کامپوزیت دندان چیست و چگونه انجام می‌شود؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

کامپوزیت دندان (Dental Composite) یک روش درمانی و زیبایی‌بخش برای ترمیم دندان‌های آسیب‌دیده، کج و نامرتب است. در این روش ماده‌ای خمیری شکل به رنگ دندان و اغلب از جنس رزین را روی دندان‌ها فرم می‌دهند.

این‌ روزها که زیبایی دندان‌ها بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته، کامپوزیت دندان یک روش پرطرفدار است که به نصب آسان و سریعی دارد. شما می‌توانید با انتخاب کامپوزیت دندان، مشکلات جزئی مانند شکستگی، رنگ زرد، از بین بردن لکه زرد، کجی دندان و پر کردن حفره دندادن را برطرف کنید.

 این کار توسط دندانپزشک با دقت، مهارت و ظرافت بالایی انجام می‌شود، از همین‌رو نتیجه نهایی آن بسیار شگفت‌انگیز خواهد بود و طرح لبخند زیبایی در صورت شما ایجاد می‌کند. اگر شما هم از دندان‌های زرد، کج یا نامرتب خود خسته شده‌اید، تا انتهای این مقاله از مجله درمانکده همراه ما باشید تا درباره انواع، مزایا، ویژگی‌ها و عوارض کامپوزیت دندان بیشتر صحبت کنیم.

کامپوزیت دندان چیست؟

کامپوزیت دندان که همان مواد مورد نیاز برای پر کردن دندان‌ها محسوب می‌شود، به‌دلیل ساختار چسبنده‌ به‌راحتی حفره دندان و قسمت‌های نامرتب آن را پر می‌کند. این ماده با مینا و عاج دندان پیوند می‌خورد؛ از همین‌رو آن را یک روش درمانی بسیار مناسب برای پر کرده حفره‌های دندان، کجی و فاصله ایجاد شده بین آن‌ها می‌دانند.

بیشتر بدانید: علت دندان درد چیست؟

تصویر دندان‌های دارای کامپوزیت
کامپوزیت‌دندان به‌طور مستقیم روی دندان‌های طبیعی قرار می‌گیرد.

خوب است بدانید مشاهده نتیجه رضایت‌بخش از کامپوزیت‌دندان تا حد زیادی به مهارت دندانپزشک بستگی دارد. درمانکده با فراهم کردن جمعی از بهترین دندانپزشکان این امکان را برای شما ایجاد کرده تا به کمک سیستم نوبت‌دهی آنلاین بتوانید نزد دندانپزشک مورد نظر خود وقت معاینه رزرو کنید.

کامپوزیت دندان از چه موادی تشکیل شده؟

کامپوزیت‌دندان از مواد خمیری شکل با جنس رزین، گلاس و کوارتز تشکیل شده که به‌راحتی روی دندان فرم می‌گیرند و برای ثبات بیشتر، آن‌ها را توسط اشعه ایکس مخصوص سفت می‌کنند.

بیشتر بدانید: فرق لمینت و کامپوزیت چیست؟

کاربرد کامپوزیت دندان

اصلی‌ترین کاربرد این روش درمانی و زیبایی‌بخش، پر کردن حفره‌های دندانی است که بر اثر پوسیدگی ایجاد شده‌اند. ظاهر زشت و ناپسند این حفره به آسانی با کامپوزیت دندان پر می‌شود و بهبود پیدا می‌کند. یکی‌ دیگر از کاربردهای کامپوزیت، مرتب کرن دندان‌های نامرتب است. 

انجام این کار باعث بهبود ظاهر دندان‌ها و طرح لبخند زیبای شما می‌شود. از طرفی کامپوزیت دندان کج یا آن‌هایی که دچار شکستگی در عاج شده‌اند از دیگر موارد استفاده این روش است. درواقع کامپوزیت دندان برای دندان‌های فاصله‌دار نه تنها به بازگشت زیبایی ظاهر آن‌ها کمک می‌کند بلکه جنبه درمانی دارد و می‌تواند مشکلات دهانی و فک را برطرف کند. 

از همین‌رو دندانپزشکان مهمترین کاربرد کامپوزیت دندان کج و نامرتب را کمک به حفظ سلامت دهان و دندان با پیشگیری از پوسیدگی‌های احتمالی می‌دانند. 

سایر کاربردهای درمانی و زیبایی‌بخش کامپوزیت‌دندان عبارتند از:

  • بدشکلی دندان
  • اصلاح جزئی دندان
  • اصطلاح سطح و لبه دندان
  • ترمیم شکستگی و دندان‌های لب پر شده
  • رفع لکه و زردی دندان‌ها

بیشتر بدانید: لمینت دندان چیست؟

انواع کامپوزیت‌دندان را بشناسید!

کامپوزیت دندان‌های جلو برای زیبایی و درخشندگی است اما کامپوزیت دندان‌های آسیاب باید استحکام بیشتری برای وارد شدن نیروی جویدن داشته باشد.

کامپوزیت‌دندان هیبرید

این نوع کامپوزیت برای دندان‌های آسیاب یا خلفی با ذرات بزرگتر و استحکام بیشتر مناسب است.

کامپوزیت‌دندان میکروفیلد

این نوع کامپوزیت مخصوص دندان‌های جلو است که ذرات ریزتر و استحکام کمتری دارند. در عوض سطح صاف و صیقلی آن‌ها به درخشندگی بیشتری نیاز خواهد داشت.

کامپوزیت‌دندان نانوفیلد

این روش برای کامپوزیت دندان از دست رفته بسیار مناسب است. زیرا می‌توان به‌طور همزمان استحکام و زیبایی را به دندان‌های پوسیده شما بازگرداند.

کامپوزیت‌دندان IPS

این نوع کامپوزیت‌ها به کامپوزیت سرامیکی مشهور هستند که به‌دلیل داشتن ذرات سرامیکی از ثبات رنگ و استحکام بالاتری برخوردارند.

بیشتر بدانید: لمینت دندان خرگوشی چیست؟

آیا کامپوزیت‌دندان محدودیت سنی دارد؟

اگر برای شما هم سوال پیش آمده که کامپوزیت دندان از چه سنی قابل اجرا است باید در جواب بگوییم شما می‌توانید از 18 تا 60 سالگی به کمک این روش درمانی و زیبایی‌بخش طرح لبخند خود را بهبود بخشید.

کامپوزیت دندان برای کودکان

با وجود این‌که در اغلب موارد این روش درمانی محدودیت سنی ندارد اما برخی دندانپزشکان آن را برای کودکان مناسب نمی‌دانند. زیرا رشد استخوان فک و دهان کودکان تا سن مشخصی ادامه دارد و می‌تواند نظم کامپوزیت را دچار اختلال کند. از طرفی کودکان نمی‌توانند به درستی مراقبت‌های بعد از انجام کامپوزیت را رعایت کنند و ممکن است ونیر با سهل‌انگاری دچار آسیب شود.

کامپوزین دندان برای نوجوانان

همان‌طور که اشاره کردیم این روش درمانی و زیبایی‌بخش برای کودکان به‌خاطر سن رشد مناسب نیست. درواقع دختران بعد از 16 سالگی و پسران پس از ۱۸ سالگی با تمام شدن سن رشد می‌توانند از کامپوزیت‌دندان استفاده کنند. قبل از این سن به‌دلیل تغییر موقعیت لثه و دندان‌ها فرایند نظم و زیبایی کامپوزیت تحت تاثیر قرار می‌گیرد. 

بیشتر بدانید: کامپوزیت دندان افتاده چگونه است؟

فواید کامپوزیت دندان

اگر نظر دندانپزشک شما بر اساس وضعیت دندان‌ها و فرم لثه انتخاب روش کامپوزیت‌دندان است، می‌توانید از مزایا و فواید آن بهره‌مند شوید. آن‌ها عبارتند از:

  • هزینه مناسب‌تر نسبت به لمینت سرامیکی
  • اصلاح رنگ، فرم و بدشکلی دندان‌ها
  • برطرف کردن دندان‌های دارای فاصله و نامرتب
  • ترمیم آسان شکستگی و لب پر شدن دندان‌ها
  • انجام فرآیند کامپوزیت به‌راحتی در یک جلسه
  • عدم نیاز به داروی بی‌حسی
  • قابلیت انتخاب رنگ کامپوزیت هماهنگ با دندان طبیعی
  • پر کردن حفره‌های دندان کج و از دست رفته

در صورت لزوم می توانید با متخصص دندانپزشک زیبایی آنلاین مشورت کنید و هم می توانید به صورت حضوری به متخصص دندانپزشک زیبایی مراجعه کنید.

بیشتر بدانید: اصلاح دندان خرگوشی با کامپوزیت

اینفوگرافیک فواید کامپوزیت‌دندان
برای اینکه مطمئن شوید کامپوزیت‌دندان راه‌کار مناسب ترمیم دندان‌های شماست با دندانپزشک خود مشورت کنید.

کامپوزیت دندان‌های جلو

همان‌طور که می‌دانید یکی از کاربردهای کامپوزیت‌دندان مرتب‌سازی دندان‌ها مخصوصا دندان جلو است. امروزه کامپوزیت دندان جلو به‌دلیل از بین بردن زردی و لکه‌ها یا صاف و مرتب به‌نظر رسیدن آن‌ها طرفداران زیادی دارد. به کمک این روش طرح لبخند شما منحصربه‌فرد و اصطلاحا هالیوودی می‌شود. کامپوزیت‌دندان می‌تواند دندان‌های بسیار کوچک جلو را که به دندان‌های میخی معروفند، ترمیم کند.

بیشتر بدانید: ارتودنسی دندان چیست؟

دوام کامپوزیت دندان چقدر است؟

این روش درمانی و زیبایی‌‌بخش با وجود دوام بالا و منحصربه‌فرد اما همیشگی نیست. دوام کامپوزیت‌ها مخصوصا عمر کامپوزیت دندان های جلو به‌دلیل برخورد بیشتر و آسیب‌پذیر بودن حدود 5 تا 7 سال است. البته دوام و ماندگاری آن تا حد زیادی به عوامل مختلفی از جمله نحوه نگهداری شما از کامپوزیت، مهارت دندانپزشک، جنس و نوع مواد به کار رفته بستگی دارد.

بیشتر بدانید: دندان حساس به سرما را چگونه درمان کنیم؟

کامپوزیت دندان به چه شکل است؟

قبل از آغاز این تکنیک زیبایی‌بخش ابتدا باید برخی اقدامات درمانی مانند رفع عفونت دندان و التهاب لثه، پوسیدگی‌های عمیق دندان، ترمیم دندان‌های جرم گرفته انجام شود. 

همچنین دندانپزشک با بررسی دندان‌ها در صورت لزوم دندان‌های معیوب را می‌کشد، ریشه را درمان می‌کند و حفره‌های ایجاد شده را پر خواهد کرد. 

مراحل کامپوزیت دندان شامل موارد زیر است:

  1. تمیزی سطح دندان با برس مخصوص
  2. امتحان رنگ کامپوزیت توسط شما و مشورت دندانپزشک با گذاشتن مقداری از مواد بر روی دندان
  3. خشک کردن دندان برای آغاز فرآیند کامپوزیت
  4. قرار دادن مواد رزینی روی دندان‌ها و سفت کردن آن توسط نور آبی رنگ
  5. برداشتن مواد اضافی و انجام فرایند پالیش برای ایجاد سطح صاف، صیقلی و گرفتگی بلندی آن
  6. انجام مجدد فرایند پالیش در جلسه دوم

بیشتر بدانید: بریج دندان چیست؟

عوارض کامپوزیت دندان

عوارض این روش درمانی و زیبایی‌بخش زمانی ایجاد می‌شود که شما مراقبت‌های بعد از کامپوزیت را به درستی انجام ندهید. مثلا احتمال زرد شدن کامپوزیت یا شکستن آن در صورت عدم رعایت مراقبت‌های لازم بسیار بالاست.

دیگر عوارض احتمالی عبارتند از:

  • افزایش حساسیت دندان‌ها
  • احساس درد بعد از کامپوزیت
  • بروز حساسیت پس از خوردن غذاهای سرد و گرم
  • تراشیده شدن بیش از حد مینای دندان بر اثر عدم مهارت کافی دندانپزشک

بیشتر بدانید: فواید انجام کامپوزیت دندان شکسته

اینفوگرافیک عوارض کامپوزیت دندان
رعایت نکات و دستورالعمل مراقبت‌های پس از کامپوزیت‎دندان برای جلوگیری از عوارض آن بسیار مهم است.

استفاده از مواد اولیه بی‌کیفیت برای انجام کامپوزیت دندان می‌تواند باعث بروز عوارض زیر شود:

  • پوسیدگی دندان
  • عفونت لثه
  • بوی بد دهان
  • یکرنگ نبودن دندانها
  • ایجاد فاصله بین دندان و یکدست نشدن آن‌ها

بیشتر بدانید: درد دندان عقل چه احساسی دارد؟

کامپوزیت دندان از کجا بخریم؟

خرید کامپوزیت‌دندان با مارک و کشور سازنده معتبر یکی از دغدغه‌های بسیار مهم دندانپزشکان و اغلب متقاضیان این روش درمانی و زیبایی‌بخش است. کامپوزیت به‌دلیل قرار گرفتن بر روی دندان طبیعی باید با کیفیت بسیار بالایی تهیه شود. 

در حال حاضر کامپوزیت‌های دندانی ساخته‌شده توسط کشورهای ژاپن، آلمان، آمریکا و سوئیس با کیفیت و قیمت متفاوت در بازار موجود است که دندانپزشک بر اساس جنس، نوع و وضعیت دندان‌های شما بهترین گزینه را انتخاب و از فروشگاه‌های معتبر خریداری می‌کند.

کامپوزیت دندان در یک نگاه

این روش درمانی و زیبایی‌بخش گزینه مناسبی برای ترمیم دندان‌های کج، نامرتب، شکسته، از دست‌رفته و دارای فاصله است. شما به کمک کامپوزیت دندان و یک دندانپزشک ماهر می‌توانید طرح لبخند زیبا و منحصربه‌فردی داشته باشید. برای اطلاع از قیمت کامپوزیت می‌توانید از دندانپزشکان و کلینیک‌های دندانپزشکی مشاوره دریافت کنید. به‌نظر شما مهمترین مزایای کامپوزیت‌دندان چیست؟ نظرات و تجربیات خود را با ما در این مقاله از مجله درمانکده به اشتراک بگذارید.

بیشتر بدانید: ارتودنسی نامرئی چیست؟

سوالات متداول

آیا کامپوزیت دندان درد دارد؟

در صورتی‌که پوسیدگی و سایشی روی دندان‌ها وجود نداشته باشد، کامپوزیت‌دندان را می‌توان بدون درد و بی‌حسی انجام داد.

در چه حالتی کامپوزیت دندان برای دندان ضرر دارد؟

اگر دندانپزشک انتخابی شما مهارت کافی برای انجام این تکنیک را نداشته باشد و از مواد اولیه بی کیفیت استفاده کند عوارضی همچون پوسیدگی دندان، عفونت لثه یا بوی بد دهان ایجاد می‌شود.

چه کسانی نباید کامپوزیت‌دندان انجام دهند؟

افراد دارای مشکلات زیر:
1. بهم ریختگی دندان شدید
2. مبتلا به دندان‌قروچه
3. ناهنجاری‌های فک
4. التهاب شدید لثه

منبع: sciencedirect | mouthhealthy

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد رای‌ها 5

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

3 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها