پروتئین وی برای کاهش وزن؛ کاتالیزور لاغری و عضله‌سازی!

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

پروتئین وی یا پروتئین آب پنیر، یک مکمل شناخته‌شده برای ورزشکاران است که خیلی افراد برای کاهش وزن و در واقع کاهش حجم چربی از آن استفاده می‌کنند. بهتر است بدانید که پروتئین یکی از مهم‌ترین مواد غذایی برای کاهش وزن است که به افزایش متابولیسم بدن کمک می‌کند. مصرف پروتئین موجب کاهش اشتها و کاهش حجم چربی در بدن می‌شود و از همین رو یک مکمل فوق‌العاده برای کاهش وزن است. اما روش استفاده از پروتئین وی برای کاهش وزن چگونه است و این مکمل چطور بر کاهش وزن ما تاثیر می‌گذارد؟ در این مقاله از مجله درمانکده می‌توانید با روش استفاده از پروتئین وی و فواید آن آشنا شوید.

تاثیر پروتئین وی بر کاهش وزن

مطالعات نشان می‌دهد که مصرف پروتئین وی یکی از بهترین روش‌ها برای کاهش چربی بدن و همچنین لاغری است. اکثر بدنسازان و ورزشکاران برای عضله سازی از پروتئین وی استفاده می‌کنند. اما این مکمل در کنار کمک به عضله‌سازی به کاهش وزن شما نیز کمک می‌کند و سوخت و ساز چربی را در بدن افزایش می‌دهد.

هر چند مصرف پروتئین وی نقش مهمی بر کاهش وزن دارد، اما در کنار آن لازم است رژیم غذایی متعادلی داشته باشید و ورزش کنید. اگر برنامه مشخصی برای غذا خوردن ندارید و نیاز به رژیم غذایی دارید، می‌توانید از یک متخصص تغذیه کمک بگیرید. در ادامه می‌توانید با مهم‌ترین فواید پروتئین وی برای کاهش وزن آشنا شوید.

بیشتر بدانید: رژیم غذایی یک ماهه؛ ۱۰ کیلو کاهش وزن در یک ماه!

اینفوگرافی فواید پروتئین وی بر کاهش وزن
مصرف پروتئین وی موجب کاهش وزن، افزایش متابولیسم و جلوگیری از پرخوری کمک زیادی می‌کند.
  • کمک به کاهش وزن
  • افزایش تراکم عضلانی
  • افزایش متابولیسم بدن
  • افزایش احساس سیری
  • جلوگیری از پرخوری
  • افزایش چربی‌سوزی بدن

روش استفاده از پروتئین وی برای کاهش وزن چگونه است؟

روش استفاده از پروتئین وی برای کاهش وزن بسیار ساده است. برای کاهش وزن باید از پروتئین وی به عنوان یک میان‌وعده یا یک وعده غذای اصلی استفاده کنید. برای این کار باید مقداری از پروتئین را با اسموتی یا آب ترکیب و میل کنید. پروتئین بالای این نوشیدنی موجب احساس سیری می‌شود و به افزایش عضله‌سازی و سوخت و ساز چربی‌ها کمک می‌کند.

مصرف پروتئین وی با افزایش سطح هورمون‌های خاصی در بدن موجب کاهش احساس گرسنگی و افزایش سیری در بدن می‌شود. از طرف دیگر این پروتئین موجب کاهش ترشح هورمون گرسنگی یا گرلین در بدن می‌شود و میل شما به غذا خوردن را کاهش می‌دهد. به علاوه مصرف شیک پروتئین وی موجب افزایش متابولیسم بدن می‌شود و به سوزاندن کالری‌های اضافه نیز کمک می‌کند.

زمانی که در کنار ورزش از پروتئین وی استفاده می‌کنید، ماهیچه‌ها تمایل بیشتری به سوزاندن کالری دارند. بررسی مطالعات نشان می‌دهد افراد مسن چاقی که در هفته چند بار از پروتئین وی استفاده می‌کنند، راحت‌تر وزن اضافه خود را از دست می‌دهند که این موضوع به دلیل افزایش متابولیسم و بهبود هضم اتفاق می‌افتد.

بیشتر بدانید: خواص سیاه دانه برای مردان؛ از کاهش وزن تا درمان ناباروری!

برای کاهش وزن چه میزان از پروتئین وی استفاده کنیم؟

اگر می‌خواهید وزن کم کنید، جایگزین کردن تمام وعده‌های غذایی یا میان‌وعده‌ها با پروتئین وی اصلا کار درستی نیست. برای کاهش وزن باید از پروتئین وی به عنوان مکمل غذایی یا میان وعده استفاده کنید. سعی کنید در کنار پروتئین وی از غذاهای سالم و سرشار از انواع مواد معدنی، فیبر و ویتامین‌ها استفاده کنید.

می‌توانید روزانه یک بار از پروتئین وی در حین تمرین و بعد از آن استفاده کنید. مصرف پروتئین وی بعد از ورزش موجب ریکاوری بدن و حفظ عضلات می‌شود و میل شما به غذا خوردن را کاهش می‌دهد. به خاطر داشته باشید که برخی روزها می‌توانید تا ۲ بار در روز از پروتئین وی استفاده کنید، اما معمولا توصیه می‌شود روزی یک بار از پروتئین وی استفاده کنید.

بیشتر بدانید: با بهترین ویتامین‌ها برای کاهش وزن آشنا شوید

تصویر فردی که در حال مصرف پروتئین وی است.
برای کاهش وزن می‌توانید از پروتئین وی به عنوان مکمل بعد از ورزش استفاده کنید.

آیا مصرف پروتئین وی به چربی‌سوزی کمک می‌کند؟

بیشتر افراد از پروتئین وی بلافاصله بعد از ورزش استفاده می‌کنند. این کار موجب ترمیم عضلات می‌شود و به افزایش حجم عضلات و جلوگیری از گرسنگی نیز کمک می‌کند. اما مطالعات نشان می‌دهد که مصرف پروتئین وی یک ساعت قبل از ورزش موجب افزایش متابولیسم چربی می‌شود و چربی‌سوزی بدن را افزایش می‌دهد. در واقع اگر پروتئین وی قبل از ورزش کردن مصرف شود، بدن چربی بیشتری می‌سوزاند.

بیشتر بدانید: چرا هرچه تلاش می‌کنید وزن کم نمی‌کنید؟

آیا تنها افرادی که ورزش می‌کنند، می‌توانند از پروتئین وی برای لاغری استفاده کنید؟

پروتئین وی یک مکمل غذایی است که اثرات آن در کنار ورزش بسیار بیشتر است. در حقیقت اگر می‌خواهید راحت‌تر وزن کم کنید و بدن سالم‌تری داشته باشید، بهتر است در کنار مصرف پروتئین وی به صورت روزانه حتما ورزش کنید. خانم‌هایی که ورزش می‌کنند، می‌توانند روزانه یک قاشق یا ۳۰ گرم پروتئین وی مصرف کنند، اما مردان می‌توانند تا ۲ قاشق یعنی ۶۰ گرم پروتئین وی در روز استفاده کنند. مصرف پروتئین‌ وی به تنهایی می‌تواند به افزایش احساس سیری و جلوگیری از پرخوری کمک کند و از این طریق موجب کاهش وزن شود.

بیشتر بدانید: شیر خشک برای بزرگسالان چه کاربردی دارد؟

برای لاغری از چه نوع پودر پروتئینی استفاده کنیم؟

به منظور استفاده از پروتئین وی برای کاهش وزن باید از پروتئین‌هایی که بدون مواد شیمیایی و‌ مواد مضر هستند استفاده کنید. برخی از پروتئین‌ها حاوی مواد شیرین‌کننده و قندهای مصنوعی شیمیایی هستند. سعی کنید پروتئین‌هایی را انتخاب کنید در ترکیبات آن‌ها از هیچگونه ماده شیمیایی و اضافی استفاده نشده است. 

برخی برندها برای خوش‌طعم شدن پروتئین وی از طعم‌دهنده استفاده می‌کنند. هر چند مصرف این پروتئین‌ها راحت‌تر است، اما بهتر است از پروتئین‌های ساده استفاده کنید. هر چقدر مقدار پروتئین بیشتر و مقدار چربی و کربوهیدرات کمتر باشد، آن پروتئین وی کیفیت بالاتری دارد.

بیشتر بدانید:قرص اسلیم مکس چیست؟

آیا مصرف پروتئین وی برای لاغری شکم مناسب است؟

برخی مطالعات نشان می‌دهد که مصرف پروتئین وی می‌تواند به کاهش چربی‌های شکم و پهلو کمک زیادی کند. اگر در کنار ورزش از پروتئین وی استفاده کنید، اثربخشی تمرینات ورزشی شما چند برابر می‌شود. در این شرایط احساس گرسنگی بیشتری را تجربه می‌کنید و با کاهش کالری دریافتی، راحت‌تر وزن خود را کم خواهید کرد. به علاوه هر یک قاشق پروتئین وی حدود ۱۰۰ کالری دارد و کربوهیدرات، چربی و قند بسیار کمی دارد و از همین رو یک جایگزین مناسب برای میان‌وعده است که در کنار سیر کردن شما به افزایش چربی‌سوزی بدن نیز کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید:هیپنوتراپی برای لاغری چیست؟

سخن نهایی

مصرف پروتئین‌ وی‌ در کنار فعالیت بدنی یک روش ساده برای کاهش ‌وزن و افزایش حجم عضله است. به خاطر داشته باشید که در کنار فعالیت بدنی و مصرف پروتئین باید رژیم غذایی سالمی داشته باشید. برای دریافت رژیم غذایی می‌توانید از طریق پلتفرم درمانکده از یک دکتر تغذیه آنلاین کمک بگیرید.

سوالات متداول

آیا استفاده از پروتئین وی برای کاهش وزن موثر است؟

مصرف پروتئین وی موجب افزایش سوخت و ساز، جلوگیری از گرسنگی و همچنین افزایش عضله‌سازی می‌شود و به چربی‌سوزی بدن کمک می‌کند.

برای کاهش وزن از چه میزان پروتئین وی استفاده کنیم؟

برای کاهش وزن با پروتئین وی می‌توانید روزانه از ۱ تا نهایتا ۲ قاشق پروتئین وی استفاده کنید.

منابع: us.myprotein، bodyscience، peaknutritionals

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3 / 5. تعداد رای‌ها 9

هنوز امتیازی ثبت نشده

مژده عاشوری
مژده شرف عاشوری

من مژده شرف عاشوری هستم؛ لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش که سال‌هاست به صورت تخصصی می‌نویسم و ترجمه می‌کنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت می‌برم و علاقه زیادی به ترجمه و نوشتن محتوا در حوزه سلامت، تغذیه و پزشکی دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها