سرطان سلول سنگفرشی

سرطان سلول سنگفرشی (SCC) و هر آنچه که در مورد آن باید بدانید

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

در مورد سزطان سلول‌ سنگفرشی پوستی یا SCC چه می‌دانید؟ آیا می‌دانید که دلایل ایجاد این نوع سرطان چیست؟ آیا از مراحل پیشرفت آن اطلاع دارید؟ برای پاسخ به این سوالات و کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این بیماری پوستی و راه‌های درمان آن در این مطلب از درمانکده همراه ما باشید.

رابطه بین سرطان پوست و سرطان سلول‌های سنگفرشی

قبل از این که بخواهیم در مورد سرطان سلول سنگفرشی نکاتی را بیان کنیم. بحث را با ارائه نکاتی در مورد سرطان پوست آغاز می‌کنیم. سرطان پوست در حالت کلی به دو نوع مختلف تقسیم می‌شود :

  • سرطان پوستی ملانومی
  • کارسینوم یا سرطان پوستی غیر ملانومی

سرطان سلول سنگفرشی یا Gyuamomus Cell Carcinoma که به صورت اختصاری به SCC معروف است یک سرطان پوستی از نوع غیر ملانومی است. بنابراین پیشگیری و درمان آن نیز دقیقا مطابق با سایر سرطان‌های پوستی است.

از این رو اگر با نشانه‌های سرطان پوست آشنایی داشته باشید، تشخیص زودهنگام آن و یافتن راهی برای کنترل این بیماری می‌تواند تا حد زیادی در این زمینه موثر واقع شود.

سرطان سلول سنگفرشی چیست؟

سرطان سلول سنگفرشی یکی از شایع‌ترین انواع سرطان پوست است. این سرطان در سلول‌های میانی و خارجی پوست تشکیل می‌شود. بنابراین محافظت از پوست و رسیدگی به آن می‌تواند تا حد زیادی از این بیماری پیشگیری کند.

ابن سرطان معمولا مهلک نیست، اما در صورتیکه درمان و یا کنترل نشود می‌تواند تاثیرات مخربی را بر روی پوست شما بر جای بگذارد و در صورت کنترل نشدن می‌تواند رشد کرده و در بخش‌های مختلفی از بدن پخش شود. بنابراین در صورتیکه درمان آن جدی گرفته نشود، می‌تواند عوارض غیر قابل جبرانی داشته باشد.

بیشتر بخوانید: مراقبت از پوست دور چشم

سرطان سلول سنگفرشی
سرطان سلول سنگفرشی از شایع‌ترین سرطان های پوستی است که در اثر نور خورشید به وجود می‌آید

بیشتر بدانیم: ریزش ریش چگونه اتفاق می‌افتد؟

سرطان سلول‌های سنگفرشی چگونه ایجاد می‌شود؟

در حالت کلی مواجهه طولانی مدت با نور خورشید می‌تواند منجر به ایجاد سرطان‌های پوستی شود. تحقیقات انجام شده در زمینه سلول‌های سنگفرشی نیز حاکی از آن است که مواجهه طولانی پوست با اشعه فرابنفش خورشیدی و یا استفاده طولانی مدت از دستگاه‌های برنزه کننده منجر به ایجاد این نوع از سرطان می‌شود.

با توجه به این‌که این سرطان در اثر مواجهه با آفتاب ایجاد می‌شود، بنابراین بیش‌تر در قسمت‌های بیرونی پوست دیده می‌شود.

پوست دست، کف سر، پوست گوش و لب‌ها از جمله نقاطی از بدن هستند که پوست آن‌ها بیش‌تر از سایر نقاط بدن به این نوع از سرطان مبتلا می‌شود. هر چند در مواردی نادر این بیماری می‌تواند در دهان، بخش‌هایی از پا و یا ناحیه تناسلی نیز دیده شود.

علل ایجاد سرطان سلول سنگفرشی

سلول‌های سنگفرشی سلول‌های نازکی هستند که در بخش سطحی پوست و در لایه‌های خارجی و میانی پوست قرار دارند. بنابراین جهش در این سلول‌ها می‌تواند سبب ایجاد تغییر و جهش در سلول‌های بنیادی یا DNA شود.

جهش در DNA سلول‌ها در حقیقت منجر به غیر قابل کنترل شدن رشد آن‌ها می‌شود. بنابراین حتی اگر سلول‌های عادی از بین بروند نیز سلول‌های جهش یافته به رشد و زندگی خود ادامه می‌دهند.

هر چند اشعه فرابنفش معمولا به عنوان عامل اصلی ایجاد سرطان‌های پوستی در نظر گرفته می‌شود، اما تحقیقات نشان می‌دهد که نور خورشید عامل اصلی ایجاد این بیماری پوستی نیست.

از این رو هر آنچه که سبب تضعیف سیستم ایمنی سلول‌های پوستی شما شود، می‌تواند منجر به این نوع از سرطان پوست شود.

این مطلب راهم مطالعه کنید: هر آنچه که باید در مورد سلولیت بدانید

علائم سرطان سلول سنگفرشی

  • ایجاد شدن زخم مسطح با پوسته زبر بر روی آن
  • ایجاد شدن برآمدگی‌های قرمز رنگ و سفت بر روی پوست
  • پدید آمدن زخم‌های جدید و یا برجسته شدن زخم‌های قدیمی
  • وجود لکه‌های زبر روی لب‌ها که ممکن است منجر به ایجاد زخم باز شود.
  • وجود زخم‌های قرمز رنگ یا لکه‌های زبری که در داخل دهان ایجاد می‌شوند.
  • وجود لکه‌های قرمز و برجسته‌ یا زخم‌های شبیه زگیل در نواحی تناسلی و مقعد
سرطان سلول سنگفرشی
انواع سرطان پوست

چه عواملی سبب ایجاد این سرطان می‌شوند؟

هر چند ممکن است هر فردی در زندگی خود به سرطان سلول‌های سنگفرشی مبتلا شود، اما برخی از عوامل هستند که می‌توانند ایجاد آن را تشدید کنند. در ادامه برخی از این عوامل را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

۱) قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید

افرادی که بدون استفاده از ضد آفتاب و سایر کرم‌های محافظت از پوست برای ساعت‌های طولانی در معرض نور خورشید قرار می‌گیرند. معمولا بیش‌تر از سایر افراد در معرض ابتلا به انواع بیماری‌های پوستی قرار می‌گیرند.

بنابراین برای پیشگیری از ابتلا به انواع سرطان پوست بهتر است از لوازم محافظت پوست استفاده کنید.

۲) استفاده از دستگاه‌های برنزه کننده

هر چند در سال‌های اخیر استفاده از دستگاه‌های برنزه کننده پوست محبوبیت زیادی پیدا کرده، اما نکته قابل توجه این است که احتمال ابتلا به انواع سرطان پوست و به ویژه سرطان سلول‌های سنگ فرشی در افرادی که از خدمات سولاریوم استفاده می‌کنند، به مراتب بیش‌تر است.

۳) آفتاب سوختگی

عدم استفاده از محصولات مراقبت از پوست اعم از ضد آفتاب در زمان مواجهه طولانی با آفتاب که منجر به آفتاب سوختگی می‌شود، ریسک ابتلا به بیماری‌های پوستی و به ویژه سرطان پوست را افزایش می‌دهد.

۴) سابقه ابتلا به بیماری پوستی

افرادی که در طول زندگی خود به یکی از انواع بیماری‌های پوستی مبتلا شده‌اند، ممکن است به سایر بیماری‌های پوستی یا سرطان پوست نیز مبتلا شوند.

۵) داشتن پوست روشن

هر چند ابتلا به بیماری‌های پوستی برای هر کسی می‌تواند اتفاق بیفتد. اما هر چه میزان رنگدانه یا ملانین موجود در پوست فردی کمتر باشد، احتمال ابتلای او به بیماری‌های پوستی بیش‌تر می‌شود.

چرا که پوست تحت چنین شرایطی نمی‌تواند در برابر اشعه فرابنفش مقاومت کند. معمولا افراد سفید پوست بیش‌تر از سایر افراد به کک و مک مبتلا می‌شوند. از این رو امکان ابتلا به انواع بیماری‌های پوستی در افرادی با پوست روشن بسیار بیش‌تر است.

۶) ضعف سیستم ایمنی

احتمال ابتلا به سرطان سلول سنگفرشی در افرادی که از ضعف ایمنی رنج می‌برند، بسیار بالا است. این ضعف سیستم ایمنی ممکن است در اثر ابتلا به بیماری‌های خود ایمنی و یا شیمی درمانی پس از ابتلا به سرطان باشد.

۷) اختلال ژنتیکی

برخی از اختلالات ژنتیکی منجر به حساسیت فرد نسبت به نور خورشید می‌شود. بنابراین ریسک ابتلا به سرطان پوست نیز در این افراد افزایش می‌یابد.

راه‌های پیشگیری از ابتلا به سرطان سلول سنگفرشی

هر چند ریسک ابتلا به سرطان پوست و بیماری‌های پوستی در بسیاری از افراد وجود دارد. اما به کمک چند راهکار ساده می‌توان از ابتلا به این بیماری پیشگیری کرد. در ادامه برخی از مهم‌ترین این راهکارها را با شما به اشتراک می‌‌گذاریم:

  • استفاده از کرم ضد آفتاب در مواجهه با آفتاب
  • استفاده از کلاه کاسکت برای پیشگیری از مواجهه مستقیم صورت با آفتاب
  • استفاده از دستکش هنگام مواجهه با آفتاب
  • استفاده از عینک آفتابی در روز
  • عدم استفاده از دستگاه‌های سولاریوم
  • عدم مواجهه با نور مستقیم آفتاب به ویژه در اواسط روز
  • توجه به تغییرات پوست و مراجعه به پزشک متخصص در صورت مشاهده تغییرات

نتیجه‌گیری

در این مطلب به بررسی نکاتی در خصوص سرطان سلول سنگفرشی پرداختیم. علل ایجاد این عارضه را مورد بررسی قرار دادیم و راهکارهایی را برای پیشگیری از آن ارائه کردیم. امیدواریم اطلاعات ارائه شده در این مطلب برای شما مفید باشد.

در صورتیکه احتمال می‌دهید به این نوع سرطان مبتلا باشید و یا در گروه افرادی هستید که ریسک بالاتری در ابتلا به این بیماری دارند، می‌توانید با مراجعه به پزشک متخصص پوست و مو راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید. امکان رزرو آنلاین نوبت نیز به سادگی از طریق سایت درمانکده برای شما عزیزان فراهم شده است.

[sibwp_form id=5]

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.6 / 5. تعداد رای‌ها 30

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

16 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها