زایمان طولانی

طولانی شدن زایمان چه معنایی دارد؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

زایمان تجربه منحصر به فردی برای هر زن است، چه برای اولین بار مادر شده باشد و چه از قبل مادر باشد. گاهی اوقات کودک واقعاً سریع متولد می شود. در مواقع دیگر، خوب است، اما خیلی سریع نیست. سرعت تولد نوزاد به عوامل متعددی، از جمله سرعت رخداد چیزی که به آن زایمان گفته می شود، بستگی دارد.

زایمان مجموعه ای از انقباضات عضلانی شدید و پی در پی است. این انقباضات به بیرون راندن کودک از رحم (رحم) و وارد شدن او به کانال زایمان کمک می کنند.

احتمالاً شما این انقباضات را در ناحیه کمر و ناحیه شکم احساس خواهید کرد. به این ها درد زایمان گفته می شود. انقباضات به اتساع (گشاد شدن) دهانه واژن (که دهانه رحم نامیده می شود) کمک می کنند. این فرایند امکان خارج شدن کودک از بدن و تولد او را فراهم می کند.

بهتر است بخوانید: لیست علائم و نشانه های کرونا

زنانی که برای اولین بار مادر می شوند معمولاً به طور متوسط حدود 12 تا 18 ساعت در زایمان هستند. این فرایند اگر پیش از این بچه دار شده باشید، معمولاً با سرعت بیشتری انجام می شود و حدود نیمی از این مقدار طول می کشد.

زایمان طولانی
تاخیر در زایمان

زایمان طولانی چیست؟

گاهی اوقات سرعت زایمان افت پیدا می کند و این روند خیلی کند پیش می رود. زایمان طولانی تحت عنوان “عدم پیشرفت زایمانی” نیز مورد خطاب قرار می گیرد.

تشخیص زایمان طولانی مدت از طریق مرحله زایمان و اینکه دهانه رحم حین زایمان بطور مناسب نازک و باز شده است یا خیر، امکان پذیر است. اگر کودک پس از تقریباً 20 ساعت انقباضات منظم هنوز متولد نشده است، احتمالاً شما در پروسه ی زایمان طولانی مدت هستید. به گفته ی برخی از متخصصان سلامت، این امر پس از 18 تا 24 ساعت روی می دهد.

زایمان طولانی مدت در بارداری های دوقلویی یا چند قلویی، زایمانی است که بیش از 16 ساعت بطول بیانجامد.

پزشک متخصص زنان ممکن است از زایمان کند تحت عنوان “زایمان نهفته طولانی” یاد کند.

زایمان طولانی زمانی روی می دهد که:

  • کودک بسیار بزرگ است و نمی تواند از کانال زایمان عبور کند.
  • کودک در وضعیت غیرطبیعی قرار دارد. کودک به طور معمول بصورت سر پایین و با صورت رو به پشت مادر قرار دارد.
  • کانال تولد برای عبور کودک بسیار کوچک است.
  • انقباضات شما بسیار ضعیف است.

کند پیش رفتن زایمان چه اتفاقی را در پی خواهد داشت؟

بیشتر خانم ها رویای زایمان سریع را در سر می پرورانند. اما اگر روند زایمانتان به نظر بسیار کند پیش می رود، با دانستن اینكه پزشك، پرستار یا ماما، شما و كودكتان را از نظر بروز هرگونه مشكل در این مدت کاملاً تحت دارند، آسوده باشید.

تیم پزشکی موارد زیر را ارزیابی خواهد کرد:

  • شمار انقباضات.
  • قدرت انقباضات.

بیشتر بخوانید: زایمان بدون درد چیست؟

زایمان طولانی
علت و درمان زایمان طولانی

تست های زیر نیز ممکن است انجام شود:

  • قرار دادن کاتتر فشار داخل رحمی (IUPC) – یک مانیتور لوله ای کوچک در رحم، کنار کودک قرار می گیرد که نه تنها زمان وقوع انقباضات را به بهترین متخصص زنان زایمان و نازایی اطلاع می دهد، بلکه میزان قدرت انقباضات را نیز نشان می دهد. اگر دکتر حس کند انقباضات به اندازه کافی قوی نیستند، آنگاه ممکن است افزودن pitcoin را نیز در نظر بگیرند.
  • مانیتورینگ الکترونیک مستمر جنین (EFM) برای اندازه گیری ضربان قلب کودک.

همچنین بخوانید: انواع زایمان و نکاتی که در مورد آن‌ها باید بدانید

درمان زایمان طولانی به چه صورت است؟

در صورتی که روند پیشرفت زایمان کند باشد، ممکن است به شما گفته شود اندکی استراحت کنید. گاهی اوقات داروهایی برای تسکین درد زایمان و کمک به آرامش به شما داده می شود. ممکن است حس کنید با تغییر پوزیشن بدن احساس راحتی بیشتری پیدا می کنید.

درمان اضافی بستگی به علل کند پیش رفتن زایمان دارد.

اگر کودک در کانال زایمان باشد، ممکن است پزشک متخصص زنان و زایمان یا ماما از ابزارهای ویژه ای به نام فورسپس یا دستگاه خلا برای کمک به بیرون کشیدن کودک، از راه واژن استفاده کنند.

[sibwp_form id=7]

اگر پزشک زنان احساس کند انقباضات بیشتر یا شدیدتری لازم است، ممکن است به شما پیتوسین (اکسی توسین) داده شود. این دارو انقباضات را تسریع بخشیده و آنها را تقویت می کند. در صورتی که پزشک بر این باور باشد که میزان انقباضات کافی است و زایمان هنوز متوقف شده باشد، ممکن است به سزارین نیاز داشته باشید.

در صورتی که کودک خیلی بزرگ باشد، یا داروها سرعت زایمان را افزایش ندهند، شما به سزارین نیاز خواهید داشت.

زایمان طولانی
زایمان پس از موعد

خطرات زایمان طولانی 

زایمان طولانی احتمال نیاز به سزارین را افزایش می دهد.

زایمانی که بیش از حد طولانی شود می تواند برای کودک خطرناک باشد. این حالت ممکن است موارد زیر را در پی داشته باشد:

  • کاهش سطح اکسیژن کودک
  • ریتم غیر طبیعی قلب کودک
  • مواد غیر طبیعی در مایع آمنیوتیک
  • عفونت رحم

در صورتی که کودک تحت دیسترس باشد، شما به زایمان اورژانسی نیاز خواهید داشت. این زمان، زمانی است که مانیتورینگ دقیق برای سلامت شما و کودک بسیار اهمیت دارد.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.3 / 5. تعداد رای‌ها 3

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها