پروتز مو چیست و چه مواقعی می‌توان از آن استفاده کرد؟ بررسی انواع و فواید

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

پروتز مو یک روش غیرجراحی موثر برای جایگزینی موهایی است که به دلایل مختلف از بین رفته‌اند. این فرآیند معمولا با موهای طبیعی یا مصنوعی به صورت تک‌تک یا به شکل تکه‌های کوچک روی پوست سر نصب می‌شود.

از گذشته تاکنون موی سر یکی از ویژگی‌های مهم و جذاب ظاهری است که می‌تواند چهره انسان را زیباتر نشان دهد. از طرفی موهای سالم علاوه‌بر زیبایی باعث اعتمادبه‌نفس بیشتر افراد شده و در اغلب موارد به‌عنوان نمادی از جوانی و سلامتی در نظر گرفته می‌شود. 

پروتزمو یک روش ترمیمی مو محسوب می‌شود. این راه‌کار برای افرادی که با ریزش شدید مو مواجه هستند و نمی‌خواهند از روش‌های جراحی استفاده کنند، گزینه بسیار مناسبی خواهد بود. اگر شما هم دچار ریزش موی شدید و خالی شدن جای آن در بخش‌های مختلف سر شده‌اید، تا انتهای این مقاله از مجله درمانکده همراه ما باشید که می‌خواهیم بررسی کنیم پروتز مو چیست و چه فواید یا عوارضی دارد.

پروتز مو چیست؟

پروتز مو یک روش غیرجراحی برای ترمیم و جبران موهایی است که به‌دلیل عوامل مختلف مانند ریزش، کاهش تراکم و حجم مو یا کاهش خط مویی بیش از حد نرمال استفاده می‌شود. در این روش موهای مصنوعی یا طبیعی که از لحاظ بافت و رنگ با موهای شما هماهنگی دارد، به صورت تک تک یا به شکل تکه‌های کوچک روی پوست سر یا به‌عنوان محصول جذب کننده موها قرار می‌گیرند. 

آن‌ها را می‌توان به صورت موقت یا برای مدت طولانی با روش‌های مختلفی روی پوست سر نصب کرد. این کار باعث می‌شود حجم و طول موهای شما بهبود پیدا کند و ظاهری طبیعی به موهای شما ببخشد.

بیشتر بدانید: کاشت مو دائمی است؟

تصویر نصب پروتزمو روی سر
این نوع پروتزها معمولا از مواد مختلفی مانند موی انسان یا موی مصنوعی تهیه می‌شوند.

انواع پروتز مو را بشناسید!

پروتزهای مو با تراکم و انواع مختلفی طراحی می‌شوند که می‌توان آن‌ها را برای طاسی مو یا کم‌پشتی آن استفاده کرد. در زیر انواع پروتزمو را معرفی می‌کنیم:

  • مدل توری: از جنس پلی‌استر یا نایلون ساخته می‌شود و هوا یا عرق می‌تواند از آن عبور کند. اگر شما فعالیت بدنی زیادی دارید که منجر به تعریق شدید می‌شود یا در آب‌و‌هوای گرم و مرطوب زندگی می‌کنید، پروتز موی توری دوام و کیفیت مناسبی خواهد داشت.
  • مدل جلوتور: این مدل به نوع توری شباهت زیادی دارد و بیشتر برای کسانی مناسب است که با نحوه نصب پروتز آشنا نیستند. پروتز جلوتور باعث پوشش خط رویش موها می‌شود و هزینه آن نسبت به مدل توری کمتر است.
  • مدل تمام تور: در این مدل کاملا از تور استفاده شده و به‌دلیل عدم نمایش خط رویش مو کاملا طبیعی به‌نظر می‌رسد. از طرفی به مراقبت بیشتری نیاز دارد.
  • مدل موی کامل: زمانی که فرد همه موهای طبیعی خود را از دست داده باشد، از پروتز موی کامل استفاده می‌کنند که کل پوست سر را پوشش می‌دهد.
  • مدل پوستی: جنس این نوع پروتز پلیمر خاصی به نام سیلیکون است که به طبیعی دیده شدن خط رویش مو کمک می‌کند. اگر شما در نواحی سردسیر زندگی می‌کنید یا بدنتان تعریق کمی دارد، به سراغ پروتز موی پوستی بروید که نسبت به سایر موارد ظاهری طبیعی‌تر دارد.

بیشتر بدانید: سه ترفند ساده برای تقویت مو در کمتر از یک ماه!

چه کسانی می‌توانند از پروتز مو استفاده کنند؟

زنان و مردان در هر سنی می‌توانند از پروتزهای مو استفاده کنند. پروتز مو مردانه برای آقایانی که در قسمت جلو، کنار، وسط یا پشت سر خود دچار ریزش مو شده‌اند بسیار مناسب است و همچون کلاه گیس راحت بیرون نمی‌آید. 

اکثر آقایان به دنبال پروتز مو دائم مردانه هستند، اما باید بگوییم روش پروتزمو یک تکنیک موقت است و نمی‌توان به صورت دائمی از آن استفاده کرد. زیرا با رشد مو از ریشه پروتزها به ترمیم نیاز پیدا می‌کند. این‌روزها پروتز مو زنانه هم بسیار پرطرفدار شده، زیرا خانم‌ها می‌توانند در کوتاه‌ترین زمان صاحب موهای پرپشت، سالم و طبیعی شوند.

در صورت لزوم می توانید با دکتر پوست و مو آنلاین مشورت کنید و هم می توانید به صورت حضوری به متخصص پوست و مو مراجعه کنید.

معرفی فواید پروتز مو

فواید این روش عبارت است از:

  • عدم نیاز به جراحی و بیهوشی
  • جایگزین مناسب برای کاشت دائمی مو
  • دارای شباهت بسیار زیادی با موی طبیعی
  • مشاهده نتیجه پروتز بلافاصله پس از ترمیم‌مو
  • امکان اتو و سشوار کشیدن یا رنگ کردن پروتز مو
  • امکان تغییر حجم موها با انتخاب تراکم تارهای پروتز
  • دارای هزینه مناسب‌تر نسبت به سایر روش‌های کاشت مو
  • قابل استفاده برای افراد تحت شیمی درمانی و انواع طاسی مو
  • عدم محدودیت در انجام فعالیت روزمره مانند حمام کردن یا ورزش

بیشتر بدانید: مزوتراپی مو چیست؟

اینفوگرافیک فواید پروتز مو
در حال حاضر افراد زیادی برای جبران موی از دست رفته خود به سراغ پروتزهای مو می‌روند و از آن راضی هستند.

پروتز مو به چه صورت است؟

پروتزمو با روش‌های مختلفی روی پوست سر نصب می‌شود. برای طبیعی جلوه دادن آن‌ها ابتدا باید قسمت مورد نظر برای نصب را به درستی اندازه‌گیری کرد. پس از این‌که پروتز مورد نظر را بر اساس تراکم، رنگ، جنس و ضخامت موهای طبیعی فرد ساختند باید با روش درستی روی پوست سر نصب کنند. 

نحوه پروتز مو برای نصب دارای اشکال زیر است:

1. نصب پروتزمو با چسب

این روش شامل استفاده از چسب گیاهی و بیولوژیکی برای نصب پروتز مو است. این چسب‌ها معمولا متناسب با جنس پوست سر استفاده می‌شوند. بدین معنی که اگر جنس پوست سر شما چرب باشد باید هفته‌ای یک‌بار چسب پروتز را عوض کنید. 

بیشتر بدانید: کاشت مو به روش fue چگونه است؟

در غیر این صورت هر 2 هفته یک‌بار می‌توان آن را تغییر داد. چسب‌های مخصوص برای پروتزهای مو حساسیت ایجاد نمی‌کنند و پس از 24 ساعت می‌توانید با وجود آن‌ها حمام کنید.

2. نصب پروتز مو با کلیپس

یکی از موارد نصب پروتز مو بدون چسب این گزینه است که یک روش موقتی محسوب می‌شود. افراد برای استفاده روزانه می‌توانند آن را توسط کلیپس‌های مخصوص متصل به مو نصب کنند.

3. نصب پروتز مو با بافت

این روش یکی از جدیدترین راه‌کارهای ترمیم مو است که برای افراد بدون بانک موی مناسب استفاده می‌شود. برای انجام آن موهای مصنوعی بر روی شبکه توری شبیه‌سازی شده نصب می‌شوند تا بتوان آن را به آسانی روی پوست سر قرار داد و فیکس کرد. 

درواقع در این روش موهای طبیعی خود فرد از توری رد می‌شود و موهای مصنوعی را برای محکم‌سازی به دور آن بافت می‌زنند. سپس با رشد موهای طبیعی، برای فیکس کردن مجدد وضعیت موهای بافت شده ترمیم انجام می‌دهند.

4. نصب پروتزمو با چسب فیکس

در این روش که کاملا موقتی خواهد بود به کمک چسب فیکس می‌توانید در طول روز پروتز را نصب کنید و شب هنگام خواب آن را در بیاورید.

بیشتر بدانید: فواید بوتاکس مو

5. نصب پروتز مو با گره

برای استفاده از این روش باید مقداری از موهای طبیعی فرد جهت گره زدن وجود داشته باشد. درواقع افرادی که دچار مشکل تراکم پایین و حجم کم مو هستند، می‌توانند از پروتز به کمک روش گره استفاده کنند. در این روش موی مصنوعی با گره به ریشه مو متصل خواهد شد. تنها ایراد آن نیاز به فیکس مجدد گره‌ها پس از رویش موی جدید از ریشه است.

6. نصب پروتز مو با پانچ

این روش برای موهای کم‌پشت یا افرادی دارای طاسی مو هستند، بسیار مناسب است. همچنین افرادی که به دلیل بیماری آلوپسی، پسوریازیس یا برخی بیماری‌های دیگر نمی‌توانند از روش‌های کاشت مو با جراحی استفاده کنند، می‌توانند به‌سراغ پروتز مو با روش پانچ بروند. 

در روش پانچ ابتدا موهای طبیعی که از لحاظ رنگ و جنس هماهنگ هستند، تهیه می‌شوند. سپس به کمک دستگاه پانچ که یک وسیله جراحی کوچک شبیه به سوزن است موها را به صورت تک تک درون سر قرار می‌دهند. پروتز مو با پانچ به‌دلیل قدرت دقیق و کنترل بالا برای استخراج مو و تزریق آن‌ها یک روش موثر ترمیم‌مو شناخته می‌شود. اما باید توجه داشت که آن یک روش جراحی نیست و نیاز به ترمیم دارد.

بیشتر بدانید: علل فولیکولیت

عوارض پروتز مو چیست؟

اینفوگرافیک عوارض پروتزمو
روش پروتزمو بسیار کم عارضه است که به ندرت رخ می‌دهد.

این‌که شما این تکنیک زیبایی‌بخش را در مرکز زیبایی معتبر و زیر نظر یک تکنسین با تجربه انجام دهید در حفظ کیفیت آن اهمیت زیادی دارد. از طرفی استفاده مواد نامرغوب، تقلبی یا تاریخ گذشته می‌تواند موجب بروز عوارض شود. 

برخی از عوارض احتمالی عبارتند از:

  • احساس سردرد و سرگیجه
  • ایجاد قرمزی و حساسیت پوستی
  • بروز خارش و سوزش در ناحیه پوست سر

بیشتر بدانید: علت طاسی سر چیست؟

پروتز مو در یک نگاه

موهای پرپشت تاثیر به‌سزایی روی چهره دارد و به جوان‌تر دیده شدن آن کمک بزرگی می‌کند. از طرفی اغلب زنان و مردان با داشتن موهای سالم و حجیم اعتمادبه‌نفس بالایی خواهند داشت. پروتز مو یک روش غیرجراحی موثر است که می‌تواند جایگزین مناسبی برای موهای کم‌حجم، دچار ریزش شدید و طاسی باشد. 

انتخاب این روش ترمیمی‌ موها در این‌روزها را برآن داشت تا در این مقاله از درمانکده شما را با انواع، فواید و عوارض پروتز مو آشنا کنیم؟ شما تاکنون از این روش ترمیم مو استفاده کرده‌اید؟ نظرات و تحربیات خود را با ما در میان بگذارید.

بیشتر بخوانید:علت خشکی مو در زنان و مردان

سوالات متداول

پروتز مو برای چه کسانی مناسب است؟

این روش ترمیم مو برای زنان و مردان در هر سنی مناسب است.

پروتزمو را برای کدام قسمت سر می‌توان استفاده کرد؟

هر قسمتی از پوست سر که دارای ریزش، کاهش حجم مو و طاسی شده باشد.

پروتز مو یک روش ترمیم دائمی است؟

خیر با رشد ریشه موهای طبیعی پروتزها به ترمیم نیاز پیدا می‌کنند.

منبع: ybrate | vjclinics

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد رای‌ها 13

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

9 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها