هیپنوتراپی برای لاغری چیست؟ لاغری بدون بازگشت با هیپنوتراپی

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

هیپنوتراپی یک ابزار درمانی است که به افراد در رسیدن به آرامش روحی کمک می‌کند. این روزها اغلب متخصصان از هیپنوتراپی برای لاغری استفاده می‌کنند. حتما شما هم بارها با وجود رعایت رژیم غذایی، موفق به کاهش وزن نشده‌اید. در چنین شرایطی، متخصصان موانع ذهنی را دلیل اصلی عدم موفقیت می‌دانند. این موانع ذهنی با درگیر کردن ناخودآگاه شما باعث می‌شوند تا به درستی رژیم غذایی را رعایت نکنید، پرخوری داشته باشید و انگیزه اصلی خود را برای ورزش کردن از دست بدهید. 

تحقیقاتی که در زمینه هیپنوتراپی انجام شده، نشان داده که می‌توان از هیپنوتراپی برای لاغری استفاده کرد. در واقع این ابزار درمانی که از دهه ۱۷۰۰ به ترک سیگار، جلوگیری از جویدن ناخن و یا رهایی از خیس کردن جای خواب کمک می‌کرد، اکنون با ایجاد تغییر مثبت در ضمیر ناخودآگاه فرد، موانع ذهنی او را اصلاح می‌کند. 

اگر شما هم کنجکاو شده‌اید در مورد هیپنوتراپی برای لاغری بیشتر بدانید، با ما در این مقاله از مجله درمانکده همراه باشید تا بررسی کنیم هیپنوتراپی چه تاثیری بر روند کاهش وزن دارد.

هیپنوتراپی برای لاغری چیست؟

تصویر فرد چاقی که روی تخت مخصوص مقابل روانشناس دراز کشیده 
ذهن می‌تواند در روند هیپنوتراپی برای کاهش وزن تحت تاثیر قرار بگیرد و پرخوری را کنار بگذارد.

قبل از اینکه در مورد هیپنوتراپی برای لاغری صحبت کنیم بهتر است با مفهوم هیپنوتراپی (Hypnotherapy) بیشتر آشنا شوید. این ابزار درمانی توسط هیپنوتراپیست بر پایه هیپنوتیزم انجام می‌شود و به درمان اختلالات روان‌شناختی، ایجاد تغییر در عادات و افکار اشتباه کمک می‌کند. 

معمولا هیپنوتراپی علاوه بر درمان اضطراب، افسردگی و وسواس، زمانی تجویز می‌شود که فرد درگیر بیماری جسمی با منشا روانی شده است. در این مواقع درمانگر با دسترسی به ضمیر ناخودآگاه فرد می‌تواند تصویرسازی ذهنی جدیدی ایجاد کند که نتیجه آن تغییر مثبت در عادات، افکار، خاطره‌ها و احساسات مخرب مراجعه‌کننده است. 

متخصصان زمانی از هیپنوتراپی برای لاغری استفاده می‌کنند که مجموعه‌ای از عادات اشتباه مانع از کاهش وزن شما شده‌اند. در این روش شما نسبت به بدن‌تان اعتمادبه‌نفس بیشتری پیدا می‌کنید و رعایت رژیم غذایی بدون اینکه حس بدی القا کند، باعث کاهش وز‌ن‌تان می‌شود. در واقع با استفاده از هیپنوتراپی برای لاغری و اثرگذاری آن بر ناخودآگاه، بین ذهن، بدن، ورزش و غذایی که می‌خورید رابطه مثبتی ایجاد می‌کنید.

آیا هیپنوتراپی برای لاغری و کاهش وزن موثر است؟

زمانی که دائما در روند کاهش وزن با شکست مواجه می‌شوید، شاید مشکل اصلی در ذهن شما باشد. در این مواقع باید از علم روانشناسی و یک فرد متخصص در زمینه سلامت روان کمک بگیرید. 

روانشناسان می‌توانند موانعی را که در ضمیر ناخودآگاه وجود دارند، پیدا کنند و باعث افزایش اعتمادبه‌نفس شما نسبت به بدن‌تان شوند. یادتان باشد تنها فردی که دکتری پزشکی یا دکتری روانشناسی دارد می‌تواند از هیپنوتراپی برای کاهش وزن استفاده کند. 

اغلب افرادی که این روش کمک‌ درمانی را برای لاغری تجربه کرده‌اند، می‌گویند اثرات آن در بلندمدت کاملا قابل مشاهده است. هیپنوتراپی برای لاغری با تکنیک‌های مختلفی انجام می‌شود اما مهم‌ترین نکته در فرآیند آن توجه به آرامش ذهن و بدن است. در این میان هیپنوتراپیست با پرسیدن سوالات مختلف به ضمیر ناخودآگاه مراجع ورود می‌کند تا متوجه دلایل اصلی پرخوری یا عدم تمایل فرد برای ورزش شود. 

در حال حاضر تحقیقات زیادی در زمینه هیپنوتراپی لاغری انجام شده که اثربخشی بالای آن را بر روند کاهش وزن نشان می‌دهد. تاکنون میزان اثربخشی این روش درمانی در لاغری افراد بالای ۴۰ سال، مخصوصا زنان رضایت‌بخش بوده است. با این وجود تحقیقات همچنان ادامه دارد و هنوز نمی‌توان گفت هیپنوتراپی به طور قطعی برای کاهش وزن همه افراد مفید است.

بیشتر بخوانید:پروتئین وی برای کاهش وزن

فواید استفاده از هیپنوتراپی برای کاهش وزن

هیپنوتراپی یک ابزار درمانی ایمن برای کاهش وزن به‌شمار می‌آید. در این روش، درمانگر ذهن و ضمیر ناخودآگاه مراجع را کنترل نمی‌کند، بلکه با بررسی لایه‌های زیرین متوجه موانع ذهنی او می‌شود. از دیگر مزایای هیپنوتراپی برای کاهش وزن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هیپنوتراپی لاغری ابتدا ذهن شما را آرام می‌کند.
  • با استفاده از هیپنوتراپی برای لاغری می‌توان به نتایج سریع‌تر و قابل توجه دسترسی پیدا کرد.
  • در این حالت ذهن راحت‌تر پیشنهادات و راه‌حل‌های جدید را می‌پذیرد.
  • با پذیرش راه‌حل‌های جدید برای لاغری، سرعت کاهش وزن شما افزایش می‌یابد.
اینفوگرافیک فواید هیپنوتراپی برای لاغری
هیپنوتراپی یک درمان مکمل مفید برای افراد چاقی است که نمی‌توانند عادات تغذیه‌ای اشتباه خود را کنار بگذارند.

به طور کلی می‌توان گفت این تکنیک کمک می‌کند تا شما بتوانید افکار و انتخاب‌هایتان را کنترل کنید. افرادی که نمی‌توانند در برابر وسوسه غذا خوردن و انتخاب خوراکی‌های سالم خودشان را کنترل کنند، انتخاب مناسبی برای استفاده از هیپنوتراپی لاغری هستند. 

در واقع افرادی که به غذا خوردن اعتیاد دارند، می‌توانند به کمک این ابزار درمانی عادات غلط تغذیه‌ای خود را اصلاح کنند. وقتی شروع به استفاده از هیپنوتراپی برای کاهش وزن کردید، ناخودآگاه از خوردن غذاهای سالم لذت می‌برید و کمتر هوس غذاهای چرب، بسیار شیرین و ناسالم می‌کنید. 

در این وضعیت، شما با بدن خود مهربان‌تر هستید و دائما احساس اضطراب نخواهید داشت. دلیل اصلی این تغییر احساس، اصلاح عادات اشتباه در منشا اصلی ذهن یعنی ضمیر ناخودآگاه‌ است.

بیشتر بخوانید:تزریق بوتاکس معده برای لاغری

راه‌کار هیپنوتراپی برای لاغری چیست؟

هیپنوتراپی به کمک تصویرسازی ذهنی، تلقین عبارات مثبت و تکرار آن‌ها باعث اصلاح موانع ذهنی می‌شود. در واقع درمانگر با دسترسی به ناخودآگاه مراجع و ایجاد تغییر مثبت در آن، ذهن را برای پذیرش تغییرات و پیشنهادات جدید آماده می‌کند. 

بدین شکل او می‌تواند به فرد در ترک عادات غلط، ایجاد انگیزه برای ورزش، افزایش اعتمادبه‌نفس، رعایت رژیم غذایی و حذف پرخوری‌ها کمک کند. برای اینکه میزان اثربخشی هیپنوتراپی در روند کاهش وزن را افزایش دهید، نکات زیر را با دقت رعایت کنید:

  • مصرف میوه و سبزیجات تازه
  • خوردن غذاهای سالم و سبک
  • حذف غذاهای چرب، نیمه آماده و فست فودی
  • نوشیدن مایعات فراوان
  • پیاده‌روی

روش هیپنوتراپی برای لاغری

این تکنیک به کمک تلقین احساسات و تجسم موقعیت‌هایی که باید تجربه کنیم، انجام می‌شود. هر مراجعه‌کننده ممکن است موانع ذهنی متفاوتی داشته باشد، از همین‌رو درمانگر نمی‌تواند از یک روش مشخص برای همه افراد استفاده کند. با این حال می‌توان گفت هدف اصلی در هیپنوتراپی لاغری، تمرکز بر تصور ما از خودمان است. بنابراین درمانگر از مراجع می‌خواهد خود را در حالات زیر تصور کند:

  • من با انگیزه کاهش وزن ورزش می‌کنم.
  • من رژیم غذایی لاغری‌ام را با دقت رعایت می‌کنم.
  • من بدنم را دوست دارم.
  • من به وزن دلخواه و ایده‌آل رسیده‌ام. 
  • من خودم را همان طوری که هستم دوست دارم و با اعتمادبه‌نفس بالا در میان جمع حاضر می‌شوم.
  • من از خوردن غذاهای سالم لذت می‌برم و پرخوری نمی‌کنم.
  • من متوجه تغییرات مثبت خودم می‌شوم و آن‌ها را با کمال میل می‌پذیرم.

بیشتر بخوانید:لاغری موضعی چیست؟

اینفوگرافیک جملات موثر در هیپنوتراپی برای لاغری
در طول جلسه هیپنوتراپی برای کاهش وزن، درمانگر با صدای آرام صحبت می‌کند تا شما در آرامش باشید و احساس امنیت کنید.

این تصورات در بلندمدت، باورهایی که سال‌ها در ذهن‌مان رخنه کرده‌اند را تغییر می‌دهند. از همین‌رو متخصصان معتقدند با استفاده از هیپنوتراپی برای لاغری می‌توان در احساسات و افکار فرد تغییر مثبت ایجاد کرد.

خطرات هیپنوتراپی لاغری

این روش کمک‌ درمانی باید توسط فرد متخصص در زمینه سلامت روان انجام شود. بنابراین از انجام هیپنوتراپی در منزل، به کمک فایل‌های صوتی یا برنامه آنلاین خودداری کنید. همچنین یادتان باشد هیپنوتراپی با شستشوی ذهنی فرق می‌کند و درمانگر در طول فرآیند استفاده از این ابزار درمانی، شما را وادار به انجام کاری نمی‌کند. از همین‌رو می‌توان گفت استفاده از هیپنوتراپی برای لاغری، خطر جدی ندارد. 

برخی از عوارض بسیار نادر این روش که پس از گذشت یک یا ۲ ساعت برطرف می‌شوند، عبارت‌اند از:

  • سردرد
  • سرگیجه
  • خواب آلودگی
  • اضطراب

بیشتر بخوانید:قرص لاغری؛ انواع، مزایا و عوارض

افرادی که مواد مخدر یا الکل مصرف می‌کنند و سابقه هذیان یا توهم دارند باید قبل از شروع هیپنوتراپی حتما این موارد را به روان‌درمانگر خود اطلاع دهند. معمولا در چنین شرایطی هیپنوتراپی توصیه نمی‌شود. 

آیا متخصصان، لاغری با هیپنوتراپی را تایید می‌کنند؟

متخصصان معتقدند هیپنوتراپی برای لاغری یک درمان مکمل محسوب می‌شود و همراه با رعایت رژیم غذایی سالم و ورزش اثرگذار است. تاکنون تحقیقات زیادی در این زمینه انجام شده و اغلب افرادی که از هیپنوتراپی برای کاهش وزن استفاده کرده‌اند از نتیجه راضی بوده اند. با این حال هنوز نمی‌توان هیپنوتراپی را به عنوان یک روش مجزای درمانی برای کاهش وزن معرفی کرد.

راهنمای مراجعه به پزشک

هیپنوتراپی برای لاغری یک ابزار کمک‌ درمانی مناسب افرادی است که نمی‌توانند به راحتی کاهش وزن داشته باشند. به کمک این روش، ذهن آماده پذیرش تغییر و پیشنهادات جدید می‌شود. اما برای اثربخشی بیشتر و به دور ماندن از هر نوع عوارض جانبی احتمالی باید آن را حتما نزد یک فرد متخصص در زمینه سلامت روان انجام دهید. 

اگر نمی‌دانید کدام روانشناس یا روانپزشک صلاحیت انجام این کار را دارد، می‌توانید از طریق سیستم نوبت‌دهی آنلاین درمانکده با لیست بهترین پزشکان متخصص از جمله روانشناسان و روانپزشکان حاذق آشنا شوید. درمانکده این امکان را برای شما فراهم کرده تا ضمن بررسی نظر سایر کاربران، در صورت تمایل برای مراجعه حضوری یا مشاوره تلفنی روانشناس، متنی و تصویری نوبت بگیرید.

بیشتر بخوانید:با بهترین ویتامین‌ها و مواد معدنی برای کاهش وزن آشنا شوید

سوالات متداول

هیپنوتراپی برای لاغری چه تاثیری دارد؟

این روش به عنوان یک درمان مکمل ضمن آرام‌سازی ذهن، به اصلاح باور و سبک غلط تغذیه‌ای ما که باعث شکست در روند کاهش وزن می‌شود، کمک می‌کند.

هیپنوتراپی برای لاغری از چه روشی استفاده می‌کند؟

این ابزار کمک‌ درمانی از تلقین و تجسم احساسات و موقعیت‌هایی که باید تجربه کنیم، استفاده می‌کند. مثلا درمانگر در طول فرآیند هیپنوتراپی لاغری از مراجع می‌خواهد خودش را در وزن ایده‌آل یا در حال ورزش تصور کند.

کدام متخصص می‌تواند از هیپنوتراپی برای لاغری استفاده کند؟

فردی که دکتری پزشکی یا دکتری روانشناسی دارد می‌تواند از هیپنوتراپی برای کاهش وزن استفاده کند.

منابع: healthline | lloydspharmacy

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.5 / 5. تعداد رای‌ها 8

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها