هفته 14 بارداری

هفته 11 بارداری: علائم، نکات و سایر موارد

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

تغییرات بدنی شما

شاید برای شما سخت باشد که باور کنید تقریباً سه ماه است که در درون خود جنین انسانی پرورش داده اید. بیشتر مادران اولین بار تا هفته یازدهم بارداری خود را نشان نمی دهند. اما اگر بارداری قبلی داشته اید، ممکن است قبلاً از “برآمدگی کودک” لذت برده باشید. حتی اگر برجستگی شما ظاهر نشده باشد، احتمالاً تا این لحظه خیلی احساس می کنید باردار هستید. و این می تواند خوب یا نه چندان خوب باشد. اگر پوست درخشان، موهای پرتر و ناخن های محکمتری دارید، خود را در زمره خوش شانس ها بدانید. درگیر شدن با لکه های صورت و رشد موهای ناخواسته، مثلاً در صورت، به همان اندازه معمول است.

کودک شما

کودک شما در 11 هفتگی حدوداً بین 1 ونیم تا دو و نیم اینچ طول دارد. بیشتر این طول در سر است که در این مرحله تقریباً با نیمی از کل طول آن است. دستگاه تناسلی کودک شما این هفته در حال تکمیل است، گرچند تا هفته های 16 تا 20 در اکثر سونوگرافی ها قابل مشاهده نخواهد بود. اگر نمی توانید برای فهمیدن جنسیت صبر کنید، به دنبال برخی از قصه های عامیانه بروید. مثلاً برخی می گویند اگر وزن سنگینی حمل می کنید، بچه تان دختر است. سردی پا ممکن است به این معنی باشد که شما پسر دار می شوید. گرچه این سخنان عامیانه هستند، اما دلیلی وجود دارد که آنها را “قصه” می نامند. شواهد علمی کمی (در صورت وجود) برای پشتیبانی از هر یک از آنها وجود دارد.

هفته 11 بارداری
تغییرات مادر در هفته 11 بارداری

تکامل دوقلو در هفته یازدهم

اگر می خواهید بدانید که پسر، دختر یا هر دو آنها را به دنیا می آورید، خوشحال خواهید شد که بدانید دستگاه تناسلی نوزادان در این هفته تشکیل می شود. طول نوزادان شما تقریباً 2 اینچ است و وزن هر یک یک سوم اونس است.

علائم بارداری در یازده هفتگی

تهوع صبحگاهی احتمالاً شناخته شده ترین علائم بارداری در سه ماهه اول است، اما تنها علامتی نیست که ممکن است تجربه کنید. علائم دیگری که ممکن است تا هفته یازدهم داشته باشید عبارتند از:

  • پوست روشن تر
  • موهای پرتر و ناخن های محکم تر
  • لکه روی صورت
  • رشد ناخواسته مو
  • سوزش سردل
  • سینه های دردناک یا بزرگ
  • حالت تهوع و / یا استفراغ
  • خستگی
  • سوزش سر دل

اگر تاکنون تهوع صبحگاهی نداشته اید، احتمال اینکه در عوض با سوزش سر دل دست و پنجه نرم کنید وجود دارد. در یک مطالعه، محققین دریافتند که 95% از خانم های باردار تهوع، استفراغ یا سوزش سر دل را در طی بارداری خود تجربه کردند. این دو رایج ترین علائم بارداری هستند، اما به طور کلی برای مادر و کودک بی خطر هستند. در حالی که سه ماهه سوم بارداری به دلیل اندازه رحم، بدترین حالت برای سوزش معده است، اما برخی از زنان در کل بارداری این علامت آزار دهنده را تجربه می کنند.

اگر شما نیز این گونه هستید، بهترین راه برای درمان آن پیشگیری از آن قبل از وقوع است. سعی کنید به جای یک وعده غذایی بزرگ، وعده های غذایی متعدد اما کوچک بخورید. از یکهو افتادن روی مبل یا دراز کشیدن بلافاصله بعد از خوردن غذا خودداری کنید. یا اگر سوزش معده مانع از خوردن هر چیزی می شود از پزشک خود در مورد استفاده از آنتی اسیدهای بی خطر سوال نمایید.

مشاهده بیشتر : بهترین متخصصان زنان

هفته 11 بارداری
خستگی بارداری

سینه های دردناک یا بزرگ

برخی از خانم ها ممکن است از این تغییر استقبال کنند، اما برخی دیگر ممکن است این را یک ناراحتی آزار دهنده بینند، به خصوص هنگامی که سوتین شما دیگر مناسب نیست و کوچکترین لمس باعث می شود از شدت درد خود را عقب بکشید. می توانید از هورمون ها برای این تغییر تشکر کنید. اگر سوتین های شما تنگ شده و اذیتتان می کنند، سوتین های ورزشی یا رابط کش سوتین تهیه کنید. رابط های سوتین به شما کمک می کنند تا در حالی که منتظر اتمام افزایش سایز کاپ سینه خود هستید، کمی بیشتر از سوتین خود استفاده کنید. اگر تصمیم به خرید سوتین جدید دارید، فقط یک یا دو سوتین بخرید. سینه های شما به احتمال زیاد به رشد خود ادامه می دهند. به دنبال فروشگاهی باشید که همکاران فروش در زمینه فیت شدن سوتین آموزش دیده باشند. فروشگاه های لباس بارداری معمولاً در این زمینه تبحر دارند و همکاران فروش می توانند به شما توصیه کنند که احتمال رشد پستانهای شما در پایان بارداری و حتی شیردهی تا چه اندازه است (اما تضمین نمی کنند که چقدر می تواند بزرگ شود).

هفته 11 بارداری
درد سینه ها در مادران

کارهایی که در این هفته برای داشتن بارداری سالم باید انجام داد

الان می تواند زمان دشواری برای فکر کردن در مورد این که چه چیزی سالم است باشد، به خصوص اگر مدام حالت تهوع داشته باشید. اگر با علائم حالت تهوع یا سوزش سر دل دست و پنجه نرم کرده باشید ممکن است به هر غذایی که در شما این حالات را ایجاد نکرده و شما را به سمت دستشویی نکشاند چنگ بیندازید. حتی ممکن است در این مرحله چند کیلو وزن کم کرده باشید. اگر به دلیل حالت تهوع یا استفراغ وزن کم کرده اید، با ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود صحبت کنید. برخی از خانم ها برای تهوع و استفراغ در بارداری به دارو نیاز دارند. اگر حالت تهوع، خوردن میوه و سبزیجات را برای شما سخت کرده است، میوه هایی را انتخاب کنید که بتوانید آنها را تحمل کنید. از کم شروع کنید. اگر در این مرحله فقط می توانید یک یا دو مورد را در رژیم خود بگنجانید، خوب است.

هنگامی که حالت تهوع برطرف شد، می توانید روی افزودن غذاهای مقوی بیشتر به رژیم غذایی خود تمرکز کنید. اگر تهوع صبحگاهی داشته باشید، ممکن است ورزش نیز چالش برانگیز باشد اما می تواند به رفع خستگی کمک کند و برای شما و نوزادتان مفید است. به دنبال فعالیت های آسان باشید که بتوانید در برنامه خود جای دهید. مثلاً سعی کنید در طول روز 15 دقیقه پیاده روی کنید. اگر حوصله دارید یک تمرین خانگی برای خود در نظر بگیرید. به این ترتیب در صورت بروز حالت تهوع، می توانید به راحتی تمرین خود را پایان دهید.

چه موقع با پزشک تماس بگیریم

خونریزی واژن یا نشت مایعات و همچنین تب ، درد شدید شکم یا سردرد و تاری دید همیشه نیاز دارد با پزشک تماس بگیرید. همچنین اگر تهوع یا سوزش سر دل شما به حدی باشد که به سختی بتوانید مایعات یا مواد غذایی را به مدت 12 ساعت یا بیشتر در معده نگه دارید، ممکن است نیاز باشد آن را با متخصص زنان یا ماما مطرح کنید.

منبع: healthline

برای مشاوره درباره زایمان و بارداری می توانید به پزشکان متخصصین زایمان و بارداری مراجعه کنید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.4 / 5. تعداد رای‌ها 38

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها