کپسول مگنیفورت برای چی خوبه؟ کاربردها، فواید و عوارض مصرف

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

در حالت ایده‌آل، شما باید تمام مواد مغذی مورد نیاز خود را از رژیم غذایی دریافت کنید، اما به دلایل متعدد، از عدم دسترسی به غذاهای سالم گرفته تا ابتلا به بیماری‌های مختلف، ممکن است لازم باشد برای رفع نیازهای تغذیه‌ای خود از مکمل‌های غذایی استفاده کنید. مکمل‌ها محصولاتی هستند که به شکل قرص، کپسول، شربت یا پودر تولید می‌شوند و می‌توانند کمبودهای تغذیه‌ای شما را جبران کنند. کپسول مگنیفورت (Magniforte) یکی از مکمل‌هایی است که این روزها توسط بسیاری از افراد مصرف می‌شود. به همین دلیل، مقاله امروز مجله درمانکده را به بررسی این محصول اختصاص داده‌ایم. تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

ترکیبات کپسول Magniforte

مقدار مواد مغذی موجود در هر کپسول مگنیفورت به شرح زیر است:

هر یک عدد کپسولمقدار مواد مغذی
منیزیم150 میلی‌گرم
ویتامین D3400 واحد بین‌المللی
ویتامین B199 میلی‌گرم
ویتامین B620 میلی‌گرم
ویتامین K250 میکروگرم

کاربرد قرص مگنیفورت

کپسول مگنیفورت برای بزرگسالان مناسب است. از این مکمل غذایی می‌توانید برای رفع یا بهبود مشکلات زیر استفاده کنید:

  • حفظ سلامت اعصاب و عضلات و بهبود عملکرد آن‌ها
  • کاهش دردهای ناشی از بیماری‌های مرتبط با سیستم عصبی
  • افزایش توده استخوانی و پیش‌گیری از دردهای عضلانی و مفصلی
  • کنترل فشار خون و قند خون و همچنین تنظیم ضربان قلب
  • کاهش سردرد و حملات میگرن

در صورت لزوم می توانید مشاوره با دکتر انلاین داخلی مشورت کنید و در صورت لزوم به صورت حضوری به متخصص داخلی مراجعه کنید.

بیشتر بدانید: علایم کمبود منیزیم در بدن چیست؟

اینفوگرافی در مورد کاربردهای کپسول مگنیفورت
کپسول مگنیفورت مشکلات مرتبط با اعصاب، عضلات و استخوان‌ها را برطرف می‌کند، سردرد را تسکین می‌دهد و به کنترل فشار خون و قند خون کمک می‌کند.

فواید کپسول مگنیفورت

کپسول Magniforte چند نوع ویتامین و ماده معدنی دارد که در این بخش از مقاله به بررسی فواید آن‌ها می‌پردازیم:

1. منیزیم

بدن یک فرد بالغ حدود 25 گرم منیزیم دارد که 50 تا 60 درصد آن در استخوان‌ها و سیستم اسکلتی ذخیره می‌شود. مابقی منیزیم در عضلات، بافت‌های نرم و مایعات بدن وجود دارد.

منیزیم برای بسیاری از عملکردهای بدن حیاتی است. دریافت کافی این ماده معدنی می‌تواند به پیش‌گیری از بیماری‌های مزمن یا درمان آن‌ها کمک کند. از بیماری‌های مرتبط با منیزیم می‌توان به آلزایمر، دیابت نوع 2، بیماری‌های قلبی-عروقی و میگرن اشاره کرد.

در حالی که بیشتر تحقیقات روی نقش کلسیم در حفظ سلامت استخوان متمرکز شده‌اند، شواهد نشان می‌دهد که منیزیم هم برای تشکیل استخوان‌های سالم ضروری است. منیزیم به طور مستقیم و غیرمستقیم سلامت استخوان‌ها را بهبود می‌بخشد، چون به تنظیم سطح کلسیم و ویتامین D در بدن کمک می‌کند. کلسیم و ویتامین D دو ماده مغذی مهمی هستند که استخوان‌ها برای حفظ سلامت خود به آن‌ها نیاز دارند.

بیشتر بدانید: قرص فیفول برای چیست؟

2. ویتامین D3

از سایر ویتامین‌های موجود در کپسول مگنیفورت می‌توان به ویتامین D3 اشاره کرد. این ویتامین محلول در چربی جذب کلسیم را در روده افزایش می‌دهد، رشد استخوان را تنظیم می‌کند و در عملکرد سیستم ایمنی بدن نقش دارد.

ویتامین D یک خانواده از مواد مغذی است که از نظر ساختار شیمیایی به هم شباهت دارند. این ویتامین به دو شکل اصلی وجود دارد: ویتامین D2 (ارگوکلسیفرول) و ویتامین D3 (کوله‌کلسیفرول). ویتامین D3 فقط در غذاهای حیوانی یافت می‌شود، در حالی که ویتامین D2 عمدتا از منابع گیاهی و غذاهای غنی شده به دست می‌آید. از هر دو ویتامین برای تولید مکمل‌های غذایی استفاده می‌شود.

بیشتر بدانید: قرص آهن بدون عوارض گوارشی

یک ورق کپسول مگنیفورت
کپسول مگنیفورت به دلیل داشتن ویتامین D3 به حفظ سلامت استخوان‌ها و بهبود عملکرد سیستم ایمنی کمک می‌کند.

کبد ویتامین D2 را به 25-هیدروکسی ویتامین D2 و ویتامین D3 را به 25-هیدروکسی ویتامین D3 متابولیزه می‌کند. این دو ترکیب در مجموع به نام «کلسیفدیول» (calcifediol) شناخته می‌شوند. کلسیفدیول شکل اصلی ویتامین D در گردش خون است و سطوح خونی آن مقدار ویتامین ذخیره شده در بدن را نشان می‌دهد. اکثر مطالعات به این نتیجه رسیده‌اند که ویتامین D3 در مقایسه با ویتامین D2 در افزایش کلسیفدیول خون موثرتر است.

3. ویتامین B1

بدن برای حفظ عملکردهای خود به مواد مغذی مهمی نیاز دارد که یکی از آن‌ها تیامین (ویتامین B1) است. این ویتامین محلول در آب به بدن شما کمک می‌کند که غذا را به انرژی تبدیل کند. سایر فواید ویتامین B1 عبارتند از: بهبود خلق و خو و مقابله با افسردگی، کنترل قند خون و فشار خون در بیماران مبتلا به دیابت، بهبود درد عصبی در بیماران دیابتی، کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی و تقویت تمرکز و حافظه.

4. ویتامین B6

ویتامین B6، یک ویتامین محلول در آب است که بدن شما برای چند عملکرد مهم به آن نیاز دارد. این ویتامین در متابولیسم پروتئین، چربی و کربوهیدرات و تولید گلبول های قرمز خون و نوروترنسمیترها (انتقال‌دهنده‌های عصبی) نقش دارد.

دریافت کافی ویتامین B6 برای حفظ سلامتی مهم است و حتی می‌تواند به پیش‌گیری از بیماری‌های مزمن یا درمان آن‌ها کمک کند. این ویتامین نقش مهمی در تنظیم خلق و خو دارد و بعضی تحقیقات نشان داده‌اند که کمبود آن با بروز علائم افسردگی مرتبط است. علاوه بر این، ویتامین B6 خطر ابتلا به آلزایمر و بعضی از انواع سرطان را کاهش می‌دهد، با کمک به تولید هموگلوبین از کم خونی پیش‌گیری می‌کند و در کنترل علائم مرتبط با روماتیسم موثر است.

5. ویتامین K2

انواع مختلفی از ویتامین K وجود دارد که ویتامین K1 و ویتامین K2 رایج‌ترین آن‌ها هستند. ویتامین K1 در غذاهای گیاهی یافت می‌شود، اما ویتامین K2 در غذاهای حیوانی و تخمیر شده وجود دارد یا توسط باکتری‌های روده ساخته می‌شود.

بیشتر بدانید: قرص آلپرازولام چه کاربردی دارد؟

غذاهای غنی از ویتامین K مثل آووکادو، کلم بروکلی، بادام، فندق و گردو
ویتامین K یکی از مهم‌ترین مواد مغذی موجود در کپسول Magniforte است.

کارشناسان معتقدند که چون ویتامین K2 اغلب در غذاهای حاوی چربی وجود دارد، ممکن است بهتر از ویتامین K1 جذب شود. چون ویتامین K یک ویتامین محلول در چربی است و این دسته از ویتامین‌ها وقتی همراه با مقداری چربی مصرف می‌شوند جذب بهتری دارند.

تحقیقات مختلف نشان داده‌اند که ویتامین K برای لخته شدن خون و جلوگیری از خونریزی، سلامت استخوان و محافظت از سلامت قلب مفید است. بسیاری از کارشناسان معتقدند که ویتامین K پروتئین‌های مورد نیاز برای رشد و تکامل استخوان را فعال می‌کند و با جلوگیری از رسوب کلسیم در شریان‌ها نقش مهمی در پیش‌گیری از بیماری‌های قلبی دارد.

عوارض مگنیفورت

اگر از کپسول Magniforte طبق دستورالعمل شرکت سازنده یا تجویز پزشک استفاده کنید، عوارضی برای شما ایجاد نمی‌کند. با این حال، در بعضی شرایط ممکن است مصرف این مکمل برایتان مضر باشد. اگر در دوران بارداری یا شیردهی به‌سر می‌برید، بیماری خاصی دارید یا از دارو استفاده می‌کنید، قبل از مصرف مگنیفورت با پزشک مشورت کنید.

ذکر این نکته ضروری است که همه مکمل‌ها، از جمله Magniforte، برای افراد مبتلا به سوء تغذیه یا کمبود مواد مغذی تهیه شده‌اند. اگر مطمئن نیستید که به این مشکل دچار هستید یا خیر، با داروساز، پزشک یا متخصص تغذیه در مورد ضرورت مصرف مکمل صحبت کنید. دریافت بیش از حد مواد مغذی می‌تواند برای بدن مضر باشد و حتی باعث مسمومیت شود.

دوز و زمان مصرف قرص مگنیفورت

روزانه یک تا 2 عدد کپسول بعد از غذا مصرف کنید.

بیشتر بدانید: قرص آسپرین چیست؟

پزشکی که با بیمار صحبت می‌کند و گفته‌های او را یادداشت می‌کند
هنگام استفاده از کپسول Magniforte به دستورالعمل شرکت سازنده یا توصیه پزشک خود توجه کنید.

سوالات متداول

کپسول مگنیفورت برای چی خوبه؟

مکمل Magniforte به حفظ سلامت اعصاب، عضلات و استخوان‌ها کمک می‌کند، در تنظیم فشار خون و قند خون نقش دارد و باعث بهبود سردرد می‌شود.

چه کسانی به مکمل Magniforte نیاز دارند؟

این محصول برای افرادی مناسب است که رژیم غذایی محدودی دارند، نمی‌توانند تمام مواد مغذی مورد نیاز خود را جذب کنند یا به دلیل بیماری نیاز آن‌ها به بعضی از ویتامین‌ها و مواد معدنی افزایش یافته است.

آیا کپسول Magniforte می‌تواند برای سلامتی مضر باشد؟

بدن روزانه به مقدار مشخصی از هر ماده مغذی نیاز دارد و زیاده‌روی در مصرف ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف می‌تواند به آن آسیب بزند. اگر با مصرف مگنیفورت بیش از نیاز بدنتان ماده مغذی دریافت کنید، دچار عوارض جانبی می‌شوید.

کلام پایانی درباره کپسول مگنیفورت

در مقاله امروز به بررسی کپسول مگنیفورت پرداختیم و کاربردها، فواید و عوارض آن را توضیح دادیم. اگر از غذاهای مغذی و متنوع استفاده نمی‌کنید، دریافت این مکمل می‌تواند به شما در تامین نیازهای تغذیه‌ای بدنتان کمک کند. با این حال، به یاد داشته باشید که مکمل‌ها نمی‌توانند جایگزین یک برنامه غذایی سالم شوند و همه افراد به مکمل نیاز ندارند. زیاده‌روی در مصرف Magniforte یا استفاده نادرست از آن می‌تواند به بروز عوارض جانبی جدی منجر شود.

توصیه می‌کنیم قبل از مصرف هر نوع مکملی با پزشک خود مشورت کنید، به خصوص اگر باردار یا شیرده هستید یا بیماری خاصی دارید. متخصص تغذیه هم می‌تواند اطلاعات زیادی در مورد کپسول مگنیفورت و سایر مکمل‌های غذایی در اختیار شما قرار دهد. با مراجعه به سایت درمانکده می‌توانید از بهترین متخصصان تغذیه نوبت بگیرید و به صورت آنلاین با آن‌ها مشورت کنید.

منابع: healthline, healthline, webmd

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.2 / 5. تعداد رای‌ها 821

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

105 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها