی فتق

خطرات ناشی از جراحی فتق

معمولاً این نوع جراحی بسیار ایمن است. اما مانند همه جراحی ها، جراحی فتق نیز با عوارض احتمالی متعددی همراه است. این موارد عبارتند از:

  • عفونت زخم
  • لخته شدن خون: از آنجا که شما بیهوش هستید و برای مدت زمان طولانی بی حرکت می مانید، وقوع این امر محتمل است.
  • درد: در بیشتر موارد همراه با بهبودی، ناحیه دردناک خواهد شد. اما بعضی از افراد، به عنوان مثال بعد از جراحی فتق کشاله ران، دردهای مزمن و طولانی مدت دارند. متخصصان بر این باورند این روش ممکن است به اعصاب خاصی آسیب برساند. جراحی لاپاراسکوپی ممکن است نسبت به روش باز درد کمتری داشته باشد.
  • عود: امکان عود فتق پس از جراحی وجود دارد. تحقیقات نشان می دهد که استفاده از مش می تواند خطر این اتفاق را به نصف برساند.

درمان های فتق های غیر جراحی

ممکن است پزشک نسبت به استفاده از کمربند طبی، شکم بند، یا فتق بند توصیه داشته باشد. این پوشش های حمایتی، فشار ملایمی به فتق وارد می کنند و آن را در جای خود نگه می دارند. همچنین ممکن است در کاهش ناراحتی یا دردنیز مؤثر باشند. این ها برای تسکین موقت پیش از جراحی یا در صورتی که قادر به انجام جراحی نیستید، مورد استفاده قرار می گیرند. این پوشش ها را تنها تحت نظر پزشک استفاده کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ی جراحی فتق می توانید از مشاوره با متخصصین داخلی درمانکده استفاده کنید.

Loading

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.7 / 5. تعداد رای‌ها 77

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

23 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها