دقیق‌ترین آزمایش برای تشخیص بیماری‌های مقاربتی (STD)

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

اگر نسبت به درمان عفونت‌های منتقله از طریق رابطه جنسی (STI)، یا همان بیماری‌های منتقله از طریق رابطه جنسی (STD) اقدام نشود، مشکلات جدی برای فرد ایجاد خواهد شد. از شدیدترین و جدی‌ترین عوارض این بیماری‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مشکل در باروری
  • سرطان
  • آسیب به چشم و نابینا شدن
  • آسیب به سایر اندام.

از آزمایش‌های خون، ادرار یا سواب برای تشخیص عفونت‎‌های مقاربتی (STIs) استفاده می‌شود. انتخاب آزمایش به علائم فرد و نظر پزشک بستگی دارد. برای آشنایی با انواع آزمایش برای تشخیص بیماری‌های مقاربتی با مجلۀ درمانکده همراه باشید.

بسیاری از عفونت‌های STD، فاقد علایم اختصاصی هستند، یا به صورت کُلی بدون علامت هستند.
بسیاری از عفونت‌های STD، فاقد علایم اختصاصی هستند، یا به صورت کُلی بدون علامت هستند.

آزمایش برای تشخیص بیماری‌های جنسی و مقاربتی

بسیاری از عفونت‌های مقاربتی، فاقد علائم اختصاصی یا حتی بدون علامت هستند. لذا تشخیص آن‌ها به سختی صورت می‌گیرد؛ بنابراین، اغلب افراد به درمان صحیح این عفونت‌ها دسترسی پیدا نمی‌کنند. بدنامی ایجاد شده پیرامون STIها نیز میل افراد برای انجام چنین آزمایش‌هایی را کاهش می‌دهد.

واقعیت این است که تست STI تنها روشی است که به‌صورت قطعی، وضعیت ابتلا به STI را مشخص می‌کند. بررسی علائم شما توسط پزشک، مشخص می‌کند که آیا به انجام آزمایش STI نیاز دارید یا خیر.

انجام آزمایش برای تشخیص کدام عفونت‌های منتقله از طریق ارتباط جنسی توصیه می‌شود؟

بیماری‌های عفونی جنسی، طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها را شامل می‌شوند. برای تعیین نوع آزمایشی که می‌بایست انجام شود، بهتر است با پزشک‌تان مشورت کنید. او به شما توصیه می‌کند تا برای تعیین وضعیت ابتلا به این بیماری‌ها، کدام آزمایش را انجام دهید. انواع بیماری‌های مقاربتی که با آزمایش مشخص می‌شوند عبارت‌اند از:

  • کلامیدیا (Chlamydia)
  • سوزاک (Gonorrhea)
  • بیماری نقص سیستم ایمنی بدن (HIV)
  • هپاتیت بی (Hepatitis B)
  • سیفلیس (Syphilis)
  • تریکوموناس (Trichomoniasis).

آزمایش تشخص بیماری تبخال تناسلی اغلب برای افراد تجویز نمی‌شود؛ مگر اینکه فرد در معرض خطر این بیماری باشد.

اینفوگرافیک انواع عفونت‌های منتقله از طریق ارتباط جنسی
تست STI تنها روشی است که به صورت قطعی، وضعیت ابتلا به STI را مشخص می‌کند.

درخواست تجویز آزمایش از پزشک

نمی‌توان از پزشک انتظار داشت که به صورت مستقل و از قبل برنامه‌ریزی شده، در جلسات چکاپ بدنی سالیانه یا بررسی سلامت جنسی، احتمال ابتلا به تمامی STIها را بررسی کند. بدین‌ترتیب، مهم است که از پزشک بخواهید، آزمایش STI را برای شما تجویز کند. از پزشک راجع به آزمایشات مدنظرش، و علت انجام آن‌ها سوال بپرسید.

مراقبت از سلامت جنسی، چیزی نیست که راجع به آن خجالت‌زده باشید. اگر راجع به عفونت یا علامت خاصی نگران هستید، با پزشک‌تان راجع به آن صحبت کنید. هرچقدر صداقت بیشتری داشته باشید، درمان بهتری را دریافت خواهید کرد.

در صورتی که باردار هستید، باید حتماً غربالگری‌های لازم را پُشت سربگذارید. عفونت‌های منتقله از راه جنسی، به صورت بالقوه روی سلامت جنین تاثیرگذار هستند. در اولین ملاقات با پزشک در دوران بارداری، از پزشک بخواهید که وضعیت STIها را مورد غربالگری قرار بدهد. هم‌چنین، اگر مجبور به رابطه جنسی شده‌اید یا به شما تجاوز شده است، باید حتماً آزمایش‌های بیماری‌های مقاربتی را انجام دهید.

بحث و تبادل نظر راجع‌به عوامل مخاطره‌آمیز

به اشتراک گذاشتن هرگونه اطلاعات راجع به شرایط مخاطره‌آمیز جنسی با پزشک، بسیار مهم است. هم‌چنین، هرگونه رابطۀ جنسی مقعدی را به پزشک اطلاع دهید. آزمایشات استاندارد STI، امکان تشخیص برخی STIهای منتقل شده از طریق مقعد را فراهم نمی‌کنند.

بدین‌ترتیب، پزشک باید آزمایش پاپ اسمیر مقعدی را برای فرد تجویز کند. هدف از این آزمایش، ارزیابی وضعیت سلول‌های سرطانی، یا در آستانۀ سرطانی شدن است. این سرطان‌ها، تحت تاثیر ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) پدید می‌آیند.

هم‌چنین، می‌بایست راجع‌به موارد زیر، با پزشک تبادل نظر داشته باشید:

  • روش محافظتی استفاده شده هنگام برقراری رابطه جنسی دهانی، واژنی و مقعدی
  • داروهای در حال مصرف
  • هر گونه مواجهه بالقوه یا واقعی، با عفونت‌های منتقله از راه جنسی
  • اینکه شما یا شریک جنسی‌تان، دارای شرکای جنسی دیگری هستید یا خیر.
باید هرگونه رابطه جنسی مقعدی را به پزشک اطلاع بدهید. آزمایشات استاندارد STI، امکان تشخیص برخی STIهای منتقل شده از طریق مقعد را فراهم نمی‌کنند
باید هرگونه رابطه جنسی مقعدی را به پزشک اطلاع بدهید. آزمایشات استاندارد STI، امکان تشخیص برخی STIهای منتقل شده از طریق مقعد را فراهم نمی‌کنند

آزمایش SIT در چه مکان‌هایی انجام می‌شود؟

شما این شانس را دارید که در مطب پزشک اختصاصی خود، یا کلینیک درمان بیماری‌های جنسی، آزمایش STI را پُشت سربگذارید. محل انجام آزمایش، کاملاً به نظر شما بستگی دارد.

آزمایش آنلاین و خانگی نیز، برای برخی عفونت‌های منتقله از طریق رابطۀ جنسی وجود دارد. با این حال، قبل از خرید کیت‌های آزمایش مطمئن شوید که این کیت‌ها مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) هستند.

انواع آزمایش SIT

پزشک با توجه به سابقه بیماری‌ و علائم شما، آزمایش‌های لازم برای شما را تجویز می‌کند. هدف او تعیین وضعیت ابتلا به بیماری‌های منتقله از راه جنسی است. از جمله این آزمایش‌ها، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مشاهده بیشتر : لیست پزشک متخصص زنان

برخی STIها، در زمره بیماری‌های شناخته شده قرار دارند.
برخی STIها، در زمره بیماری‌های شناخته شده قرار دارند.

1. آزمایش خون و ادرار

اکثر بیماری‌های مقاربتی، به کمک نمونه‌های خون، یا ادرار قابل تشخیص هستند. با آزمایش خون و ادرار می‌توان بیماری‌های کلامیدیا، سوزاک، هپاتیت و سفلیس را تشخیص داد. در برخی موارد ممکن است، آزمایش‌های خون و ادرار، به‌اندازه سایر روش‌های تشخیص دقیق نباشند.

هم‌چنین، برای تشخیص عفونت از طریق خون و ادرار می‌بایست فرد حداقل یک ماه یا بیشتر به این عفونت مبتلا شده باشد. برای مثال، در صورت ابتلای فرد به عفونت سوزاک، چند هفته الی چند ماه طول خواهد کشید تا آزمایش خون و ادرار قادر به تشخیص عفونت باشند.

2. سواب‌ها

بسیاری از پزشکان، از سواب‌های واژنی، سواب مخصوص رحم و سواب مخصوص مسیر ادراری، برای تشخیص STIها استفاده می‌کنند. در زنان، این امکان وجود دارد که در حین معاینۀ لگن، سواب‌های واژنی یا رحمی، به‌وسیله یک نوار پنبه‌ای تهیه شوند. برای تهیه سواب مسیر ادراری می‌بایست نوار پنبه‌ای به‌داخلِ مجرای ادراری زنان یا مردان وارد شود. اگر فرد رابطۀ جنسی مقعدی برقرار کرده باشد، می‌بایست از سواب مقعدی برای تشخیص عفونت‌های مقاربتی استفاده کرد.

3. آزمایش پاپ اسمیر و HPV

در یک نگاه کُلی، نمی‌توان آزمایش پاپ اسمیر را، یک آزمایش ویژه جهت تعیین ابتلا به STI تلقی نمود. آزمایش پاپ اسمیر، آزمایشی است که برای تشخیص علایم زودرس سرطان مقعد یا دهانۀ رحم به‌کار می‌رود. زنانی که به صورت مستمر به عفونت‌های HPV، علی‌الخصوص گونه‌های ویروسی 16 و 18 مبتلا هستند، در معرض ابتلا به سرطان دهانۀ رحم قرار دارند. هم‌چنین، آن دسته از زنان و مردانی که رابطۀ جنسی مقعدی برقرار می‌کنند، در معرض خطر عفونت‌های HPV و سرطان مقعد قرار دارند.

آزمایش پاپ اسمیر طبیعی، نمی‌تواند وضعیت ابتلا یا عدم ابتلا به عفونت‌های مقاربتی را مشخص کند. بدین‌ترتیب، پزشک برای تعیین وضعیت ابتلا به HPV، یک آزمایش ویژه HPV برای فرد تجویز می‌کند.

آزمایش پاپ اسمیری که با نتایج غیرعادی همراه شود، لزوماً به معنی ابتلا به سرطان مقعد یا دهانۀ رحم نیست. برخی از آرمایش‌های پاپ اسمیر با نتایج غیرعادی، در گذر زمان و بدون درمان خاص برطرف می‌شوند. اگر نتایج آزمایش پاپ اسمیر شما غیرعادی باشد، پزشک احتمالاً آزمایش HPV را توصیه می‌کند. در صورتی که نتایج آزمایش HPV منفی باشد، احتمال کمی وجود دارد که در آینده نزدیک، به سرطان مقعد، یا سرطان دهانۀ رحم مبتلا شوید.

آزمایش HPV، به‌تنهایی برای تشخیص و پیش‌بینی سرطان کافی نیست. اکثر افرادی که رابطۀ جنسی دارند، حداقل یک‌بار در طول عمر خود، به یکی از انواع HPV مبتلا می‌شوند. برای مثال، سالیانه 14 میلیون نفر در آمریکا، به HPV مبتلا می‌شوند. با این حال، اکثر این افراد هرگز به سرطان‌های پیشرفته مقعدی، یا سرطان دهانۀ رحم مبتلا نمی‌شوند.

4. معاینات جسمانی

برخی بیماری‌های منتقله از راه جنسی، از جمله تبخال تناسلی (Genital herpes)، با ترکیبی از روش‌های تشخیصی، مانند معاینات جسمانی و آزمایش قابل تشخیص هستند. پزشک از طریق معاینۀ جسمی، زخم، برآمدگی و سایر علایم STI را تشخیص می‌دهد. هم‌چنین، ممکن است مقداری از بافت ناحیۀ مورد بررسی برداشته شده و برای آزمایش تکمیلی به آزمایشگاه فرستاده شود.

بسیار مهم است که هرگونه تغییر شناسایی شده روی اندام‌های تناسلی، یا اطراف آن‌ها را به پزشک اطلاع دهید. هم‌چنین، اگر تجربۀ رابطۀ جنسی مقعدی را دارید، حتماً تغییرات ظاهری ایجاد شده در اطراف، داخل مقعد یا رودۀ بزرگ را به پزشک اعلام کنید.

اینفوگرافیک انواع آزمایش برای تشخیص عفونت‌های مقاربتی
اگر زخم باز تناسلی دارید، پزشک ممکن است نمونه‌ای از زخم‌ها را برای تشخیص نوع عفونت آزمایش کند.

بهترین تست‌ها برای تشخیص عفونت‌های مقاربتی

در جدول زیر می‌توانید مشاهده کنید که برای هر عفونت مقاربتی، انجام چه نوع آزمایشی بهتر و دقیق‌تر است.

نوع بیماری STDنوع تست آزمایشگاهی
کلامیدیاآزمایش ادرار و آزمایش سواب
سوزاکآزمایش ادرار و آزمایش سواب
HIVآزمایش خون
سیفلیسآزمایش خون و تست سواب از زخم‌های تناسلی
هپاتیتآزمایش خون
تبخال تناسلیبرداشتن بافت زخم، تست سواب و آزمایش خون
HPVتست ویژۀ HPV و پاپ اسمیر

سوالات متداول

آزمایش STD چیست؟

از این آزمایش‌ها برای تشخیص HPV، کلامیدیا، سوزاک، تبخال تناسلی و سایر عفونت‌های مقاربتی استفاده می‌شود.

STI و STD چه تفاوتی دارند؟

STD مخفف بیماری‌های مقاربتی و STI مخفف عفونت‌های منتقله از راه جنسی است. عفونت‌های STI در نهایت منجر به بیماری‌های STD می‌شوند.

چه آزمایش‌هایی برای تشخیص عفونت‌ها و بیماری‌های مقاربتی استفاده می‌شود؟

بسته به نوع عفونت، پزشک ممکن است یکی از آزمایش‌های زیر را برای شما تجویز کند:
آزمایش‌های خون
آزمایش‌های ادرار
تست‌های سواب
معاینۀ فیزیکی
پونکسیون کمری (Lumbar Puncture) برای جمع‌آوری مایع مغزی نخاعی و بررسی آن.


آزمایش STD چقدر دقیق است؟

به‌طور متوسط، تست‌های STD از نظر توانایی تشخیص مثبت واقعی، 90٪ دقیق هستند.

سخن نهایی

امروزه ابتلا به عفونت‌های منتقله از طریق رابطه جنسی (STI)، یک اتفاق متداول است و نباید به‌خاطر ابتلا به آن خود را سرزنش کنید. هم‌چنین، آزمایش‌های تشخیص این عفونت به‌طور گسترده در دسترس افراد است. اگر فکر می‌کنید ممکن است به یک بیماری یا عفونت مقاربتی مبتلا شده‌ باشید، بهتر است تا زمانی که آزمایش نداده‌اید از فعالیت جنسی خودداری کنید.

به سلامت جنسی خود اهمیت بدهید و از صحبت با پزشک احساس خجالت نکنید. به طور مرتب با پزشک وقت معاینه سلامت جنسی داشته باشید، چرا که این معاینه از اصلی‌ترین چکاپ‌های روتین هر فرد است.

در صورتی که جواب آزمایشات نسبت به برخی  STIها مثبت باشند، گزینه‌های درمانی مناسب پیش روی بیماران قرار می‌گیرند. در همین راستا می‌توانید، برای آگاهی بیشتر درباره آزمایش STD و راه‌های تامین سلامت جنسی یا انجام تست STI زیر نظر پزشک، از سایت درمانکده به صورت آنلاین نوبت بگیرید و با پزشک در ارتباط باشید.

منابع: redcliffelabs | mayoclinic | healthline

[sibwp_form id=5]

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.1 / 5. تعداد رای‌ها 48

هنوز امتیازی ثبت نشده

phatim@ramezani
فاطمه رمضانی

دانش‌آموخته روان‌شناسی‌ هستم؛ اما در یکی از کلاس‌های واقعیت‌درمانی به این بینش رسیدم که «روانپزشکی» ایکیگای گمشده زندگی من است. اکنون در حال تلاش کردن برای ورود به رشته پزشکی هستم، بیشتر به «ویلیام گلاسر» درونم پروبال می‌دهم، درباره علوم‌پزشکی می‌خوانم، می‌نویسم و با شما به اشتراک می‌گذارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

14 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها