گرایش جنسی چیست و عوامل تعیین‌کننده آن کدامند؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

گرایش جنسی یا جهت‌گیری جنسی به مجموعه الگوی پایداری گفته می‌شود که در برگیرنده تمایلات جنسی، عاطفی و عاشقانه فرد نسبت به جنس مخالف، همجنس، هر ۲ جنس یا بیش از یک جنس است. در حال حاضر از لحاظ علمی علت ایجاد تمایلات مختلف جنسی شناخته نشده است. برخی دانشمندان صرفا عوامل هورمونی، ژنتیکی و محیطی را در تغییر گرایش جنسی موثر می‌دانند؛ در مقابل بعضی دیگر از دانشمندان بر روی اهمیت عوامل زیست‌شناختی مانند محیط اولیه رحم مادر و ترکیبی از عوامل ژنتیکی و اجتماعی تاکید دارند. 

با وجود اینکه فرضیه دوم از لحاظ علمی مقبولیت بیشتری دارد؛ همه محققان بر روی غیر ارادی بودن نوع گرایش جنسی فرد هم نظر هستند. اگر شما هم کنجکاو شده‌اید درباره جهت‌گیری جنسی بیشتر بدانید، در این مقاله از مجله درمانکده همراه ما باشید تا شما را با انواع گرایش جنسی و عوامل تعیین‌کننده آن آشنا کنیم.

بیشتر بخوانید: عوارض نداشتن رابطه جنسی؛ از بی‌خوابی تا افزایش اضطراب

گرایش جنسی چیست؟

تصویری از علامت گرایش‌های جنسی زنانه و مردانه
گرایش‌های جنسی یک جنبه مهم از هویت فردی است؛ از همین‌رو احترام به تنوع جنسی افراد اهمیت زیادی دارد.

یکی از مهم‌ترین بخش‌های وجودی انسان، تمایلات جنسی هستند که می‌توانند توصیف‌گر دیدگاه فرد نسبت به خود و ارتباط فیزیکی او با دیگران باشند. از همین‌رو باید گرایش جنسی (Sexual Orientation) را نوعی الگوی جاذب تمایلات جنسی، عاطفی و عاشقانه فرد نسبت به جنس مرد یا زن دانست. 

در حال حاضر گرایش‌های جنسی مختلفی در افراد دیده می‌شود که توصیف‌کننده هویت جنسیتی آن‌هاست. اگر شما هم در مورد هویت جنسیتی خود دچار ابهام هستید، می‌توانید با دریافت مشاوره از روانشناس یا روانپزشک آنلاین درمانکده نسبت به گرایش جنسی خود آگاهی بیشتری پیدا کنید.

بیشتر بخوانید: تغییر جنسیت در ایران چگونه است؟ + انواع عمل و مراحل آن

انواع گرایش جنسی کدامند؟

بر اساس تحقیقات و منابع معتبر علمی می‌توان پنج دسته مختلف برای گرایش‌های جنسی در نظر گرفت که شامل موارد زیر می‌شوند:

دگرجنس‌گرا (Heterosexual)

این دسته شامل افرادی می‌شود که دارای تمایلات عاشقانه و فیزیکی نسبت به جنس مخالف هستند. بدین معنی که مردها نسبت به زن‌ها و زن‌ها نسبت به مردها گرایش دارند. اغلب افراد جامعه در این دسته جای می‌گیرند که به آن دسته معمولی (Straight) هم می‌گویند.

همجنس‌گرا (Homosexual)

افرادی که در این دسته قرار دارند از لحاظ عاشقانه و تمایلات جنسی، جذب همجنس خود می‌شوند. در گذشته برای این افراد عبارت همجنس‌باز به کار برده می‌شد که اکنون به دلیل مفهوم منفی آن، منسوخ شده است. به طور کلی گرایش همجنس‌گرا به ۲ دسته تقسیم می‌شود:

  • گی یا همجنس‌گرایی مردان (Gay): زمانی که مردان از لحاظ عاشقانه، فیزیکی و روانی به مردان دیگر گرایش داشته باشند به آن‌ها گی می‌گویند.
  • لزبین یا همجنس‌گرایی زنان (Lesbian): اگر زنان از لحاظ عاشقانه، فیزیکی و روانی به زنان دیگر علاقه‌مند باشند، به آن‌ها لزبین گفته می‌شود.

بیشتر بخوانید: ارضا نشدن زنان؛ بررسی عوارض و دلایل نرسیدن به اوج لذت جنسی

اینفوگرافیک دسته‌بندی گرایش جنسی همجنس‌گرا
گی و لزبین در دسته‌بندی انواع گرایش همجنس‌گرایی قرار دارند.

دوجنس‌گرا (Bisexual)

بای‌سکشوال یا دوجنس‌گرا اصطلاحی است برای افرادی که هم به مرد و هم به زن گرایش دارند. با این حال ممکن است علاقه‌مندی آن‌ها به هر ۲ جنس لزوما به صورت همزمان نباشد.

بدون گرایش جنسی (Asexual)

اصطلاح  آسکشوالیتی یا ناجنس‎گرایی به افرادی اطلاق می‌شود که دارای تمایلات جنسی نیستند و هیچ علاقه‌ای به برقراری رابطه جنسی با جنسیت‌های مختلف نشان نمی‌دهند. در واقع این افراد جذابیت جنسی را تجربه نمی‌کنند. تحقیقات نشان داده حدود یک درصد از افراد جهان در این دسته قرار دارند. البته لازم به ذکر است این افراد به به شکل ارادی ناجنس‌گرایی را انتخاب نمی‌کنند، بلکه از لحاظ روانی هیچ علاقه‌ای به برقراری رابطه جنسی ندارند.

همه جنس‌گرایی (Pansexual)

این نوع گرایش زیر شاخه دوجنس‌گرایی است؛ با این تفاوت که فرد دارای گرایش جنسی پنسکشوال می‌تواند به طور همزمان از لحاظ عاشقانه، فیزیکی و روانی جذب هر نوع جنسیتی شود. این افراد برای برقراری رابطه به جنسیت افراد توجه نمی‌کنند.

بیشتر بخوانید:میل جنسی به کودکان (پدوفیل)

اهمیت تعیین گرایش جنسی چیست؟

اگر گرایش جنسی فرد مشخص باشد، می‎تواند اجتماعی از هم‌نوعان خود را پیدا کند. بدین شکل، فرد در جمعی حضور دارد که از لحاظ فکری و احساسی با او هم عقیده هستند؛ در نتیجه می‌تواند راحت‌تر در مورد احساسات و تجربیات خود حرف بزنید. 

از طرفی تعیین گرایش جنسی کمک می‌کند تا فرد بداند تمایلات جنسی و عاشقانه او نسبت به جنس مورد نظر درست است یا خیر. با مشخص شدن تمایلات جنسی، فرد از سردرگمی و ابهام در مورد خود بیرون می‌آید و دائما درگیر این سوال نمی‌شود که چرا گرایشاتش از لحاظ فیزیکی، عاشقانه و روانی با دیگران متفاوت است. 

به طور کلی می‌توان گفت تعیین گرایش جنسی به عنوان یک جنبه از هویت فردی، اهمیت زیادی دارد. برای درک بهتر اهمیت این موضوع به موارد زیر توجه کنید:

  • تعیین گرایش‌های جنسی به فرد کمک می‌کند تا خودش را بهتر بشناسد و احساساتش را به درستی درک کند؛ نتیجه این امر خودآگاهی و زندگی آسان‌تر در جامعه است.
  • جهت‌گیری درست جنسی، باعث می‌شود تا فرد بتواند بر ارتباطات عاطفی و جنسی خود با دیگران کنترل داشته باشد.
  • افراد با شناخت و قبول تمایلات جنسی خود، می‌توانند به جامعه اطلاعات بیشتری درباره تنوع جنسی و حقوق گرایش‌های جنسی ناشناخته ارائه دهند.
  • شناخت، تعیین و تحلیل گرایش جنسی می‌تواند به برقراری و حفظ روابط عاطفی و جنسی سالم فرد کمک کند.

بیشتر بخوانید: چگونه رابطه جنسی لذت‌بخش داشته باشیم؟ ۱۳ نکته که باید بدانید

عوامل تعیین کننده گرایش جنسی

معمولا عوامل تعیین‌کننده جهت‌گیری جنسی از فردی به فرد دیگر متفاوت است. با این حال می‌توان گفت گرایش‌های جنسی از ۲ بخش روانی (تمایل شهوانی فرد به افرادی از جنسیت‌های خاص) و رفتاری (انجام دادن عمل جنسی با فردی از جنسیت‌های خاص) تشکیل می‌شوند. از همین‌رو باید عوامل تعیین‌کننده گرایش‌های جنسی را با هویت جنسی فرد مرتبط دانست. 

محققان معتقدند گرایش‌های جنسی فرد می‌تواند ناشی از عوامل زیادی باشد که در ادامه معرفی می‌کنیم:

  • عوامل بیولوژیکی: عواملی مانند ژنتیک، هورمون‌ها و ساختارهای بیولوژیکی بدن بر جهت‌گیری جنسی اثرگذار هستند.
  • تجربیات زندگی: رویدادها و تجربیات زندگی به ویژه در دوران کودکی و نوجوانی می‌توانند بر گرایش جنسی فرد تاثیر بگذارد.
  • محیط فرهنگی و اجتماعی: سخت‌گیری‌های فرهنگی، اجتماعی و مذهبی دیگر عوامل تعیین‌کننده گرایش‌های جنسی به‌شمار می‌آیند.
  • فرهنگ‌شناسی و آموزش: تاثیر آموزش و فرهنگ‌شناختی اطرافیان و جامعه در شکل‌گیری گرایش جنسی حائز اهمیت است.
  • عوامل روانی: ویژگی‌های روانی فرد، از جمله شخصیت، احساسات و انگیزه‌ها می‌توانند دیگر موارد مهم در تعین گرایش‌های جنسی باشند.

بیشتر بخوانید:اهمیت تربیت جنسی کودکان چیست؟

اینفوگرافیک عوامل تعیین‌ کننده گرایش جنسی
تعیین علل دقیق گرایش‌های جنسی بسیار مشکل است و معمولا آن را ترکیبی از عوامل مختلف در هر فرد می‌دانند.

چگونه بفهمیم لز یا گی هستیم؟

اولین تجربه عاطفی و جذب جنسیتی با علاقه‌مند شدن در دوران کودکی و مدرسه رخ می‌دهد. پس از آن معمولا افراد در سنین نوجوانی متوجه گرایش جنسی خود می‌شوند. البته تمایل و جذب افراد در سنین پایین به همجنس‌شان امری طبیعی است و نباید آن را لزوما گرایش همجنس‌گرایی در بزرگسالی دانست؛ زیرا این نوع گرایش می‌تواند مختص دوره نوجوانی باشد و خیلی زود فراموش شود. 

به طور کلی می‌توان گفت تشخیص جنسیتی یا جنسیت جذبی به عواطف و تجربیات شما در زمینه جنسی بستگی دارد. ممکن است در ارتباط و تعامل با دیگران، خودآگاهی بیشتری در این زمینه پیدا کنید. از همین‌رو بهتر است به احساسات و تجربیات شخصی خود گوش دهید و در صورتی که همچنان دچار تردید بودید، حتما با روانشناس یا روانپزشک متخصص در زمینه گرایش‌های جنسی حرف بزنید. آن‌ها می‌توانند با راهنمایی و معرفی منابع مرتبط به شما کمک کنند تا به شناخت بهتری از هویت جنسیتی خود برسید.

بیشتر بخوانید:علت کاهش میل جنسی چیست؟ + سریع‌ترین راه درمان

آیا گرایش جنسی ارثی است؟

علل گرایش‌های جنسی پیچیده و متعدد است. تحقیقات مختلف نشان داده‌اند عوامل ژنتیکی در تعیین گرایش جنسی نقش دارند اما نمی‌توان هیچ ژن خاصی را به عنوان ژن جهت‌گیری جنسی معرفی کرد. از همین‌رو دانشمندان پیدایش گرایش جنسی را نتیجه ترکیبی از عوامل ژنتیکی، محیطی و هورمونی می‌دانند.

تست تعیین گرایش جنسی

تست‌های روانشناختی متعددی برای تعیین گرایش جنسی وجود دارند که شامل سوالات متنوعی در زمینه تمایل جنسی فرد می‌شوند. شما می‌توانید نمونه این تست‌ها را در اینترنت پیدا کنید، اما بهتر است برای تفسیر درست و اصولی نتیجه آن و پی بردن به گرایش خود، تست‌های روانشناختی را زیر نظر روانشناس آنلاین درمانکده انجام دهید.

بیشتر بخوانید: فواید رابطه جنسی که احتمالا از آن‌ها بی خبرید!

راهنمای مراجعه به پزشک

گرایش جنسی یک جنبه حیاتی از هویت فردی است و احترام به تنوع جنسی و تجربیات افراد اهمیت زیادی دارد. در همین راستا، باید بدانید که افراد به طور ارادی گرایش‌های جنسی خود را انتخاب نمی‌کنند؛ در واقع این نوع تمایلات عاشقانه، فیزیکی و روانی تحت تاثیر عوامل زیادی ایجاد می‌شوند. بهترین راه‌کار برای افرادی که احساس می‌کنند گرایش جنسی متفاوتی نسبت به اکثریت جامعه دارند، این است که به روانشناس یا روانپزشک مراجعه کنند. 

شما می‌توانید برای دریافت کمک حرفه‌ای در این زمینه به وب‌سایت درمانکده سر بزنید و از طریق سیستم نوبت‌دهی آنلاین آن با بهترین پزشکان متخصص از جمله روانشناسان و روانپزشکان باتجربه آشنا شوید. درمانکده این امکان را برای شما فراهم کرده تا ضمن بررسی نظر سایر کاربران، در صورت تمایل برای مراجعه حضوری یا مشاوره تلفنی، متنی و تصویری نوبت بگیرید.

بیشتر بخوانید: رابطه جنسی چیست؟ اصول رابطه زناشویی چگونه است؟

سوالات متداول

آیا گرایش جنسی قابل تغییر است؟

بله. تنها در صورتی که خود فرد به تغییر گرایش جنسی تمایل داشته باشد، می‌تواند به کمک روانشناس و روانپزشک آن را تغییر دهد.

گرایش جنسی چگونه ایجاد می‌شود؟

گرایش‌های جنسی تحت تاثیر عوامل مختلف مانند ژنتیک، هورمون‌ها، عوامل محیطی و زیستی هستند.

اگر از گرایش جنسی خود مطمئن نیستیم چکار کنیم؟

شما می‌توانید برای دریافت مشاوره جنسیتی و آگاهی از تمایلات و هویت جنسی خود با یک روانشناس صحبت کنید.

منابع: kidshealth | webmd

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای‌ها 3

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها