تجاوز ذهنی چیست؟ آیا راهی برای مقابله با این نوع تجاوز وجود دارد؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

تجاوز معمولا به عنوان سوءاستفاده جنسی یا فیزیکی شناخته می‌شود، اما آزار روانی و ذهنی نیز می‌تواند درست همانند دیگر انواع تجاوز فرد را در معرض خطراتی جدی قرار دهید. تجاوز ذهنی یکی از شکل‌های آزار و اذیت است که ممکن است به صورت مستقیم یا غیرمستقیم اتفاق بیفتد. در این نوع از تجاوز، یک نفر با ایجاد فشارهای ذهنی و روانی فرد دیگر را مورد آزار قرار می‌دهد و حقوق و حریم شخصی آن فرد را نقض می‌کند.

تجاوز معمولا به عنوان سوءاستفاده جنسی یا فیزیکی شناخته می‌شود، اما آزار روانی و ذهنی نیز می‌تواند درست همانند دیگر انواع تجاوز فرد را در معرض خطراتی جدی قرار دهید. تجاوز ذهنی یکی از شکل‌های آزار و اذیت است که ممکن است به صورت مستقیم یا غیرمستقیم اتفاق بیفتد. در این نوع از تجاوز، یک نفر با ایجاد فشارهای ذهنی و روانی فرد دیگر را مورد آزار قرار می‌دهد و حقوق و حریم شخصی آن فرد را نقض می‌کند.

گاهی اوقات نیز این فشارها از سمت دولت‌ها یا رسانه‌ها وارد می‌شود. این موضوع می‌تواند تأثیرات جدی بر روحیه و رفتار فرد داشته باشد و به

گاهی اوقات نیز این فشارها از سمت دولت‌ها یا رسانه‌ها وارد می‌شود. این موضوع می‌تواند تأثیرات جدی بر روحیه و رفتار فرد داشته باشد و به همین دلیل نیازمند شناخت دقیق است. تجاوز ذهنی موجب می‌شود تا فرد نگرش بدی نسبت به خود داشته باشد و دائم گمان کند که با الگوهایی که از سوی رسانه‌ها و یا فرد دیگر معرفی می‌شود، همخوانی ندارد. اما تجاوز جنسی چیست و چگونه باید با آن مقابله کنیم؟ در این مقاله از مجله پزشکی درمانکده به شما می گوییم که تجاوز ذهنی چیست و روش‌های مقابله با آن چگونه است.

تجاوز ذهنی چیست؟

آیا می‌دانید تجاوز ذهنی چیست؟ تجاوز ذهنی استفاده از تهدید، توهین، نفوذ کلامی یا تاکتیک‌های دیگر برای کنترل طرز تفکر یک فرد است. این شکل از سوءاستفاده بسیار آزاردهنده است زیرا برای از بین بردن عزت‌نفس و اعتمادبه‌نفس و تضعیف احساس شخصی از واقعیت یا شایستگی طراحی شده است. برخی اوقات این تجاوز از سوی رسانه‌ها ایجاد می‌شود. زمانی که رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی فردی را با پارامترهای زیبایی مشخص معرفی می‌کنند و طوری وانمود می‌کنند که نداشتن این پارامترها نشانه زشتی، ناسالمی و یا کند ذهن است، درواقع در حال تجاوز ذهنی به مخاطب هستند.

بیشتر بدانید: انواع تجاوز چیست؟

تصویر فردی که اعتمادبه‌نفس ندارد و احساس شرمساری می‌کند.
تجاوز ذهنی موجب می‌شود تا فرد تصویر نادرستی از خود داشته باشد و دائما احساس گناه و شرمساری کند.

آزار روانی بر تاکتیک‌هایی متکی است که به تمسخر، توهین، ترساندن یا استثمار می‌پردازند. در نهایت، واقعیت و عزت‌نفس به یک سوءاستفاده گر گره می‌خورد.

علائم تجاوز ذهنی

حال که می‌دانید تجاوز ذهنی چیست؟ خوب است با علائم این نوع تجاوز نیز آشنا شوید. تجاوز ذهنی می‌تواند در انواع روابط اتفاق بیفتد، از جمله روابط عاطفی، خانوادگی، دوستانه و حتی در محیط کار. برخی از مواقع این تجاوز از طریق جوامع و شبکه‌های اجتماعی برای تحت تاثیر قرار دادن افراد جامعه استفاده می‌شود. در ادامه می‌توانید با مهم‌ترین علائم تجاوز ذهنی آشنا شوید.

اینفوگرافی علائم تجاوز ذهنی
از مهم‌ترین علائم تجاوز ذهنی می‌توان به تهدید کردن، تحقیر و تمسخر و کنترل ذهن اشاره کرد.

تهدید کردن

فردی که در معرض تجاوز ذهنی قرار دارد، ممکن است به‌طور مداوم تهدید شود. این تهدیدها می‌تواند به صورت مستقیم یا غیرمستقیم صورت بگیرد و در هر صورت، باعث ایجاد استرس و نگرانی در فرد مورد تجاوز می‌شود.

بیشتر بدانید: میل جنسی به کودکان چگونه است؟

تحقیر و تمسخر

فردی که تجاوز ذهنی را تجربه می‌کند، ممکن است مورد تحقیر، تمسخر و ریشخند قرار بگیرد. این اقدامات می‌توانند به فرد آسیب روحی و روانی وارد کنند و نگرانی‌های بیشتری را به همراه داشته باشند. برای مثال نداشتن یک پارامتر خاص در جامعه از سوی شبکه‌های اجتماعی مورد تمسخر قرار می‌گیرد و این موضوع روی روحیه فرد و عزت‌نفس او تاثیر می‌گذارد.

پوشش دادن و آشکارسازی نکردن تجاوز

فردی که تجاوز ذهنی را تجربه می‌کند، ممکن است به دلایلی مانند ترس از عواقب، احساس خجالت یا ناراحتی، از آشکارسازی این موضوع خودداری کند. این امر ممکن است باعث تشدید تأثیرات تجاوز ذهنی روی فرد و تأثیر منفی بر روابط او با دیگران شود.

کنترل و تسلط

تجاوز ذهنی معمولاً با تلاش برای کنترل و تسلط بر فرد مورد تجاوز همراه است. فرد یا گروه متجاوز ممکن است سعی کنند تا به‌طور مداوم بر فرد دیگر تأثیر بگذارند و کنترل امور مربوط به روابط و تصمیم‌گیری‌های فرد مورد تجاوز را بر عهده بگیرد.

در صورت لزوم می توانید با دکتر روانپزشک آنلاین مشورت کنید و هم می توانید به صورت حضوری به متخصص روانپزشک مراجعه کنید.

تصویر فردی که در حال ایراد و انتقاد کردن از فرد دیگری است.
فرد متجاوز با گفتارها و رفتارهایی که دارد سعی بر کنترل فرد مورد تجاوز دارد و موجب سلب قدرت تصمیم‌گیری و اراده او می‌شود و اعتمادبه‌نفس فرد را از او می‌گیرد.

روش مقابله با تجاوز ذهنی

دانستن این که تجاوز ذهنی چیست و چه علائمی دارد، به تنهایی به فردی که مورد تجاوز قرار گرفته است، کمکی نمی‌کند. اگر شما یا کسی که می‌شناسید، با تجاوز ذهنی مواجه شده‌اید، در وهله اول لازم است این موضوع را شناسایی کرده و به دنبال کمک و پشتیبانی بگردید. اما چطور می‌توان به تجاوز ذهنی مقابله کرد؟ در ادامه چند راه‌حل کلی برای مقابله با تجاوز ذهنی آورده شده است.

بیشتر بدانید: تجاوز کلامی چیست؟

اینفوگرافی روش‌های مقابله با تجاوز ذهنی
برای مقابله با تجاوز ذهنی باید با یک فرد مورد اعتماد مثل یک دوست آگاه صحبت کنید، از طریق منابع آموزشی اطلاعات خود را گسترش دهید و یا در جلسات روان‌درمانی و مشاوره شرکت کنید.

گفتگو با افراد مورد اعتماد و آگاه

با یک فرد مورد اعتماد درباره تجاوز ذهنی صحبت کنید و از او کمک و پشتیبانی بخواهید. این می‌تواند یک دوست، خانواده یا حتی مشاور روانشناسی باشد. زمانی که احساس می‌کنید فرد یا افرادی با حرف‌ها و رفتارهای خودشان موجب آسیب به شما می‌شوند و قصد تحقیر کردن شما را دارند، بهتر است این موضوع را با فردی آگاه در میان بگذارید.

جستجوی در منابع آموزشی

بررسی منابع آموزشی درباره تجاوز ذهنی و راه‌حل‌های مقابله با آن می‌تواند به شما کمک کند تا بهتر درک کنید و راه‌حل‌های مناسبی را بیابید. برای اینکه متوجه شوید کدام رسانه‌ها، شبکه‌ها و افراد قصد تجاوز ذهنی به شما را دارند، سعی کنید مطالعات خود را در این زمینه افزایش دهید. شناخت روش برخورد و مقابله با تجاوز ذهنی و همچنین دور شدن از عامل یا فرد متجاوز می‌تواند به شما کمک کند تا زندگی راحت‌تری را تجربه کنید.

مراجعه به متخصصین

در صورت لزوم برای درمان تجاوز ذهنی می‌توانید به روانشناسان متخصص مراجعه کنید. روانشناسان و مشاوران می‌توانند به شما در مقابله با تجاوز ذهنی کمک کنند و راه‌حل‌هایی را ارائه دهند.

بیشتر بدانید: مراحل بهبودی پیامدهای تجاوز و آزار جنسی چگونه است؟

تجاوز ذهنی چه عواقبی دارد؟

زندگی با رفتارهای آزاردهنده و تجاوز ذهنی می‌تواند مانند حرکت کردن در مین باشد. با گذشت زمان، استرس و ترس، توهین‌ها، تلقین‌ها و بی‌تفاوتی فرد متجاوز نسبت به فرد مورد تجاوز منجر به آسیب‌های جدی می‌شود. این مشکلات ممکن است باعث ایجاد علائم اضطرابی مانند عرق کردن کف دست یا ضربان قلب شود.

تقریباً غیرممکن است که تحت تأثیر بی‌تفاوتی، توهین، تحقیرهای مداوم و تهدیدهایی که شادی شما را تحت تأثیر قرار می‌دهند، قرار نگیرید. این موضوع می‌تواند موجب کاهش عزت‌نفس، احساس غم و ناراحتی، تغییر دادن افکار و شرمساری شود. فردی که مورد تجاوز قرار می‌گیرد، ممکن است احساس بدی نسبت به خود پیدا کند و منزوی شود و یا در ارتباط با دیگران مشکل پیدا کند.

تصویر فردی که افسرده است.
افسردگی یکی از مهم‌ترین عوارض تجاوز ذهنی است که موجب ایجاد غم و اندوه شدید و کاهش تمرکز در فرد می‌شود.

استرس مکرر و مداوم می‌تواند بر سلامت روان تأثیر منفی بگذارد و ممکن است منجر به شرایطی مانند افسردگی شود. هنگامی که احساس غم و اندوه شدیدی می‌کنید، تمرکز ندارید یا متوجه تغییراتی در الگوهای خواب خود می‌شوید، این عوامل در کنار سایر علائم افسردگی می‌توانند بر زندگی روزمره فرد تأثیر بگذارند.

زمانی که ظاهر شخصی به‌طور مکرر مورد انتقاد قرار می‌گیرد یا با فاکتورهایی که در فضای مجازی اعلام می‌شود، همخوانی ندارد، دستاوردهای او به‌طورمعمول نادیده گرفته می‌شود و این موضوع موجب می‌شود که فرد احساس شرمساری کند و عزت‌نفس خود را از دست بدهد.

تجاوز ذهنی موجب تحریف تصور فرد از واقعیت می‌شود و در این شرایط فرد به صورت اشتباه احساس تقصیر و گناه می‌کند. جایی که او واقعا مقصر نیست به او تهمت زده می‌شود و همین موضوع آسیب‌های روانی جدی ایجاد می‌کند.

سخن نهایی

تجاوز ذهنی یک موضوع جدی است که نیازمند توجه و پشتیبانی است. در این مقاله به شما گفتیم که تجاوز ذهنی چیست و به بررسی تجاوز ذهنی و علائم آن پرداختیم و راه‌حل‌هایی برای مقابله با آن را مورد بررسی قرار دادیم. قرار گرفتن در معرض تجاوز جنسی گاهی آنقدر شدید و غیر محسوس است که فرد خودش اطلاعاتی از این امر پیدا نمی‌کند و تنها تحت تاثیر فرد یا رسانه‌ها روز به روز اعتمادبه‌نفس خود را بیشتر از دست می‌دهد و منزوی می‌شود. در این شرایط کمک گرفتن از یک روانشناس ماهر می‌تواند به فرد کمک کند تا دوباره به زندگی معمول خود بازگردد. در صورت تمایل می‌توانید به صورت آنلاین یا حضوری از روانشناسان درمانکده کمک بگیرید و مشاوره دریافت کنید.

سوالات متداول

تجاوز ذهنی چیست؟

تجاوز ذهنی استفاده از تهدید، توهین، نفوذ کلامی یا تاکتیک‌های دیگر برای کنترل طرز تفکر یک فرد است و موجب از بین بردن عزت‌نفس، شادی و نفوذ به فرد مورد تجاوز می‌شود.

آیا تجاوز ذهنی همیشه از طریق یک فرد صورت می‌گیرد؟

تجاوز ذهنی ممکن است از سوی رسانه‌ها، شبکه‌های اجتماعی و افراد یا گروهی خاص انجام شود. درواقع متجاوزین به شکل‌های مختلف بر فکر دیگران تاثیر می‌گذارند و موجب می‌شوند تا فرد مورد تجاوز احساس بدی نسبت به خود پیدا کند و با این کار افکار او را تحت کنترل قرار می‌دهند.

تجاوز ذهنی چه عواقبی دارد؟

فردی که مورد تجاوز ذهنی قرار می‌گیرد، باید هر چه سریع‌تر عامل را شناسایی کرده و با کمک جلسات مشاوره خود را درمان کند. در غیر این صورت این تجاوز موجب کاهش اعتمادبه‌نفس، افسردگی و انواع اختلالات روانی خواهد شد.

منابع: healthline، webmd، betterup

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.8 / 5. تعداد رای‌ها 9

هنوز امتیازی ثبت نشده

مژده عاشوری
مژده شرف عاشوری

من مژده شرف عاشوری هستم؛ لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش که سال‌هاست به صورت تخصصی می‌نویسم و ترجمه می‌کنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت می‌برم و علاقه زیادی به ترجمه و نوشتن محتوا در حوزه سلامت، تغذیه و پزشکی دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها