هفته 17 بارداری

هفته 17 بارداری: علائم، نکات و سایر موارد

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

در این مرحله کاملاً در سه ماهه دوم بارداری خود هستید و خوشبختانه هرگونه خستگی یا حالت تهوعی که داشته اید از بین رفته است. در غیر این صورت فقط به شکم در حال بزرگ شدن خود نگاه کنید تا به خاطر بیاورید که چرا این همه اتفاق را پشت سر می گذارید.
با ادامه رشد رحم برای کودک در حال رشد، اعضای بدن شما تغییر مکان می دهند تا جا باز شود که احتمالاً منجر به مشکلات گوارشی مکرر مانند سوزش سر معده یا سوءهاضمه می شود.

کودک شما

کودک شما اکنون با حدود 13 سانتی متر طول و وزنی حدود 100 تا 140 گرم، در حال حجیم شدن است. اسکلت آن ها که عمدتا از غضروف های نرم تشکیل شده است، اکنون در حال تبدیل شدن به استخوان جامد است. بدن کودک شما حتی اندکی چربی می گیرد که به تنظیم دمای بدن وی کمک می کند.

تکامل دو قلو در هفته 17

پزشک در طول بارداری رشد دوقلوهای شما را پیگیری می کند. محدودیت رشد داخل رحمی (IUGR) وضعیتی است که در آن یک یا چند نوزاد نسبت به سن حاملگی، رشد کمتری دارند.
دوقلوها در معرض خطر بالاتری برای ابتلا به IUGR هستند، اما این موضوع همچنین با ناهنجاری های کروموزومی، مشکلات جفت و سایر مسائل مادر ارتباط دارد.
اگر پزشک شما فکر کند دوقلوهای شما IUGR هستند، با استفاده از سونوگرافی شما را دقیقاً تحت نظر قرار می دهد. درمان در برخی موارد شامل استراحت در بستر و حتی زایمان زودرس است.

هفته 17 بارداری
بررسی بر روی جنین

علائم بارداری در هفته 17

در هفته 17 برخی از علائمی که علاوه بر حالت تهوع ممکن است داشته باشید، شامل موارد زیر است:

مشکلات گوارشی

مسائل مربوط به دستگاه گوارش از جمله سوزش معده، سوء هاضمه و حالت تهوع، از رایج ترین ناراحتی های بارداری هستند. بیشتر خانم های باردار در وهله ای از بارداری خود این علائم را تجربه می کنند.
سوزش سر دل، احساس سوزشی که معمولاً به گلویتان برمی گردد، حتی اگر به طور کلی خطرناک نباشد می تواند ناراحت کننده باشد. برای جلوگیری از آن سعی کنید هر بار مقدار کمی غذا بخورید و ببینید آیا این کمک می کند یا خیر. اگر سوزش معده باعث ناراحتی زیادی برای شما شود، پزشک می تواند نکاتی درباره مصرف آنتی اسیدهایی که برای کودک شما ایمن هستند به شما بگوید.

گاز و یبوست دو مسئله گوارشی رایج دیگر هستند. از آنجا که این مسائل هرچه در دوره بارداری پیش می روید می توانند بدتر شوند، بهتر است هرگونه تغییر در رژیم غذایی یا سبک زندگی را از همان اوایل انجام دهید تا قبل از بدتر شدن این ناراحتی ها، آن ها را کاهش دهید. در مورد تغییرات هورمونی و بدنی که در بروز این احساسات نقش دارند نمی توانید کاری انجام دهید، اما می توانید آب زیادی بنوشید، بیشتر حرکت کنید (حتی یک پیاده روی کوتاه می تواند کمک کند) و فیبر بیشتری مصرف کنید. غذاهای حاوی فیبر بالا می توانند در طولانی مدت به کنترل یبوست کمک کنند، هرچند ممکن است در کوتاه مدت دفع گاز را افزایش دهند.

هفته 17 بارداری
استفاده از فیبر در تغذیه

ایجاد رنگدانه ها در پوست

در صورت ظاهر شدن لکه های مایل به قهوه ای یا مایل به سیاه روی صورت، ممکن است شما بخشی از 50 تا 70 درصد زنان بارداری باشید که ملاسما را تجربه می کنند. به این ماسک بارداری نیز می گویند. دانشمندان این نظریه را مطرح می كنند كه تغییرات هورمونی علت این لكه های تیره هستند، اما جزئیات آن شناخته شده نیست.

بهترین راه پیشگیری از ملاسما محافظت از خود در برابر آفتاب است. اگر می خواهید در ماه های آینده بیرون از خانه بیایید، یک کلاه لبه دار بخرید و قبل از بیرون رفتن از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.
هورمون ها می توانند باعث شوند برخی از زنان عاشق بارداری شوند، اما در برخی افراد نیز می توانند ایجاد ناراحتی کنند. اگر این تغییرات باعث ناراحتی شما شده است، فقط بخاطر داشته باشید که تقریباً در نیمه راه بارداری هستید.

[sibwp_form id=7]

درد عصب سیاتیک

اگر درد متناوبی دارید که از یکی از پاهایتان گرفته و به بالاتنه می زند، ممکن است ناشی از عصب سیاتیک باشد. سیاتیک بزرگترین عصب در بدن شما است و درد می تواند از ناحیه کمر یا ران شما شروع شود و تا انتهای پاها برسد. محققان مطمئن نیستند که چرا زنان باردار این درد را تجربه می کنند، اما می تواند به دلیل فشاری باشد که کودک در حال رشد شما بر روی عصب وارد می کند.
از آنجا که درد به طور کلی در یکی از پاهای شما متمرکز است، سعی کنید به پهلویی بخوابید که درد نمی کند تا اینکه درد فروکش کند. همچنین سعی کنید به پهلو خوابیده و بالشی بین زانو و مچ پا قرار دهید.
همچنین می توانید شنا را امتحان کنید. شنا ممکن است به رفع برخی از ناراحتی ها کمک کند، بعلاوه یک ورزش عالی با شدت کم در دوران بارداری است.

هفته 17 بارداری
مشکلات عصب سیاتیک

کارهایی که این هفته برای بارداری سالم باید انجام دهید

کفش های پاشنه تخت یا پاشنه کوتاه بپوشید. وقتی شکم شما همچنان بزرگ می شود، سعی کنید تعادل وضعیتی خود را حفظ کنید. برای اینکه بتوانید تغییر ایجاد شده در مرکز ثقل خود را مدیریت کنید، اکنون باید کفش های پاشنه بلند را کنار بگذارید.
آیا مضطرب هستید که بفهمید فرزند آینده شما پسر است یا دختر؟ در این صورت ممکن است در سونوگرافی بعدی خود، که در بسیاری از خانم ها حدوداً بین هفته های 16 تا 20 انجام می شود، بتوانید به این موضوع پی ببرید. در آماده سازی برای برملاشدن این راز بزرگ (یا اندکی بعد)، ممکن است بخواهید به نام بچه فکر کنید، البته اگر قبلاً این کار را نکرده باشید

برای یک ماساژ قبل از تولد برنامه ریزی کنید. با تغییر بدن، ممکن است دردهای جدیدی داشته باشید. ماساژ قبل از تولد یک روش عالی برای نوازش بدن و کمک به تسکین برخی از ناراحتی ها است. این کار همچنین روش خوبی برای ریلکس کردن است. فقط مطمئن شوید شخصی را پیدا کرده اید که در مورد ماساژ بارداری آموزش دیده باشد و حتماً به او اطلاع دهید که چند ماه از بارداریتان گذشته است.

چه موقع با دکتر زنان تماس بگیرید

با این که احتمال سقط جنین در این مرحله کاهش یافته است، اما همچنان خطر وجود دارد. اگر دچار خونریزی واژینال، نشت مایعات یا درد شدید شکم هستید، بلافاصله با لیست دکتر زنان خود تماس بگیرید. در صورت تب نیز باید با پزشک خود تماس بگیرید.
اگر به نظرتان درد سیاتیک از نظر شدت یا دفعات بدتر شده، با پزشک خود تماس بگیرید تا مطمئن شوید اتفاق دیگری نمی افتد. ممکن است آن ها بتوانند به شما کمک کنند تا تسکین یابید.

منبع: healthline

برای مشاوره درباره زایمان و بارداری می توانید به پزشکان متخصصین زایمان و بارداری مراجعه کنید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.7 / 5. تعداد رای‌ها 59

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

14 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها