خواب کودکان

کودکان به چقدر خواب نیاز دارند؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

میزان خواب مورد نیاز کودک بسته به فاکتورهای فردی و خاص مانند سن کودک متفاوت است. در ادامه برخی از دستورالعمل های کلی ذکر شده توسط بهترین فوق متخصص کودک آورده شده است:

1-4 هفتگی: 15 تا 16 ساعت در روز

نوزادان معمولاً حدود 15 تا 18 ساعت در روز می خوابند، اما این اتفاق تنها در دوره های كوتاه دو تا چهار ساعته وی می دهد. نوزادان نارس ممکن است بیشتر بخوابند، در حالی که نوزادان مبتلا به کولیک ممکن است کمتر بخوابند.

بهتر است بخوانید: لیست علائم و نشانه های کرونا

از آنجا که نوزادان هنوز ساعت بیولوژیکی داخلی یا ریتم شبانه روزی ندارند، الگوهای خواب آنها ارتباطی با چرخه های روشنایی روز و شب هنگام ندارد. در واقع، معمولاً آنها الگوی زیادی ندارند.

1-4 ماهگی: 14 تا 15 ساعت در روز

با رسیدن به 6 هفتگی، کودک اندکی آرام تر می شودو شما ممکن است شاهد بروز الگوهای خواب منظم تری باشید. طولانی ترین دوره های خواب چهار تا شش ساعت طول می کشد و در حال حاضر معمولاً عصرها این اتفاق روی می دهد. آشفتگی روز و شب به پایان می رسد.

4-12 ماهگی: 14 تا 15 ساعت در روز

با اینکه تا 11 ماهگی تا 15 ساعت خواب ایده آل است، اما بیشتر نوزادان تا این زمان تنها حدود 12 ساعت می خوابند. ایجاد عادات خواب سالم در این دوره هدف اصلی است، زیرا کودک اکنون اجتماعی تر است و الگوهای خواب او شباهت بیشتری به بزرگسالان دارد.

نوزادان معمولاً سه خواب سبک و کوتاه دارند و در حدود 6 ماهگی به دو خواب می رسند، و در این زمان (یا زودتر) آن ها از نظر جسمی توانایی خواب شبانه را دارند. به طور کلی ایجاد چرت های منظم در بخش بعدی این چارچوب زمانی، با بالغ شدن ریتم های بیولوژیکی اتفاق می افتد. چرت نیمه صبح معمولاً از ساعت 9 صبح شروع می شود و حدود یک ساعت طول می کشد. خواب نیمروز اول بین ظهر و 2 بعد از ظهر شروع می شود و یک یا دو ساعت طول می کشد. و خواب نیمروز آخر ممکن است از ساعت 3 تا 5 عصر شروع شود و معمولاً از نظر طول متفاوت است. پزشک متخصص کودکان می تواند میزان خواب مناسب کودک شما را به اطلاعتان برساند.

بیشتر بخوانید : بیماری اوریون در کودکان؛ نکاتی که حتما باید بدانید

خواب کودکان
خواب و رشد کودک

1-3 سال: 12 تا 14 ساعت در روز

همانطور که کودک شما با گذر از سال اول به سمت 18-21 ماهگی حرکت می کند، احتمالاً خواب نیمروزی صبحگاهی و اولیه ی خود را از دست می دهد و تنها یک بار در روز می خوابد. با اینکه کودکان نوپا تا 14 ساعت در روز به خواب نیاز دارند، اما معمولاً آن ها تنها 10 ساعت می خوابند.

بیشتر کودکان 21 تا 36 ماهه هنوز به یک خواب روزانه نیاز دارند که ممکن است از یک تا سه ساعت و نیم طول بکشد. آنها معمولاً بین ساعت 7 تا 9 شب به رختخاب می روند و بین ساعت 6 تا 8 صبح بیدار شوند.

3-6 سال: 10 تا 12 ساعت در روز

کودکان در این سن معمولاً دقیقاً مانند زمانی که کوچکتر بودند، بین ساعت 7 تا 9 شب به رختخواب می روند و حدود ساعت 6 و 8 صبح بیدار شوند. در 3 سالگی اکثر کودکان هنوز خواب روزانه را دارند، در حالی که در 5 سالگی اکثر آنها اینطور نیستند. خواب روزانه به تدریج کوتاهتر می شود. معمولاً اختلالات خواب جدیدی بعد از 3 سالگی ایجاد نمی شود.

خواب کودکان
خواب کودک در پانزده ماهگی

7-12 سال: 10 تا 11 ساعت در روز

در این سنین، با وجود فعالیت های اجتماعی، مدرسه و خانوادگی، زمان رفتن به رختخواب به تدریج دیر و دیرتر می شود و بیشتر کودکان 12 ساله حدود ساعت 9 شب به رختخواب می روند. هنوزهم محدوده زمانی گسترده ای از ساعت 7:30 تا 10 شب برای به رختواب رفتن، و همچنین کل زمان خواب (از 9 تا 12 ساعت) وجود دارد، اگرچه میانگین این زمان تنها حدود 9 ساعت است.

همچنین بحوانید: نکات خواب کودک

12-18 ساله: 8 تا 9 ساعت در روز

نیازهای خواب نوجوانان برای سلامتی و تندرستی به اندازه زمانی که کوچک تر بودند، حیاتی است. به نظر می رسد بسیاری از نوجوانان احتمالاً نسبت به سالهای گذشته به خواب بیشتری نیاز داشته باشند. با این حال، در بسیاری از نوجوانان، فشارهای اجتماعی با مقدار مناسب و کیفیت خواب در حال تقابل هستند.

برای آگاهی از میزان خواب کودک خود می توانید با پزشک متخصص کودکان در درمانکده مشورت کنید.

پزشکان برتر: دکتر جواد غروبی

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.2 / 5. تعداد رای‌ها 45

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

4 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها