هفته 18 بارداری

هفته 18 بارداری: علائم، نکات و سایر موارد

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده


شما در هفته 18 بارداری کاملاً در سه ماهه دوم بارداری خود هستید. در اینجا به آنچه در مورد شما و کودکتان اتفاق می افتد اشاره شده است:

تغییرات بدنی شما

در حال حاضر شکم شما به سرعت در حال رشد است. در طول سه ماهه دوم بارداری، جهت اضافه وزن سالم باید برنامه ریزی کنید که ماهیانه 1تا 2 کیلو وزن اضافه کنید. اگر بارداری خود را با کمبود وزن یا اضافه وزن شروع کرده اید، این مقدار تغییر خواهد کرد. اگر این هفته نیم کیلو اضافه وزن داشتید، تعجب نکنید.
کودک شما نیز به طور فزاینده ای فعال می شود. آن حباب های گاز یا تکان هایی که در شکم خود احساس می کنید ممکن است اولین حرکات کودک شما باشد که اصطلاحاً حلول روح در نوزاد نامیده می شود. طولی نمی کشد که لگد و کشیده شدن او را احساس می کنید.

کودک شما

کودک شما در این هفته حدود 13 سانت طول داشته و وزن او حدود 200 گرم است. این هفته بزرگی برای حواس کودک شماست. گوش های او از سرش رشد کرده و بیرون می زند. کودک شما ممکن است شروع به شنیدن صدای شما کند. چشم های کودک شما اکنون رو به جلو است و ممکن است نور را تشخیص دهد.
سیستم عصبی کودک شما به سرعت در حال رشد است. ماده ای به نام میلین اکنون عصب هایی از کودک شما را می پوشاند که پیام های عصبی را از یک سلول عصبی به دیگری انتقال می دهند. بسیاری از خانم ها این هفته سونوگرافی سه ماهه دوم را انجام می دهند تا روند پیشرفت را ببینند و از رشد مناسب اعضای بدن کودک خود اطمینان حاصل کنند. همچنین می توانید در حین سونوگرافی از جنسیت کودک خود مطلع شوید.

هفته 18 بارداری
تکامل جنین

تکامل دوقلو در هفته 18

وزن هر کودک اکنون حدود 7 اونس است و از سر تا کفل 5/5 اینچ طول دارد. ذخایر چربی هم اکنون در زیر پوست نوزادان شما جمع می شود.

علائم بارداری در هفته 18

اگر بارداری بدون عارضه در حال پیشرفت است، علائم شما ممکن است در این هفته خفیف باشد. ممکن است افزایش انرژی را تجربه نمایید، اما در وهله هایی از زمان نیز به شدت خسته می شوید. هنگامی که احساس خستگی می کنید، یک چرت کوتاه می تواند به شما کمک کند. علائم دیگری که ممکن است در هفته 18 رخ دهد عبارتند از:

سندرم تونل کارپال

سندرم تونل کارپال شکایتی شایع در بین زنان باردار است. این ماده به دلیل فشردگی اعصاب در مچ دست ایجاد می شود و منجر به گزگز، بی حسی و درد در دست و بازو می شود. شصت و دو درصد از زنان باردار این علائم را گزارش می کنند.

[sibwp_form id=7]

اگر کارتان پشت کامپیوتر است، مطمئن شوید محل نشستن شما ارگونومیک است. همچنین باید از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض ارتعاشات، مانند ابزار برقی یا ماشین چمن زنی، خودداری کنید. آتل مچ دست ممکن است به تسکین علائم درد کمک کند.
خبر خوب این است که در بیشتر زنان باردار سندرم تونل کارپال پس از زایمان برطرف می شود. اگر مشکوک به سندرم تونل کارپال هستید، با دکتر و متخصص زنان خود صحبت کنید.

هفته 18 بارداری
ویزیت منظم در بارداری

بدن درد

بدن درد، مانند درد پشت، کشاله ران یا ران، ممکن است در سه ماهه دوم بارداری شما شروع شود. بدن شما به سرعت در حال تغییر است. با گسترش رحم و هل دادن معده به بیرون، مرکز ثقل شما تغییر خواهد کرد. این می تواند به دردهای بدن کمک کند. این می تواند منجر به دردهای بدن شود. افزایش وزن کودک همچنین می تواند فشار بیشتری به استخوان های لگن وارد کند.
کمپرس گرم یا سرد می تواند به شما کمک کند. به دنبال ماسوری باشید که در ماساژ باردارری تخصص دارد و هنگامی که وقت رزرو می کنید به او بگویید که در ماه چندم بارداری هستید.
گرفتگی های پا به هنگام شب نیز شایع است. مایعات کافی مصرف کنید و پاها را قبل از خواب بکشید. این می تواند به پیشگیری از گرفتگی ها کمک کند. ورزش کردن در طی روز نیز می تواند کمک کننده باشد.

تغییرات پوستی و خارش

خارش شکم در دوران بارداری شایع است. همچنین ممکن است دچار خارش دست و پا شوید. از دوش آب گرم و پارچه های ایجاد کننده خارش یا تنگ خودداری کنید. یک کرم مرطوب کننده ملایم نیز ممکن است کمک کند.
همچنین ممکن است خطی سیاه رنگ روی قسمت پایینی شکمتان بیفتد. این حالت بی خطر بوده و معمولاً بعد از تولد رفع می شود. استرچ مارک شاید شناخته شده ترین و رایج ترین تغییر پوستی در دوران بارداری باشد که تا 90 درصد زنان را تحت تأثیر قرار می دهد. استرچ مارک معمولاً در سه ماهه دوم بارداری ظاهر می شوند. متأسفانه شما خیلی نمی توانید کاری برای آن انجام دهید.
مرور اخیری که روی روش های موضعی پیشگیری انجام شد نشان داد کره کاکائو و روغن زیتون، که معمولاً به عنوان درمان های موضعی استفاده می شوند، برای پیشگیری یا کاهش علائم استرچ مارک مؤثر نیستند.

هفته 18 بارداری
ترک های پوستی در بارداری

علائم دیگر

علائمی که در طول بارداری تجربه کرده اید مانند سوزش سر دل، گاز، نفخ و تکرر ادرار ممکن است در این هفته ادامه داشته باشد. همچنین ممکن است دچار مشکلات بینی و لثه از جمله احتقان، تورم لثه یا سرگیجه شوید.

کارهایی که در این هفته باید برای بارداری سالم انجام دهید

اگر مدتی است که به دندانپزشکی مراجعه نکرده اید، یک قرار ویزیت بگذارید. به دندانپزشک خود بگویید که باردار هستید. هورمون های بارداری ممکن است باعث تحریک لثه و خون ریزی آنها شوند. بارداری خطر بیماری پریودنتال را افزایش می دهد، که با زایمان زودرس مرتبط است. در طول سه ماهه دوم مراقبت های روتین دندانپزشکی بی خطر است اما باید از عکسبرداری از دندان با اشعه ایکس جلوگیری شود.

اگر تابحال این کار را نکرده اید، باید به دنبال متخصص اطفال باشید. انتخاب یک متخصص اطفال برای کودکتان تصمیم مهمی است بنابراین خوب است که هرچه سریعتر شروع به جستجو نمایید. پرسش از دوستان برای پیشنهاد دکتر یا تماس با بیمارستان محلی برای بخش ارجاع پزشک، نقطه شروع خوبی است.
اکنون زمان خوبی نیز برای شروع برنامه ریزی برای تولد کودک است. اگر می خواهید در کلاس های زایمان شرکت کنید، با ارائه دهنده خدمات بهداشتی یا بیمارستانی که قصد دارید آنجا زایمان کنید تماس بگیرید تا ببینید چه چیزی در دسترس است. کلاس های زایمان به شما کمک می کند تا خود را برای زایمان آماده کنید و به شما در مورد تسکین درد و اینکه در شرایط اضطراری چه مراحلی باید انجام شود آموزش می دهد.

هفته 18 بارداری
رژیم مناسب در بارداری

برای اینکه وزن خود را در سطح سالم نگه دارید، رژیم غذایی مغذی خود را ادامه دهید. این باید شامل غذاهای غنی از کلسیم و آهن و غذاهای سرشار از اسید فولیک مانند سبزیجات برگی و مرکبات باشد. اگر هوس شیرینی کردید، به جای کیک یا شیرینی های فرآوری شده، میوه تازه بخورید. از غذاهای پرکالری و سرخ شده خودداری کنید. زنان دچار اضافه وزن با BMI 30 یا بالاتر در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به دیابت بارداری قرار دارند.

چه موقع با پزشک متخصص زنان و زایمان تماس بگیریم

در صورت بروز هر یک از علائم زیر در سه ماهه دوم باید با پزشک خود تماس بگیرید:

  • خونریزی واژینال
  • افزایش ترشحات واژن یا ترشحات بد بو
  • تب
  • لرز
  • درد همراه با ادرار
  • گرفتگی متوسط تا شدید لگن یا درد پایین شکم

اگر مچ پا، صورت یا دستتان ورم کرده یا اگر به سرعت ورم کردید یا وزنتان زیاد شد نیز باید با پزشک خود تماس بگیرید. این می تواند نشانه اولیه ابتلا به پره اکلامپسی باشد که یک عارضه جدی بارداری بوده و نیاز به مراقبت سریع پزشکی دارد.
همچنین باید قبل از مصرف هر گونه داروی جدید یا محصولات گیاهی با دکتر زنان خود تماس بگیرید.

تقریباً در نیمه راه هستید

در هفته 18 تقریباً در نیمه راه بارداری هستید. در هفته های آینده شکم شما همچنان بزرگ می شود.

منبع: healthline

Loading

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد رای‌ها 121

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

6 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها