جراحی پیوند کلیه

همه چیز درباره عمل جراحی پیوند کلیه

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده


زمانی که کلیه ها بدرستی کار نکنند، مواد دفعی و مایعات اضافی در بدن تجمع می یابند. یکی از راه های درمان این مشکل دیالیز است، اما پیوند کلیه نیز می توانید یکی از گزینه های انتخابی باشد. این گزینه می تواند به شما آزادی عمل بیشتری در انجام برنامه های روزانه خود بدهد. همچنین ممکن است انرژی بیشتری به شما بدهد و کمک کند احساس بهتری داشته باشید. علاوه بر این، میزان زنده مانی بعد از پیوند کلیه نیز بیشتر است.

هنوز هم این جراحی، جراحی پیچیده ای بشمار می رود. در اینجا مواردی مطرح شده است که بهتر است قبل از تصمیم گیری از آن ها اطلاع داشته باشید.

چگونه می توان اهدا کننده کلیه پیدا کرد؟

اگر پزشک فکر کند یکی از گزینه های شما پیوند است، شما را به مرکز محلی پیوند معرفی می کند. این مرکز بیمارستانی است که پیوند عضو در آن انجام می شود. سپس برای اطمینان از داشتن سلامت کافی برای انجام پیوند، آزمایشات، تصویر برداری و اسکن هایی از شما گرفته می شود.

دو روش مختلف برای گرفتن کلیه سالم وجود دارد. اولین مورد، چیزی است که بنام “اهدا کنندگان زنده” شناخته می شود. این ممکن است فامیل یا دوست نزدیکی باشد که مایل است یکی از کلیه های خود را به شما بدهد. یا ممکن است غریبه ای باشد که حاضر است یکی از کلیه های خود را به شما بدهد. دومین راهی که می توانید کلیه بگیرید، از طریق اهدا کنندگان متوفی است.

مشاهده بیشتر : جراح فوق متخصص کلیه و مجاری ادرار

در هر صورت، خون و بافت شما برای حصول اطمینان از تطابق آن ها با خون و بافت اهدا کننده، باید مورد آزمایش قرار گیرد. این امر شانس اینکه سیستم ایمنی بدن ضمن پذیرش کلیه اهدا کننده، آن را مورد تهاجم قرار ندهد را افزایش می دهد.

اگر اهدا کننده زنده دارید، می توانید تاریخ جراحی پیوند خود را تعیین کنید. دریافت کلیه از اهدا کننده متوفی ممکن است خیلی بیشتر طول بکشد. شما در لیست انتظار قرار می گیرید. سپس، وقتی که یک کلیه پیدا شد، با شما تماس می گیرند که هرچه سریع تر به بیمارستان مراجعه کنید.

جراحی پیوند کلیه
درد کلیه و جراحی پیوند کلیه

چه اتفاقی در طول جراحی پیوند کلیه روی می دهد؟

پیوند کلیه اغلب 3 ساعت طول می کشد، اما ممکن است تا 5 ساعت نیز ادامه یابد.

شما به اندازه ای که تمام مدت خواب باشید، داروی بیهوشی دریافت خواهید کرد. سپس در زمانی که “تحت ” جراحی قرار دارید، جراح برشی در شکم، درست بالای کشاله ران ایجاد می کند. کلیه های شما بجز در مواردی که عفونی شده یا درد ایجاد کنند،  برداشته نمی شوند اما کلیه اهدا کننده در داخل قرار خواهد گرفت و رگ های خونی به آن متصل خواهد شد. سپس جراح حالب (لوله ای که ادرار را از کلیه منتقل می کند) را به مثانه متصل می کند.

منفذ با بخیه، چسب مخصوص یا استاپلر یا منگنه جراحی بسته خواهد شد. ممکن است بهم نظور تخلیه هرگونه مایعات اضافی که در حین عمل جراحی تجمع می یابد، یک درن کوچک در شکم قرار داده شود. جراح همچنین برای کمک به ادرار، لوله نازکی به نام استنت را داخل حالب قرار خواهد داد. این لوله 6 تا 12 هفته بعد طی یک روند ساده برداشته می شود.

در صورت برداشتن کلیه آسیب دیده می توانید آن را به گروه تحقیقاتی کلیه اهدا کنید. پزشکان برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بیماری کلیه، آن را مطالعه می کنند و امیدوار هستند با کمک آن به درمان نزدیکتر شوند. در صورتی که برای انجام این کار تمایل داشتید، باید این موضوع را قبل از موعد با پزشک پیوند خود مطرح کنید.

جراحی پیوند کلیه
مشورت با پزشک برای درمان کلیه

دوران نقاهت بعد از عمل پیوند کلیه چگونه است؟

ممکن است شما بتوانید روز بعد از پیوند از رختخواب خارج شوید و در اطراف آن قدم بزنید. بیشتر افراد برای مدت زمان 5 روز یا کمتر در بیمارستان می مانند.

اگرچه باید با گذشت حدود 2 هفته حالتان بهتر شده باشد، اما نمی توانید تا حدود یک ماه اجسام سنگین بلند کنید یا رانندگی کنید. احتمالاً پزشک به شما توصیه خواهد کرد که برای 6 تا 8 هفته کار را کنار بگذارید.

برای جلوگیری از رد کلیه اهدایی، شما باید هر روز داروی خاصی را مصرف کنید. همچنین ممکن است مجبور باشید در ابتدا 2 تا 3 بار در هر هفته به پزشک مراجعه کنید تا مطمئن شوید بدنتان آنطور که باید، در حال بهبودی است. با گذشت زمان، این مراجعات بسیار کمتر خواهند شد.

در صورتی که فعالیت داشته باشید، سریعتر بهبود خواهید یافت. پزشک به شما خواهد گفت که انجام چه ورزش هایی بی خطر است و چه مدت می توانید آن ها را انجام دهید. بسیاری از افراد با راه رفتن و حرکات کششی آغاز می کنند، سپس به آرامی تمرین های طولانی تر و شدید تری را شروع می کنند. با این حال انجام ورزش های دفاعی، مانند فوتبال ممنوع هستند، زیرا می توانید به کلیه اهدایی آسیب وارد کنند.

ترک سیگار و الکل برای سالم ماندن ضروری هستند. همچنین می توانید به انجام مشاوره با متخصص تغذیه در مورد برنامه ریزی رژیم غذایی سالم نیز فکر کنید. شما می توانید نسبت به کسی که دیالیز می شود، میوه و سبزیجات بیشتری بخورید و مایعات بیشتری مصرف کنید. اما باید غذاهایی انتخاب کنید که می توانند فشار خون شما را پایین، و قند خون را پایدار نگه دارند.

بیشتر بدانیم: آیا نارسایی کلیه درمان دارد؟

جراحی پیوند کلیه
مراقبت های بعد از عمل جراحی پیوند کلیه

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

انجام پیوند کلیه شما را در معرض مشکلات سلامتی مانند فشار خون بالا و دیابت قرار می دهد. همچنین احتمال ابتلا به عفونت در شما بیشتر است. این امر ممکن است در محل برش جراحی شما رخ دهد؛ یا می تواند عفونت قارچی یا ویروسی مانند زونا باشد که تمام بدن را درگیر می کند.

همچنین ممکن است بدن شما حمله به کلیه اهدایی (رد پیوند) را آغاز کند. در صورت بروز چنین رخدادی، ممکن است موارد زیر را تجربه کنید:

در صورتی که متوجه هر یک از این علائم شدید، لازم است سریعاً با پزشک خود تماس بگیرید. اما بسیاری از افرادی که پیوند کلیه دارند بسیار خوب هستند.

برای اطلاعات بیشتر و یا مراحعه به پزشک متخصص اورولوژی می‌توانید از سایت درمانکده به صورت آنلاین نوبت بگیرید.

Loading

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.1 / 5. تعداد رای‌ها 60

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

4 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها