انواع انسولین و کنترل دیابت

هر آنچه که باید در مورد انسولین بدانید

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده


انسولین هورمونی است که در لوزالمعده شما تولید می‌شود، یعنی غده‌ای که در پشت معده قرار دارد. این غده به بدن شما اجازه می‌دهد تا از گلوکز برای تولید انرژی استفاده کند. گلوکز یک نوع قند است که در بسیاری از کربوهیدرات‌ها یافت می‌شود.

بعد از خوردن غذا، دستگاه هاضمه کربوهیدارت‌ها را تجزیه کرده و آن‌ها را به گلوکز تغییر می‌دهد. سپس گلوکز از طریق دیواره روده کوچک در جریان خون شما جذب می‌شود. زمانی گه گلوکز وارد جریان خون شما می‌شود، انسولین سبب می‌شود که گلوکز در سرتاسر بدن شما جذب شده و سلول‌ها از آن برای انرژی استفاده نماید.

این هورمون به ایجاد تعادل در سطوح گلوکز خون شما نیز کمک می‌کند. زمانی که گلوکز زیادی در خون شما وجود داشته باشد، انسولین به بدن شما علامت می‌دهد تا مقادیر اضافی را در کبد ذخیره کند. گلوکز ذخیره شده تا زمانی که سطوح گلوکز خون شما کاهش نیافته باشد، مانند زمان بین وعد‌های غذایی یا زمانی که بدن شما در حالت استرس باشد و یا نیاز به تقویت انرژی داشته باشد، آزاد نمی‌شود.

برای درمان دیابت باید به لیست پزشک متخصص غدد مراجعه کرد و یا از طریق مشاوره آنلاین با دکتر فوق تخصص غدد و متابولیسم در وقت خود صرفه جویی کنید. در ادامه با درمانکده همراه باشید.. .

درک دیابت و استفاده از انسولین

دیابت زمانی اتفاق می‌افتد که بدن شما بطور مناسب از انسولین استفاده نمی‌کند و یا اینکه انسولین کافی ایجاد نمی‌کند. دو نوع اصلی از دیابت وجود دارد: نوع 1 و نوع 2.

دیابت نوع 1، نوعی بیماری خود ایمنی است. این نوعی بیماری است که سبب می‌شود که بدن به خودش حمله کند. اگر مبتلا به بیماری دیابت نوع 1 باشید، بدن شما نمی‌تواند این هورمون را تولید کند. دلیل آن، این است که سیستم ایمنی شما تمام سلول‌هایی را که در لوزالمعدهاین هورمون را تولید می‌کنند، از بین برده است. این بیماری اغلب در افراد جوان تشخیص داده می‌شود، اگرچه در دوران بزرگسالی نیز ممکن است ایجاد شود.

کنترل دیابت با انسولین
تزریق انسولین و انواع دیابت

در دیابت نوع 2، بدن شما نسبت به اثر انسولین، مقاوم می‌شود. این بدان معناست که بدن شما به انسولین بیشتری برای داشتن همان اثرات نیاز دارد. بنابراین، بدن شما این هورمون را بیش از حد تولید می‌کند تا سطح گلوکز خون را در سطح نرمال نگه دارد. اما، بعد از چند سال تولید بیش از حد این هومون در بدن، سلول‌هایی که در بدن این هورمون را تولید می‌کنند، از بین می‌روند. دیابت نوع 2 افراد را در هر سنی تحت تاثیر قرار می‌دهد، اما عموما در سن بالا رخ می‌دهد.

انسولین به عنوان درمانی برای دیابت

تزریق این هورمون می‌تواند هر دو نوع دیابت را درمان کند. این هورمون تزریق شده به عنوان جایگزینی برای انسولین تولید شده توسط بدن شما می‌باشد، و یا اینکه مکمل آن است. افراد مبتلا به دیابت نوع 1 نمی‌توانند از این هورمون تولید کنند، بنابراین، ممکن است انسولین تزریق کنند تا سطح گلوکز خون خود را کنترل کنند.

افراد زیادی که مبتلا به دیابت نوع 2 هستند می‌توانند سطوح گلوکز خون خود را با تغییرات سبک زندگی و داروهای خوراکی مدیریت کنند. اما، اگر این درمان‌ها به کنترل سطح گلوکز کمک نکند، افراد مبتلا ممکن است به این هورمون نیاز پیدا کنند تا سطح گلوکز خون خود را کنترل کنند.

انواع انسولین درمانی

تمام انواع انسولین، اثر مشابهی را ایجاد می‌کنند. آن‌ها همان افزایش یا کاهش طبیعی انسولین را در بدن و در طی روز انجام می‌دهند. ترکیبات مختلف انسولین بر سرعت و مدت تاثیرگذاری آن‌ها اثر دارد.

  • این هورمون با تاثیرگذاری فوری: این نوع هورمون تقریبا 15 دقیقه بعد از تزریق تاثیرگذاری خود را آغاز می‌کند. اثرات این نوع انسولین می‌تواند بین سه الی چهار ساعت طول بکشد. این نوع هورمون اغلب قبل از غذا استفاده می‌شود.
  • انسولین با تاثیرگذاری کوتاه مدت: این هورمون قبل از غذا تزریق می‌شود. تاثیرگذاری آن 30 الی 60 دقیقه بعد از تزریق آغاز می‌شود و پنج الی هشت ساعت طول می‌کشد.
  • این هورمون با تاثیرگذاری میان‌مدت: این نوع هورمون، تاثیرگذاری خود را بعد از 1 الی 2 ساعت بعد از تزریق آغاز می‌کند، و اثرات آن ممکن است 14 الی 16 ساعت طول بکشد.
  • انسولین با تاثیرگذاری بلندمدت: این نوع انسولین ممکن است تا حدود 2 ساعت بعد از تزریق، تاثیری نداشته باشد اثرات این نوع انسولین تا 24 ساعت طول می‌کشد.

تجویز و دز انسولین

شما نمی‌توانید انسولین را بصورت خوراکی مصرف کنید. این هورمون باید توسط سرنگ، قلم انسولین یا پمپ انسولین تزریق گردد. نوع تزریقی که انجام می‌دهید، به ترجیحات شخصی شما، نیازهای بدنی، و پوشش بیمه بستگی دارد.

فوق متخصص غدد و متابولیسم شما به شما نشان خواهد داد که چطور به خود این هورمون تزریق کنید. می‌توانید این هورمون را بصورت زیرجلدی و یا در قسمت‌‌های مختلف بدن تزریق کنید، مثل:

  • ران‌ها
  • باسن
  • بالای بازو
  • شکم

انسولین را در محدوده شعاع 2 اینچی ناف خود تزریق نکنید، زیرا بدن آن را جذب نخواهد کرد. باید محل تزریق را برای جلوگیری از ضخیم شدن پوست بدلیل تزریق مکرر این هورمون عوض کنید.

مصرف این هورمون بر اساس سطوح گلوکز افراد و اهداف کنترل دیابت، متفاوت است. پزشک شما ممکن است به شما دستور دهد تا 60 دقیقه قبل از هر وعده غذایی، تزریق این هورمون را انجام دهید. مقدار انسولینی که بطور روزانه نیاز دارید، به عواملی نظیر رژیم غذایی، سطح فعالیت بدنی، و شدت دیابت بستگی دارد.

برخی افراد تنها به یک دز انسولین در هر بار تزریق نیاز دارند. پزشک شما ممکن است این هرمون با تاثیرگذاری فوری و یا طولانی مدت را به شما توصیه کند.

سایت معتبر درمانکده با به وجود آوردن امکان رزور نوبت آنلاین بهترین‌ دکتر‌‌ها و مشاوره آنلاین بهترین دکتر‌ها به شما در سرعت بخشیدن روند درمان کمک می کند.

واکنش‌های انسولین

هیپوگلیسمی، یا سطح گلوکز خون خیلی پایین، گاهی می‌تواند زمانی که از این هورمون مصرف می‌کنید، رخ دهد. اگر زیاد ورزش کنید و یا به اندازه کافی غذا نخورید، سطح گلوکز خون شما می‌تواند خیلی پایین بیاید و واکنش انسولین را آغاز کند. باید  در میزان انسولینی که از طریق غذا یا کالری وارد بدن خود می‌کنید، نوعی تعادل ایجاد کنید. نشانه‌های واکنش این هورمون عبارتند از:

  • خستگی
  • ناتوانی در صحبت کردن
  • تعریق
  • گیجی
  • از دست دادن هوشیاری
  • تشنج
  • اسپاسم عضلانی
  • پوست رنگ پریده

درمان

برای ممانعت از واکنش انسولین، حداقل 15 گرم از کربوهیدرات‌هایی با جذب سریع را همواره با خود به همراه داشته باشید. از جمله موارد زیر:

  • ½ فنجان نوشیدنی غیر رژیمی
  • ½ فنجان آب میوه
  • 5 عدد شکلات
  • 2 قاشق کشمش

در مورد یک نوع قلم مخصوص بنام قلم گلوکاگون از پزشک خود سوال کنید. این قلم می‌تواند به شما در حل مشکل واکنش انسولین کمک کند.

در صورتی که این هورمون بطور مناسب استفاده شود، سطح گلوکز خون شما را در محدوده مناسبی نگه دارد. سطح مناسب گلوکز خون به کاهش ریسک عوارض دیابت نظیر کوری و بی‌حسی اندام‌ها،  کمک می‌کند. اگر مبتلا به دیابت باشید، مانیتور کردن سطح گلوکز خون بطور مرتب، بسیار مه است.

باید برای جلوگیری از بالا رفتن بیش از حد گلوکز خون، تغییراتی را در سبک زندگی خود ایجاد کنید. با پزشک خود درباره راه‌های افزایش اثربخشی انسولین درمانی مشورت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به مجله درمانکده مراجعه کنید.

منبع: healthline

Loading

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.9 / 5. تعداد رای‌ها 14

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

2 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها