آزمایش ضروری برای سلامت مردان

۹ آزمایش ضروری برای سلامت مردان

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

نیازی به بررسی آمار نیست، در حالت کلی مردان کمتر از زنان به پزشک مراجعه می کنند. در حقیقت احتمال مراجعه زنان به پزشک برای معاینه، غربالگری و مشاوره های لازم برای پیشگیری از بیماری، 100 % بیشتر از مردان است. به همین دلیل هم احتمال مرگ ناشی از 10 عامل اصلی مرگ زنان در سطح پایین تری قرار دارد. از این رو در این مطلب از درمانکده قصد داریم که به بررسی ۹ آزمایش ضروری برای سلامت مردان که به صورت سالانه باید انجام شوند، بپردازیم.

مطابق اظهار نظر مدیر برنامه سلامت مردان “بسیاری از مردان، از دوران طفولیت تا هنگامی که اولین بحران سلامت جدی در دهه پنجم زندگی خود را تجربه می کنند فوت می کنند”. اما حقیقت این است که نباید حتماً یک بحران سلامت هراس انگیز وجود داشته باشد، تا به پزشک مراجعه کنید.

طبق بررسی‌های انجام شده مردان سالم‌تر، چکاپ‌های سلامت پیشگیرانه را انجام می دهند. به عبارت دیگر از آزمایش ضروری برای سلامت مردان سرسری عبور نمی‌کنند. این مراجعه‌ها برای تشخیص به موقع سرطان های خطرناک مفید واقع می شوند و زندگی افراد را نجات می‌دهند.

از این رو بر آن شدیم تا در این مطلب از درمانکده به معرفی ۹ آزمایش ضروری برای سلامت مردان بپردازیم. انجام این چکاپ‌های سالانه باعث می‌شود که طول عمرتان بیشتر شود.

۹ آزمایش ضروری برای سلامت مردان

۱) بررسی قند خون

بررسی های سالیانه برای تعیین سطح گلوکز خون، امری حیاتی برای کاهش احتمال بروز بیماری های قلبی در مردان هستند. بیماری دیابت که یک بیماری مزمن است سطوح قند خون را در سطح بالایی قرار می دهد. این بیماری احتمال بروز بیماری های قلبی، یا سایر مشکلات از جمله آسیب کلیوی و اختلال نعوظ ناشی از آسیب عصبی را افزایش می دهد. آزمایش سالیانه گلوکز، بهترین روش برای تشخیص دیابت، قبل از پیشرفته تر شدن بیماری محسوب می شود.

رژیم غذایی و تمرینات ورزشی، امکان مدیریت صحیح مردان در مراحل شروع دیابت یا مردانی که جدیداً به دیابت مبتلا شده اند را فراهم می سازند. در صورتی که مدیریت سبک زندگی با رژیم غذایی و تمرینات ورزشی کافی همراه نباشند، داروهای خوراکی و انسولین به عنوان راهکارهای بعدی در دسترس هستند.

آزمایش ضروری برای سلامت مردان

۲) بررسی پوست

مردانی با سابقه خانوادگی سرطان پوست یا افرادی که در جوانی دچار آفتاب سوختگی های شدید شده‌اند، در معرض ریسک بالای سرطان پوست قرار دارند. سرطان پوست می تواند مردانرا  در تمامی سنین درگیر کند.

نکته بسیار مهم این است که وضعیت پوست توسط متخصص پوست بررسی شود. در منزل، مردان باید دقیقاً به وضعیت خال ها و علامت های پوستی مادرزادی توجه کنند. زیرا کوچکترین تغییرات هم می‌تواند نشانه‌ای از بروز بیماری های نگران کننده محسوب شوند. استفاده دائمی از کرم ضد آفتاب، اهمیت خیلی بالایی دارد.

۳) آزمایش پروستات (PSA)

از هر 7 مرد، یک مرد دچار سرطان پروستات می شود. سرطان پروستات در کنار سرطان پوست، متداول ترین نوع سرطان در بین مردان آمریکایی است. بنابراین این آزمایش یک آزمایش ضروری برای سلامت مردان تلقی می‌شود.

آزمایش خون آنتی ژن خاص پروستات (PSA) به علاوه معاینات دیجیتالی روده ای (DRE)، از جمله بهترین شیوه‌های تشخیص سرطان پروستات محسوب می شوند.

تمامی مردان 50 الی 70 ساله باید به صورت سالیانه آزمایش پروستات بدهند. در صورتی که مردی دارای سابقه خانوادگی سرطان پروستات، یا سایر علایم قدیمی ناشناخته باشد، آزمایش PSA باید از 40 سالگی به بعد آغاز شود.

۴) کولونوسکوپی

کولونوسکوپی یک آزمایش ضروری برای سلامت مردان و زنان بالای 50 سال محسوب می شود. زیرا در این دوره زمانی، خطر سرطان روده بزرگ افزایش می‌یابد. سایر عوامل مخاطره آمیز عبارتند از : سابقه بیماری التهاب روده، یا رژیم با چربی حیوانی بالا.

اگر مردی سابقه خانوادگی سرطان روده بزرگ نداشته باشد، غربالگری کولونوسکوپی او باید از سن 50 سالگی به بعد انجام شود. کولونوسکوپی های بعدی هر 3 الی 10 سال یکبار انجام می شوند. در هر یک آزمایش‌های بعدی نیز به نتایج آزمایش‌های قبلی استناد می شود.

آزمایش ضروری برای سلامت مردان

۵) بررسی فشار خون و کلسترول

فشار خون بالا، اصلی ترین دلیل سکته در مردان است. در صورتی که فشار خون به حال خود رها شود، عواقب بسیار جدی را به دنبال خواهد داشت. همچنین کلسترول بالا نیز مشکلات قلبی- عروقی شدید، از جمله حمله قلبی یا سکته را در پی خواهد داشت. در انجام آزمایش خون پایه، باید بررسی های کاملی به عمل آید. بسیاری از داروخانه های محلی دارای محصولاتی هستند که وظیفه آن‌ها سنجش سطح فشار خون است. این آزمایش‌ها هیچ نیازی به مراجعه به پزشک ندارند.

مردان 20 سال به بالا، باید هر 2- 5 سال یک بار، سطح کلسترول خون را چک کنند. پس از عبور از 50 سالگی، این بررسی ها به صورت سالیانه انجام می شوند.

۶) اکوکاردیوگرام

آزمایش‌های ساده ای همچون آزمایش کلسترول و نظارت بر فشار خون و نیز مدیریت وزن، به تشخیص و پیشگیری از بسیاری از بیماری های خطرناک قلبی کمک می کنند.

از طرفی دیگر، اگر سابقه بیماری های قلبی در خانواده شما وجود دارد، یا سطح کلسترول یا فشار خون شما در حد بالایی قرار دارد، آزمایش اکوکاردیوگرام یا استرس قلبی، تضمین می کنند که هیچ گونه آسیب قلبی جدی متوجه شما نیست.

۷) آزمایش آنزیم کبدی

آزمایش آنزیم کبدی، یکی از آزمایش‌های خون استاندارد است و طی آن آسیب وارد به کبد از منابع مختلف از جمله الکل بررسی می شود. در واقع تردیدی نیست که به طور میانگین، مصرف الکل در مردان، بیشتر از زنان است.

مهم است که مردان سطح این آنزیم ها را بررسی کنند. مقدار این آنزیم‌ها با توجه به مصرف داروهای بدون نسخه، مصرف الکل، بیماری های التهابی، چاقی و برخی مواد سمی تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

سلامت مردان

۸) آزمایش هورمون تحریک تیروئید (TSH)

غده تیروئید، به تمامی سلول های بدن کمک می کند. این غده هورمون هایی را منتشر می کند که متابولیسم بدن را تنظیم می کنند. هرگونه تغییر در هورمون های تولید شده توسط تیروئید، روی شرایط زندگی مردان تاثیرگذار است و عوارضی همچون افزایش وزن، بی حوصلگی، کم انرژی بودن و خستگی را در پی خواهد داشت. پزشک با انجام آزمایش هورمون تحریک تیروئید (TSH)، وضعیت عملکرد تیروئید را بررسی می کند.

متاسفانه بسیاری از علائم ناشناخته کم کاری یا فعالیت بیش از حد تیروئید، ویژگی هایی هستند که بسیاری از مردان آن ها را بخشی از زندگی خود می دانند. البته در مواقعی که آزمایش نشان دهنده شرایط غیرعادی باشد، آنگاه می توان به کمک یک سری داروها نسبت به رفع علائم اقدام کرد.

۹) غربالگری شرایط ریه ها

سرطان ریه بیش از هر سرطان دیگری قابل پیشگیری است. در 90 % موارد، این سرطان در مردان سیگاری ظاهر می شود. سایر موارد شامل افرادی است که زمینه ژنتیکی این سرطان را دارند، یا به صورت ثانویه در معرض دود سیگار یا مواد شیمیایی مضر قرار دارند.

پیشگیری یک امر کلیدی است. سرطان ریه معمولاً به صورت یک نتیجه گیری غیرمترقبه، در حین انجام بررسی ها (اسکن های جانبی)، برای تشخیص سایر بیماری ها ظاهر می شود.

نظارت بر سرطان ریه، تضادهایی را به همراه دارد، در حقیقت شناخته شده‌ترین روش های اسکن ریه، اشعه های مضر زیادی تولید می کنند. از این رو متخصصان سرطان ریه بدنبال روش های تصویربرداری یا سی تی اسکن با دوز پایین‌تر هستند. این روش ها آینده نظارت بر سرطان ریه محسوب می‌شوند. از این رو آزمایش سالیانه پرتو X برای تعیین وضعیت، به عنوان یک ابزار غربالگری توصیه نمی شود.

زندگی کردن به سبک سالم‌تر

مردان می توانند به شیوه های مختلف ، بین مراجعات مختلف به پزشک، از وقوع سرطان یا هر بیماری جلوگیری کنند :

  • تمرینات بدنی
    هر هفته سه یا چهار نوبت تمرین ورزشی انجام دهید. هر مرحله از این تمرینات بهتر است 30- 45 دقیقه طول بکشند. تمرینات قلبی عروقی و تمرینات کنترل وزن، با یکدیگر ترکیب می شوند.
  • رژیم غذایی متعادل
    سعی کنید رژیم غذایی متعادلی را مصرف کنید. چنین رژیمی دارای سطح پایینی از چربی است و ترکیبی از سبزیجات، میوه ها، پروتئین، فیبرهای غذایی، گوشت کم، کربوهیدرات های پیچیده را شامل می شود. همچنین باید میزان غذاهای فرآوری شده و شکر اضافی را به حداقل رساند.
  • نوشیدن آب کافی
    با نوشیدن مایعات به اندازه کافی، آب بدن خود را در حد کافی حفظ کنید.
  • ترک سیگار
    90 % سرطان های ریه، در افراد سیگاری رخ می دهند. علاوه بر این، سیگار کشیدن ریسک وقوع سایر سرطان ها، یا بیماری های مزمن را افزایش می دهد.
  • محدودسازی مصرف الکل
    برای سلامت بیش‌تر از مصرف بیش از حد الکل اجتناب ورزید.
  • خواب کافی
    هر شب باید حداقل 7 ساعت بخوابید.

[sibwp_form id=1]

راهنمایی پزشکان متخصص داخلی می‌تواند اطلاعات مفیدی را در مورد آزمایش ضروری سلامت مردان در چکاپ سالانه در اختیار شما قرار دهد. در صورت تمایل می‌توانید رزرو آنلاین نوبت پزشک مورد نظر خود را از طریق سایت درمانکده به سادگی انجام دهید.

تیم درمانکده با فراهم کردن دریافت نوبت آنلاین در تلاش است که شما عزیزان خدمات پزشکی مورد نیاز خود را به سادگی و در اسرع وقت دریافت کنید. در صورت نیاز به اطلاعاتی مانند شماره تماس و آدرس مطب، اولین نوبت خالی و نظر سایر بیماران در مورد مشاور مورد نظر شما می‌توانید همراه ما باشید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.6 / 5. تعداد رای‌ها 5

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها