چالش های رابطه

چالش های رابطه و نکاتی که در این خصوص باید بدانید

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

چالش های رابطه بخش جدایی ناپذیری از هر رابطه عاطفی است. این چالش‌ها نقش موثری در ایجاد یک رابطه عمیق و طولانی مدت دارند. بنابراین بهتر است مورد استقبال قرار بگیرند.

طبق اطلاعات به دست آمده از تحقیقات توانایی ایجاد یک ارتباط پایدار از نوزادی و اولین تجربه‌های کودک با پرستار ا که مرتبا نیاز او به غذا، مراقبت، گرما، محافظت، برانگیختگی و تماس اجتماعی را برآورده می‌­کند، آغاز می­‌شود. این روابط با الگوی هم­‌ذات­‌پنداری با دیگران عجین شده است. بنابراین اگر نوزاد در کنار مادر خود باشد، از نظر روانی رشد بهتری را تجربه خواهد کرد.

شکست یا موفقیت روابط ما در بزرگسالی به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد. هر چند دوران کودکی نقش به سزایی در شکل‌گیری ارتباطات ما در بزرگسالی دارد. اما تمامی این دلایل به دوران کودکی مرتبط نیست. اکثر افراد باید تلاش کنند تا مهارت­‌های مورد نیاز برای رشد و بهبود روابط عاشقانه را به دست آورند. بنابراین باید با آغوشی باز به سمت چالش های رابطه بروند. زیرا عواملی که رابطه را تهدید می­‌کنند، در صورتی که به درستی شناسایی نشوند، منبع درد و رنج شدید روانی خواهند بود.

چالش های رابطه

تفاوت زوجین یکی از اساسی‌ترین چالش های رابطه

زوج­‌های بسیاری با سن، قد، وزن، فرهنگ، نژاد یا مذهب متفاوت وجود دارند. این زوج‌ها از کنار هم بودن شاد هستند. اما طبق ارزیابی­‌های انجام شده همگی بر سر یک امر توافق دارند :

چالش های رابطه که در بیش‌تر مواقع با آن روبه‌رو می‌­شوند واقعی اما بیرونی است، نه درونی!

بنابراین می‌توان گفت توانایی نادیده گرفتن یا خنثی کردن قضاوت­‌های دیگران، چه از سمت افراد غریبه و چه بستگان نزدیک، راز خوشبختی پایدار آن­‌ها محسوب می‌شود.

چالش های رابطه : در روابطی که مرد از زن بزرگ‌تر است

اطلاعات به دست آمده نشان می‌دهد که از گذشته تا هم اکنون در رابطه زوجین معمولا سن مردان از زنان بیش‌تر بوده است. جالب است که زنان هم معمولا ترجیح می­‌دهند سن مرد کمی بیشتر از آن‌ها باشد. متقابلا مردان هم دوست دارند با زنی ازدواج کنند که چند سالی از آن­ها کوچک­‌تر است. بنابراین اختلاف سنی زیاد می‌تواند یکی از چالش های رابطه باشد.

اما زوج­‌های بسیاری هستند که با وجود فاصله سنی زیاد رابطه خوبی با هم دارند. البته در بیش‌تر این روابط معمولا سن مرد بیشتر است. یکی از کلیدهای موفقیت این گونه روابط توجه به “سن ظاهری” است.

سن ظاهری در حقیقت سنی است که ظاهر فرد آن را نشان می‌دهد. این سن به مدل لباس پوشیدن و قیافه ظاهری فرد مرتبط است.

رابطه زوجین

چالش های رابطه : در روابطی که زن از مرد بزرگ‌تر است

معمولا کم­‌تر پیش می‌­آید که در رابطه سن زن بیشتر از مرد باشد. اما این اختلاف سنی نیز یکی از چالش های رابطه است و می‌تواند به نوعی مدیریت شود.

بسیاری از خانم‌هایی که وارد این چنین روابطی می‌شوند، به دنبال فرد جوان­ی هستند تا چیزهای جدید را با او تجربه کنند. برخی دیگر از این زنان نیز به دنبال آن هستند تا کنترل بیش‌تری در رابطه داشته باشند.

در مقابل بعضی از مردان جوان نیز مایلند با زن بزرگ‌­تر از خود وارد رابطه شوند. زیرا از توجه و تجربه او لذت می­‌برند. بنابراین مدیریت چالش‌های رابطه بیش‌تر به توافق بین دو طرف مرتبط است.

چالش های رابطه : کلید موفقیت روابط با وجود اختلاف فرهنگی

در بسیاری از مواقع رابطه عاطفی بین دو نفر با فرهنگ مختلف شکل می‌گیرد. این روابط زمانی موفق خواهد بود که دو طرف آزادانه درمورد مسائلی که ممکن است باعث اختلاف بین آن­ها شود، صحبت کنند. این مسائل می‌تواند مربوط به اختلافات مذهبی و سنت­‌های متفاوت خانوادگی باشد.

اختلاف فرهنگی هر چند یکی از چالش‌های رابطه بین زوجین است، اما اگر به درستی مدیریت شود، قابل چشم‌پوشی خواهد بود.

شما عزیزان برای آشنایی با چالش های رابطه و حل مشکلات ناشی از آن می‌توانید از راهنمایی‌های پزشک و فوق متخصص روان شناس و پزشک و فوق متخصص روان پزشک استفاده کنید. البته برای دریافت این راهنمایی‌ها لزومی ندارد که صبر کنید تا در زمان ممکن مراقبت‌های درمانی مورد نیاز خود را به دست آورید. می‌توانید آن را در یک چشم بر هم زدن به صورت آنلاین از طریق  درمانکده انجام دهید.

تیم درمانکده پس از بررسی نیازهای بیماران مختلف و پزشکان، امکان نوبت دهی از بهترین روانشناسان و روانپزشکان تهران را در سایت خود فراهم کرده است. برای انتخاب روانپزشک یا روانشناس مورد نظر خود بدون نیاز به مراجعه حضوری و تماس با مطب، می‌توانید برای دریافت نوبت به لیست بهترین پزشکان روانشناس مراجعه کرده و با توجه به اولین نوبت خالی پزشک، نظرات بیماران، تلفن مطب و آدرس مطب، نوبت خود را به صورت آنلاین رزرو کنید.

منبع : psychologytoday

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 2.3 / 5. تعداد رای‌ها 6

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها