عفونت تتو

نکاتی برای تشخیص و درمان عفونت تتو

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

روز به روز تعداد کسانی که خالکوبی دارند بیشتر می شود. برآوردها نشان می دهد امروزه یک پنجم جمعیت آمریکا یک یا چند خالکوبی دارند. دیگر داشتن خالکوبی در محیط کار بسیاری از صنایع نیز چندان مسئله ساز نیست. ممکن است حتی در یک محیط اداری سنتی نیز متوجه شوید که همکاران، رئیس یا مدیر اصلی شما خالکوبی داشته باشند.  

شاید محبوبیت خالکوبی باعث شود فکر کنید زدن تتو چندان خطرناک نیست. اما خالکوبی کردن با بعضی خطرات همراه است: با وارد کردن سوزن آغشته به جوهر به پوست، احتمال ورود مواد بیگانه یا عفونت به بدن بالا می رود.

خالکوبی کردن در مغازه یا توسط فردی که تجهیزات خود را به درستی تمیز نمی کند یا دستورالعمل های لازم برای تمیز نگه داشتن خالکوبی را به شما توضیح نمی دهد، بیماری پوستی، عفونت یا سایر مشکلات را به دنبال دارد.

در ادامه اطلاعات لازم پیرامون تشخیص عفونت احتمالی، درمان ناحیه‌ ی عفونی و غیره را در اختیارتان قرار می دهیم.

روش تشخیص عفونت ناشی از تتو

شایع ترین علامت عفونت خالکوبی جوش یا برجستگی پوستی قرمز دور ناحیه ی خالکوبی است.

در بعضی از موارد، مخصوصا اگر پوست حساسی دارید، ممکن است فقط پوست به خاطر سوزن خراشیده شده باشد. در این حالت، علائم ظرف یک الی دو روز برطرف خواهد شد.

عفونت تتو
تشخیص عفونت تتو

اما اگر علائم به مدت یک هفته یا بیشتر طول بکشد، باید نزد تتو آرتیست یا پزشک متخصص عفونی مراجعه کنید.

درصورت مشاهده ی یک یا چند علامت زیر به پزشک عفونی مراجعه کنید:

  • تب
  • احساس موج گرما و سرما
  • لرزش غیر عادی
  • ورم قسمت خالکوبی
  • خارج شدن چرک از قسمت خالکوبی
  • زخم قرمز دور خالکوبی
  • سفت شدن و بالا آمدن بافت پوست

آیا ممکن است عفونت استاف رخ دهد؟

عفونت استاف یکی از انواع عفونت هایی است که ممکن است در اثر خالکوبی دچار آن شوید. با این که عفونت استاف درمان پذیر است، باکتری استاف اغلب در برابر آنتی بیوتیک های رایج مقاوم می شود و اثر درمان از طریق مصرف دارو را از بین می برد.

همچنین ممکن است باکتری استاف، مخصوصا استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متی سیلین، وارد جریان خون و اندام های داخلی شود. در این صورت، مشکلات دیگری از قبیل فاسد شدن خون، آرتریت و سندرم شوک سمی رخ می دهد.  

همچنین بخوانید: علت خارش پوست چیست؟

از جمله علائم شایع عفونت استاف می توان موارد زیر را نام برد: 

  • تشنگی شدید
  • درد یا کوفتگی استخوان یا عضلات  
  • تب بالای 102 درجه ی فارنهایت (38.9 درجه ی سانتی گراد) 
  • ورم قسمت خالکوبی شده
  • زخم ناحیه ی عفونی با چرک یا ترشح مایعات
  • زرد زخم  
  • اسهال

درصورت بروز هر یک از علائم فوق بعد از خالکوبی فورا به پزشکان متخصص عفونی یا اورژانس مراجعه کنید.

عفونت تتو
مراجعه به پزشک و درمان عفونت

روش درمان عفونت ناشی از تتو

معمولا می توان جوش های کوچک و خفیف را در خانه با پماد ضد باکتری، شستشوی مناسب و استراحت درمان کرد. 

درمان عفونت به علت بروز آن بستگی دارد. ممکن است پزشک از بافت نمونه برداری کند تا باکتری یا ویروسی را که باعث بروز عفونت شده تشخیص دهد.

در اکثر موارد، پزشکان متخصص بیماری های عفونی برای برطرف شدن عفونت آنتی بیوتیک تجویز می کند. اگر عفونت شدید باشد، درمان از طریق آنتی بیوتیک چند هفته یا چند ماه طول می کشد.

اگر علت بروز عفونت باکتری MRSA  باشد، آنتی بیوتیک موثر نخواهد بود. اگر این باکتری باعث بروز دمل شود، پزشک به جای تجویز آنتی بیوتیک دمل را تخلیه می کند.

در موارد نادر، لازم است برای ترمیم پوست جراحی انجام شود. اگر بافت در اثر عفونت دچار مردگی (نکروز) شود، به کمک جراحی بافت عفونی کاملا برداشته می شود.

برآمدگی های مداوم و دردناک روی خالکوبی که گاهی می خارد می تواند نشانه ی نوعی عفونت غیر عادی میکوباکتری باشد. در این صورت باید در بلند مدت مصرف آنتی بیوتیک را ادامه دهید.

چه زمان باید به پزشک متخصص عفونی مراجعه کرد

اگر احساس تب کردید یا دور ناحیه‌ ی خالکوبی چرک کرد یا دلمه بست، باید به پزشک مراجعه کنید. این موارد نشانه های شایع عفونت است. اگر جوش یا التهاب بیشتر از یک هفته طول بکشد نیز باید نزد پزشک بروید.

اگر عفونت به موقع درمان نشود، یا درصورت مقاوم شدن باکتری نسبت به آنتی بیوتیک به طور کامل درمان نشود، دمل تشکیل می شود. برای برداشتن دمل باید در کلینیک یا بیمارستان تحت درمان قرار بگیرید.

اگر دور ناحیه ی خالکوبی احساس خارش می کنید یا از این قسمت چرک یا مایع ترشح می شود، باید نزد پزشک بروید. ممکن است به جوهر حساسیت داشته باشید.

حساسیت می تواند منجر به شوک انافیلاکتیک شود. در این حالت، راه گلو بسته می شود و فشار خون به طرز خطرناکی پایین می آید. درصورت بروز این نوع حساسیت فورا به اورژانس مراجعه کنید.

عفونت تتو
زخم بعد از تتو

چشم انداز

معمولا درمان عفونت ناشی از تتو آسان است و پیشگیری از آن آسان تر. اکثر عفونت ها ظرف یک هفته با آنتی بیوتیک قابل درمانند. با این حال، ممکن است بعضی عفونت ها بسیار جدی باشد و به مصرف بلندمدت آنتی بیوتیک یا سایر داروها نیاز شود.

شناخت روش های انتخاب تتو آرتیست مناسب و مراقبت از تتو بسیار ضروری است تا مطمئن شوید تتو به خوبی درمان می شود، عفونت نمی کند و ظاهرش مطابق میل شما می شود.

عفونت جدی و شدید به مصرف طولانی مدت آنتی بیوتیک نیاز دارد اما معمولا منجر به بیماری بلندمدت نمی شود. با این حال، در موارد نادر، در اثر سوزن آلوده یا عدم درمان عفونت فرد دچار هپاتیت یا HIV  می شود. در این صورت، به درمان طولانی مدت و همه جانبه نیاز دارید. 

پیشگیری از عفونت ناشی از تتو

قبل از زدن خالکوبی، مطمئن شوید نسبت به مواد داخل جوهر تتو حساسیت نداشته باشید. حتما از تتو آرتیست بپرسید جوهر تتو حاوی چه موادی است. اگر نسبت به مواد حساسیت دارید، از او بخواهید جوهر را عوض کند یا کلا قید خالکوبی کردن را بزنید. با این حال، یادتان باشد شناخت دقیق مواد جوهر دشوار است چون تنظیم به خصوصی ندارد.

حواستان باشد تمام وسایلی که به پوستتان می خورد به درستی استریل شده باشد. بدون خجالت از صاحب سالن بپرسید تجهیزات را چطور ضد عفونی می کند و با استانداردها تطبیق دهید. پای سلامتتان در میان است! 

از جمله موارد دیگری که قبل از خالکوبی باید به آن ها توجه کنید شامل موارد زیر است:

  • آیا سالن مجوز دارد؟ سالن های دارای مجوز توسط بازرس مورد ارزیابی قرار می گیرند و لازم است از استانداردهای ایمنی پیروی کنند.
  • آیا سالن تتو اعتبار بالایی دارد؟ بهتر است قبل از تصمیم به زدن خالکوبی از چند سالن دیدن کنید تا از کار تتو آرتیست اطمینان حاصل کنید. خواندن نظرات آنلاین یا شنیدن راجع به سالن از این و آن راه خوبی برای ارزیابی کار سالن است.
  • آیا تتو آرتیست احتمالی اقدامات ایمنی را رعایت می کند؟ تتو آرتیست باید هربار که یک تتوی جدید را شروع می کند از یک سوزن جدید و استریل شده استفاده کند. همچنین باید تمام مدت دستکش بپوشد.

اگر تتو آرتیست روش های مراقبت از تتو را برایتان توضیح داد، حتما توصیه های او را انجام دهید. اگر توصیه های لازم را برایتان توضیح نداد، با او تماس بگیرید. لازم است مراقبت های لازم بعد از خالکوبی را به شما توضیح دهد. 

در مجموع، باید با رعایت موارد زیر از درمان کامل مطمئن شوید:

  1. سه تا پنج ساعت بعد از تتو، باند را باز کنید.
  2. دستتان را با صابون ضد باکتری و آب بشویید.
  3. برای خشک کردن و پاک کردن خون، خونابه یا رنگ اضافه، از پارچه یا دستمال تمیز و خشک استفاده کنید.
  4. بگذارید ناحیه ی خالکوبی چند دقیقه در هوای باز خشک شود. با دستمال روی خالکوبی نکشید. چون به پوست آسیب می زند.
  5. روی قسمت مورد نظر پماد (مثل وازلین) بمالید، نه لوسیون. اضافه ی پماد را پاک کنید. 
  6. روزی چهار بار این مراحل را تکرار کنید.

به محض پوسته شدن جای خالکوبی، با استفاده از مرطوب کننده یا لوسیون از خشک شدن یا آسیب دیدن پوست جلوگیری کنید. پوست را نخارانید چون باعث می شود پوست به خوبی التیام پیدا نکند و بیشتر مستعد عفونت شود.

برای مشاوره درباره بیماری های عفونی که بعد از تتو رخ می دهد می توانید از بهترین متخصصین عفونی تهران آنلاین نوبت بگیرید یا آنلاین مشاوره کنید.

منبع: healthline

[sibwp_form id=5]

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.3 / 5. تعداد رای‌ها 17

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

9 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها