افسردگی بعد از زایمان و صفر تا صد آن

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

در این مقاله درمانکده قرار است که مهم‌ترین سوالات و ابهامات را در زمینه افسردگی بعد از زایمان پاسخ گوییم. اگر در دوران بارداری هستید و نگران حالات خلقی خودتان می‌باشید این مقاله یا مجله درمانکده را از دست ندهید.

افسردگی بعد از زایمان

تولد نوزاد می‌تواند احساسات قدرتمند مختلفی را آغاز کند، از هیجان و شادی گرفته تا ترس و اضطراب. اما همچنین می‌تواند منجر به چیزی شود که انتظارش را ندارید – افسردگی. اکثر مادران تازه متولد شده پس از زایمان دچار “بزرگ بلوز” پس از زایمان می‌شوند که معمولاً شامل نوسانات خلقی، طلسم گریه، اضطراب و مشکل در خوابیدن است. بلوز کودک معمولاً در 2 تا 3 روز اول پس از زایمان شروع می‌شود و ممکن است تا دو هفته ادامه یابد. اما برخی از تازه مادران شکل شدیدتر و طولانی مدت این مشکل را تجربه می‌کنند که به عنوان این نوع بیماری روحی پس از زایمان شناخته می‌شود. گاهی اوقات این مشکل حین زایمان نامیده می‌شود زیرا می‌تواند در دوران بارداری شروع شود و بعد از زایمان ادامه یابد. به ندرت، یک اختلال خلقی شدید به نام روان پریشی پس از زایمان نیز ممکن است پس از زایمان ایجاد شود. افسردگی پس از زایمان یک نقص یا ضعف شخصیتی نیست. گاهی اوقات این فقط یک عارضه زایمان است. اگر افسردگی پس از زایمان دارید، درمان سریع می‌تواند به شما در مدیریت علائم کمک کند و به شما کمک کند با کودک خود پیوند برقرار کنید.

بیشتر بدانید: شما هم در خواب حرف می‌زنید؟

علائم افسردگی پس از زایمان

ممکن است در ابتدا افسردگی پس از زایمان با افسردگی نوزاد اشتباه گرفته شود – اما علائم شدیدتر هستند و بیشتر طول می‌کشند. اینها در نهایت ممکن است در توانایی شما برای مراقبت از کودک و انجام سایر کارهای روزانه اختلال ایجاد کند. علائم معمولاً در چند هفته اول پس از زایمان ایجاد می‌شود. اما ممکن است زودتر – در دوران بارداری – یا دیرتر – تا یک سال پس از تولد شروع شوند.

علائم افسردگی پس از زایمان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  1. خلق افسرده یا نوسانات خلقی شدید
  2. خیلی گریه کردن
  3. مشکل در برقراری ارتباط با کودک
  4. کناره گیری از خانواده و دوستان
  5. از دست دادن اشتها یا خوردن بسیار بیشتر از حد معمول
  6. ناتوانی در خواب، که بی خوابی نامیده می‌شود، یا خواب زیاد
  7. خستگی شدید یا از دست دادن انرژی
  8. علاقه و لذت کمتری نسبت به فعالیت‌هایی که قبلاً از آن لذت می‌بردید
  9. تحریک پذیری و عصبانیت شدید
  10. ترس از اینکه مادر خوبی نیستی
  11. ناامیدی
  12. احساس بی ارزشی، شرم، گناه یا بی کفایتی
  13. کاهش توانایی تفکر واضح، تمرکز یا تصمیم گیری
  14. بی قراری
  15. اضطراب شدید و حملات پانیک
  16. افکار آسیب رساندن به خود یا کودکتان
  17. افکار مکرر مرگ یا خودکشی

در صورت داشتن چنین علائمی از طریق مشاوره با متخصص روانشناس مشورت کنید یا در صورت لزوم به متخصص روانشناس مراجعه کنید.

افسردگی پس از زایمان درمان نشده ممکن است برای چندین ماه یا بیشتر ادامه یابد.

بیشتر بدانید: افسردگی شدید و حاد چیست؟

روان پریشی پس از زایمان

در روان پریشی پس از زایمان – یک وضعیت نادر که معمولاً در هفته اول پس از زایمان ایجاد می‌شود – علائم شدید هستند. علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • احساس سردرگمی و گم شدن
  • داشتن افکار وسواسی در مورد کودک
  • توهم و توهم داشتن
  • داشتن مشکلات خواب
  • داشتن انرژی بیش از حد و احساس ناراحتی
  • احساس پارانوئید
  • تلاش برای آسیب رساندن به خود یا کودکتان

بیشتر بدانید: اختلال دیسلکسیا و شناخت آن

اینفوگرافیک 7 علامت شدید روان پریشی پس از زایمان
روان پریشی پس از زایمان ممکن است منجر به افکار یا رفتارهای تهدید کننده زندگی شود و نیاز به درمان فوری دارد.

افسردگی پس از زایمان در والدین دیگر

مطالعات نشان می‌دهد که پدران جدید نیز می‌توانند این وضع روحی را پس از زایمان را تجربه کنند. آنها ممکن است احساس غمگینی، خستگی، گیجی، مضطرب و یا تغییراتی در الگوهای معمول غذا خوردن و خواب خود داشته باشند. اینها همان علائمی است که مادران مبتلا به افسردگی پس از زایمان تجربه می‌کنند. پدرانی که جوان هستند، سابقه افسردگی دارند، مشکلات روابط را تجربه می‌کنند و یا از نظر مالی دچار مشکل هستند، بیشترین خطر ابتلا به افسردگی پس از وضع حمل را دارند. افسردگی پس از زایمان در پدران – که گاهی اوقات افسردگی پس از زایمان پدر نامیده می‌شود – می‌تواند همان تأثیر منفی بر روابط همسر و رشد کودک داشته باشد که بیماری روحی پس از زایمان در مادران می‌تواند.

اگر شریک یک مادر جدید هستید و علائم افسردگی یا اضطراب را در دوران بارداری همسرتان یا بعد از تولد فرزندتان دارید، با ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی خود صحبت کنید. درمان‌ها و حمایت‌های مشابهی که برای مادران مبتلا به افسردگی پس از زایمان ارائه می‌شود، می‌تواند به درمان افسردگی پس از زایمان در والدین دیگر کمک کند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر بعد از تولد نوزادتان احساس افسردگی می‌کنید، ممکن است از اعتراف آن بی میل یا خجالت زده باشید. اما اگر علائمی از افسردگی پس از زایمان یا افسردگی پس از زایمان را تجربه کردید، با ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی اولیه یا متخصص زنان یا زایمان خود تماس بگیرید و یک قرار ملاقات تعیین کنید. اگر علائمی دارید که نشان می‌دهد ممکن است روان پریشی پس از زایمان داشته باشید، فورا کمک بگیرید.

  • بعد از دو هفته خوب نشوید.
  • بدتر شوید.
  • مراقبت از کودکتان را برایتان سخت کند.
  • انجام کارهای روزمره را سخت کند.
  • افکار آسیب رساندن به خود یا کودکتان را در نظر بگیرید.
  • اگر افکار خودکشی دارید.

بیشتر بدانید: بهترین روش برای کنار آمدن با خیانت همسر

اینفوگرافیک 5 شرط مهم برای مراجعه به پزشک در دوران افسردگی بعد از زایمان
اگر علائم افسردگی دارای یکی از ویژگی‌های بالا باشد، مهم است که در اسرع وقت با پزشک خود تماس بگیرید

علت بروز افسردگی بعد از زایمان

هیچ دلیل واحدی برای افسردگی پس از زایمان وجود ندارد، اما ژنتیک، تغییرات فیزیکی و مسائل عاطفی ممکن است نقش داشته باشند.

بیشتر بدانید: تفاوت استرس و اضطراب؛ علل، نشانه‌ها و راه‌های مقابله با آن

ژنتیک

مطالعات نشان می‌دهد که داشتن سابقه خانوادگی افسردگی پس از زایمان – به خصوص اگر شدید باشد – خطر ابتلا به افسردگی پس از زایمان را افزایش می‌دهد.

تغییرات فیزیکی

پس از زایمان، کاهش شدید هورمون‌های استروژن و پروژسترون در بدن شما ممکن است به افسردگی پس از زایمان کمک کند. سایر هورمون‌های تولید شده توسط غده تیروئید شما نیز ممکن است به شدت کاهش یابد – که می‌تواند احساس خستگی، تنبلی و افسردگی را در شما ایجاد کند.

 مسائل عاطفی

وقتی کم خواب هستید و خسته هستید، ممکن است در رسیدگی به مشکلات جزئی هم دچار مشکل شوید. ممکن است در مورد توانایی خود در مراقبت از نوزاد مضطرب باشید. ممکن است احساس جذابیت کمتری داشته باشید، با احساس هویت خود مبارزه کنید یا احساس کنید که کنترل زندگی خود را از دست داده اید. هر یک از این مسائل می‌تواند به افسردگی پس از زایمان کمک کند.

عوامل خطر

هر مادر تازه واردی می‌تواند پس از زایمان را تجربه کند و ممکن است پس از تولد هر کودکی، نه فقط اولین فرزند، ایجاد شود. با این حال، خطر شما افزایش می‌یابد اگر:

  • شما سابقه افسردگی، چه در دوران بارداری و چه در زمان‌های دیگر دارید.
  • اختلال دوقطبی دارید.
  • شما پس از بارداری قبلی دچار افسردگی پس از زایمان شده اید.
  • شما اعضای خانواده دارید که افسردگی یا سایر اختلالات خلقی داشته اند.
  • در طول سال گذشته رویدادهای استرس زا مانند عوارض بارداری، بیماری یا از دست دادن شغل را تجربه کرده اید.
  • کودک شما مشکلات سلامتی یا سایر نیازهای خاص دارد.
  • شما دوقلو، سه قلو یا چند قلو دارید.
  • در شیردهی مشکل دارید.
  • شما در روابط خود با همسر یا شریک زندگی خود مشکل دارید.
  • شما سیستم پشتیبانی ضعیفی دارید.
  • مشکلات مالی دارید.
  • بارداری برنامه ریزی نشده یا ناخواسته بود.

بیشتر بدانید: قرص آلپرازولام چه کاربردی دارد؟

عوارض افسردگی بعد از زایمان

در صورت عدم درمان، افسردگی پس از زایمان می‌تواند در پیوند مادر و فرزند اختلال ایجاد کند و باعث مشکلات خانوادگی شود.   برای مادران. افسردگی پس از زایمان درمان نشده می‌تواند ماه‌ها یا بیشتر طول بکشد و گاهی اوقات به یک اختلال افسردگی مداوم تبدیل می‌شود. مادران ممکن است شیردهی را متوقف کنند، در ارتباط با نوزاد و مراقبت از آنها مشکل داشته باشند و در معرض خطر خودکشی قرار بگیرند. حتی زمانی که افسردگی پس از زایمان درمان شود، خطر افسردگی شدید در آینده در زنان افزایش می‌یابد.

     برای پدر و مادر دیگر

افسردگی پس از زایمان می‌تواند یک اثر موج دار داشته باشد و باعث فشار عاطفی برای همه افراد نزدیک به نوزاد شود. هنگامی که یک مادر جدید افسرده است، خطر ابتلا به افسردگی در والدین دیگر نوزاد نیز ممکن است افزایش یابد. و این والدین دیگر ممکن است در حال حاضر خطر ابتلا به افسردگی را افزایش دهند، خواه شریک زندگی آنها مبتلا باشد یا نه.

     برای کودکان

کودکان مادرانی که افسردگی پس از زایمان درمان نشده دارند بیشتر در معرض مشکلات عاطفی و رفتاری مانند مشکلات خواب و خوردن، گریه بیش از حد و تاخیر در رشد زبان هستند.

درمان افسردگی شدید پس از زایمان

اگر افسردگی پس از زایمان شما بسیار شدید است و به درمان پاسخ نمی دهد، ممکن است به یک تیم تخصصی بهداشت و روان درمانی ارجاع داده شوید. این تیم‌ها برای زنانی که نیازهای پیچیده سلامت روانی دارند در دوران بارداری و پس از زایمان مراقبت و درمان می‌کنند. آنها به حمایت از روابط در حال توسعه بین مادر و نوزاد کمک می‌کنند.

درمان‌های دیگری مانند:

  • CBT فشرده
  • سایر درمان‌های روانشناختی مانند روان درمانی
  • درمان‌هایی مانند ماساژ کودک برای کمک به شما برای پیوند بهتر با کودک، در صورتی که این مشکل تبدیل شده است
  • داروهای مختلف

اگر افسردگی شما شدید باشد ممکن است در بیمارستان یا کلینیک سلامت روان بستری شوید تا زمانی که به اندازه کافی خوب شوید و به خانه بازگردید. در حالت ایده‌آل این باید با کودک شما در یک واحد تخصصی سلامت روان مادر و نوزاد باشد.

پیشگیری از بروز افسردگی بعد از زایمان

اگر سابقه افسردگی – به ویژه افسردگی پس از زایمان – دارید، اگر قصد بارداری دارید یا به محض اینکه متوجه شدید باردار هستید، به پزشک خود اطلاع دهید.

  • در طول بارداری، پزشک می‌تواند شما را از نظر علائم افسردگی از نزدیک تحت نظر داشته باشد. شما می‌توانید یک پرسشنامه غربالگری افسردگی را در دوران بارداری و پس از عمل تکمیل کنید. گاهی اوقات افسردگی خفیف را می‌توان با گروه‌های حمایتی، مشاوره یا سایر روش‌های درمانی مدیریت کرد. در موارد دیگر، داروهای ضد افسردگی ممکن است توصیه شود – حتی در دوران بارداری.
  • پس از تولد نوزاد، پزشک شما ممکن است یک معاینه زودهنگام پس از زایمان را برای غربالگری علائم افسردگی پس از این عمل توصیه کند. هرچه زودتر تشخیص داده شود، درمان زودتر انجام می‌شود
  • اگر سابقه افسردگی پس از زایمان دارید، پزشک ممکن است بلافاصله پس از زایمان درمان ضد افسردگی یا گفتگو درمانی را توصیه کند. مصرف بیشتر داروهای ضد افسردگی در دوران شیردهی بی خطر است.

کمک به دوست یا عزیز

افراد مبتلا به افسردگی ممکن است تشخیص ندهند یا نپذیرند که افسرده هستند. آنها ممکن است از علائم و نشانه‌های افسردگی آگاه نباشند. اگر مشکوک هستید که دوست یا یکی از عزیزانتان دچار این جور مشکلی شد پس از زایمان دارد یا به روان پریشی پس از زایمان مبتلا شده است، به او کمک کنید فوراً به دنبال مراقبت پزشکی باشد. منتظر نباشید و به بهبود امیدوار باشید.

خاتمه

در صورت نیاز و وجود هر گونه سوال و ابهام می‌توانید در بخش کامنت‌ها با ما و سایر کارشناسان حرفه‌ای ما در ارتباط باشید. زیرا که در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ خواهند داد.

سوالات متداول

دلیل اصلی افسردگی بعد از زایمان چیست؟

علت دقیق و مشخصی نمی‌توان برای افسردگی بعد از زایمان تعیین کرد. زیرا که علت‌های مختلفی برای آن برشمرده‌اند. بنابراین باید توسط متخصصین مربوطه روند علت و ریشه‌یابی افسردگی شما بررسی شود.

آیا افسردگی بعد از زایمان قابل درمان هست؟

بله متخصصین در این زمینه می‌توانند تکنیک‌هایی را در جهت بهبود و کنترل علایئم افسردگی بعد از زایمان به کار گیرند.

آیا همه زنان به شکل حتمی به افسردگی بعد از زایمان دچار می‌شوند؟

بله تقریبا تمامی زنان بعد از زایمان افسردگی می‌گیرند اما در افراد مختلف شدت و میزان افسردگی متفاوت است.

mayoclinic | nhs

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.2 / 5. تعداد رای‌ها 5

هنوز امتیازی ثبت نشده

aygoza
زهرا خمسه

زهرا خمسه، نویسندۀ تخصصی پزشکی و سلامت و بیماری ها در تیم تخصصیِ تحریریۀ درمانکده است.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها