جراح مغز و اعصاب

متخصص جراح مغز و اعصاب چه کارهایی انجام می دهد؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

متخصص جراح مغز و اعصاب پزشکی است که مشکلات سیستم عصبی را تشخیص می دهد و اغلب از طریق جراحی مغز یا ستون فقرات درمان می کند. او کار درمان سکته ی مغزی، تومور، انواع خاصی از نارسایی های مادرزادی، عفونت و آسیب سر یا نخاع را برعهده دارد. زندگی روزمره ی متخصص جراح مغز و اعصاب به شدت پیچیده است و وظایف و مسوولیت های او مدام تغییر می کند.

شغل و وظایف متخصص جراح مغز و اعصاب

پزشک متخصص جراح مغز و اعصاب کار جراحی مغز، نخاع و اعصاب محیطی را برای برداشتن تومور، تسکین درد مزمن و درمان جراحت ها، بیماری های عروقی و بیماری هایی نظیر پارکینسون و صرع انجام می دهد. او همچنین از جراحی برای درمان هیدروسفالی، تشکیل غیرعادی مایع مغزی نخاعی در مغز، استفاده می کند. ممکن است جراحان مغز روی اصلاح بدشکلی ها و درمان بیماری های نخاعی مانند اختلال زوال تدریجی ستون فقرات و اسکلروز تمرکز کنند. سایر حوزه های تخصصی شامل جراحی عصب کودکان و پرتوجراحی، استفاده از تشعشعات برای درمان تومور، می شود.

مشاهده بیشتر : لیست بهترین پزشک مغز و اعصاب

مسئولیت های متخصص جراحی مغز و اعصاب

وظایف روزانه متخصص جراح مغز و اعصاب

روز متخصص جراح مغز و اعصاب خیلی زود، معمولا بین 5 و نیم تا 7 صبح، شروع می شود. اولین مسوولیت روزانه ی متخصص جراح مغز و اعصاب این است که برای حل مشکلات سیستم عصبی جراحی انجام دهد اما وظایف دیگری هم برعهده دارد. این وظایف شامل معاینه و تشخیص بیمارانی که به بیمارستان مراجعه می کنند می شود و این کار غیرقابل پیش بینی است چون نمی توان به بیماران اورژانسی وقت قبلی داد. دکتر جراح مغز و اعصاب همچنین باید با خانواده ی بیمار ملاقات کند و آخرین اطلاعات درمورد جراحی را به خانواده اطلاع دهد، سوابق بیمار را ثبت کند، نسخه بنویسد و فرم ها را کامل کند.

جراحی اورژانسی

شاید روز متخصص جراح مغز و اعصاب با یک جراحی از پیش برنامه ریزی شده برای برداشتن تومور مغزی یا ترمیم آسیب عصبی شروع شود و سایر عمل ها برای باقی روز برنامه ریزی شده باشد. اما ممکن است ناگهان سایر عمل های جراحی به خاطر جراحی اورژانسی بیمار مبتلا به آنوریسم یا سکته به تاخیر بیفتد. برنامه ی متخصص جراح مغز و اعصاب متناسب با وضعیت های اورژانسی پیوسته درحال تغییر است و سایر بخش های بیمارستان برای مشورت به متخصص جراح مغز و اعصاب مراجعه می کنند.

بیزینس متخصص جراح مغز و اعصاب

در کنار جراحی، مشاوره دادن به سایر پزشکان و انجام کاغذبازی ها، از متخصص جراح مغز و اعصاب انتظار می رود به جنبه ی بیزینس حرفه ی پزشکی هم توجه کند. بعضی از بخش های جراحی مغز و اعصاب هر سه ماه یک بار برای تمام جراحان مغز و اعصاب بیانیه ی سود و ضرر تنظیم می کنند و برای جراحانی که سودآور هستند امتیاز ویژه قائل می شوند. ممکن است بخش مدیر مخصوص به خود را داشته باشد و حضور در جلسات با مدیر بیزینس بخشی از برنامه ی متخصص جراح مغز و اعصاب باشد.

ساعات کاری متخصص جراح مغز و اعصاب

جراحان اعصاب اغلب در یک روز چند عمل جراحی، از درمان های ساده ی سرپایی گرفته تا جراحی های پیچیده ی مغز، را با استفاده از میکروسکوپ مخصوص انجام می دهند. حتی رئیس بخش جراحی اعصاب بیمارستان هم سالانه صد عمل جراحی انجام می دهد. مرتب پیش می آید که به خاطر نیاز به انجام جراحی های اورژانسی، متخصص جراح مغز و اعصاب بسیار دیرتر از برنامه به خانه برگردد. ممکن است روز فوق متخصص جراح مغز و اعصاب از ساعت شش یا هفت صبح شروع شود و تا نه شب به طول بینجامد.

بسیاری از جراحان اعصاب به علت حساسیت شدید این حرفه، آن را بیشتر خدمت می نامند تا راهی برای کسب درآمد. معمولا این حرفه برای کسانی جذاب است که مجذوب سازوکار مغز هستند، در محیط های پراسترس دست و پای خود را گم نمی کنند و به توانایی تصمیم گیری خود اعتماد دارند.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.3 / 5. تعداد رای‌ها 99

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

2 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها