قسمت ۶ - کرونا داشتم، دوباره میگیرم؟

قسمت ۶- کرونا داشتم، دوباره میگیرم؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

 سلام

این روزا این نگرانی وجود داره که ممکنه با موج جدیدی از کرونا رو به رو بشیم. سوالی که خیلی از ما می‌پرسین اینه که «من قبلا کرونا گرفتم آیا ممکنه بازم کرونا بگیرم؟ مدت زمان مصونیت در برابر کرونا چقدره؟» در این قسمت پادکست می‌خوایم این سوالا رو پاسخ بدیم.

سیستم ایمنی بدن در مواجه با ویروس جدیدی که وارد بدنمون می‌شه از طریق گلبول‌های سفید خون با اون مواجه می‌شه. این ویروس رو شناسایی می‌کنه و برای نابودی اون پادتن مناسب تولید می‌کنه. این پادتن در خون ما باقی می‌مونه و گلبول‌های سفید تا مدتی نحوه مبارزه با این نوع ویروس رو به خاطر می‌سپرن و بدن در این مدت مقابل این نوع ویروس مصون می‌شه. 

مشاهده بیشتر : بهترین دکتر داخلی

 

ما برای کمک به بدن خودمون در مقابله با ویروسای مرگبار، اونا رو کشته، و قطعاتی که دیگه قادر به ایجاد بیماری نیستن رو به عنوان واکسن وارد بدنمون می‌کنیم. بدن ما مثل یه ویروس فعال با اونا برخورد می‌کنه و پس از مدتی پادتن مناسب رو تولید می‌کنه. پس نگران نباشین که ممکن دوباره بیمار شین چون بدن ما پس از مواجه اول با ویروس یا واکسن تا مدتی در برابرش مصون می‌شه.

 

بیش‌ترٍ افراد در دوره‌ای از عمرشون، برای مدت کوتاهی به این ویروسا آلوده می‌شن. اما می‌ترسن که این ویروس بیش از یک بار بیمارشون کنه، این نگرانی زمانی به وجود اومد که آزمایش Covid-19 زنی در دهه ۴۰ عمرٍش در اوزاکا، ژاپن، برای بار دوم مثبت شد. اون در اواخر ژانویه آلوده به این ویروس تشخیص داده شد و در تاریخ ۱ فوریه از بیمارستان مرخص شد، اما بعد از اون دوباره به Covid-19  مبتلا شد.

 بعدِ یک‌ بار گرفتن کرونا ویروس نسبت به اون مصون می‌شیم؟

 تقریباً مانند ویروس آنفلوانزا که جهش پیدا می‌کنه، این احتمال وجود داره که کرونا ویروس هم جهش پیدا کنه، به این معنی که باعث می‌شه کسی که قبلاً ویروس رو گرفته، بار دوم برای گرفتنش مستعد باشه. در این حالت، بدن در مقابل نسخه قبلی ویروس مقاوم شده و با جهش ویروس بدن باید مثل یک ویروس جدید با اون برخورد کنه و پادتن لازم رو در مقابله با این ویروس ایجاد کنه.

 با این حال، دکتر استفان گلاکمن، پزشک بیماری‌های عفونی در پن پزشکی (Penn Medicine)، گفته: 

 «به نظر می رسه بدن اکثر افراد در اولین مواجه با این بیماری به احتمال زیاد مصونیت ایجاد می‌کنه، همونطور که در مورد سایر ویروسای کرونا این حالت وجود داره.»

 اون گفته: «کرونا ویروسا چیز جدیدی نیستن و مدتاست که در اطراف ما زندگی می‌کنن. نه فقط انسان‌‌ها بلکه بسیاری از گونه‌های دیگه هم کرونا می‌گیرن. بنابراین ما به طور کلی در مورد کرونا ویروسا اطلاعات نسبتاً خوبی داریم.»

 اگه این مسئله ثابت شه، افرادی که یه بار  به این بیماری مبتلا شدن و بهبود پیدا کردن به جای این‌که دوباره کرونا بگیرن، بیش‌تر شبیه اینه که بیماری مجدد عود می‌کنه.

البته به این معنی نیست که مجدداً ویروس رو نگرفتن، همونطور که مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) توضیح داده، «پاسخ ایمنی به Covid-19 هنوز درک نشده.»

مشاهده بیشتر : بهترین دکتر عفونی

«بعیده که بیماران مبتلا به ویروس مِرس اندکی پس از بهبودی دوباره اون رو بگیرن، اما هنوز مشخص نیست که آیا مصونیت سیستم ایمنی مشابه برای بیماران مبتلا به Covid-19 هم مشاهده خواهد شد.»

 پس به طور کلی فکر نکنین در صورتی که کرونا بگیرین شما قطعا مصون می‌شین. رعایت نکات بهداشتی و اصولی که سازمانای بهداشت جهانی برای مقابله با کرونا اعلام می‌کنن تا زمان واکسیناسیون جهانی و رسیدن به نقطه امن لازمه. 

 پس مراقب خودتون باشین، نکات بهداشتی رو رعایت کنین.

تا قسمت دیگه‌ای از پادکستمون، «به سلامتی همتون»

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای‌ها 0

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها