تست شخصیت شناسی 5 عاملی نئو چیست؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

تست شخصیت شناسی نئو، اطلاعات بسیاری از شخصیت شما در اختیارتان قرار می دهد. این تست که با نام تست شخصیت Big Five نیز شناخته می شود، موارد مختلفی مانند افسردگی، شایستگی، نظم و ترتیب را در شما بررسی می کند. یکی از شاخص ترین تست های روانشناسی، تست IQ طراحی شده توسط ریون است که می توانید در این تست نیز شرکت کنید. برای آشنایی با دیگر تست های شخصیت این نوشته را بخوانید.

بیشتر بخوانید: اختلال شخصیت چیست؟

تست نئو چیست؟

آزمون نئو یا پنج عامل بزرگ شخصیت، بیانگر روانشناسی شخصیه صفات است. این آزمایش می تواند 5 فاکتور اصلی شخصیت انسان که شامل برون گرایی، روان رنجوری یا عصبانیت، با وجدان بودن، گشودگی به تجربه و توافق پذیری می شود را در شما بررسی کند.
تست نئو در 2 مدل متفاوت وجود دارد. یکی NEO-PIR نامیده می شود و 240 سوال دارد که علاوه بر 5 عامل اصلی شخصیت شما 55 عامل دیگر که زیرمجموعه این 5 عامل هستند را نیز ارزیابی می کند. دیگری NEO-FFI نامیده می شود و 60 سوال دارد که تنها 5 عامل اصلی را ارزیابی می کند.
در واقع تست نئو یک تست خودشناسی بسیار دقیق و کامل است. این آزمون به منظور روان درمانی و سنجش شایستگی های شغلی نیز استفاده می شود.

تاریخچه پیدایش تست نئو چیست؟

در سال 1961، دو محقق نیروی هوایی آمریکا به نام های ارنست توپز و ریموند کریستال به منظور ارزیابی کاندیداهای شغلی یک ایده مطرح کردند. ایده آن ها تا دو دهه بعد مورد توجه زیاد قرار نگرفت. تا اینکه در سال 1980 دو محقق دیگر به نام های پال کاستا جونیو و رابرت آر مک کری یک تست روان شناسی به نام NEO-I طراحی کردند که تنها می توانست 3 عامل بزرگ شخصیت افراد را بسنجد. در سال 1990، آن ها آزمون های گذشته را ویرایش کرده و نسخه نهایی تست شخصیت شناسی نئو را به نام NEO-PIR منتشر کردند. در نسخه نهایی، پنج عامل اصلی و بزرگ شخصیت انسانی که بیانگر دلیل رفتار افراد در خانه، اجتماع یا محیط کار است، بررسی می شود.

تست نئو در افراد چه چیزی را ارزیابی می کند؟

تست شخصیت شناسی بزرگ نئو موارد زیر را در افراد مورد ارزیابی و سنجش قرار می دهد:

تست نئو

1. عوامل اصلی و فرعی: عوامل اصلی و فرعی که در این آزمون بررسی می شود عبارتند از اضطراب، افسردگی، خشم و کینه، احساس تقصیر، تکانش وری، آسیب پذیری، صمیمیت، جمع گرایی، فعالیتف هیجان خواهی، هیجان مثبت، قاطعیت، هنر، تخیل، عواطف، نظرات، کنش ها، ارزش ها، اعتماد، سادگی، نوع دوستی، تبعیت، تواضع، درک دیگران، شایستگی، نظم، وظیفه شناسی، تلاش برای موفقیت، نظم درونی و انعطاف پذیری.

2. عوامل ترکیبی: سبک بهزیستی و سلامتی، شیوه تدافعی و دفاعی، شیوه کنترل عصبانیت، شیوه کنترل تکانش، شیوه علایق و گرایش شغلی، شیوه تعاملات، شیوه فعالیت، شیوه رفتاری، شیوه یادگیری و سبک خصایص.

3. مهارت های ارتباطی: مهارت های ارتباط فردی و بین فردی.

4. ویژگی های شغلی: رضایت از زندگی، هوش هیجانی ارتباطی، رضایت شغلی، عملکرد شغلی، بهره وری سازمانی و کار تیمی.

5. ویژگی های آموزشی: مشتاق فعالیت آموزش و آموزش پذیری.

6. ویژگی های مدیریتی: خلاقیت و نوآوری، مدیریت زمان، مدیریت بحران، توانایی های مدیریتی، ارتباطات.

کاربرد تست نئو چیست؟

این آزمون کاربردهای فراوانی دارد و به ویژه در دو جنبه روان شناسی و منابع انسانی شرکت ها بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

تست نئو در روان شناسی: این آزمون گزارش کامل و دقیقی از جنبه های مختلف شما در اختیار روان درمانگر شما قرار می دهد.

تست نئو در منابع انسانی سازمان ها: این آزمون به عنوان یکی از پرکاربردترین آزمون های استخدام در سال های اخیر مورد توجه شرکت ها و سازمان های بزرگ و کوچک قرار گرفته است. همچنین این تست می تواند پیش بینی عملکرد شغلی به این معنی که آیا او می تواند خروجی مورد انتظار را برای شرکت به دست آورد یا خیر؟ و ویژگی های روان شناسی افراد از افسردگی، توانایی های مدیریتی تا هوش هیجانی را انجام دهد.

اگر شما هم دچار اختلال های افسردگی، اضطراب و وسواس هستید، برای درمان سریعا اقدام کنید.

تیم درمانکده پس از بررسی نیازهای بیماران و پزشکان، امکان نوبت دهی بهترین دکتر متخصص روان شناس و دکتر متخصص روان پزشک را در سایت خود فراهم کرده است. برای انتخاب پزشک خوب روانشناس بدون نیاز به مراجعه حضوری و تماس با مطب برای دریافت نوبت، به لیست بهترین پزشکان روانشناس مراجعه کرده و با توجه به اولین نوبت خالی پزشک، نظرات بیماران، تلفن مطب و آدرس مطب نوبت خود را آنلاین رزرو کنید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد رای‌ها 24

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها