ریزش ریش

ریزش ریش چگونه اتفاق می‌افتد؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

وقتی مردم به ریزش مو فکر می‌کنند، معمولاً یک خط رویش مو یا ریزش کامل مو در پوست سر را تصور می‌کنند. با این حال، طاسی فقط در پوست سر رخ نمی‌دهد و می‌تواند در هر جایی از بدن، از جمله ریش، رخ دهد. مقابله با ریزش موی ریش می‌تواند بسیار خسته کننده باشد، در درجه اول اگر به ریش بلند عادت دارید. لکه‌های طاس در ریش چندان خوشایند به نظر نمی‌رسند و می‌توانند بر اعتماد به نفس شما تأثیر منفی بگذارند.

خوشبختانه، راه‌حل‌های زیادی برای این مشکل وجود دارد، اما قبل از بررسی گزینه‌های درمانی، در مجله درمانکده به این‌که چرا موهای ریش شما می‌ریزد و علت آن چیست، می‌پردازیم.

ریزش ریش طبیعی 

موهای روی ریش شما بی شباهت به موهای سر شما نیست. هر دو منطقه دوره های ریزش سالم را پشت سر می‌گذارند. بیشتر اوقات موهای ما در مرحله رشد هستند که 2 تا 6 سال طول می‌کشد. پس از آن مدت کوتاهی “انتقال” و سپس مو حدود 3 تا 6 ماه “استراحت” می‌کند. پس از استراحت، مو با رشد جدید از فولیکول خارج می‌شود که به آن ریزش می‌گویند و این چرخه تکرار می‌شود. بنابراین، دیدن موهای ریش در برس یا سینک بعد از نظافت، جای نگرانی ندارد. میزان طبیعی ریزش ریش به تراکم ریش شما بستگی دارد، اما تخمین زده می‌شود که بسیار کم‌تر از 100 مویی باشد که هر روز از سر شما می‌ریزد. اما در یک ریش ده‌ها هزار تار مو، این چیز مهمی نیست و به یاد داشته باشید، زمانی که مو می‌ریزد، معمولاً به این معنی است که موهای جدید در راه هستند.

بیشتر بدانید: علت ریزش مژه چیست؟ عوامل موثر و راه‌کارهای درمانی آن

تصویری از ریزش موی ریش به صورت طبیعی
تصویر مردی که از ریزش موی خود به صورت طبیعی تعجب کرده

ریزش ریش غیر طبیعی 

در حالی که مقداری ریزش طبیعی است، نقطه‌ای وجود دارد که ممکن است کسی در مورد سطح ریزش نگران شود. درست مانند پوست سر، ریش می‌تواند تحت تأثیر ژنتیک، هورمون‌ها و سیستم ایمنی بدن باشد. بنابراین، مواردی وجود دارد که ریزش سکه‌ای ریش

 طبیعی نیست و ممکن است نشانه‌ای از اشتباه باشد و هم چنین انواعی از ریزش ریش نیز وجود دارد.

بیشتر بدانید: شپش سر و هر آن چیزی که باید در مورد آن بدانید

تصویری از ریزش ریش غیر طبیعی
ریزش غیر طبیعی موی ریش در مردان به شکل پرداکنده و تکه تکه می باشد.

بیشتر بدانید: زخم بستر چیست؟ علل، نشانه‌ها، روش‌های پیشگیری و راه‌کارهایی برای درمان آن

علائم ریزش ریش

  • ایجاد لکه‌های طاسی که به شکل ریزش ریش سکه‌ایی
  • ممکن است در برخی موارد ریش موهای صورت مردان به رنگ سفید در آید
  • سوزش
  • خارش
  • احساس درد
  • التهاب
  • قرمزی
  • حساسیت
  • پوسته پوسته شدن

در صورت داشتن چنین علائمی به یک متخصص پوست و مو مراجعه کنید.

علت ریزش ریش

رشد موهای صورت می‌تواند توسط عوامل مختلفی مانع شود. موهای صورت ممکن است در نهایت به دلیل ضربه، جراحی یا سایر عوامل دیگر رشد نکنند. در برخی موارد، ممکن است به طور خود به خود رشد کند. در موارد دیگر، طاسی صورت دائمی است.

عدم تعادل هورمونی

 اعتقاد بر این است که علت اصلی آلوپسی صورت مربوط به هورمون‌ها و سیستم ایمنی بدن است. در طی این فرآیند، بدن انسان به فولیکول‌ها حمله می‌کند و منجر به ریزش مو می‌شود. در حالی که ریزش موی ریش می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد، یکی از رایج‌ترین آن‌ها تستوسترون پایین است. تستوسترون هورمونی است که مسئول ایجاد و حفظ ویژگی‌های مردانه است و سطح پایین آن می‌تواند منجر به تعدادی از مشکلات سلامتی از جمله آلوپسی ریش شود.

ژنتیک

 در بسیاری از موارد این بیماری، ژنتیک نقش دارد. این عارضه اغلب مردانی را که سابقه خانوادگی طاسی دارند را تحت تاثیر قرار می‌دهد. آلوپسی آره آتا، یک اختلال خود ایمنی که باعث طاسی می‌شود، نیز یکی از دلایل احتمالی این بیماری است.

وضعیت پزشکی

 شرایط پزشکی خاصی وجود دارد که می‌تواند باعث از دست دادن ریش شود، مانند اختلالات تیروئید یا بیماری‌های خود ایمنی، این می‌تواند یک تجربه ناامیدکننده برای کسانی باشد که به داشتن فولیکول‌های پر و ضخیم عادت دارند.

استرس

 اگرچه علت دقیق ریزش آلوپسی باربی ناشناخته است، اما یک چیز مطمئن است: استرس می‌تواند نقش مهمی داشته باشد. وقتی استرس دارید، بدنتان کورتیزول ترشح می‌کند که هورمونی است که می‌تواند در رشد فولیکول‌ها اختلال ایجاد کند. این می‌تواند منجر به نازک شدن یا حتی طاسی کامل ریش شود.

سن

با افزایش سن، مردان ممکن است متوجه نازک شدن تدریجی موهای صورت خود شوند. این طبیعی است و معمولاً جای نگرانی نیست. در حالی که برخی از مردان ممکن است با افزایش سن، لاغری شدید تری را تجربه کنند، اما بیشتر آن‌ها تنها شاهد لاغری تدریجی خواهند بود.

بیشتر بدانید: آفتاب سوختگی و هر آنچه که در موردش باید بدانید

اینفوگرافیکی از علل ابتلا به ریزش ریش
تصویری از علل متعددی در ریزش ریش موی صورت در مردان وجود دارد که از جمله مهم ترین آن ژنتیک و وراثت، استرس، سن و سال، وضعیت جسمی و هم چنین تغیرات هورمونی را می توان نام برد.

روش تشخیص ریزش ریش

  • معاینات فیزیکی: در ابتدا با مراجعه به یک متخصص پوست و مو مورد معاینات فیزیکی قرار می‌گیرد.
  •   آزمایش خون: با استفاده از روش های دیگر تشخیصی ابتلا به ریزش ریش، هم چون انجام آزمایش خون می توان به ابتلا یا عدم ابتلا به آن را اطمینان حاصل کرد.
  • بیوپسی پوست سر: درمانگر شما با کمک ابزاری نمونه‌هایی را از پوست یا چند تار مو کنده شده از پوست سر می تراشد تا ریشه مو را زیر میکروسکوپ بررسی کند. 
  • میکروسکوپ نوری: از ابزار خاصی برای بررسی موهای ریش کوتاه شده در پایه آن‌ها استفاده می‌کند. میکروسکوپ به کشف اختلالات احتمالی ساقه مو کمک می‌کند.

درمان ریزش ریش

راه‌حل‌های زیادی برای ریزش مو در ریش می‌تواند التهاب را که باعث ریزش مو می‌شود، متوقف کند. با این حال، توصیه می‌شود قبل از مشورت با یک متخصص پوست، هیچ گونه کرم یا داروی بدون نسخه را خریداری نکنید. تشخیص مناسب برای رسیدگی موثر به علت برای رفع ریزش ریش یک بار برای همیشه ضروری است.

کرم‌های موضعی

کرم‌های استروئیدی و کورتیکواستروئیدها 

برخی از محبوب ترین راه‌حل‌ها، کرم‌های استروئیدی و کورتیکواستروئیدها هستند که التهاب را در بدن کاهش می‌دهند.

دیترانول 

درمان دیگر آنترالین یا دیترانول است، کرمی برای درمان پسوریازیس، اما می‌تواند در درمان ریزش موی خود ایمنی نیز موثر باشد. ماینوکسیدیل یا روگین نیز اغلب برای تحریک رشد مجدد مو استفاده می‌شود. این یک کرم موضعی است که جریان خون مو را بهبود می‌بخشد و نتایج قابل مشاهده‌ای را در حدود سه ماه ارائه می‌دهد.

ایمونوتراپی 

راه حل دیگری برای ریزش مو در ریش دیفن سیپرون (DPCP) است. ایمونوتراپی موضعی DPCP با ایجاد یک واکنش آلرژیک که باعث کاهش التهاب توسط سیستم ایمنی می‌شود، به درمان کمک می‌کند.

کاشت موی ریش به عنوان یک راه حل طبیعی و دائمی

کاشت مو یک راه حل کم تهاجمی و دائمی برای هر نوع ریزش مو است. رشد طبیعی مو را تحریک می‌کند، بنابراین لازم نیست نگران ادامه ریزش مو بعد از جراحی باشید.

این روش با استفاده از تکنیک پیشرفته FUE انجام می‌شود. این شامل استخراج گرافت‌های مو از ناحیه اهداکننده با ابزار پانچ موتوری و کاشت آن‌ها در نواحی گیرنده (طاسی) است. هیچ جای زخمی باقی نمی‌گذارد و تنها پس از چند ماه نتایج دائمی را ارائه می‌دهد.

بیشتر بدانید: کیست مویی چیست و چگونه درمان می شود

تصویری از کاشت موی ریش
در این تصویر تکنیسین کاشت ریش با کمک ماژیک شکل ریش را بر روی صورت بدون مو ترسیم کرده و سپس با کمک ابزاری در حال انجام روند کاشت ریش است.

درمان خانگی ریزش ریش

سعی کنید فولیکول‌ها را با ماساژهای منظم صورت تحریک کنید

مطالعات نشان داده‌اند که ماساژ منظم پوست سر می‌تواند ضخامت مو را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. همین اصل را می‌توان برای موهای صورت نیز اعمال کرد. ماساژ ملایم صورت به طور منظم می‌تواند به رساندن خون غنی از اکسیژن به فولیکول‌های مو کمک کند که ممکن است رشد جدید را تشویق کند.

رژیم غذایی مناسبی داشته باشید

موهای ریش شما برای رشد فراوان نیاز به تغذیه دارند. اگر موهای شما می‌ریزد، اما رشد موهای شما کند است، ریش شما ممکن است نازک به نظر برسد زیرا چرخه رشد شما مطابق با چرخه ریزش نیست.

بیشتر بدانید: سرطان سلول سنگفرشی (SCC) و هر آنچه که در مورد آن باید بدانید

جلوگیری از ریزش ریش

متاسفانه همه دلایل ریزش مو قابل پیشگیری نیستند. گاهی اوقات فولیکول‌ها تولید موهای جدید را متوقف می‌کنند، کوچک و از بین می‌روند. به هیچ وجه ایده آل نیست، اما با افزایش سن بیشتر و بیشتر اتفاق می‌افتد.

می‌توانید از ریزش موی زودرس جلوگیری کنید. اولین قدم همیشه این است که بفهمید چه چیزی باعث ریزش مو می‌شود و موها چگونه بیرون می‌آیند.

  • از استرس دوری کنید
  • از روغن‌های ریش استفاده کنید تا ریش خود را قابل کنترل و روان نگه دارید و مهم‌تر از آن ریش بلندتر باشد. فقط با محصولات زیاده روی نکنید. کمتر، بیشتر است و هر چه کمتر باعث ریزش مو شوید، ریش بیشتری خواهید داشت.

خلاصه

ریزش موی ریش ساده نیست. سطوح مختلفی از ریزش مو و دلایل بالقوه زیادی برای کم پشت شدن ریش وجود دارد. ممکن است فقط ریزش سالم، رشد کند مو را تجربه کنید یا ممکن است شکستگی ناشی از آسیب را تجربه کنید. رشد تکه تکه گاهی ممکن است با نازک شدن یا طاسی اشتباه گرفته شود. اما رشد تکه تکه ممکن است برخی از افراد را نگران کند، اما رشد کم تراکم جای نگرانی ندارد. اما، شرایط سلامتی مانند آلوپسی باربا وجود دارد که می‌تواند مستقیماً باعث ریزش موی ریش شود. اگر دیدید که نواحی گرد طاس به طور ناگهانی ظاهر می‌شوند، می توانید از طریق درمانکده با مشاوره متخصص پوست و مو ارتباط بگیرید. 

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.8 / 5. تعداد رای‌ها 5

هنوز امتیازی ثبت نشده

zahra
زهرا پارسای

زهرا پارسای دانش آموختۀ رشتۀ فلسفه و فلسفه اخلاق، در حال حاضر عضو تیم تحریریۀ درمانکده است. زهرا مسلط به سئو و تولید محتوا، خبرنگاری، نشریه نویسی، نقد ادبی، ترجمه متون به زبان انگلیسی است. زهرا پارسای هنرمند است، ساز سه تار می نوازد، چرمدوزی میکند و ذوق مطالعه و تولید پادکست دارد. در زمین] دانش و تجربیات علمی، زهرا چنین میگوید: «در حوزه پزشکی سابقه تهیه و تولید محتوا دارم و حوزه تخصصی‌ام علوم انسانی به خصوص فلسفه است.» زهرا پارسای در همکاری با درمانکده مایل است که در زمینه‌های روان‌شناسی و اجتماعی به تحریر محتوا بپردازد، هم‌چنین زهرا به ما پیشنهاد میده که بر روی تهیه و تولید محتوا در زمینه های مختلف پزشکی و درمانی بالاخص حوزه روان‌درمانی تمرکز کنیم چرا که بسیار کمک کننده است؛ هم‌چنین از نظر زهرا، تهیه و تولید پادکست‌های مرتبط با فیلد کاری درمانکده نیز بسیار مفید واقع می شود. غالب مطالعات زهرا به مطالعۀ کتابهای تخصصی، فلسفی و کتب حوزه علوم انسانی و علوم اجتماعی منحصر می شود و این موضوعات برای زهرا پارسای بسیار مهم و جذاب است.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

7 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها