افتادن کامپوزیت دندان چگونه اتفاق می‌افتد؟ علت‌ آن چیست؟

مقاله توسط پزشک درمانکده تایید شد
Placeholder
دکتر مهسا حیدری
تخصص: دکترای حرفه‌ای دندانپزشکی

افتادن کامپوزیت دندان عارضه‌ای است که برخی افراد به دلیل مشکلات لثه، کیفیت بد روکش یا پوسیدگی دندان‌های زیر، آن را در مدت کوتاهی پس از نصب کامپوزیت تجربه می‌کنند.

کامپوزیت یک ماده رزینی همرنگ دندان است که علاوه بر پر کردن دندان‌ها باعث افزایش زیبایی و یکدستی آن‌ها می‌شود. طول عمر باندینگ کامپوزیت بین سه تا ۱۰ سال است که تا حد زیادی به سلامت دهان و دندان شما مرتبط می‌شود. با این حال برخی عوامل می‌توانند باعث ضعف، شکستگی یا افتادن کامپوزیت دندان شوند. البته این اتفاق طبیعی نیست و به ندرت رخ می‌دهد. اگر شما هم با این سوال مواجه هستید که افتادن کامپوزیت دندان چگونه اتفاق می‌افتد در این مقاله از مجله درمانکده همراه ما باشید تا شما را با اصلی‌ترین دلایل بروز این مشکل آشنا کنیم.

توضیحات دکتر مهسا حیدری، دندانپزشک عمومی، درباره افتادن کامپوزیت دندان

علت افتادن کامپوزیت دندان چیست؟

تصویر کامپوزیت افتاده دندان
 افتادن کامپوزیت دندان به شدت تحت تاثیر سلامت دهان و دندان شماست.

برخی افراد پس از مدت کوتاهی از انجام کامپوزیت دندان ممکن است با لق شدن، شکستن یا افتادن آن مواجه شوند. از همین‌رو این سوال که چرا کامپوزیت دندان می ریزد همیشه دغدغه آن‌هایی است که به فکر افزایش زیبایی دندان‌های خود با این روش هستند. 

مهم‌ترین دلایل افتادن کامپوزیت دندان شامل موارد زیر می‌شوند:

بیشتر بخوانید:درمان زرد شدن دندان ها

پوسیدگی دندان‌های زیر ونیر کامپوزیت

پوسیدگی دندان‌های زیر کامپوزیت باعث از بین رفتن پیوند مینای دندان و کامپوزیت می‌شود که نتیجه این اتفاق، افتادن کامپوزیت دندان است. در چنین وضعیتی دندانپزشک ابتدا وضعیت پوسیدگی دندان‌ها را بررسی می‌کند. اگر شدت پوسیدگی شدید باشد، نیاز به درمان ریشه است و کامپوزیت با تاج دندان تعویض می‌شود. 

در این مرحله باید به هماهنگی رنگ تاج دندان با سایر کامپوزیت ونیرها توجه کنید تا در نهایت دندان‌ها همرنگ باشند. تاج دندان استحکام و طول عمر بالایی دارد و دیگر نیازی به نگرانی در مورد افتادن یا شل شدن آن‌ها نیست.

بیشتر بدانید: فرق لمینت و کامپوزیت چیست؟

عفونت لثه

این وضعیت که در انگلیسی به آن (Periodontal Disease) می‌گویند یکی دیگر از دلایل اصلی افتادن کامپوزیت دندان است. عفونت لثه اغلب باعث التهاب و تورم لثه می‌شود که با فشار آوردن به وینرهای کامپوزیت، آن‌ها را از روی دندان جدا می‌کند. 

لثه ممکن است بر اثر دلایل مختلف مانند عدم بهداشت دهان‌ و دندان، تجمع باکتری و پلاک یا مصرف مداوم سیگار دچار عفونت شود، بنابراین با توجه به این موارد می‌توانید از افتادن کامپوزیت‌های خود جلوگیری کنید.

بیشتر بدانید: کامپوزیت دندان چیست و چگونه انجام می‌شود؟

بیش از حد فشار آوردن به کامپوزیت دندان

اعمال فشار زیاد بر روی کامپوزیت دندان می‌تواند باعث جدا شدن آن شود. این اعمال فشار ممکن است ناشی از موارد زیر باشند:

  • انجام فعالیت‌های بسیار سنگین
  • سانحه یا تصادف
  • جویدن مواد غذایی سفت
  • دندان قروچه

بنابراین پس از انجام کامپوزیت دندان مراقب رژیم غذایی خود باشید و قبل از انجام هر فعالیتی ابتدا روش‌های مراقبت از دندان‌هایتان را بررسی کنید. به عنوان مثال می‌توانید موقع انجام فعالیت بدنی سنگین یا ورزش‌های رزمی محافظ دندانی بگذارید تا کامپوزیت دندان‌های شما آسیب نبینند.

بیشتر بدانید: کامپوزیت دندان خرگوشی چیست؟

کیفیت پایین رزین کامپوزیت

افتادن کامپوزیت دندان بعد از مدت کوتاهی از نصب، یک اتفاق نادر است که ممکن است ناشی از کیفیت پایین رزین کامپوزیت باشد. به همین دلیل بسیار مهم است کامپوزیت دندان خود را در یک کلینیک معتبر دندانپزشکی انجام دهید. کلینک‌های معتبر و شناخته‌شده اغلب از مواد با کیفیت استفاده می‌کنند که در این صورت کامپوزیت دندان می‌تواند تا حدود ۱۰ سال برایتان به زیبایی و کیفیت روز اول باقی بماند.

تجربه دندانپزشک

اگر دندانپزشک شما از تجربه و مهارت کافی برای کاشت ونیر کامپوزیت برخوردار باشد، این روش درمانی و زیبایی‌بخش با موفقیت بیشتری انجام می‌شود. دندانپزشک باتجربه به خوبی می‌داند برای برقراری ارتباط و پیوند محکم بین مینای دندان و کامپوزیت از چه تکنیکی استفاده کند. عدم قرار گرفتن صحیح کامپوزیت روی دندان می‌تواند در بلندمدت مشکلات متعددی ایجاد کند که شل شدن، شکستن یا افتادن کامپوزیت‌ها یکی از شایع‌ترین موارد هستند.

بیشتر بدانید: کامپوزیت دندان شکسته چگونه انجام می‌شود؟

اینفوگرافیک علت افتادن کامپوزیت دندان
در صورت افتادن کامپوزیت دندان برای حفظ بهداشت دهان و دندان، راحت‌تر صحبت کردن و درست غذا جویدن هر چه سریع‌تر به دندانپزشک مراجعه کنید.

اگر کامپوزیت دندان افتاد چکار کنیم؟

بهترین راه‌کار پس از افتادن کامپوزیت دندان در مدت زمان کوتاه، این است که هر چه سریع‌تر به دندانپزشک مراجعه کنید. اگر بین خارج شدن کامپوزیت دندان و مراجعه به دندانپزشک فاصله زمانی وجود دارد، می‌توانید با رعایت نکات زیر، شرایط ایجادشده را به بهترین شکل مدیریت کنید:

  • برای جلوگیری از عفونت، دهان و دندان خود را با محلول آب و نمک شستشو دهید.
  • از تلاش کردن برای چسباندن کامپوزیت روی دندان بپرهیزید و کامپوزیت را تا زمان مراجعه به دندانپزشک از دهان خود خارج کنید.
  • برای تسکین درد یا ناراحتی پس از افتادن کامپوزیت دندان، می‌توانید داروهای مسکن بدون نسخه مانند ایبوپروفن یا استامینوفن استفاده کنید.
  • در صورت مصرف قرص آسپرین، بهتر است مصرف آن را برای جلوگیری از خونریزی تا قبل از مراجعه به دندانپزشک قطع کنید.
  • اگر پس از افتادن کامپوزیت دندان احساس ورم لثه داشتید از کمپرس سرد استفاده کنید.

بیشتر بدانید: ایمپلنت دندان چگونه انجام می‌شود؟

برای درمان افتادن کامپوزیت دندان ترمیم آن بهتر است یا تعویض؟

حال که فهمیدید افتادن کامپوزیت دندان چگونه اتفاق می‌افتد بهتر است با روش درمان آن هم آشنا شوید. این سوال را که برای درمان کامپوزیت دندان افتاده تعویض بهتر است یا ترمیم، فقط دندانپزشک شما می‌تواند پاسخ دهد. 

هر چند که در اغلب موارد با ترمیم می‌توان مشکل افتادن‌ کامپوزیت دندان را برطرف کرد اما در اصل دندانپزشک با بررسی وضعیت دندان و لثه بیمار تصمیم می‌گیرد از کدام روش درمانی استفاده کند. در صورت نیاز به ترمیم ابتدا یک عکس اشعه ایکس می‌گیرید؛ سپس دندانپزشک متخصص سطح و اطراف دندان را تمیز می‌کند تا رزین کامپوزیت را به شکل مناسب دندان‌تان فرم بدهد.

بهتر است ترمیم کامپوزیت افتاده دندان را نزد همان دندانپزشکی انجام دهید که کامپوزیت را برای شما انجام داده است. در این صورت کامپوزیت ترمیمی از لحاظ فرم، رنگ و شکل با سایر کمپوزیت‌های دندان هماهنگ خواهد بود و به ایجاد طرح لبخند زیبای شما کمک می‌کند.

در نهایت برای مشورت و تصمیم‌گیری در مورد کامپوزیت جداشده دندان می‌توانید از دندانپزشک آنلاین درمانکده مشاوره بگیرید. او می‌تواند بر اساس وضعیت خاص دندان‌تان، توصیه‌های دقیق‌تری ارائه دهد و برای شما یک برنامه درمانی مناسب در نظر بگیرد.

بیشتر بدانید: ۱۰ روش سفید کردن دندان

راهنمای مراجعه به پزشک

افتادن کامپوزیت دندان یک اتفاق طبیعی نیست و حتما دلیل مشخصی مانند عفونت لثه، اعمال فشار، پوسیدگی دندان و… دارد. در صورت بروز این مشکل در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه کنید تا با اقدامات مناسب از آسیب رسیدن به دندان اصلی جلوگیری شود. 

شما می‌توانید از طریق سیستم نوبت‌دهی آنلاین درمانکده برای رزرو وقت معاینه به لیست بهترین پزشکان متخصص تهران و سایر شهرها دسترسی داشته باشید. همچنین امکان مشاوره تلفنی، متنی و تصویری با دندانپزشک متخصص درمانکده برای شما فراهم شده است.

بیشتر بدانید: ایمپلنت دیجیتال چیست؟

سوالات متداول

چرا کامپوزیت دندان می ریزد؟

عواملی مانند پوسیدگی دندان زیر کامپوزیت، عفونت لثه، اعمال فشار بیش از حد بر روی کامپوزیت، کیفیت رزین کامپوزیت و تجربه دندانپزشک در خارج شدن آن از روی دندان موثر هستند.

آیا جنس چسب مورد استفاده در افتادن کامپوزیت دندان موثر است؟

بله. اگر کیفیت چسب کامپوزیت‌های دندان پایین باشد باعث از بین رفتن پیوند مینای دندان و کامپوزیت می‌شود که نتیجه آن شل شدن و افتادن از روی دندان است.

برای جلوگیری از افتادن کامپوزیت دندان چکار کنیم؟

از جویدن مواد غذایی سفت، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، سیگار کشیدن و انجام ورزش‌های رزمی بدون محافظ دندانی خودداری کنید.

منابع: confidentalclinic | familydentalcare

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.3 / 5. تعداد رای‌ها 6

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

3 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها