خال مو دار نشانه چیست؟ بهترین راه تشخیص خال مو دار سرطانی

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

از گذشته، این تصور بین افراد زیادی رایج بود که خال مو دار، سرطانی است. در حالی که موی روییده روی خال می‌تواند نشان‌دهنده سلامت و غیر سرطانی بودن آن باشد. خال‌ها که از تجمع ملانوسیت‌ها یا همان رنگدانه‌های پوست در نواحی کوچک و متمرکز به وجود می‌آیند، می‌توانند شکل و ظاهر متفاوتی داشته باشند. 

یکی از این اشکال، خال مو دار است که اگر دارای شکل ناهموار یا رنگ بسیار تیره باشد، باید آن را توسط پزشک متخصص پوست مورد بررسی بیشتر قرار داد. اگر به تازگی متوجه تغییراتی در شکل و رنگ خال مودار خود شده‌اید و هنوز اقدامی برای درمان آن انجام نداده‌اید، در این مقاله از مجله درمانکده همراه ما باشید تا بررسی کنیم خال مو دار نشانه چیست و چگونه می‌توان آن را از بین برد.

خال مو دار چیست؟

تصویری از خال مودار
برخی از خال‌های مودار با رنگ و ضخامت متفاوتی نسبت به موهای سایر بخش‌های بدن ظاهر می‌شوند.

همان‌طور که در ابتدای مقاله گفتیم، خال‌ها ضایعات تشکیل‌شده از تجمع ملانین (سلول‌های رنگدانه پوست) در نواحی کوچک و متمرکز هستند که روی پوست ایجاد می‌شوند. زمانی که خال روی فولیکول مو قرار بگیرد، ممکن است یک یا چند تار مو از طریق سطح خال رشد کنند. 

اغلب خال‌های پوستی از نوع معمولی هستند و به شکل برجستگی‌های کوچک، در رنگ و شکل‌های مختلف رشد می‌کنند. در واقع، تشکیل خال‌های برجسته یا صاف، گرد یا بیضی، قهوه‌ای، خرمایی، سیاه و همراه با رشد یک یا چند تار مو بر روی نواحی مختلف پوست غیر عادی نیست. 

اگر متوجه شدید موهایی که از درون خال رشد کرده‌اند، نسبت به موی سایر نواحی بدن تیره یا ضخیم‌تر هستند، نگران نشوید. این تغییر رنگ و شکل خال مو دار بیشتر به دلیل رنگدانه اضافی در سلول‌هاست که می‌تواند باعث تیره‌تر شدن تار موهای روییده از آن شود.

چه عواملی باعث ایجاد خال مو دار می‌شوند؟

اصلی‌ترین دلیل بروز خال مودار، قرار گرفتن خال در مسیر فولیکول مو است. با این حال، می‌توان برخی عوامل دیگر را در ظاهر شدن یک یا چند تار مو روی خال موثر دانست که عبارت‌اند از:

  • وراثت: گاهی‌اوقات، خال مو دار به عنوان یک ویژگی وراثتی از خانواده به فرزندان انتقال پیدا می‌کند.
  • عوامل هورمونی: تغییراتی در سطح هورمون‌ها می‌تواند باعث تحریک فولیکول مو شود که نتیجه آن، ظاهر شدن موهایی با طول و ضخامت بیشتر در مسیر رشد خال است.
  • آسیب و زخم‌ها: آسیب‌هایی که به زخم‌ها وارد می‌شوند، می‌توانند باعث تحریک فولیکول مو و رشد خال‌های مودار شوند.

بیشتر بخوانیم: آشنایی با انواع خال و نحوه تشخیص خال‌های سرطانی

آیا خال مو دار سرطانی است؟

شواهد نشان می‌دهد بیشتر خال‌ها از نوع معمولی و خوش‌خیم هستند؛ بنابراین می‌توان گفت روییدن یکی یا چند تار مو همراه با خال، حتما نشان‌دهنده سرطانی بودن آن نیست. زمانی که سلول‌های طبیعی پوست، یک خال را در سلامت کامل تشکیل هند، رشد تار موی همراه آن می‌تواند به طور طبیعی ادامه پیدا کند. در واقع، این فولیکول مو است که باعث تولید و رشد تار مو می‌شود و خود خال چنین توانایی ندارد. 

با این حال، نمی‌توان گفت خال مو دار هیچوقت به سرطان تبدیل نمی‌شود. پزشکان متخصص پوست در این زمینه معتقدند، زمانی که سلول‌های سطح خال و بالای مو دچار جهش و تغییر غیر طبیعی شوند، احتمال سرطانی‌شدن خال مو دار وجود دارد.

نشانه‌های خال مو دار سالم و سرطانی

افراد زیادی تصور می‌کنند خال‌ها در نواحی از بدن ظاهر می‌شوند که بیشتر در معرض نور خورشید است. در حالی که همیشه این طور نیست و امکان ظاهر شدن آن‌ها در هر ناحیه‌ای از بدن وجود دارد. خال‌های سالم مودار ممکن است در اندازه و شکل‌های مختلف رشد کنند. این خال‌ها معمولا کوچک هستند و سطح صافی دارند یا به شکل برجستگی‌های کمی بزرگتر ظاهر می‌شوند. 

به طور کلی می‌توان ویژگی خال مو دار سالم و سرطانی را شامل موارد زیر دانست:

ویژگی خال‌های مو دار سالم

  • گرد و قرینه هستند.
  • حاشیه و مرز آن‌ها نسبت به سطح پوست مشخص است.
  • شکل ظاهری آن‌ها ثابت است و در طول زمان تغییر نمی‌کند.
  • دارای یک رنگ مشخص هستند. (معمولا خال مو دار به رنگ‌های قهوه‌ای، زرد متمایل به قهوه‌ای، قرمز، صورتی، شفاف یا آبی دیده می‌شود)
  • اندازه کوچکی دارند و معمولا عرض آن‌ها از پنج میلی‌متر بیشتر نمی‌شود.

بیشتر بخوانیم: پاتولوژی خال چیست؟ آزمایشی برای تشخیص زودهنگام سرطان

ویژگی خال‌های مودار مشکوک به سرطان

اینفوگرافیک ویژگی خال مو دار سرطانی
در صورت مشاهده کوچک‌ترین تغییرات غیر طبیعی در سطح خال مودار، سریعا به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید.
  • ظاهر غیر قرینه دارند.
  • حاشیه و مرز آن‌ها نسبت به پوست مشخص نیست.
  • از ترکیب ۲ یا چند رنگ سیاه، قهوه‌ای، صورتی و سفید تشکیل می‌شوند.
  • اندازه آن‌ها نسبتا بزرگ است.
  • سطح خال با احساس خارش همراه است.
  • ممکن است سطح خال دچار خونریزی شود.
  • بافت سطح خال به مرور زمان دچار تغییراتی مانند سفتی، خشکی، نرمی یا برجستگی غیر عادی می‌شود.
  • خال به طور ناگهانی دچار تغییر یا رشد بیش از حد می‌شود.

نشانه اولیه ملانوما را می‌توان شامل تغییراتی در خال یا ایجاد یک خال غیر طبیعی دانست. از همین‌رو توصیه می‌شود به طور منظم خال‌های معمولی یا خال‌های مودار نواحی مختلف پوست خود را مورد بررسی قرار دهید و در صورت مشاهده کوچک‌ترین تغییرات غیر عادی به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید. این راه، مطمئن‌ترین روش برای جلوگیری از بروز ضایعات خطرناک پوستی است.

لازم به ذکر است تغییرات کوچک در شکل و رنگ خال مو دار همیشه به معنی سرطان پوست نیست. این احتمال وجود دارد که خال‌های مو دار و معمولی در طول زمان تیره‌تر یا کمی روشن‌تر از سطح پوست شوند. اگر تغییرات خال مو دار شما در همین حد باقی ماند، جای نگرانی ندارد، اما ایجاد تغییرات غیر طبیعی در پوست یا ظاهر خال نیازمند بررسی دقیق توسط پزشک متخصص پوست است.

آیا از بین بردن موی روی خال خطرناک است؟

ملانینی که به خال رنگ می‌دهد، می‌تواند باعث رنگ‌دهی به فولیکول مویی شود که همراه با خال در حال رشد است. بدین شکل، تار موی همراه با خال تیره‌تر و ضخیم‌تر به نظر می‌رسد. به همین دلیل؛ اغلب افراد دل‌شان می‌خواهد برای برداشتن موی روی خال اقدام کنند، اما نگران خطرناک بودن آن هستند. 

خوشبختانه متخصصان معتقدند رشد یک یا چند تار مو همراه با خال بی‌ضرر است و برداشتن آن‌ها مشکلی ایجاد نمی‌کند. با این حال، بهتر است ابتدا خال مو دار را بررسی کنید تا از سلامت کامل آن مطمئن شوید. سپس می‌توانید به راحتی موی روی خال را به کمک یک موچین بچینید. اگر این روش برای شما دردناک است، می‌توانید تار مو را از نزدیک‌ترین ناحیه به پوست ببرید.

بهترین روش درمان خال‌های مو دار چیست؟

تصویر پزشک در حال بررسی خال مودار بیمار
قبل از هرگونه اقدام خانگی برای برداشتن تار موها از روی خال، ابتدا با پزشک مشورت کنید.

همان‌طور که در قسمت قبل گفتیم، برداشتن موی روی خال مشکل‌ساز نیست و شما می‌توانید در صورت سلامت کامل خال مو دار، خودتان این کار را انجام دهید. اما یادتان باشد، کندن مداوم تار موی روی خال می‌تواند باعث آسیب رساندن به فولیکول مو شود. نتیجه این امر، نازکی شدید تار موها و احتمال رشد بیشتر آن‌ها است. 

از همین‌رو متخصصان توصیه می‌کنند به دنبال راه حل دائمی‌تری باشید و این کار را در کلینیک معتبر، توسط متخصص پوست و مو انجام دهید. معمولا پزشکان برای رهایی از موی روی خال، روش الکترولیز یا لیزر درمانی را پیشنهاد می‌دهند تا از رشد مجدد موها جلوگیری شود.

اگر فرد دارای پوست حساسی باشد، پزشک متخصص برای درمان خال مودار، جراحی سرپایی را پیشنهاد می‌دهد تا خال و تار موی همراه با آن برداشته شود. برای این منظور، ابتدا ناحیه مورد نظر با تزریق داروی مخصوص، بی‌حس می‌شود؛ سپس پزشک خال را می‌تراشد و در صورت نیاز روی سطح پوست را بخیه می‌زند.

بیشتر بخوانیم :برداشتن خال با انواع روش‌های بروز + راهنمای کامل درمان آن

آیا خال مو سفید با خال مودار تفاوت دارد؟

برخی افراد تصور می‌کنند معنی عبارت خال مو سفید با خال مودار یکی است. در حالی که خال مو سفید به حالت پولیوز (Poliosis) اشاره دارد و به دلیل کاهش ملانین در موهای سر، ابرو، مژه یا سایر موهای بدن ایجاد می‌شود. 

این وضعیت بیشتر در یک دسته از تارهای جلوی موی سر دیده می‌شود که در اصطلاح عامیانه به آن کاکل سفید می‌گویند، اما احتمال سفید بودن تار موی روی خال هم وجود دارد. معمولا افراد دارای خال مو سفید به صورت مادرزادی با وضعیت پولیوز متولد می‌شوند که اصلی‌ترین دلیل خال مویی نوزاد را می‌توان ناشی از وراثت دانست.

بیشتر بدانیم :خال‌های قرمز، سیاه و سبز نشانه چه چیزهایی هستند

راهنمای مراجعه به پزشک

در اغلب موارد خال مو دار، سرطانی نیست و بر خلاف تصور عموم مردم نشان‌دهنده سلامت فولیکول موی زیر خال و سلول‌های پوستی بالای آن است. بنابراین با مشاهده یک یا چند تار مو بر روی خال پوستی خود، فوری نگران نشوید، اما اگر متوجه تغییرات غیر عادی در شکل و اندازه خال مو دار شدید، حتما به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید.

برای آشنایی با بهترین پزشکان متخصص از جمله دکتر متخصص پوست باتجربه در تهران و سایر شهرهای ایران، کافیست به وب‌سایت درمانکده سر بزنید. درمانکده این امکان را برای شما فراهم کرده تا از طریق سیستم نوبت‌دهی اینترنتی این مجموعه، جهت مراجعه حضوری یا دکتر آنلاین پوست و مو ، متنی و تصویری نزد پزشک مورد نظر خود نوبت بگیرید.

سوالات متداول

آیا امکان برداشتن خال مو دار وجود دارد؟

بله. اگر از ظاهر خال مودار خود راضی نیستید، می‌توانید به راحتی تار موی روی آن را به کمک موچین بچینید یا از نزدیک‌ترین قسمت به سطح پوست ببرید.

خال مو دار نشانه چیست؟

خال مودار لزوما به معنی خطرناک بودن آن نیست. بر خلاف تصور عموم مردم، یک یا چند تار مو روی خال می‌تواند نشان‌دهنده سلامت فولیکول مو و سلول‌های پوستی باشد. با این حال، بروز تغییراتی غیر عادی در شکل و اندازه خال‌های مودار نیازمند بررسی دقیق توسط پزشک متخصص پوست است.

علت ایجاد خال مو دار چیست؟

اگر خال‌ها که از تجمع رنگدانه‌های پوست در ناحیه کوچک و متمرکز ایجاد می‌شوند، در مسیر فولیکول مو قرار بگیرند، باعث رشد مو از طریق سطح خال می‌شوند.

منابع: healthline | menshealth

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای‌ها 0

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها