استریل کردن سوزن

نحوه استریل کردن سوزن در خانه

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده


هر چند شاید بعید به نظر برسد اما به چند علت ممکن است به استریل کردن سوزن در خانه نیاز داشته باشید. از جمله در مواردی که از سوزن برای خارج کردن خرده چوب، فلزات و یا خرده شیشه از بدن استفاده می نمایید.

اگر قصد استریل کردن سوزن در خانه را دارید، باید به یاد داشته باشید که استریلیزه و ضدعفونی کردن با یکدیگر فرق دارند. ضدعفونی کردن باعث کاهش احتمال عفونت می شود، اما آن را به صورت کامل از بین نمی برد. چرا که ضدعفونی کردن نمی تواند تمام باکتری های موجود بر روی اشیاء را از بین ببرد.

استریلیزاسیون در صورتی که به درستی انجام گیرد تمام انواع باکتری ها و دیگر میکروارگانیسم های آسیب زای موجود در سوزن را از بین می برد. به یاد داشته باشید که هوای خانه استریل نیست. برای اینکه یک سوزن استریل باقی بماند باید در یک محفظه در بسته که خود نیز استریل شده است، نگهداری شود.

هیچ گاه از سوزن، چه استریل و چه غیر استریل برای ترکاندن یا سوراخ کردن جوش استفاده نکنید. اگر جسم خارجی به صورت عمیق وارد بدن تان شده است به جای آنکه خودتان آن را خارج کنید، به پزشک مراجعه نمایید. این موضوع به کاهش احتمال عفونت و یا آسیب های بیشتر کمک می کند.

استریل کردن سوزن با آب جوش

طبق گزارش مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها، بخار داغ موثرترین راه برای استریل سازی انواع سوزن می باشد. دلیل این موضوع نیز توانایی بالایی آن در کشتن میکروارگانیسم ها است‌.

در مراکز پزشکی از ماشین های اتوکلاو که حاوی بخار داغ و پرفشار هستند، برای استریل سازی انواع سوزن و دیگر تجهیزات پزشکی استفاده می‌شود. این ماشین ها بسیار گران هستند و در خانه غیر قابل استفاده می باشند.

استریل کردن سوزن با آب جوش به اندازه بخار پرفشار موثر نبوده و کارایی آن نیز 100 درصد نیست. با این حال، بسیاری از میکروارگانیسم ها را از بین می برد. جوشاندن برای کشتن باکتری های مقاوم به گرما نظیر آندوسپورها کافی نیست. برای ضدعفونی کردن سوزن در خانه موارد زیر را انجام دهید:

  • از یک کتری که با دقت و با صابون ضدعفونی کننده و آب فراوان شستشو داده شده است استفاده کنید.
  • سوزن را درون آب در حال جوش کتری قرار دهید.
  • سوزن را قبل از استفاده حداقل 30 دقیقه بجوشانید.
  • با استفاده از دستکش جراحی یا لاتکس جدید، سوزن را با استفاده از ابزاری که خود قبلا ضد عفونی یا استریل سازی شده است، از کتری خارج نمایید.
  • استفاده از سوزن جوشانده شده برای تزریقات توصیه نمی شود. اگر قصد استفاده مجدد از سوزن را دارید، قبل از استفاده باید آن را برای حداقل 60 دقیقه دیگر بجوشانید.
استریل کردن سوزن

استریل کردن سوزن با الکل

الکل ضدعفونی کننده تنها برای استریل سازی سوزنی کافی است که قرار است برای خارج کردن اجسام خارجی از بخش های سطحی پوست مورد استفاده قرار گیرد. برای استریل کردن سوزن با هدف مذکور:

  • دستان خود را کاملا بشویید و از دستکش جراحی یا لاتکس تازه استفاده کنید.
  • طبق توصیه متخصصان اگر امکان خارج کردن جسم خارجی با موچین وجود دارد، قبل از هر چیز باید آن را با الکل ضدعفونی کنید.
  • پس از خارج کردن جسم خارجی، از ضدعفونی شدن کامل و دقیق محل زخم اطمینان حاصل نمایید.
  • استفاده از الکل برای ضد عفونی کردن سوزن های مورد استفاده در تزریقات توصیه نمی‌شود.
  • در حالت کلی استفاده از الکل برای ضدعفونی کردن تجهیزات پزشکی نیز توصیه نمی شود. با این حال می توان قبل از تزریق، پوست را با الکل هایی نظیر اتیل الکل و ایزوپروپیل ضدعفونی کرد. البته هیچ کدام از این دو محلول نمی توانند اسپورهای باکتریایی را از بین ببرند. اما در غلظت های بالا هر دوی آن ها دارای خواص ضد باکتریایی، ضد ویروسی و ضد قارچی هستند.
  • الکل ضدعفونی سریعا از سطوح تبخیر می شود و این موضوع امکان رشد مجدد باکتری ها را فراهم می‌کند.

استریل کردن سوزن با آتش

استریل سازی سوزن با آتش منجر به حفاظت کامل در برابر باکتری ها و میکروارگانیسم های دیگر نمی شود. استفاده از آتش برای خارج کردن جسم خارجی می تواند کمک کننده باشد. ولی هرگز نباید این روش استریل برای سوزن های مورد استفاده در تزریق به کار رود. اگر قصد دارید سوزن را با شعله یا اجاق استریل نمایید، مراحل زیر را طی کنید:

  • از شعله فندکی استفاده کنید که مواد زائد زیادی تولید نمی کند، نظیر فندک بوتان.
  • سوزن را با استفاده از ابزارهایی نظیر موچین یا انبر در داخل شعله قرار دهید تا نوک آن گداخته شود. توجه کنید که در این حالت سوزن بسیار داغ خواهد شد. هر گونه دوده موجود بر روی نوک سوزن را با استفاده از گاز استریل پاک کنید.
  • می توانید سوزن را در دمای 340 درجه فارنهایت یا 171.1 درجه سانتی گراد و به مدت 1 ساعت بر روی اجاق گرم کنید. این فرایند باعث شکننده شدن سوزن در طول زمان خواهد شد.

استریل کردن سورن با مایع سفید کننده

استفاده از سفید کننده برای استریل سازی ابزارهای مورد استفاده در خارج کردن جسم خارجی یا سوزن ها و سرنگ های پزشکی توصیه نمی‌شود. زیرا سفید کننده قادر نیست تجهیزات را به طور کامل ضدعفونی کند. سفید کننده همچنین باعث کند شدن سوزن در طول زمان می شود.

مشاهده بیشتر : بهترین پزشک عمومی

استریل کردن سوزن با آب نمک

  • آب نمک همانند آبی که در اقیانوس یافت می شود استریل نیست. آب شیر که نمک در آن حل شده باشد نیز استریل نمی باشد.
  • برای ضدعفونی و نه استریل سازی ابزارهای مورد استفاده در خارج کردن جسم خارجی باید از آب استریل استفاده نمایید. توجه کنید که این حالت چندان مورد مطالعه قرار نگرفته است و نباید در خصوص سوزن های پزشکی مورد استفاده قرار گیرد.
    علاوه بر این، استفاده از این روش تنها در مواردی توصیه می شود که راهکار های موثرتر دیگری وجود نداشته باشند.

برای ضدعفونی کردن سوزن با آب نمک که به منظور خارج کردن اجسام خارجی سطحی مورد استفاده قرار می گیرد، به ترتیب زیر عمل کنید:

  • هشت اونس آب استریل را با نصف قاشق چای خوری از نمک غیر یددار در یک ظرف استریل و درب دار مخلوط کنید.
  • سوزن را به درون محلول تهیه شده بی اندازید.
  • سوزن را با استفاده از دستکش جراحی از ظرف خارج کنید.

نتیجه‌گیری

  • سوزن های پزشکی فقط باید یک بار مورد استفاده قرار بگیرند. اگر مجبورید از یک سوزن مجددا استفاده کنید، می توانید از استریلیزاسیون در منزل استفاده نمایید. اما باید توجه کنید که این روش با ضمانت صد در صدی همراه نیست.
  • سوزن های جدید در بسته بندی های استریل عرضه می شوند. این سوزن ها پس از تماس با هوا استریل بودن خود را از دست می دهند؛ بنابراین باید در سریعترین زمان پس از باز شدن مورد استفاده قرار بگیرند.
  • تماس سوزن های جدید با سطوح مختلف نظیر میز یا دست ها باعث از بین رفتن حالت استریل آن ها می شود. از شستن کامل دست های تان اطمینان حاصل کرده و قبل از استفاده از سوزن، دستکش جراحی بپوشید.
  • بخار یا آب جوش بهترین راه برای ضد عفونی کردن سوزن مورد استفاده در خارج کردن جسم خارجی می باشد. برای اجسام خارجی با عمق نفوذ زیاد ممکن است نیاز باشد تا مراقبت های پزشکی دریافت نمایید تا از بروز عفونت جلوگیری شود.

Loading

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.6 / 5. تعداد رای‌ها 5

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

2 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها