رابطه جنسی بعد از زایمان

رابطه جنسی بعد از زایمان چگونه است؟ نحوه رابطه صحیح

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

زایمان طبیعی و سزارین هر کدام با چالش‌های خاصی همراه هستند. بدن زنان بعد از زایمان به مراقبت بیشتری نیاز دارد؛ به همین دلیل عموم مردم این سوال برایشان مطرح می‌شود که چه زمانی برای رابطه جنسی بعد از زایمان مناسب است؟ در واقع، بدن زنان تا چند هفته بعد از سزارین یا زایمان طبیعی به زمان نیاز دارد تا انرژی از دست رفته را جبران کند؛ از همین‌رو برقراری رابطه جنسی در چند هفته اول زایمان در اولویت نیست. 

با این حال، اگر می‌خواهید در مدت زمان کوتاهی بعد از زایمان، با شریک زندگی خود سکس داشته باشید، دستورالعمل‌هایی وجود دارد که با رعایت آن‌ها، برقراری رابطه جنسی پس از زایمان امکان‌پذیر می‌شود. در این مقاله از مجله درمانکده همراه ما باشید تا ضمن بررسی بهترین زمان برای اولین رابطه جنسی بعد از زایمان، شما را با اصول صحیح آن آشنا کنیم.

اولین رابطه جنسی بعد از زایمان

تصویر زن و مردی که نوزاد تازه متولدشده خود را بغل کرده‌اند
مشورت با متخصص زنان قبل از شروع مجدد فعالیت جنسی به شما کمک می‌کند تا این کار را در بهترین زمان انجام دهید.

تعداد تجربه‌های جنسی بعد از زایمان به دلیل شرایط متفاوت بدن هر زن، بسیار زیاد است. برخی زنان حساسیت بالایی به درد دارند، اما بعضی دیگر درد را به صورت خفیف تجربه می‌کنند. با این حال، متخصصان معتقدند مقداری خونریزی در روزهای اولیه بعد از زایمان امری طبیعی است و زنان باید تا اتمام این دوره از برقراری رابطه جنسی بپرهیزند. 

به عقیده پزشکان متخصص زنان صرف نظر از نوع زایمان (طبیعی یا سزارین) رابطه جنسی با دخول کامل در دوران خونریزی می‌تواند ریسک ابتلا به عفونت واژینال، خونریزی بیشتر و سایر مشکلات مرتبط با آناتومی زنان را افزایش دهد. از طرفی، اغلب زنان پس از زایمان، علاوه بر شرایط جسمی خاص، حالات روحی متفاوتی را تجربه می‌کنند؛ به همین دلیل بسیار مهم است که آن‌ها را برای اولین سکس بعد از زایمان آماده کنید. 

بیشتر بدانید:انواع زایمان و نکاتی که در مورد آن‌ها باید بدانید

بهترین زمان برای اولین سکس بعد از زایمان

پزشک متخصص زنان معمولا بهترین زمان را برای برقراری اولین رابطه جنسی بعد از زایمان، چهار تا ۶ هفته پس از تولد نوزاد می‌داند. این زمان در صورتی برای سکس پس از زایمان مناسب است که مادر دچار مشکل خاصی نباشد و همه بخیه‌ها، مخصوصا بخیه‌های زایمان طبیعی خوب شده باشند. 

اگر برای رابطه جنسی بعد از زایمان، مخصوصا سکس با دخول کامل در زمان خونریزی روزهای ابتدایی وضع‌حمل، عجله کنید، ممکن است مشکلاتی برای مادر به وجود بیاید؛ از جمله:

  • باز شدن بخیه‌های زایمان طبیعی یا سزارین
  • کاهش میل جنسی زنان
  • تشدید علائم افسردگی بعد از زایمان 
  • آسیب دستگاه تناسلی زنان
  • خونریزی زیاد حین رابطه جنسی و درد شدید
  • عدم لذت جنسی و ارگاسم برای زنان
  • افزایش احتمال ابتلا به عفونت‌های واژینال
  • دل‌زدگی از همسر

چه زمانی برای اولین رابطه بعد از زایمان طبیعی مناسب است؟

اغلب زنان به دلیل ترس از درد، رابطه جنسی بعد از زایمان طبیعی را به تعویق می‌اندازد. متخصصان معتقدند بهترین زمان برای اولین رابطه جنسی بعد از زایمان طبیعی چهار تا ۶ هفته پس از تولد نوزاد است. پس از این مدت، بخیه پرینه بهبود یافته، خونریزی بعد از زایمان طبیعی قطع شده و شرایط روحی مادر به حالت طبیعی برگشته است. 

خوب است بدانید، برخی زنان پس از زایمان طبیعی به دلیل تغییرات هورمونی با کشیدگی عضلات واژن و در دوران شیردهی با خشکی واژن مواجه می‌شوند که پس از مدتی خودبه‌خود بهبود می‌یابد. از طرفی، ممکن است زنان در طول زایمان طبیعی دچار یکی از انواع پارگی پرینه یا اپیزیوتومی شوند. به همین دلیل توصیه می‌شود برای شروع رابطه جنسی بعد از زایمان طبیعی با یک متخصص زنان و زایمان مشورت کنید.

بیشتر بدانید:زایمان زودرس؛ علل، عوارض و درمان

زمان مناسب برای اولین رابطه بعد از سزارین چه وقتی است؟

تصویر مادری که تازه زایمان کرده و نوزاد خود را در آغوش گرفته
عواملی مانند درد، خستگی، افسردگی بعد از زایمان، میل جنسی و ترس از رابطه بر زمان شروع مجدد فعالیت جنسی تاثیر می‌گذارند.

بیشتر بدانید:اولین پریود بعد از زایمان چگونه است؟

چهار تا هشت هفته پس از تولد نوزاد، بهترین زمان برای شروع رابطه جنسی بعد از زایمان به شکل سزارین است. زایمان سزارین بخیه‌های بیشتری دارد؛ بنابراین پس از سزارین باید دوره نقاهت طولانی‌تری برای بهبودی کامل بخیه‌ها طی شود. 

ترس و نگرانی زنان از باز شدن بخیه‌های شکم پس از سزارین، یکی از دلایل اصلی به تعویق انداختن رابطه جنسی به‌شمار می‌آید. اگر پس از گذشت چهار تا هشت هفته همچنان با این ترس مواجه بودید، بهتر است با پزشک متخصص زنان یا روانشناس صحبت کنید. همچنین معاشقه اصولی و درست می‌تواند میل جنسی همسرتان را پس از زایمان سزارین افزایش دهد و به غلبه او بر ترس یا نگرانی‌اش کمک کند.

علت خونریزی بعد از نزديكی بعد از زایمان چیست؟

زنان معمولا در هفته‌های اولیه بعد از زایمان دچار خونریزی می‌شوند که نشان‌دهنده بهبودی رحم است. با این حال، یادتان باشد برقراری رابطه جنسی بعد از زایمان و در دوره خونریزی اولیه توصیه نمی‌شود؛ زیرا دخول کامل و سکس بلافاصله پس از زایمان می‌تواند شدت خونریزی را افزایش دهد. در واقع، دیواره واژن در هفته‌های اولیه پس از زایمان بسیار نازک و خشک می‌شود؛ بنابراین اگر در این دوره رابطه جنسی داشته باشید، می‌تواند باعث پارگی، آسیب رساندن به آن و افزایش خونریزی شود.

بیشتر بدانید:درد زایمان چگونه است؟ انواع و روش کاهش دردها

اصول رابطه جنسی بعد از زایمان

دستورالعمل‌هایی که در ادامه آن‌ها را ذکر می‌کنیم به آمادگی بیشتر زنان هنگام اولین رابطه بعد از زایمان کمک می‌کند:

  • مرد رابطه جنسی را با ماساژ ناحیه حساس زنان و عشق بازی شروع کند.
  • در اولین رابطه جنسی بعد از زایمان، از قرار گرفتن در پوزیشن‌هایی که به واژن فشار وارد می‌کند، بپرهیزید.
  • رابطه جنسی را صرفا با دخول شروع نکنید. پیش‌نوازی طولانی می‌تواند به رهایی زنان از استرس و درد کمتر کمک کند.
  • به بهداشت ناحیه تناسلی و سلامت آن اهمیت دهید.
  • برای جلوگیری از بروز اضطراب و استرس شدید، قبل از رابطه جنسی ورزش کنید.
  • بهتر است مرد از بدن همسر خود تعریف کند و به او اطمینان دهد که تغییرات ایجادشده در بدنش هیچ تاثیری در جذابیت او نداشته و مانند قبل عالی است.
  • مردها باید در نگهداری از نوزاد تازه متولدشده به همسر خود کمک کنند.
  • اگر متوجه شدید هنگام رابطه جنسی بعد از زایمان، ترشحاتی از سینه خارج می‌شود، بهتر است قبل از شروع رابطه به فرزند خود شیر دهید یا از شیردوش استفاده کنید.
  • در دوران شیردهی، حساسیت سینه‌ها افزایش می‌یابد؛ این موضوع را با همسر خود در میان بگذارید و از او بخواهید فشار کمتری به آن‌ها وارد کند.
  • اگر در اولین سکس بعد از زایمان، ارگاسم خوبی نداشتید، نگران نباشید. این موضوع گذراست و با برقراری چندین بار رابطه جنسی برطرف می‌شود.
  • اگر هنگام رابطه بعد از زایمان یا در دوران شیردهی متوجه خشکی شدید واژن شدید، از ژل‌های روان‌کننده یا کاندوم‌های مخصوص استفاده کنید.
  • احتمال بارداری در دوران شیردهی وجود دارد؛ بنابراین هنگام رابطه جنسی در این دوره حتما از روش‌های پیشگیری استفاده کنید. یادتان باشد بهترین فاصله زمانی بین هر بارداری حدود سه سال است.
  • اگر نسبت به همسر خود احساس دلز‌دگی دارید، در این مورد با او حرف بزنید، اما از پس زدن او به طور مستقیم و بدون توضیح خودداری کنید.
  • برقراری رابطه جنسی در دفعات زیاد پس از زایمان می‌تواند به واژن آسیب برساند. به همین دلیل توصیه می‌شود برای ثبت تعداد دفعات سکس، جدول برنامه‌ریزی درست کنید.

بیشتر بدانید:حاملگی مجدد بعد از زایمان چقدر طول می‌کشد؟

بهترین تمرین ورزشی برای رابطه جنسی بعد از زایمان

یکی از مشکلاتی که بعضی زنان پس از زایمان، مخصوصا زایمان طبیعی با آن مواجه می‌شوند، کشیدگی عضلات واژن است که بر کیفیت رابطه جنسی آن‌ها تاثیر می‌گذارد. تمرینات کگل کف لگن یکی از بهترین ورزش‌ها برای تقویت عضلات واژن به‌شمار می‌آید که انجام آن بسیار راحت است. برای انجام تمرینات کگل کافیست، عضلات کف لگن را به مدت چند ثانیه نگه دارید، سپس رها کنید. انجام این کار، روزانه سه نوبت و هر بار ۱۰ مرتبه به بهبود کشیدگی عضلات ناحیه واژینال کمک می‌کند.

کدام پوزیشن‌ها برای رابطه جنسی بعد از زایمان طبیعی و سزارین مناسب هستند؟

بیشتر بدانید:رابطه جنسی در دوران بارداری خطرناک است؟ + روش صحیح خوابیدن

اینفوگرافیک بهترین پوزیشن‌ها برای رابطه جنسی بعد از زایمان
تغییرات هورمونی در دوران بارداری و زایمان می‌تواند بر فعالیت جنسی زنان تاثیرات زیادی بگذارد که زن و مرد برای بهبود آن باید تلاش کنند.

گاهی‌اوقات دلیل اصلی امتناع زنان از سکس بعد زایمان، ترس از درد است. این نگرانی معمولا به دلیل بخیه‌ها یا احساس درد در واژن شدت می‌گیرد و باعث کاهش میل جنسی زنان می‌شود. آقایان می‌توانند در چنین وضعیتی با معاشقه و امتحان پوزیشن‌های جدید به شریک جنسی خود کمک کنند.

پوزیشن مناسب بعد از زایمان طبیعی

  • پوزیشن میسیونری: همان روش سنتی است که مرد روی زن قرار می‌گیرد و بهتر است خانوم برای احساس راحتی بیشتر یک بالش زیر کمر خود قرار دهد.
  • پوزیشن گاوچران: در این روش، زن روی مرد قرار می‌گیرد تا شدت حرکات بهتر کنترل شود.

پوزیشن مناسب بعد از زایمان سزارین

  • پوزیشن قاشقی: این روش به پوزیشن پهلوبه‌پهلو هم معروف است که در آن دخول با عمق کمتری صورت می‌گیرد؛ در نتیجه فشار کمی به بخیه‌های شکم وارد می‌شود.
  • پوزیشن V: این روش بر عکس پوزیشن قاشقی انجام می‌شود و زن می‌تواند برای کاهش فشار از یک بالش کمکی استفاده کند.
  • پوزیشن سکس روی لبه تخت: در این پوزیشن، کمترین فشار به بخیه‌های شکم وارد می‌شود.
  • پوزیشن گاوچران: پوزیشن گاوچران بهترین حالت رابطه جنسی بعد از سزارین به‌شمار می‌آید؛ زیرا زن روی مرد قرار می‌گیرد و می‌تواند شدت حرکات بدن را کنترل کند.
  • پوزیشن چهار دست و پا: در این حالت به بخیه‌های شکم فشار بسیار کمی وارد می‌شود.

رابطه جنسی بعد از زایمان در یک نگاه

عدم آمادگی جسمی و روحی زنان بعد از زایمان یکی از دلایل اصلی امتناع آن‌ها از رابطه جنسی است. متخصصان معتقدند اولین رابطه جنسی بعد از زایمان باید در وقت درستی انجام شود که این زمان معمولا ۶ هفته پس از تولد در نظر گرفته می‌شود. 

ما در این مقاله از مجله درمانکده، نکات مهم بهترین زمان رابطه پس از زایمان و اصول مهم آن را با شما به اشتراک گذاشتیم. اگر بعد از زایمان، درد و خونریزی غیر طبیعی دارید یا پس از گذشت ۶ هفته همچنان برای سکس آماده نیستید، بهتر است با دکتر متخصص زنان و زایمان مشورت کنید.

شما می‌توانید برای آشنایی با بهترین پزشکان متخصص از جمله دکتر زنان باتجربه به وب‌سایت درمانکده سر بزنید. درمانکده این امکان را برای شما فراهم کرده تا از طریق سیستم نوبت‌دهی اینترنتی جهت مراجعه حضوری یا مشاوره آنلاین زنان زایمان نزد پزشک مورد نظر خود نوبت بگیرید.

سوالات متداول

چند روز بعد از زایمان طبیعی میشه رابطه داشت؟

بهترین زمان برای اولین رابطه جنسی بعد از زایمان طبیعی چهار تا ۶ هفته پس از تولد نوزاد است. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره اصول رابطه بعد از زایمان طبیعی، خواندن این مقاله را از دست ندهید.

چند روز بعد سزارین میشه رابطه داشت؟

چهار تا هشت هفته پس از تولد نوزاد، بهترین زمان برای شروع رابطه جنسی بعد از زایمان به شکل سزارین است.

آیا خونریزی در رابطه جنسی بعد از زایمان طبیعی است؟

بله. برخی زنان در اولین سکس بعد از زایمان دچار خونریزی می‌شوند که پس از برقراری رابطه جنسی در دفعات مختلف، برطرف می‌شود. با این حال، اگر شدت خونریزی شما زیاد بود حتما به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید.

منابع: healthline | mayoclinic

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 1 / 5. تعداد رای‌ها 1

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها