انواع تجاوز و روش های مقابله

انواع تجاوز، چگونه مراقب خودمان باشیم؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

شاید شما هم جز آن دسته افرادی باشید که به نظرشان تجاوز صرفاً جنسی است. اما باید بگوییم که تجاوز انواع مختلفی دارد و در دسته‌های متفاوتی طبقه بندی می‌شود. آنچه که اهمیت دارد، درک روشن شما از این موضوع و شناخت کامل و کافی از آن است.

وقتی عمیق‌تر به فعل تجاوز نگاه می‌کنیم افراد از تجاوزهای پنهانی که در محیط کار، خانه و ارتباط با افراد مختلف تجربه می‌کنند، آگاه نیستند. بر این اساس در ادامه به بررسی انواع خشونت، تأثیرات روحی روانی آن و سایر موارد مهم برای شناخت بیشتر این موضوع می‌پردازیم. با مجله درمانکده همراه باشید.

تجاوز انواع مختلفی دارد. با آگاهی به آن از خودتان محافظت و از پیامد آن پیشگیری کنید

تجاوز جنسی؛ زخمی که مجال زندگی نمی‌دهد

یکی از شایع‌ترین انواع تجاوز، تجاوز جنسی است. درصد زیادی از افرادی که دچار این حادثه می‌شوند، از ابراز احساسات خود و شکایت از آن خودداری می‌کنند. اما توجه داشته باشید، سکوت کردن راجع به این موضوع در نهایت باعث آسیب بیشتر به فرد می‌شود و او را از جامعه و فعالیت‌های اجتماعی بازمی‌دارد.

شاید یکی از پررنگ‌ترین آسیب روانی تجاوز جنسی، عدم اعتماد افراد و شرکت در اجتماع باشد. در نتیجه بهتر است، افرادی که به این آسیب دچار می‌شوند، صحبت را جدی بگیرند و از تأثیرات مثبت آن غافل نشوند.

بیشتر بدانیم: شایع‌ترین اختلالات روانی در مدارس

پذیرش احساسات فردی که به او تعرض شده در نهایت روند بهبودی او را سرعت می‌بخشد

خشونت جنسی؛ خشم پنهان در روح و جان

برای برقراری رابطه جنسی مطلوب در قدم اول نیاز داریم که بدن خودمان را بهتر بشناسیم و به‌راحتی راجع به این موضوع در رابطه صحبت کنیم. اما برخی افراد به همین مفاهیم اولیه ارتباط جنسی توجه نمی‌کنند و رفتاری برخلاف تمایلات جنسی فرد مقابلشان نشان می‌دهند که این عمل نمونه بارز خشونت جنسی است. بر این اساس در ادامه به‌اختصار به مواردی از خشونت جنسی اشاره می‌کنیم. 

  •   انجام هر فعالیت جنسی بدون رضایت طرف مقابل
  •   انجام هر فعالیت جنسی بدون رضایت طرف مقابل
  •   انجام فعالیت‌های جنسی که به بدن فرد مقابل آسیب بزند
  • رابطه جنسی در مکانی که برای فرد مقابل خوشایند نیست
  • درخواست رابطه در برابر ارائه خدمات
  • انجام فعالیت جنسی با افراد ناتوان
  • استفاده از کلمات جنسی و ناخوشایند

بیشتر بدانیم: افسردگی تعطیلات چیست و راه‌های مقابله با آن کدامند؟

خشونت جنسی در طولانی مدت باعث از بین رفتن رابطه می‌شود و آسیب‌های زیادی را برای افراد به‌همراه دارد

تجاوز کلامی؛ سخن را اندیشیده همچون زر ناسنجیده است

اصلی‌ترین ابزار ما انسان‌ها برای برقراری ارتباط کلام است. ما صحبت می‌کنیم، عواطف و احساسمان را با افراد تقسیم می‌کنیم، از خواسته‌هایمان صحبت می‌کنیم و روزگار می‌گذرانیم. اما همین زبان تبدیل به ابرازی برای زخم و آشفتگی شده‌است.

تجاوز کلامی هم نوعی از انواع تجاوز جنسی است که فرد در اینجا سعی می‌کند با کلام خود و استفاده از الفاظ نامناسب، به ذهن و روح فرد آسیب بزند و در نهایت به مقصود و منظور خود برسد. کلام قدرتمند است، می‌تواند برای همیشه فردی را نجات دهد یا به او آسیب بزند.

بیشتر بدانیم: خود ارضایی؛ مزایا و عوارض آن

آزار کلامی؛ آسیبی پنهان در گفتار

محتوای آزار کلامی کمی پنهان است و ممکن است افراد زیادی به این موضوع آگاهی نداشته باشند. در پس پرده آسیب‌های کلامی نوعی کنترل و خشم نسبت به‌طرف مقابل وجود دارد. اما از آنجایی که این آسیب پنهان است و در قالب کلمات زننده بیان نمی‌شود، افراد به آزار کلامی که در روابط خود تجربه می‌کنند، آگاه نیستند.

اگر به هر طریق مورد آزار کلامی قرار گرفتید، بدانید که هدف افراد در این موارد معمولاً نشانه گرفتن عزت نفس است و هیچ تمایلی به مراقبت از شما ندارند؛ در ارتباط با چنین افرادی خودتان را درست کم نگیرید و به توانایی هایتان اعتماد داشته باشید.

بیشتر بدانیم: اختلال یادگیری چیست؟

تجاوز ذهنی؛ مسیری رو به زوال ذهن

تجاوز ذهنی برخی اوقات صرفاً در ارتباط با افراد خاصی تجربه نمی‌شود. شاید شما هم با افرادی مواجه شده باشید که تمایلی زیادی به سرزنش کردن خود دارند، یا نسبت به بدن خود احساس خوبی ندارد و شرم را تجربه می‌کنند.

همه این موارد نشانه‌های تجاوز ذهنی است. این اتفاق معمولاً زمانی رخ می‌دهد که افراد مختلف، رسانه‌ها و اجتماع، تعریف مشخصی از زندگی انسان در دنیای امروز ارائه دهد. هر فردی در زندگی خود، آزاد است که به‌نحو خاصی زندگی کند. زمانی که فرد خشم ناشی از کمبودهای زندگی خود را نتواند تجربه کند، در نهایت منجر به تعاریف نادرست از خود می‌شود.

بیشتر بدانید: تجاوز کلامی چیست؟

تجاوز ذهنی آثار مخرب زیادی روی زندگی فرد می‌گذارد و کارکرد او را مختل می‌کند

آثار روانی و حقوقی انواع تجاوز را بهتر بشناسید

فردی که دچار هر یک از انواع تجاوز می‌شود تا سال‌های زیادی با تروماهای آن زندگی می‌کند و ممکن است، هیچ‌گاه به روال عادی زندگی خود برنگردد. اما آنچه که اهمیت دارد، آگاهی از اثرات روانی و مراحل قانونی این اتفاق است که در ادامه بیشتر به آن می‌پردازیم

بیشتر بدانید: تجاوز ذهنی چیست؟

مقصر دانستن خود

شاید بارزترین ضربه روحی که به فرد بعد از تجاوز وارد می‌شود، مقصر دانستن خود است. او گمان می‌کند که به‌دلیل، ظاهر، نوع پوشش و حرکاتش به او تجاوز شده‌است. اما این مسئله صحت ندارد. فرد متجاوز، اصولاً به‌دنبال ارضای میل جنسی نیست.

میل او به انواع تجاوز معمولاً ریشه در خواست او برای آسیب رساندن به دیگری است. در بررسی این موضوع بهتر است به پاسخ این سؤال فکر کنیم، که چرا فرد متجاوز از راه آسیب رساندن به دیگران با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کند و تجاوز به دیگری ریشه در کدام نیاز ارضا نشده او در کودکی دارد؟

بیشتر بدانیم: تاثیر سن در اختلالات روانی و سطح آن

افراد بعد از تجاوز احساس گناه می‌کنند و خود را مقصر می‌دانند اما آن‌ها تقصیری ندارند و فرد متجاوز تحت هیچ شرایطی اجازه چنین عملی را ندارد

ترس از حضور در اجتماع

فردی که به او تعرض می‌شود، معمولاً از حضور در اجتماع می‌رسد و از افراد دوری می‌کند. اما آنچه که اهمیت دارد، ترمیم و بازسازی دوباره اعتماد از دست رفته او است که معمولاً در ارتباط با افراد معتمد مانند روانشناس یا فردی نزدیک اتفاق می‌افتد.

بیشتر بدانیم: آیا پدوفیل ها فقط جذب کودکان می‌ شوند؟

عدم تمایل به برقراری رابطه جنسی

تنفر و انزجار از رابطه جنسی نیز یکی از مهم‌ترین آسیب‌هایی است ممکن است، فرد بعد از تجاوز آن را تجربه کند. همانطور که اشاره شد، فرد متجاوز اصلاً به‌دنبال ارضای میل جنسی خود نیست و به‌دنبال اهداف دیگری به این عمل دست می‌زند.

آثار حقوقی تجاوز

هنوز هم افرادی که به آن‌ها تجاوز می‌شود از پیگیری قانونی آن فراری هستند و سعی می‌کنند تا جایی که ممکن است راجع به این موضوع صحبت نکنند. اما زمانی که تجاوز قانونی پیگیری شود، فرد متجاوز، به مجازاتی مانند اعدام، شلاق، قطع عضو، تبعید و سایر مجازات‌ها محکوم می‌شود.

تمام این علائم باعث می‌شود که فرد رفته رفته در شرایط روحی بدتر قرار گیرد، به همین دلیل در چنین مواقعی مشاوره آنلاین با دکتر روانشناس یا مشاوره آنلاین با دکتر روانپزشک می‌تواند بهترین گذینه برای بهبود شرایط بیمار باشد.

بیشتر بدانیم: علائم، علل و درمان اختلال دو قطبی

اقدامات ضروری بعد از تجاوز

زمانی که خودتان یا اطرافیانتان با این مشکل مواجه شدین، بهتر است فعالیت‌هایی انجام دهید، تصمیم‌هایی بگیرید که از شدت آسیب کم کند. هرچند این اتفاق به حدی بزرگ و سنگین است که در برخی موارد زندگی فرد را تغییر داده و نتوانسته از آن عبور کند. بر این اساس در ادامه به موارد مهم بعد از تجاوز اشاره می‌کنیم:    

  •   حتماً بعد از تجاوز راجع به این موضوع با شخص معتمد صحبت کنید
  •   نترسید و از حق خودتان دفاع کنید
  •   روانشناس می‌تواند شما را بحران‌های بعدی عبور دهد
  • خودتان را سرزنش نکنید
  •   خشمی که احساس می‌کنید را سرکوب نکنید
  •   هر روز به خودتان یادآوری کنید که مقصر نبودید

بیشتر بدانیم: اختلالات روانی که باعث مرگ زودرس می‌شوند

روش تشخیص انواع تجاوز

شاید روش تشخیص انواع تجاوز زمانی که فرد خودش با شما مطرح نکند، آسان نباشد. اما اگر در اطرافتان فردی را دارید که به‌تازگی علاقه‌ای نسبت به صحبت کردن راجع به روزمرگی هایش ندارد، از برقراری رابطه خودداری می‌کند، ذهنیت بدی نسبت به جنس مخالف دارد، گاهی اوقات به فکر پایان دادن به زندگی خودش است، سعی کنید به او نزدیک و همراه شوید، دغدغه‌هایش را بشنوید و درکش کنید.

بعد از تجاوز افراد معمولاً به‌دلایل فرهنگی فرهنگی، خانوادگی و اجتماعی؛ سکوت را انتخاب می‌کنند و تمایلی به ابراز احساسشان ندارند. شاید آن‌ها مستقیم از اتفاقی که تجربه کردند صحبت نکنند اما در میان حرفهایشان می‌شود، ردی از اتفاقی که تجربه کردند، دید؛ سعی کنید همراهشان باشید.

بیشتر بدانیم: اختلالات روانی در پیری، پیش‌گیری و درمان

روش مقابله با انواع تجاوز

صحبت کردن از روش‌های مقابله با تجاوز راحت نیست، چون معمولاً  فردی که قربانی این ماجرا می‌شود، قدرتی برای انتخاب ندارد. جهت بررسی آسیب شناختی این موضوع باید ذهن و مسیر زندگی فردی که این عمل را انجام می‌دهد را نیز بررسی کنیم تا به روشنی راجع به‌روش های مقابله با تجاوز صحبت کنیم؛ باری در ادامه به چند مورد برای مقابله با تجاوز اشاره می‌کنیم.       

  • اگر برایتان مقدور است روش‌های دفاع شخصی را یاد بگیرید
  • به حقوق خود آگاه باشید و موضوع را قانونی پیگیری کنید
  • تا جایی که می‌توانید در برابر متجاوز مقاومت کنید
  • تحت هیچ شرایطی خودتان را سرزنش نکنید
  • بعد از این اتفاق از روانشناس یا روانپزشک کمک بگیرید
تصویر فردی که زنی را به‌طرف خود می‌کشد و زن مقاومت می‌کند
در برابر افراد متجاوز سکوت نکنید. از خودتان محافظت کنید و به حقوقتان آگاه باشید

بیشتر بدانیم: ترومای نژادی (استرس آسیب‌زا مبتنی بر نژاد) چیست؟

سخن آخر

زمانی که از تجاوز صحبت می‌کنیم، معمولاً تجاوز جنسی به زن‌ها در ذهن ما نقش می‌بندد، اما همانطور که در این مقاله راجع به آن صحبت کردیم، تجاوز صرفاً جنسی نیست. مورد دیگری که معمولاً به آن کم پرداخته می‌شود، موضوع تجاوز به مردها است. مردها هم در طول تاریخ مورد تجاوزهای جنسی، کلامی و ذهنی قرار گرفته‌اند. مواردی که به آن‌ها در این مقاله اشاره شد، صرفاً برای یک جنس نیست و تجاوز اساساً معضلی رایج در جوامع امروزی برای هر دو جنس است.

درمانکده در همه حال همیار سلامتی شماست و با ارائه امکان رزرو نوبت آنلاین مطب پزشکی و مشاوره آنلاین پزشکی شما را به سمت درمان هدایت می‌کند.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.5 / 5. تعداد رای‌ها 13

هنوز امتیازی ثبت نشده

تیم تحریریه درمانکده
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

5 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها