شربت راسیپ چیست؟ همه چیز درباره این شربت اشتهاآور محبوب

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

بی‌اشتهایی مشکل رایجی است که هم کودکان و هم بزرگسالان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. از دست دادن اشتها با طیف گسترده‌ای از مشکلات جسمی و روحی مرتبط است و می‌تواند به سوء تغذیه و کم‌وزنی منجر شود. این مقاله از مجله درمانکده به معرفی شربت راسیپ (Racip) اختصاص دارد که معمولا برای بهبود اشتها مصرف می‌شود. اگر شما یا فرزندتان با این مشکل مواجه هستید، توصیه می‌کنیم تا انتهای این مطلب همراه ما بمانید.

شربت راسیپ چیست؟

شربت راسیپ یک نوع محلول خوراکی است که از سیپروهپتادین هیدروکلراید، لووکارنیتین، ال-لیزین هیدروکلراید، ویتامین B1، ویتامین B6 و ویتامین B12 تشکیل شده است و با بهبود اشتها به افزایش وزن کمک می‌کند. در جدول زیر می‌توانید مقدار این ترکیبات را در پنج میلی‌لیتر شربت راسیپ مشاهده کنید:

ترکیباتمقدار
سیپروهپتادین هیدروکلراید۲ میلی‌گرم
لووکارنیتین۱۲۲/۳ میلی‌گرم
ال-لیزین هیدروکلراید۱۲۰ میلی‌گرم
ویتامین B1۰/۵ میلی‌گرم
ویتامین B6یک میلی‌گرم
ویتامین 12 یا سیانوکوبالامین۲۵ میکروگرم

کاربرد شربت راسیپ

از شربت Racip برای موارد زیر استفاده می‌شود:

  • درمان بی‌اشتهایی در بزرگسالان و کودکانی که به اختلالات فیزیولوژیک عاطفی یا ارگانیک مبتلا هستند
  • درمان بی‌اشتهایی مرتبط با سوء تغذیه، تاخیر رشد و بیماری‌های عفونی
  • درمان کمبود وزن در کودکان و بزرگسالان
  • کمک به تولید انرژی و پیشگیری از تبخال یا درمان آن (به دلیل وجود اسید آمینه لیزین)

بیشتر بدانید: علت بی اشتهایی چیست؟

اینفوگرافی موارد مصرف شربت راسیپ
شربت Racip اشتها را بهبود می‌بخشد و به درمان کم‌وزنی کمک می‌کند.

نحوه مصرف شربت راسیپ

بهترین زمان مصرف شربت راسیپ قبل از غذا خوردن است، چون باید اشتها را افزایش ‌دهد. دوز مصرف این دارو نیز بسته به سن متفاوت است:

  • کودکان یک تا هفت ساله: پنج میلی‌لیتر، ۲ بار در روز
  • کودکان بالای هفت سال: ۱۰ میلی‌لیتر، ۲ بار در روز
  • بزرگسالان: ۱۵ میلی‌لیتر، سه بار در روز

اثرات درمانی این دارو معمولا در عرض چهار تا ۱۰ روز پس از مصرف شروع می‌شود. بنابراین باید صبور باشید و دوره درمان را کامل کنید تا اثربخشی آن نمایان شود. هر دور درمان با Racip یک تا ۲ ماه طول می‌کشد. قبل از اینکه دوره درمان بعدی را شروع کنید، یک مرحله وقفه ۱۵ تا ۳۰ روزه در نظر بگیرید.

عوارض شربت راسیپ

در صورتی که از این شربت طبق دستور شرکت سازنده یا دکتر تغذیه استفاده کنید، معمولا با عارضه جدی روبه‌رو نمی‌شوید. اگر فردی به طور اتفاقی مقدار زیادی شربت Racip مصرف کرد، فورا او را به بخش مسمومیت بیمارستان منتقل کنید.

خواب‌آلودگی رایج‌ترین عارضه این شربت است. به همین دلیل توصیه می‌شود در حین خوردن این شربت و تا ۲۴ ساعت پس از قطع مصرف آن رانندگی نکنید و از انجام فعالیت‌هایی که به هوشیاری کامل نیاز دارند بپرهیزید.

سیپروهپتادین موجود در Racip ممکن است عوارض دیگری هم داشته باشد که عبارت‌اند از:

  • سرگیجه
  • تاری دید
  • یبوست
  • خشکی دهان، گلو و بینی

اگر عوارض فوق برای مدت طولانی ادامه داشتند یا با گذشت زمان بدتر شدند، استفاده از شربت راسیپ را متوقف کنید و فورا نزد پزشک بروید.

واکنش آلرژیک بسیار جدی به سیپروهپتادین نادر است. با این حال، در صورت مشاهده علائمی مانند بثورات پوستی، خارش یا تورم (به خصوص در صورت، زبان و گلو)، سرگیجه شدید یا مشکلات تنفسی فورا باید به دنبال کمک پزشکی بروید.

بیشتر بدانید: درمان بی اشتهایی در بزرگسالان

پزشک با یک دختربچه صحبت می‌کند و به او لبخند می‌زند
اگر بعد از مصرف شربت Racip با عوارض شدید روبه‌رو شدید، فورا به پزشک مراجعه کنید.

موارد احتیاط پیش از مصرف

رعایت نکات زیر در برابر عوارض شربت راسیپ از شما محافظت می‌کند:

  • اگر به هر یک از اجزای تشکیل‌دهنده این محصول یا سایر داروها (از جمله آنتی‌هیستامین‎‌ها)، مکمل‌های غذایی و غذاها حساسیت دارید، قبل از مصرف Racip با دکتر تغذیه آنلاین مشورت کنید.
  • سابقه ابتلا به هر نوع بیماری به خصوص گلوکوم (آب سیاه)، احتباس ادراری، بیماری قلبی، بیماری کلیوی یا مشکلات تنفسی را به پزشک یا داروساز اطلاع دهید.
  • فهرست تمام داروها، مکمل‌های غذایی و محصولات گیاهی که از آن‌ها استفاده می‌کنید را در اختیار پزشک یا داروساز قرار دهید.
  • قبل از هر نوع جراحی به پزشک یا دندانپزشک خود بگویید که از شربت راسیپ استفاده می‌کنید.
  • از مصرف همزمان این شربت با سایر داروهایی که روی سیستم عصبی مرکزی تاثیر می‌گذارند، خودداری کنید.
  • بدون مشورت با پزشک از شربت راسیپ در دوران شیردهی یا بارداری استفاده نکنید.
  • افراد مسن ممکن است نسبت به عوارض جانبی سیپروهپتادین به ویژه خواب‌آلودگی، سرگیجه و یبوست حساس‌تر باشند و به همین دلیل در معرض خطر زمین خوردن قرار بگیرند. اگر در دوران سالمندی به‌سر می‌برید، قبل از مصرف محصولات حاوی سیپروهپتادین از جمله Racip با پزشک مشورت کنید.
  • دارو را دور از دسترس کودکان نگهداری کنید.
  • دارو را دور از نور و رطوبت و در دمای کمتر از ۳۰ درجه سانتی‌گراد قرار دهید و از یخ‌زدگی آن جلوگیری کنید.

بیشتر بدانید: بی اشتهایی عصبی چیست؟

فعل و انفعالات شربت راسیپ در بدن

سیپروهپتادین یک نوع آنتی‌هیستامین است که برای تسکین علائم آلرژی مانند آبریزش چشم، آبریزش بینی، خارش چشم یا بینی، عطسه و کهیر استفاده می‌شود. این ماده با هیستامین و سروتونین برای اتصال به گیرنده رقابت می‌کند و از این طریق باعث مهار آن‌ها می‌شود. از آنجا که گیرنده‌های سروتونین در مرکز اشتهای هیپوتالاموس قرار دارند، سیپروهپتادین می‌تواند اشتها را تحریک کند.

یک بطری شربت راسیپ
سیپروهپتادین موجود در Racip روی مرکز اشتها در هیپوتالاموس تاثیر می‌گذارد.

Racip حاوی مقداری ویتامین گروه B است که گفته می‌شود روی اشتها تاثیر مثبت دارند. علاوه بر این، ویتامین B1 موجود در این شربت با تبدیل مواد مغذی به انرژی، نقش اساسی در متابولیسم دارد. ویتامین B6 به متابولیسم اسیدهای آمینه، تولید گلبول‌های قرمز خون و ایجاد نوروترنسمیترها (انتقال‌دهنده‌های عصبی) کمک می‌کند و ویتامین B12‌ برای عملکرد عصبی، تولید DNA و ساخت گلبول‌های قرمز حیاتی است.

کلام پایانی

شربت راسیپ بزرگسالان و کودکان یکی از بهترین محصولاتی است که می‌توان از آن برای درمان بی‌اشتهایی استفاده کرد. این شربت مزیت‌های بسیار زیادی برای بهبود اشتها و درمان کمبود وزن دارد، اما ممکن است برای همه انتخاب مناسبی نباشد. در صورت بیمار بودن یا استفاده از سایر داروها، بدون مشورت با پزشک از Racip استفاده نکنید. همچنین قبل از اینکه این شربت را به فرزندتان بدهید در مورد مزایا و عوارض احتمالی آن با متخصص اطفال مشورت کنید.

توصیه می‌کنیم برای آشنا شدن با بهترین پزشکان و مشورت با آن‌ها وارد وب‌سایت درمانکده شوید. در درمانکده امکان اخذ نوبت جهت ویزیت حضوری یا مشاوره آنلاین با متخصص اطفال و سایر پزشکان فراهم شده است.

سوالات متداول

شربت راسیپ برای چیست؟

این شربت به منظور بهبود اشتها و افزایش وزن بزرگسالان و کودکان بالای یک سال تجویز می‌شود. همچنین می‌تواند بخشی از ویتامین B1، ویتامین B6 و ویتامین B12 مورد نیاز بدن را تامین کند.

آیا شربت راسیپ برای چاقی صورت مفید است؟

هیچ دارو یا غذایی وجود ندارد که فقط روی یک ناحیه خاص از بدن تاثیر بگذارد. اگر Racip اشتهای شما را افزایش دهد، تمام قسمت‌های بدن از جمله صورت‌تان را چاق می‌کند.

شربت راسیپ از چند ماهگی به کودکان داده می‌شود؟

بهترین زمان برای دادن شربت راسیپ به کودکان بعد از یک سالگی است. دوز و دفعات مصرف شربت راسیپ برای کودکان بر اساس سن مشخص می‌شود. بهتر است برای راهنمایی بیشتر با متخصص اطفال مشورت کنید.

آیا شربت راسیپ بچه رو عصبی میکنه؟

بله. سیپروهپتادین موجود در این محصول ممکن است در کودکان به احساس بی‌قراری و هیجان منجر شود.

آیا شربت راسیپ باعث یبوست میشود؟

بله. تحقیقات در مورد عوارض مصرف شربت راسیپ برای چاقی بزرگسالان و کودکان نشان می‌دهد که این محصول ممکن است روی دستگاه گوارش تاثیر بگذارد و باعث یبوست شود.

آیا شربت راسیپ باعث اسهال میشود؟

بله. در حالی که بعضی از افراد با مصرف آن دچار یبوست می‌شوند، ممکن است دیگران به اسهال مبتلا شوند.

منبع: medlineplus

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.1 / 5. تعداد رای‌ها 14

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

3 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها