زایمان طبیعی

روند زایمان و وضع حمل طبیعی

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده


پس از ماه ها انتظار، موعد تولد کودک شما نزدیک است. در اینجا مواردی که ممکن است از ابتدای زایمان تا روزها و هفته های اول تولد نوزاد انتظار داشته باشید، مطرح شده است.

علائم زایمان

هیچ کس نمی تواند زمان آغاز زایمان را با اطمینان پیش بینی کند- تاریخ مقرری که پزشک فوق متخصص زنان زایمان و نازایی به شما می دهد تنها یک زمان مرجع است. اینکه که زایمان سه هفته قبل از آن تاریخ یا دو هفته بعد از آن شروع شود، رخدادی طبیعی است. موارد زیر نشانه هایی از نزدیک بودن زایمان هستند:

  • پايين رفتن رَحِم به سمت لگن (lightening) : این اتفاق زمانی روی می دهد که سر کودک جهت آماده شدن برای زایمان به داخل لگن می افتد. ممکن است شکمتان افتاده به نظر برسد و نفس کشیدن راحت تر باشد، چراکه کودک دیگر فضای ریه ها را اشغال نمی کند. همچنین ممکن است احساس افزایش ادرار داشته باشید، زیرا کودک شما روی مثانه فشار وارد می کند. این اتفاق می تواند چند هفته تا چند ساعت پیش از شروع زایمان رخ دهد.

بهتر است بخوانید: لیست علائم و نشانه های کرونا

  • نمایش خونین : ترشحات خون آلود یا مایل به قهوه ای ناشی از دهانه رحم، پلاک مخاطی آزاد شده ای است که رحم را از عفونت جدا می کند. این رخداد می تواند چند روز قبل از شروع زایمان یا هنگام شروع زایمان روی دهد.
زایمان طبیعی
علائم زایمان طبیعی
  • اسهال: شل بودن مداوم مدفوع ممکن است به معنی نزدیک بودن زایمان باشد.
  • پاره شدن پزده های جنینی: جاری شدن یا نشت مایع از واژن به معنای پارگی غشاهای کیسه آمنیوتیکی است که کودک را در برگرفته و از او محافظت می کند. این اتفاق ممکن است چند ساعت قبل از شروع زایمان یا در حین زایمان رخ دهد. اکثر زنانی که وارد پروسه ی زایمان می شوند، طی 24 ساعت زایمان می کنند. اگر زایمان در این بازه زمانی به طور طبیعی اتفاق نیفتد، ممکن است پزشکان زنان برای جلوگیری از عفونت و عوارض زایمان، دست به القای زایمان بزنند.
  • انقباضات” اگرچه تجربه انقباضات دوره ای و نامنظم (اسپاسم عضلات رحم) با نزدیک شدن به زمان زایمان رخدادی غیر معمول نیست، اما معمولاً انقباضاتی که در فواصل زمانی کمتر از 10 دقیقه روی می دهند نشانه ی شروع زایمان هستند.

بیشتر بخوانید: زایمان طبیعی با اپیدورال

مراحل زایمان

به طور کلی زایمان به سه مرحله تقسیم می شود:

مرحله 1. مرحله اول زایمان به سه فاز تقسیم می شود: نهفته، فعال و گذار. 

فاز اول، که فاز نهفته است، طولانی ترین فاز است و کمترین شدت را دارد. در طول این مرحله، انقباضات بیشتر می شوند و به اتساع دهانه رحم کمک می کند تا کودک بتواند از کانال زایمان عبور کند. ناراحتی در این مرحله هنوز بسیار کم است. در طی این فاز، دهانه رحم شروع به اتساع و نازک شدن می کند. اگر انقباضات منظم باشد، احتمالاً در این مرحله در بیمارستان بستری خواهید شد و برای مشخص شدن میزان باز شدن دهانه رحم، تحت معاینات مکرر لگن قرار خواهید گرفت.

طی مرحله فعال، دهانه رحم با سرعت بیشتری شروع به گشاد شدن می کند. ممکن است هنگام هر انقباض، درد یا فشار شدیدی در کمر یا شکم خود حس کنید. همچنین ممکن است احساس فشار وارد کردن یا زود زدن داشته باشید اما پزشک از شما می خواهد صبر کنید تا دهانه رحم کاملا باز شود.

در مرحله گذار، دهانه رحم به طور کامل، تا 10 سانتی متر باز می شود. انقباضات بسیار شدید، دردناک و مکرر هستند و هر سه تا چهار دقیقه یکبار بروز یافته و 60 تا 90 ثانیه طول می کشند.

مرحله 2. مرحله 2 با باز شدن کامل دهانه رحم آغاز می شود. در این مرحله، پزشک متخصص زنان و زایمان اجازه  وارد آوردن فشار را به شما می دهد. وارد آرودن فشار از سوی شما، همراه با نیروی انقباضات، کودک شما را در کانال تولد پیش می برد. ملاج های (نقاط نرم) سر کودک اجازه می دهد که او از کانال باریک رد شود.

با رسیدن عریض ترین بخش کودک دهانه واژن، سر او بلند می شود. به محض بیرون آمدن سر کودک، پزشک مایع آمنیوتیک، خون و مخاط را از بینی و دهان وی مکش می کند. شما باید برای کمک به زایمان شانه ها و بدن کودک به فشار خود ادامه دهید.

پس از تولد کودک، پزشک – یا همسرتان، درصورت درخواست وی – بند ناف را گرفته و قطع می کند.

زایمان طبیعی
زمان زایمان طبیعی

مرحله 3. پس از زایمان کودک، شما وارد مرحله نهایی زایمان می شوید. در این مرحله، شما باید جفت (اندامی را که کودک را درون رحم تغذیه کرده است) را خارج کنید.

هر زن، و هر زایمانی متفاوت است. مدت زمانی که در هر مرحله از زایمان سپری می شود، متفاوت خواهد بود. اگر این اولین بارداری شما است، زایمان و وضع حمل معمولاً حدود 12 تا 14 ساعت طول می کشد. این روند در بارداری های بعدی معمولاً کوتاه تر است.

درمان های درد

همانطور که مدت زمان زایمان متفاوت است، میزان دردی که زنان تجربه می کنند نیز متفاوت است.

وضعیت و اندازه کودک، و قدرت انقباضات شما نیز می تواند درد را تحت تأثیر قرار دهد. با اینکه برخی خانم ها می توانند با روش های تنفس و آرام سازی که در کلاس های زایمان آموخته اند، درد خود را کنترل کنند، سایرین به روش های دیگری برای کنترل درد خود نیاز دارند.

برخی از روش های معمول کاهش درد شامل موارد زیر است:

داروها

چندین دارو برای کاهش درد زایمان مورد استفاده قرار می گیرند. اگرچه این داروها عموماً برای مادر و کودک بی خطر هستند، اما مانند هر دارویی احتنال بروز اثرات جانبی توسط آن ها وجود دارد.

داروهای تسکین دهنده درد به دو دسته مسکن ها و داروهای بیهوشی تقسیم می شوند.

مسکن ها درد را بدون از بین بردن کامل حس یا حرکت عضله، تسکین می دهند. این داروها می توانند حین زایمان به صورت سیستمی با تزریق در عضله یا ورید، یا به صورت منطقه ای به منظور بی حس کردن بخش پایینی بدن، با تزریق در کمر داده شوند. تزریق منفرد به داخل مایع نخاعی که به منظور تسکین سریع درد در صورت می گیرد، به بلوک نخاعی منسوب است. بلوک اپیدورال از طریق کاتتر وارد شده به فضای اپیدورال داروی درد را به طور مداوم به اطراف طناب نخاعی و اعصاب نخاعی اعمال می کند. خطرات احتمالی هر دو شامل سردرد و کاهش فشار خون است که می تواند منجر به کند شدن ضربان قلب کودک شود.

زایمان طبیعی
مزایای زایمان طبیعی

داروهای بیهوشی تمام حس ها، از جمله درد را مسدود می کنند. آنها همچنین از حرکت عضلات جلوگیری می کنند. داروهای بیهوشی عمومی موجب از دست رفتن هوشیاری می شوند. در صورتی که زایمان سزارین داشته باشید ممکن است بیهوشی عمومی، نخاعی یا اپیدورال اعمال شود. نوع مناسب بیهوشی به سلامتی مادر، سلامتی کودک و بیماری هایی که مادر در زمان زایمان دارد، وابسته است.

گزینه های غیر دارویی. روش های غیر دارویی تسکین درد شامل طب سوزنی، هیپنوتیزم، تکنیک های آرام سازی و تغییر پوزیشن مکرر در حین زایمان است. حتی اگر تسکین درد غیر دارویی را انتخاب کرده اید، باز هم می توانید در هر زمان از زایمان داروهای ضد درد را درخواست کنید.

پس از زایمان چه اتفاقی روی خواهد داد

همانطور که بدن شما قبل از تولد تغییرات زیادی را تجربه کرده است، همزمان با بهبود از زایمان نیز دستخوش تغییراتی خواهد شد.

از نظر جسمی ممکن است موارد زیر را تجربه کنید:

  • اپیزیوتومی برشی است که برای کمک به زایمان نوزاد یا جلوگیری از پارگی توسط پزشک زنان در پرینه (ناحیه بین واژن و مقعد) زده می شود. در صورتی که این کار انجام شده باشد، یا این ناحیه در هنگام تولد پاره شده باشد، بخیه ها ممکن است راه رفتن یا نشستن را دشوار سازند. همچنین هنگام سرفه یا عطسه در دوران نقاهت می تواند دردناک باشد.
  • تورم سینه ها. با ترشح شیر ممکن است سینه های شما تا چند روز متورم، سفت و دردناک باشند. نوک سینه ها نیز ممکن است دردناک باشند.
  • هموروئید. بروز هموروئیدها (وریدهای واریسی متورم ناحیه مقعد) پس از بارداری و زایمان شایع است.
  • یبوست . ممکن است دفع مدفوع تا چند روز پس از زایمان دشوار باشد. هموروئید، اپیزیوتومی و درد عضلات می توانند موجب ایجاد درد همراه با دفع شوند.
  • گرگرفتگی گرم و سرد. انطباق بدن با تغییر سطح هورمون ها و جریان خون می تواند باعث شود یک دقیقه عرق کنید و دقیقه بعدی دنبال پتو باشید تا خود را بپوشانید.
زایمان طبیعی
اقدامات زایمان طبیعی
  • بی اختیاری ادرار یا مدفوع. کشیدگی عضلات هنگام زایمان، به ویژه پس از زایمان طولانی، ممکن است باعث نشت ادرار هنگام خندیدن یا عطسه شود یا کنترل حرکات روده را دشوار ساخته و باعث نشت تصادفی روده شود.
  • “دردهای بعدی”. پس از زایمان، همزمان با بازگشت رحم به اندازه قبل از بارداری، شما تا چند روز انقباضات را همچنان تجربه خواهید کرد. ممکن است در زمان شیردهی بیشتر متوجه این انقباضات شوید.
  • ترشحات واژینال (لوشیا). بلافاصله پس از زایمان، شما شاهد ترشحات خونی شدیدتر از یک عادت ماهیانه منظم خواهید بود. با گذشت زمان، ترشحات به سفیدی یا زردی می گرایند و سپس طی دو ماه کاملاً متوقف می شوند.

از نظر احساسی ممکن است روزها یا هفته ها پس از زایمان تحریک پذیری، غم یا گریه داشته باشید؛ این حالت معمولاً “گرفتگی خلق پس از زایمان” نامیده می شود. این علائم در 80٪ از زنانی که بتازگی مادر شده اند رخ می دهد و ممکن است مربوط به تغییرات جسمی (شامل تغییرات هورمونی و خستگی) و سازگاری عاطفی با مسئولیت های مراقبت از نوزاد باشد.

در صورت ادامه این مشکلات، پزشک متخصص زنان یا سایر متخصصان بهداشت را در جریان بگذارید؛ شما ممکن است به افسردگی پس از زایمان ابتلا یافته باشید، که مشکلی جدی تر است و 10 تا 25 درصد از مادران جدید را درگیر می کند.

Loading

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.3 / 5. تعداد رای‌ها 66

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

3 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها