درمان بی اشتهایی چیست؟ با چند راه‌کار ساده و کاربردی

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

بی‌اشتهایی زمانی اتفاق می‌افتد که احساس گرسنگی نمی‌کنید یا تمایلی به خوردن غذا ندارید. این مشکل می‌تواند به طور ناگهانی یا به تدریج در یک دوره زمانی طولانی رخ دهد. راه‌های مختلفی برای درمان بی اشتهایی وجود دارد که در مقاله امروز مجله درمانکده به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌کنیم. تا انتهای این مطلب همراه ما بمانید.

بهترین درمان بی اشتهایی در بزرگسالان و کودکان

درمان کاهش اشتها به علت آن بستگی دارد. اگر علت یک عفونت باکتریایی یا ویروسی باشد، معمولا به درمان خاصی نیاز ندارید. چون پس از رفع عفونت، اشتهای شما به سرعت برمی‌گردد.

بیشتر بدانید: 10 دلیل گرسنگی قبل از خواب؛ بهترین روش رفع گرسنگی شبانه

1. راه‌کارهای خانگی برای درمان بی‌ اشتهایی

توصیه‌های زیادی برای درمان بی اشتهایی در طب سنتی و طب مدرن وجود دارد. رعایت نکات زیر به شما در افزایش اشتها کمک می‌کند:

اینفوگرافی درباره درمان بی اشتهایی با روش‌های خانگی
در بسیاری از موارد می‌توان بی‌اشتهایی را با روش‌های خانگی درمان کرد.

حجم وعده‌های غذایی را کاهش و تعداد وعده‌ها را افزایش دهید

وقتی اشتهای زیادی ندارید، خوردن سه وعده غذای حجیم ممکن است چالش‌برانگیز باشد. یک راه ایده‌آل برای افزایش اشتها این است که وعده‌های غذایی خود را به پنج یا 6 وعده کوچک‌تر تقسیم کنید.

بیشتر بدانید: علت بی اشتهایی چیست؟

زنی که آرنج خود را روی میز غذا گذاشته و روبروی او یک بشقاب و یک لیوان آب قرار دارد
برای درمان بی‌اشتهایی باید در طول روز تعداد زیادی وعده غذایی سبک و کم حجم داشته باشید.

غذاهای غنی از مواد مغذی بخورید

افرادی که اشتهای کمی دارند معمولا برای افزایش وزن از غذاهای پرکالری مانند آبنبات، چیپس، بستنی و شیرینی‌جات استفاده می‌کنند. این نوع غذاها ممکن است اشتها‌آور به نظر برسند و کالری زیادی داشته باشند، اما اغلب فاقد مواد مغذی مهم از جمله پروتئین، ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند.

غذاهای دیگری هم وجود دارند که کالری بالایی دارند و می‌توانند مواد مغذی مورد نیاز بدن را تامین کنند. به عنوان مثال، به جای بستنی بهتر است یک لیوان ماست یونانی ساده و پرچرب بخورید و برای بهبود طعم به آن کمی توت و دارچین اضافه کنید. همچنین اگر تمایل به خوردن پیتزا دارید، آن را خودتان با استفاده از مواد غذایی سالم درست کنید.

در صورت لزوم می توانید با دکتر گوارش آنلاین مشورت کنید و هم می توانید به صورت حضوری به فوق تخصص گوارش مراجعه کنید.

زمان صرف غذا را به یک فعالیت اجتماعی لذت‌بخش تبدیل کنید

پختن غذا و خوردن آن همراه با دیگران به شما کمک می‌کند که از غذای خود لذت بیشتری ببرید. در نتیجه، اشتهای شما تحریک می‌شود. تحقیقات نشان داده‌اند که تنها غذا خوردن با کم اشتهایی مرتبط است.

برای درمان بی اشتهایی می‌توانید دوستان و خانواده خود را برای صرف غذا دعوت کنید. اگر این کار برایتان امکان‌پذیر نیست، سعی کنید در حین تماشای تلویزیون غذا بخورید.

زمان خوردن غذا را برنامه‌ریزی کنید

گرسنگی معمولا افراد را به غذا خوردن ترغیب می‌کند. با این حال، اگر گرسنه نشوید، ممکن است نتوانید به اشتهای خود برای یادآوری زمان غذا خوردن تکیه کنید. اگر این‌طور است، سعی کنید وعده‌های غذایی خود را برنامه‌ریزی کنید و هر روز سر ساعت مشخصی غذا بخورید.

فیبر کمتری بخورید

رژیم غذایی پرفیبر باعث افزایش احساس سیری و کاهش کالری دریافتی می‌شود و به همین دلیل برای کاهش وزن مفید است. بنابراین، اگر به دنبال راهی برای افزایش اشتها هستید، مصرف غذاهای پرفیبر را کم کنید. به خاطر داشته باشید که از این راه‌کار فقط به عنوان یک استراتژی موقت استفاده کنید. چون پیروی از رژیم غذایی کم فیبر برای مدت طولانی روی سلامتی تاثیر منفی دارد.

بیشتر بدانید: مسمومیت غذایی چیست؟

زنی که یک چنگال حاوی سبزیجات در دست دارد و به آن نگاه می‌کند
کاهش مصرف فیبر برای مدت محدود می‌تواند به درمان بی‌اشتهایی کمک کند.

از نوشیدنی‌های پرکالری استفاده کنید

وقتی خیلی احساس گرسنگی نمی‌کنید، نوشیدن مایعات از جویدن غذاهای جامد آسان‌تر است. از سوی دیگر، بعضی تحقیقات نشان داده‌اند که مایعات نسبت به غذاهای جامد سیرکنندگی کمتری دارند. از این‌رو، برای افرادی که بی‌اشتها هستند، گزینه مناسبی به شمار می‌روند.

اگر از کم اشتهایی رنج می‌برید، اسموتی‌ها، میلک شیک‌ها و آبمیوه‌ها را به رژیم غذایی خود بیفزایید. سعی کنید این نوشیدنی‌ها را با استفاده از مواد غذایی سالم مانند میوه‌ها و سبزیجات درست کنید. همچنین می‌توانید منابع خوب پروتئین مانند شیر، ماست یا پودر پروتئین را به آن‌ها اضافه کنید تا بدنتان کالری و مواد مغذی بیشتری دریافت کند.

میان وعده‌های سالم بخورید

در حالی که خوردن وعده‌های غذایی حجیم دشوار است، مصرف میان وعده‌های کوچک آسان‌تر به نظر می‌رسد. از میان وعده‌های سالم می‌توان به میوه، ماست یونانی، کره آجیل، پاپ‌کورن و پروتئین بار اشاره کرد. از خوردن میان وعده یا تنقلات بلافاصله قبل از وعده اصلی غذا خودداری کنید، چون می‌تواند روی اشتهای شما تاثیر بگذارد.

بیشتر بدانید: شربت راسیپ چیست؟

از غذاهای مورد علاقه خود استفاده کنید

غذاهایی را انتخاب کنید که به آن‌ها علاقه دارید. وقتی می‌دانید از مصرف یک غذای خاص لذت خواهید برد، احتمالا تمایل بیشتری به خوردن آن دارید تا غذایی که برایتان جذاب نیست. بر اساس تحقیقات، اگر بتوانید غذای مصرفی خود را انتخاب کنید، بیشتر از زمانی که حق انتخاب ندارید، از آن می‌خورید. این راه‌کار به خصوص برای درمان بی اشتهایی در سرماخوردگی و بی‌اشتهایی ناشی از سایر بیماری‌ها بسیار مفید است.

از مصرف مایعات قبل از خوردن غذا بپرهیزید

بعضی از تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف آب قبل از غذا می‌تواند کالری دریافتی را کاهش دهد و به لاغر شدن کمک کند. بنابراین، نوشیدن مایعات قبل از خوردن غذا یا در حین آن روی اشتهای شما تاثیر منفی دارد و باعث می‌شود غذای کمتری بخورید. به خصوص اگر به دنبال راهی برای درمان بی اشتهایی در سالمندان می‌گردید، باید به این نکته توجه کنید. توصیه می‌شود از 30 دقیقه قبل از خوردن غذا از نوشیدن آب و سایر مایعات بپرهیزید.

زنی که یک لیوان آب در دست دارد
اگر اشتهای کمی دارید، قبل از خوردن غذا از نوشیدن مایعات خودداری کنید.

از مکمل‌های غذایی کمک بگیرید

کمبود بعضی از ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌تواند اشتهای شما را کاهش دهد. اگر می‌خواهید اشتهای بیشتری داشته باشید، با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید تا مشخص شود که آیا به مکمل نیاز دارید یا خیر. چند مکمل که ممکن است کمک‌کننده باشند عبارتند از:

  • روی: کمبود روی (زینک) در رژیم غذایی به اختلال چشایی و کاهش اشتها منجر می‌شود.
  • تیامین (ویتامین B1): کمبود تیامین باعث کاهش اشتها می‌شود و مصرف انرژی در حالت استراحت را افزایش می‌دهد.
  • روغن ماهی: بعضی از تحقیقات نشان داده‌اند که این مکمل اشتها را افزایش و احساس سیری بعد از غذا را کاهش می‌دهد.

بیشتر بدانید: کولونوسکوپی چیست و چه کاربردی دارد؟

اینفوگرافی درباره مکمل‌هایی که به درمان بی اشتهایی کمک می‌کنند
با استفاده از مکمل روی، تیامین و روغن ماهی می‌توان به افزایش اشتها کمک کرد.

2. درمان‌های پزشکی

پزشک درباره اینکه هر چند وقت یک‌بار غذا می‌خورید و چه احساسی بعد از غذا خوردن دارید، از شما سوال می‌پرسد و وزن و قدتان را اندازه‌گیری می‌کند. سپس بسته به نتیجه مصاحبه، ارزیابی تاریخچه پزشکی و معاینه بدنی، ممکن است تست‌های تشخیصی مانند آزمایش خون، سونوگرافی یا سی‌تی اسکن را تجویز کند. با توجه به نتیجه این تست‌ها، پزشک از راه‌های زیر برای درمان بی اشتهایی و کنترل عوارض آن استفاده می‌کند:

  • اگر کاهش اشتها باعث سوء تغذیه شده باشد، مواد مغذی مورد نیاز شما را به صورت تزریقی فراهم می‌کند.
  • شربت و قرص برای درمان بی اشتهایی تجویز می‌کند.
  • شما را برای درمان بی اشتهایی عصبی که یک نوع اختلال خوردن است و درمان بی اشتهایی ناشی از افسردگی یا سوء مصرف مواد مخدر به متخصص سلامت روان ارجاع می‌دهد. بعضی از تحقیقات درباره درمان بی اشتهایی با طب سوزنی نشان داده‌اند که از این روش می‌توان به عنوان یک راه‌کار کمکی در کنار سایر درمان‌ها استفاده کرد.
  • چنانچه داروهای مصرفی شما علت بی‌اشتهایی باشند، ممکن است مشکل با تغییر دوز یا تغییر نوع دارو درمان شود. هرگز داروهای خود را بدون مشورت با پزشک تغییر ندهید.
  • ممکن است شما را به یک متخصص تغذیه ارجاع دهد تا به تنظیم برنامه غذایی‌تان کمک کرده و در صورت لزوم برایتان مکمل تجویز کند.
پزشکی که با بیمار صحبت می‌کند و در حال یادداشت کردن حرف‌های او است
اگر درمان‌های خانگی موثر نباشند، پزشک می‌تواند برای رفع بی‌اشتهایی دارو تجویز کند.

سوالات متداول

علائم بی‌اشتهایی چیست؟

علائمی که نشان می‌دهند شما اشتهای کمی دارید عبارتند از: علاقه نداشتن به غذا، نخوردن غذاهای مورد علاقه، حذف وعده‌های غذایی و تغییر وزن.

شایع‌ترین علت بی‌اشتهایی چیست؟

دلایل متعددی برای کاهش اشتها وجود دارد، از جمله: عوامل جسمی (کم آبی بدن، دندان درد، جراحت و از دست دادن حس بویایی یا چشایی)، تغییرات عاطفی (اضطراب، ترس، اندوه، افسردگی، استرس و اختلال خوردن)، بیماری‌های زمینه‌ای (سرماخوردگی، عفونت، سرطان، زوال عقل، دیابت، مسمومیت غذایی، کم کاری تیروید، بیماری قلبی، ریوی، کلیوی یا کبدی و ایدز) و مصرف بعضی از داروها (آنتی‌بیوتیک‌ها، داروهای شیمی درمانی، دیگوکسین، فلوکستین و هیدرالازین).

از دست دادن اشتها چه عوارضی دارد؟

بی‌اشتهایی در طولانی‌مدت باعث سوء تغذیه و کاهش وزن می‌شود. در نتیجه، سیستم ایمنی بدن ضعیف می‌شود و آن‌طور که باید کار نمی‌کند که این می‌تواند تهدیدکننده حیات باشد.

چه زمانی برای درمان بی ‌اشتهایی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر این مشکل برای بیش از یک هفته طول کشید، وزنتان به طور ناگهانی کم شد یا علائم دیگری مثل خستگی، ضعف، حالت تهوع و تپش قلب را تجربه کردید، حتما با پزشک مشورت کنید.

آیا درمان بی اشتهایی با عسل و داروهای گیاهی امکان‌پذیر است؟

در طب سنتی از عسل، زنجبیل، نعناع و… به عنوان مواد افزایش‌دهنده اشتها نام برده شده است. اگر می‌خواهید درمان بی اشتهایی با داروی گیاهی و روش‌های سنتی را امتحان کنید، با پزشک مشورت کنید (به خصوص اگر بیمار هستید یا دارو مصرف می‌کنید).

آیا کم اشتهایی نشانه بارداری است؟

کاهش اشتها در سه ماهه اول بارداری شایع است، چون بدن شما برای کمک به رشد جنین دچار تغییر و تحول می‌شود. در نتیجه، تغذیه شما هم می‌تواند تغییر کند. به‌علاوه، ممکن است حالت تهوع یا استفراغ (تهوع صبحگاهی) داشته باشید که این روی غذا خوردن شما تاثیر می‌گذارد. اگر این تغییرات به قدری شدید هستند که شما را از غذا خوردن و دریافت مواد مغذی مورد نیاز بدن بازمی‌دارند، برای درمان بی‌اشتهایی در بارداری با پزشک خود تماس بگیرید.

کلام پایانی درباره درمان بی اشتهایی کودکان و بزرگسالان

بی‌اشتهایی برای بعضی از مردم یک مشکل خفیف است که خودبه‌خود برطرف می‌شود. اما در گروهی از افراد می‌تواند به یک مشکل جدی و تهدیدکننده حیات تبدیل شود که به مداخله پزشکی نیاز دارد. هنگامی که شما و پزشک‌تان علت کاهش اشتها را کشف کنید، راحت‌تر آن را درمان می‌کنید.

بدن با افزایش سن تغییر می‌کند، بنابراین ممکن است در گذر زمان علاقه به مصرف بعضی از غذاها را از دست بدهید. اما اگر اشتها، وزن یا خلق و خوی شما به طور ناگهانی تغییر کرد، معطل نکنید و در اسرع وقت با پزشک تماس بگیرید. چنانچه در مورد دلایل بی‌اشتهایی و نحوه پیدا کردن بهترین دارو برای درمان بی اشتهایی کودکان و بزرگسالان سوالی دارید، می‌توانید با مراجعه به سایت درمانکده با پزشکان باتجربه مشورت کنید.

منابع: my.clevelandclinic, healthline, healthline

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.1 / 5. تعداد رای‌ها 15

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

13 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها