فرق لمینت و کامپوزیت چیست؟ ۶ تفاوت که باید بدانید

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

اگر به دنبال بهبود شکل دندان‌های خود هستید و می‌خواهید لبخند زیباتری داشته باشید، چند گزینه مختلف برای انتخاب دارید که از محبوب‌ترین آن‌ها می‌توان به لمینت و کامپوزیت اشاره کرد. اگر به دندانپزشک باتجربه مراجعه کنید، هر یک از این روش‌ها می‌توانند زیبایی لبخند شما را متحول کنند. اما چگونه بفهمید که کدام روش برای شما مناسب‌تر است؟ پاسخ این سوال به نیازهای خاص شما و عواملی که برایتان مهم است شامل هزینه، مدت زمان درمان و… بستگی دارد. برای اینکه درباره این موضوع تصمیم آگاهانه‌تری بگیرید، باید با فرق لمینت و کامپوزیت آشنا شوید. با ما تا انتهای این مقاله از مجله درمانکده همراه باشید تا درباره تفاوت این ۲ روش درمانی اطلاعات بیشتری کسب کنید.

لمینت چیست؟

اگر به دنبال یک راه عالی برای متحول کردن لبخند خود هستید، لمینت می‌تواند بهترین گزینه برای شما باشد. لمینت یک لایه نازک چینی است که مستقیما و به کمک یک ماده چسبنده روی سطح دندان قرار می‌گیرد.

کاربرد لمینت فقط به موضوعات زیبایی‌شناسی محدود نمی‌شود؛ بلکه بسیاری از مردم برای رفع مشکلات خود از جمله ترمیم دندان‌های آسیب‌دیده یا شکسته به انجام آن روی می‌آورند.

مزایای لمینت

آشنایی با مزایای لمینت به شما در درک بهتر تفاوت لمینت و کامپوزیت کمک می‌کند. به طور کلی، لمینت مزایای زیادی را نصیب شما می‌کند که عبارت‌اند از:

  • ظاهر طبیعی: یکی از مهم‌ترین مزیت‌های لمینت این است که به دندان‌های شما ظاهر طبیعی می‌بخشد. در نتیجه، زمانی که به دیگران لبخند می‌زنید، آن‌ها متوجه وجود یک لایه نازک چینی روی دندان‌های شما نمی‌شوند.
  • دوام و ماندگاری زیاد: اگر از روکش‌های چینی خود به دقت مراقبت کنید، می‌توانید انتظار داشته باشید که ۱۰ تا ۱۵ سال دوام بیاورند.
  • ریکاوری سریع: لمینت به زمان بهبودی زیادی نیاز ندارد. در نتیجه، می‌توانید به سرعت  لبخند زیبای خود را به نمایش بگذارید.
  • مقاومت بالا در برابر لکه‌ها: لمینت در برابر لکه‌های ناشی از نوشیدن قهوه، چای و نوشابه و حتی سیگار مقاوم است. از این‌رو می‌توانید بدون نگرانی از نوشیدنی‌های مورد علاقه خود استفاده کنید.

بیشتر بدانید: لمینت دندان چیست؟ + مزایا و معایب

تصویر فردی که یکی دندان‌های او لمینت شده است - فرق لمینت و کامپوزیت
لمینت بسیار بادوام است و طول عمر بالایی دارد.

کامپوزیت چیست؟

ونیرهای کامپوزیت مخلوطی از رزین و مواد پلاستیکی و شیشه‌ای هستند که می‌توان آن‌ها را رنگ کرد تا شبیه دندان‌های طبیعی شوند. در حقیقت، کامپوزیت یک ماده خمیری شکل است که روی دندان قرار می‌گیرد و ناهمواری‌های آن را پر می‌کند. بسیاری از افراد برای تغییر لبخند خود یا رفع ناهماهنگی‌ها و پوشاندن ترک‌های دندان‌هایشان از کامپوزیت استفاده می‌کنند.

مزایای کامپوزیت

کامپوزیت هم مثل لمینت مزایای خاصی دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • درمان سریع: مهم‌ترین مزیت کامپوزیت این است که به درمان طولانی نیاز ندارد. به عبارت دیگر، در بیشتر موارد طی یک جلسه ویزیت انجام می‌شود.
  • بهبود ظاهر دندان‌ها: اگر به دنبال تغییر شکل دندان‌ها یا بهبود لبخند خود هستید، کامپوزیت انتخاب خوبی برای شما است. فرقی نمی‌کند که به دنبال اصلاحات جزئی باشید یا بخواهید تغییرات زیادی در ظاهر خود ایجاد کنید، در هر صورت کامپوزیت می‌تواند نیاز شما را به خوبی پاسخ دهد.

بیشتر بدانید: کامپوزیت دندان چیست و چگونه انجام می‌شود؟

فرق لمینت و کامپوزیت چیست؟

اکنون که با لمینت و کامپوزیت آشنا شدید، باید درباره تفاوت‌های آن‌ها هم اطلاعات کسب کنید. در ادامه تفاوت‌های اصلی لمینت و کامپوزیت را بررسی می‌کنیم.

اینفوگرافی درباره فرق لمینت و کامپوزیت
لمینت و کامپوزیت تفاوت زیادی با یکدیگر دارند.

۱. مدت زمان درمان

اگر می‌خواهید به سرعت ظاهر دندان‌های خود را تغییر دهید، بهتر است از کامپوزیت استفاده کنید. چون کامپوزیت در مقایسه با لمینت گزینه سریع‌تری است و معمولا طی یک جلسه انجام می‌شود. تنها کاری که دندانپزشک باید انجام دهد این است که رزین کامپوزیت را روی دندان‌های شما قرار دهد و سطح آن را صاف و صیقلی کند.

در مقابل، قرار دادن لمینت روی دندان‌ها به حدود ۲ تا سه بار ویزیت نیاز دارد. چون دندانپزشک باید مراحل بسیار بیشتری را انجام دهد تا مطمئن شود که روند کار به درستی تکمیل شده است.

۲. دوام و ماندگاری

هنگامی که درباره فرق لمینت و کامپوزیت صحبت می‌کنیم، دوام و ماندگاری یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید به آن اشاره کنیم. اگرچه کامپوزیت گزینه گران‌تری است، اما ماندگاری بسیار بیشتری نسبت به کامپوزیت دارد. معمولا ماندگاری لمینت ۱۰ تا ۱۵ سال و کامپوزیت ۲ تا پنج سال است. البته این مدت زمان می‌تواند بسته به میزان پایبندی‌ شما به رعایت بهداشت دهان و دندان متغیر باشد.

در مرحله اول باید همیشه بهداشت دهان و دندان را با ۲ بار مسواک زدن در روز، استفاده از خمیردندان مورد تایید دندانپزشک، استفاده منظم از نخ دندان و استفاده از دهانشویه مناسب رعایت کنید. همچنین لازم است به طور منظم برای چکاپ نزد دندانپزشک بروید.

در مرحله دوم توصیه می‌شود تا حد امکان از جویدن چیزهای سفت مانند یخ یا آبنبات بپرهیزید. چون این مواد می‌توانند به روکش‌های دندان آسیب برسانند و باعث ترک خوردن آن‌ها شوند. علاوه بر این، نباید از دندان‌های خود به عنوان ابزار برای باز کردن گره‌ها یا درب قوطی‌ها استفاده کنید.

در نهایت، توصیه می‌شود تمام مشکلاتی که ممکن است به روکش‌ها آسیب برسانند را برطرف کنید. برای مثال، دندان قروچه یکی از این مشکلات است که نه تنها باعث آسیب‌دیدگی روکش‌ها می‌شود؛ بلکه می‌تواند به مرور زمان مینای دندان‌های طبیعی را از بین ببرد.

بیشتر بدانید: افتادن کامپوزیت دندان چگونه اتفاق می‌افتد؟

۳. مقاومت در برابر لکه

لمینت در برابر لکه‌ها بسیار مقاوم است. اما کامپوزیت می‌تواند درست مانند دندان‌های طبیعی شما لکه‌دار شود؛ بنابراین بهتر است تا حد امکان از خوردن و نوشیدن مواد تیره‌رنگ مثل چای و قهوه خودداری کنید. همچنین توصیه می‌شود سیگار نکشید یا نسبت به ترک آن اقدام کنید.

تصویر فردی که قهوه می‌نوشد
بعضی از نوشیدنی‌ها مثل قهوه و چای باعث تغییر رنگ کامپوزیت می‌شوند.

۴. برگشت‌پذیر بودن درمان

بخشی از فرق لمینت و کامپوزیت به برگشت‌پذیر بودن آن‌ها مربوط می‌شود. کامپوزیت یک روش درمانی کم‌تهاجمی است که به با ایجاد کمترین تغییر روی دندان‌ها انجام می‌شود. بنابراین در آینده می‌توانید آن را بردارید و دندان‌های خود را به شکل اولیه برگردانید. کامپوزیت برای کسانی که می‌خواهند ظاهر دندان‌ها را بدون تغییر شکل دائمی آن‌ها بهبود بخشند، گزینه ایده‌آلی است.

در مقابل، امکان برداشتن لمینت از روی دندان وجود ندارد. چون دندان‌ها تراش می‌خورند و شکل آن‌ها برای همیشه تغییر می‌کند. فقط زمانی می‌توانید لمینت را از روی دندان‌های خود بردارید که آن را با یک روکش جدید جایگزین کنید.

۵. طبیعی بودن ظاهر دندان‌ها

هم لمینت و هم کامپوزیت هر ۲ می‌توانند ظاهری زیبا به دندان‌های شما ببخشند. با این حال، اگر آن‌ها را با هم مقایسه کنید، متوجه می‌شوید که لمینت طبیعی‌تر به نظر می‌رسد و به دندان‌های طبیعی شباهت بیشتری دارد.

۶. هزینه

فرق قیمت لمینت و کامپوزیت هم نکته مهمی است که باید هنگام مقایسه آن‌ها به آن اشاره کرد. چون بیشتر خدمات دندانپزشکی تحت پوشش بیمه نیستند و هزینه برای بسیاری از مردم مهم است.

به طور کلی، کامپوزیت در مقایسه با لمینت گزینه ارزان‌تری است. چون لمینت در لابراتوار ساخته می‌شود، بادوام‌تر است و به دقت و مهارت بیشتر دندانپزشک نیاز دارد.

لمینت یا کامپوزیت؛ کدام‌یک گزینه مناسب‌تری است؟

برای اینکه متوجه شوید کدام روش برای شما مناسب‌تر است باید با دندانپزشک درباره شرایط، اهداف و نیازهای خود صحبت کنید. دندانپزشک فرق لمینت و کامپوزیت را برایتان توضیح می‌دهد و به شما می‌گوید که بهتر است از کدام روش استفاده کنید.

چنانچه به دنبال مقرون‌به‌صرفه‌ترین راه حل هستید، کامپوزیت گزینه خوبی برای شما محسوب می‌شود. اما اگر به مشکلات شدید دندانی مبتلا هستید یا بدون توجه به قیمت می‌خواهید طبیعی‌ترین و بادوام‌ترین روش را انتخاب کنید، لمینت می‌تواند بهترین نتیجه را برایتان به ارمغان بیاورد.

صرف‌نظر از اینکه در نهایت کدام روش را انتخاب ‌خواهید کرد، مطمئن باشید که هم لمینت و هم کامپوزیت می‌توانند لبخند فوق‌العاده زیبایی را به شما هدیه دهند.

بیشتر بدانید: کامپوزیت دندان شکسته

 یک مرد که به دندان‌های خود در آینه نگاه می‌کند - فرق لمینت و کامپوزیت
اگر برای انتخاب لمینت و کامپوزیت مردد هستید، با دندانپزشک مشورت کنید.

کلام پایانی

امیدواریم پس از خواندن این مطلب درک بهتری از فرق لمینت و کامپوزیت پیدا کرده باشید و بتوانید برای انتخاب بین آن‌ها راحت‌تر تصمیم بگیرید. اما اگر هنوز مردد هستید و به راهنمایی بیشتری نیاز دارید، توصیه می‌کنیم با دندانپزشک آنلاین مشورت کنید. دندانپزشک خواسته‌ها و نیازهایتان را بررسی می‌کند و بهترین گزینه را به شما پیشنهاد می‌دهد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد فرق لمینت و کامپوزیت می‌توانید به وب‌سایت درمانکده مراجعه کنید و از بهترین دندانپزشکان برای مشاوره وقت بگیرید. در درمانکده علاوه بر سیستم نوبت‌دهی حضوری، امکان اخذ نوبت برای مشاوره آنلاین با دندانپزشک فراهم شده است.

سوالات متداول

فرق لمینت و کامپوزیت چیه؟

لمینت بادوام‌تر و گران‌تر است، شباهت بیشتری به دندان‌های طبیعی دارد و طی ۲ تا سه جلسه ویزیت انجام می‌شود. کامپوزیت فقط به یک جلسه درمان نیاز دارد و نسبت به غذاها و نوشیدنی‌های تیره‌رنگ به شدت حساس است.

ماندگاری لمینت بیشتر است یا کامپوزیت؟

لمینت ۱۰ تا ۱۵ سال دوام می‌آورد، اما طول عمر کامپوزیت کمتر و حدود ۲ تا پنج سال است.

آیا درمان با لمینت و کامپوزیت برگشت‌پذیر است؟

کامپوزیت ظاهر دندان‌ها را تغییر نمی‌دهد، به همین دلیل می‌توانید آن را از روی دندا‌ن‌های خود بردارید. اما از آنجا که لمینت روی دندان‌های تراش‌خورده اعمال می‌شود، امکان برداشتن آن وجود ندارد. اگر لمینت را از روی دندان بردارید، باید آن را با یک روکش دیگر جایگزین کنید.

منابع: mermaidsmiles, yourdentistryguide, dentalhouseliverpool

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3 / 5. تعداد رای‌ها 2

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها