هفته 20 بارداری

هفته 20 بارداری: علائم، نکات و سایر موارد

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

شما به نیمه راه رسیده اید! در هفته 20 شکم شما کاملاً بیرون زده است. اشتهای شما با تمام قدرت برگشته است. حتی ممکن است شما حرکت کودک خود را احساس کرده باشید. در اینجا به آنچه در این مرحله باید بدانید اشاره شده است:

تغییرات بدنی شما

آیا حرکت کودک خود را احساس کرده اید؟ یک از تغییرات بدنی شما در این هفته می تواند آن فشارها و ضربت های کوچکی باشد که به هنگام حرکت کودک خود در رحمتان احساس می کنید. به این حلول روح در نوزاد می گویند. زنانی که قبلاً زایمان را تجربه کرده اند، احتمالاً چند هفته پیش شروع به احساس این حرکات کرده اند.

شکم شما نیز این روزها بسیار برجسته تر شده است. مادران در بارداری اولشان ممکن است فقط در چند هفته اخیر این را نشان داده باشند. و از این مرحله به بعد، ممکن است در هفته حدود یک پوند اضافه وزن کنید.

کودک شما

طول کودک شما از سر تا کفل تقریباً 6 و یک سوم اینچ است. اگر طور دیگری به آن نگاه کنیم می توان گفت کودک شما تقریباً اندازه یک موز است.

در حال حاضر موهای سر کودک شما رشد می کند و موهای نرم و لطیفی به نام لانوگو شروع به پوشاندن بدن او می نماید.

اگر فیلم های زایمان را تماشا کرده باشید و یا شاهد تولدی بوده باشید، احتمالاً ماده غلیظ و مایل به سفیدی را دیده اید که بدن کودک را در رحم می پوشاند. این پوشش vernix caseosa نام دارد و در این هفته شروع به شکل گیری می کند. ورنیکس یک لایه محافظ است که پوست کودک شما را از مایع آمنیوتیک محافظت می کند.

مشاهده بیشتر : لیست دکتر فوق متخصص زنان

هفته 20 بارداری
رویش موها در جنین

تکامل دوقلو در هفته 20 بارداری

بچه های شما هر کدام به 6 اینچ طول و حدود 9 اونس وزن رسیده اند. وقت بگذارید و با آنها صحبت کنید. آنها می توانند صدای شما را بشنوند!

همچنین ممکن است در این هفته اسکن آناتومیک خود را انجام دهید. این سونوگرافی سلامت نوزادان شما را بررسی می کند. همچنین معمولاً می توانید جنسیت نوزادان خود را بفهمید.

علائم بارداری در هفته 20

شما در میانه سه ماهه دوم بارداری هستید. اشتهای شما به احتمال زیاد به حالت عادی برگشته یا افزایش یافته است. در حالی که حالت تهوع و خستگی ممکن است در سه ماهه دوم از بین رفته باشد، در هفته 20 بارداری برخی از علائمی که ممکن است تجربه کنید یا ادامه داشته باشند عبارتند از:

  • درد بدن
  • استرچ مارک
  • افزایش رنگدانه ها در پوست

سایر علائمی که ممکن است داشته باشید عبارتند از:

هوس های غذایی

هوس برای برخی غذاها از بارداری تا بارداری متفاوت است. با اینکه ممکن است شنیده باشید که میل به ترشی یا بستنی ارتباطی با نیازهای غذایی کودک شما دارد، اما این درست نیست.

در مقاله ای که در مجله Frontiers in Psychology منتشر شده است، محققان فرضیه های مختلفی برای هوس های غذایی بررسی کردند. ایده کمبودهای غذایی صحت ندارد زیرا بیشتر غذاهایی که زنان هوس می کنند (شیرینی جات و غذاهای پرچربی) منبع ویتامین ها و مواد معدنی نیستند. بنابراین غذاهای مورد علاقه خود را به میزان متوسط مصرف کنید.

هفته 20 بارداری
هوس غذاهای مختلف در بارداری

انقباضات Braxton-Hicks

انقباضات Braxton-Hicks (یا زایمان کاذب) می توانند این هفته شروع شوند زیرا بدن آماده سازی های خود برای زایمان را انجام می دهد. این انقباضات معمولاً خفیف و غیر قابل پیش بینی بوده و جای نگرانی درباره شان نیست.

بعضی اوقات از نشستن در وضعیت نادرست، زیاد راه رفتن یا کمبود آب بدن چند انقباض به وجود می آید. دراز کشیدن و نوشیدن آب می تواند قویترین های آنها را را فرو نشاند.

اگر احساس درد دارید یا اینکه این انقباضات در فواصل معینی تکرار می شوند، با پزشک خود تماس بگیرید. این می تواند نشانه زایمان زودرس باشد، عارضه ای که می تواند بسیار جدی باشد.

کارهایی که این هفته برای بارداری سالم باید انجام دهید

ممکن است قبلاً دومین سونوگرافی خود با اسکن آناتومیک را انجام داده باشید. این معاینه سونوگرافی بر روی شکم انجام می شود و به شما نمایی از کودکتان از سر تا انگشتان پا می دهد. تکنسین از طریق این اسکنن تمام ارگان ها و سیستم های اصلی کودک بررسی می کند تا ببیند آیا آنها به درستی کار می کنند یا خیر.

این معاینه همچنین می تواند اطلاعاتی در مورد میزان مایع آمنیوتیک ، محل جفت و حتی جنسیت کودک به شما بدهد. بسیاری از خانم ها ترجیح می دهند در این ویزیت همسرشان یا فرد خاصی که نقش حمایتی در زندگیشان دارند را همراه خود بیاورند.

این هفته همچنین زمان خوبی برای شروع گشتن و ثبت نام در کلاس های زایمان و کودک است. بیمارستان شما ممکن است شما را به توری برای بازدید طبقه زنان و زایمان ببرد. از ارائه دهنده مراقبت خود در مورد این گونه خدمات در منطقه خود سوال کنید. الان همچنین زمان آن رسیده که در کلاسهای شیردهی و مراقبت از کودک خود شرکت کنید.

هفته 20 بارداری
میزان رشد جنین

شما می توانید با یک سرچ سریع در اینترنت کلاس های خصوصی را پیدا کنید. موضوعات جستجو ممکن است شامل زایمان طبیعی، روشهای زایمان، شیردهی، ایمنی کودک و CPR، آموزش به برادر و خواهر بزرگتر و موارد دیگر باشد.

چه زمانی باید با پزشک تماس بگیریم؟

به یاد داشته باشید انقباضات Braxton-Hicks در بارداری شایع بوده و به طور معمول جای نگرانی نیست. کار آنها آماده کردن رحم برای زایمان است. این احساس درد باید ملایم و نامنظم باشد. هرگونه انقباض شدید، دردناک یا منظم می تواند نشانه ای از زایمان زودرس باشد، به خصوص اگر به همراه لکه بینی یا خونریزی باشد.

اگر هرچیزی که نیاز به ویزیت دیگری داشته باشد تجربه کردید پزشک شما را معاینه کرده، هرگونه انقباض را کنترل می کند و در صورت لزوم درمان (مثلاً استراحت در بستر) ارائه می دهد.

20 هفته مانده است!

به خاطر رسیدن به این مرحله مهم در بارداری به شما تبریک می گوییم. ممکن است موعد زایمانتان خیلی دور به نظر برسد، اما شما به طور مداوم به سمت خط پایان پیشرفت می کنید.

با خوب غذا خوردن، ورزش منظم و خواب آرام به مراقبت از خود ادامه دهید.

منبع: healthline

برای مشاوره درباره زایمان و بارداری می توانید به پزشکان متخصصین زایمان و بارداری مراجعه کنید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.1 / 5. تعداد رای‌ها 100

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

4 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها