علائم اسکیزوفرنی

علائم اسکیزوفرنی شامل چه چیزهایی است؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

اسکیزوفرنی بیماریی مرتبط با سلامت روان است. معمولاً علائم اسکیزوفرنی در اواخر بلوغ یا اوایل بزرگسالی ظاهر می شود. تأثیر آن بر گفتار، تفکر، احساسات و سایر زمینه های زندگی می تواند بر تعاملات اجتماعی و فعالیت های روزمره فرد تأثیر بگذارد.

بر اساس گزارش موسسه ملی بهداشت روان (NIMH)، اسکیزوفرنی یک بیماری نسبتاً غیرمعمول است که حدود 0.25٪ تا 0.64٪ افراد را درگیر می‌کند. این بیماری می تواند تأثیر عمیقی بر روی زندگی فرد و همچنین اطرافیان او داشته باشد.

علائم اسکیزوفرنی معمولاً در اواخر نوجوانی و اوایل 30 سالگی بروز می یابد. این بیماری در مردان زودتر از زنان بروز پیدا می کند. هر چند در بعضی موارد، فرد از کودکی شروع به نشان دادن رفتارهای غیرمعمول می کند. اما این موارد فقط با افزایش سن به شکل قابل توجهی بروز می یابند. در افراد دیگر، علائم اسکیزوفرنی ممکن است به طور ناگهانی ظاهر شود.

اسکیزوفرنی یک بیماری مادام العمر است، اما روش های درمانی می تواند به مدیریت علائم آن کمک کنند. در این مقاله علل و علائم اسکیزوفرنی و همچنین برخی از گزینه های درمانی موجود بررسی خواهد شد.

علائم اسکیزوفرنی

اسکیزوفرنی افراد مختلف را از طرق مختلف تحت تأثیر قرار می دهد. اما برخی از علائم شایع تر هستند. این علائم شامل موارد زیر است:

  • صحبت های گیج کننده که درک آن برای دیگران سخت است
  • عدم بیان چهره ای
  • عدم بیان احساسات
  • کمبود انگیزه
  • مشکل در تمرکز
  • روان پریشی، اوهام و توهم

قبل از بروز این علائم، فرد ممکن است رفتارهای زیر را بروز دهد:

  • بی نظمی
  • عصبی بودن
  • عدم تمرکز

بیشتر بدانید:قرص ترانکوپین چیست؟

سایر علائم اسکیزوفرنی

۱) هذیان

فردی که دچار توهم می شود ممکن است فکر کند چیزی درست است در حالیکه هیچ دلیل محکمی برای آن وجود ندارد. به عنوان مثال وی ممکن است معتقد باشد که:

  • او شخص بسیار مهمی است.
  • کسی او را تعقیب می کند.
  • دیگران در تلاشند تا او را از راه دور کنترل کنند.
  • او قدرت یا توانایی فوق العاده ای دارد.

۲) توهم

برخی از افراد توهم را تجربه می کنند. رایج ترین نوع توهم شنیدن صدا است. اما توهم می تواند تمام حواس فرد را تحت تاثیر قرار دهد. به عنوان مثال ممکن است فرد چیزهایی را که واقعاً در آنجا نیستند ببیند، احساس کند، بچشد یا بو کند.

۳) تفکر و گفتار گیج کننده

تفکرات و صحبت های یک شخص ممکن است بدون دلیل منطقی از موضوعی به موضوع دیگر تغییر کند. بنابراین ممکن است دنبال کردن حرفی که شخص سعی در گفتن آن دارد دشوار باشد. همچنین ممکن است مشکلات حافظه و مشکل در درک و استفاده از اطلاعات نیز وجود داشته باشد.

۴) علائم دیگر

علائم ذکر شده در بالا همچنین می تواند در موارد زیر تأثیر بگذارد:

  • انگیزه :
    فرد ممکن است از فعالیت‌های روزمره، از جمله مراقبت از خود غافل شود. وی ممکن است کاتاتونی (روان گسیختگی) را نیز تجربه کند، که در طی آن به سختی قادر به صحبت یا حرکت است.
  • بیان عاطفی :
    ممکن است فرد به مناسبت های ناراحت کننده یا شاد پاسخ نامناسب دهد یا اصلاً پاسخ ندهد.
  • زندگی اجتماعی :
    ممکن است فرد احتمالاً از ترس اینکه شخصی قصد آسیب رساندن به او را دارد، از اجتماع کناره گیری کند و منزوی شود.
  • برقراری ارتباط :
    الگوی فكری و گفتار غیرمعمول فرد می تواند ارتباط با دیگران را برای او دشوار كند.
علائم اسکیزوفرنی

بسیاری از افراد مبتلا به اسکیزوفرنی درک نمی کنند که حالشان خوب نیست. توهمات و هذیان‌ها برای شخصی که آن را تجربه می کند کاملا واقعی به نظر می رسد. این موضوع می تواند متقاعد کردن فرد برای استفاده از دارو را دشوار کند.

ممکن است آن ها از عوارض جانبی دارو ترس داشته باشند یا اعتقاد داشته باشند که دارو به آن ها آسیب می رساند. اسکیزوفرنی معمولاً در اواخر نوجوانی یا سنین بالاتر ظاهر می شود، اما می تواند کودکان را نیز درگیر کند.

علل بروز علائم اسکیزوفرنی

طبق اظهار NIMH، اسکیزوفرنی هنگامی ایجاد می شود که عوامل ژنتیکی و محیطی خاصی با هم ترکیب شوند. به عنوان مثال عوامل زیر همگی می‌توانند در پیشرفت اسکیزوفرنی نقش داشته باشند:

۱) وراثت ژنتیکی

اگر در خانواده ای سابقه اسکیزوفرنی وجود نداشته باشد، احتمال ابتلا به آن کمتر از 1٪ است. با این حال، اگر بیماری در یکی از والدین تشخیص داده شود، خطر افزایش می یابد.

۲) عدم تعادل شیمیایی در مغز

به نظر می رسد اسکیزوفرنی زمانی ایجاد می شود که عدم تعادل یک انتقال دهنده عصبی به نام دوپامین و احتمالاً سروتونین در مغز وجود داشته باشد. 

۳) فاکتورهای محیطی

عوامل محیطی که ممکن است خطر اسکیزوفرنی را افزایش دهند عبارتند از:

  • ضربه هنگام تولد
  • سوء تغذیه قبل از تولد
  • عفونت های ویروسی
  • عوامل روانی – اجتماعی مانند آسیب روحی

۴) داروهای خاص

در سال 2017 دانشمندان شواهدی یافتند که نشان می دهد برخی از مواد موجود در گیاه شاهدانه می توانند احتمال بروز اسکیزوفرنی را در افراد مستعد به این عارضه تحریک کنند. با این حال برخی دیگر اظهار داشته اند که ابتلا به اسکیزوفرنی باعث می شود که فرد به احتمال زیاد از شاهدانه استفاده کند.

اسکیزوفرنی

درمان اسکیزوفرنی

اسکیزوفرنی یک بیماری مادام العمر است. اما روش های درمانی موثر می توانند به فرد کمک کنند تا علائم آن را کنترل کند، از عود بیماری جلوگیری کرده و از بستری شدن در بیمارستان جلوگیری کند.

هر فرد تجربه متفاوتی خواهد داشت و پزشک گزینه های درمانی را متناسب با هر فرد تنظیم می کند.

برخی از روش های درمانی بالقوه عبارتند از:

  • داروهای ضد روان پریشی
    اگر فرد داروهای تزریقی را انتخاب کند، این موارد می توانند برای استفاده روزمره یا کمتر استفاده شوند. گاهی حتی ممکن است تا 3 ماه بین تزریق ها فاصله بیفتد (بسته به دارو).
  • مشاوره
    این مورد می تواند به فرد کمک کند تا مهارت های مقابله با بیماری را پیدا کند و اهداف زندگی خود را دنبال کند.
  • مراقبت ویژه هماهنگ شده
    این روش ترکیبی از روش های درمانی شامل دارو، مشارکت خانواده و خدمات آموزشی را در یک رویکرد جامع ادغام می کند.

گفته می شود بسیاری از این داروها دارای عوارض جانبی از جمله علائم عصبی و افزایش وزن هستند. داروهای جدیدتر ممکن است عوارض جانبی کمتری داشته باشند.

برای فرد ضروری است که حتی اگر علائم بهبود یابد، برنامه درمانی خود را ادامه دهد. اگر فردی مصرف دارو را متوقف کند، علائم ممکن است دوباره برگردند.

انواع اسکیزوفرنی

در گذشته، متخصصان بهداشت به انواع مختلفی از اسکیزوفرنی مانند اسکیزوفرنی پارانوئید و اختلال اسکیزوافکتیو اشاره می کردند. اما این طبقه‌بندی‌ها اکنون دیگر مورد استفاده قرار نمی گیرند.

تشخیص علائم اسکیزوفرنی

هیچ آزمایش تشخیصی برای ارزیابی اسکیزوفرنی وجود ندارد. پزشک با مشاهده چگونگی رفتار فرد این عارضه را تشخیص می دهد. وی همچنین در مورد سابقه سلامت جسمی و روانی فرد از او سوال خواهد کرد.

با این اوصاف، پزشک ممکن است برخی آزمایش‌ها را برای رد سایر علل احتمالی علائم مانند تومور، آسیب مغزی یا بیماری های روانی دیگر مانند اختلال دو قطبی توصیه کند.

معیارهای تشخیص علائم اسکیزوفرنی

برای تشخیص اسکیزوفرنی، پزشک از معیارهای راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی استفاده می کند. این راهنما معیارهایی را برای تشخیص طیف وسیعی از شرایط سلامت روان ارائه می دهد.

بر اساس این معیارها، فرد باید حداقل دو مورد از علائم زیر را به مدت یک ماه داشته باشد:

  1. هذیان
  2. توهم
  3. گفتار بی نظم
  4. رفتار کاملاً بی نظم یا کاتاتونیک
  5. علائم منفی مانند عدم صحبت کردن، بی احساسی، یا عدم انگیزه

بیماران احتمالا در عملکرد خود در مدرسه یا محل کار، تعامل با دیگران یا انجام کارهای مربوط به مراقبت از خود دچار اختلال قابل توجهی شوند، و باید علائمی داشته باشند که به مدت 6 ماه یا بیشتر ادامه داشته باشد. همچنین علائم نباید به دلیل مشکلات سلامتی دیگر، داروهای تجویز شده یا استفاده از مواد دیگر باشد.

نتیجه‌گیری

اسکیزوفرنی یک بیماری طولانی مدت است که می تواند تأثیر عمیقی بر توانایی فرد در زندگی داشته باشد. تأثیرات این بیماری می تواند افراد دیگر را نیز تحت تأثیر قرار دهد.

درمان‌هایی برای این بیماری در دسترس است که می تواند به فرد کمک کند علائم خود را مدیریت کند. افراد مبتلا به اسکیزوفرنی باید از حمایت خانواده، دوستان و خدمات اجتماعی خود نیز بهره مند شوند.

هر کسی که از فرد مبتلا به اسکیزوفرنی مراقبت می کند می تواند با یادگیری نحوه تشخیص ابتدایی یک اپیزود، تشویق فرد به پایبندی به برنامه درمانی و همچنین حمایت از فرد از طریق تجربه به او کمک کند.

شما عزیزان برای کسب اطلاعاتی در خصوص علائم اسکیزوفرنی بهتر است به دکتر متخصص مغز و اعصاب یا روانپزشک مراجعه کنید. امکان رزرو اینترنتی نوبت پزشک از طریق سایت درمانکده به سادگی امکانپذیر است. دسترسی به شماره تماس و آدرس مطب نیز از طریق درمانکده میسر شده است.

منبع : Medical Newstoday

 [sibwp_form id=6]

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.1 / 5. تعداد رای‌ها 273

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

81 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها
فاطمه
فاطمه
3 ماه قبل

سلام وقت بخیر همسر من این بیماری رو داره منو واقعا دیوانه کرده ..چیکار کنم

دیانا
دیانا
5 ماه قبل

چقد دیوونه تو کامنتا پیدا شد واو راستی محض اطلاع دیوانه ها هیچ وقت نمیان بگن دیوانن و حتی قبولشم نمی کنم از طرفیم اسکیزوفرنی ها عموما خودشونو نشون نمیدن و نمیان جار بزنن بیماری دارن اصلنم از ارتباط با ادما خوششون نمیاد و ترجیح میدن خوشونو محصور کنن درصد احتمال اسکیزو زیر ۱ درصد هست

شهر
تهران
Chydfhuyr
Chydfhuyr
6 ماه قبل

من دارم ولی هیچ مشکلی باهاش ندارم چیز خوبیه

شهر
تهران
Chydfhuyr
Chydfhuyr
6 ماه قبل

من دارم و مشکلی هم باهاش ندارم

شینزو خاکه
شینزو خاکه
7 ماه قبل

عزیزان
اکثر افرادی که شیزوفرنی هستن افراد باهوش و نابغه ای هستن
مث ونگوگ و..
من خودم به دلیل مصرف ماریجوانا و ال اس دی علائم شیزوفرنی یا اسکیزوفرنی رو دارم
چندتا توصیه میکنم به شما عزیزانم که اگر انجام بدین حالتون بهتر میشه یواش یواش
اولیش یادگیری و انجام دادن روزانه مدیتیشن و تمرکز بر تنفس و.. هست
دومیش اینه که بپذیرید که این مشکل رو دارید و باید باهاش زندگی کنین
وقتی بدونی که توهم میبینی یا خوابت مشکل داره یا جلو آینه داستان داری با خودت دیگه مشکلی نداری چون خودت به مشکلت آگاهی
اگر خودت آگاه نباشی به مشکلت اون موقع بده
از زندگیتون هرجوری که هست لذت ببرین

به قول شاعر 🙂
سرگشته محضیم در این وادی حیرت
عاقل تر از آنیم که دیوانه نباشیم

دوست دارم . . .

گم نام
گم نام
6 ماه قبل
پاسخ به  شینزو خاکه

بنازم

شهر
مشهد
تینا
تینا
5 ماه قبل
پاسخ به  شینزو خاکه

هیچ ادم باهوشی با بیماری شیزوفرنی ندیدم از لحاظ علمی کجا ثبت شده دوسته عزیز؟

شهر
تبریز
بى نام
بى نام
4 ماه قبل
پاسخ به  تینا

پروفسور جان نَش كه از روى زندگى او فيلم beautiful mind هم ساخته شده . دكتر الن سَكس كه در دانشگاه USC استاد دانشگاه هست . شما Google كنيد خيلى افراد بسيار باهوش هستند كه به اين بيمارى مبتلا هستند

شهر
تهران
دارا
دارا
4 ماه قبل
پاسخ به  شینزو خاکه

شینزو خاکه شما اولا به استناد به چه مدرک علمی میگی ونگوگ نابغه بوده ونگوگ مثه خیلی از بظاهر هنرمندان دروغین اروپا نه هویتشون مشخصه نه وجودشون تایید میشه نه اگه بوده در اوضاع بی سامانش چیزی از هنر میفهمیده و اگه کمی دقت میکردی می‌دیدی کشورهای اروپایی خلع علمی و هنری تاریخ وحشت وعقب موندگیشونو هر سال با یه ورژن جدید از قصه ساختگی خود باز سازی میکنن مثلا در زندگی جدید همین ونگوگ دیوانه برای نسل های جدید هم سطح زندگی بهتری نشون میدن هم سعی دارن گند های قبلی رو پاک کنن دوما شیزو فرنی بیماریه که از راه کشیدن گل و مواد مخدر ایجاد میشه و ناشی از نادانی فرد در بی اعتنایی به عواقب اعتیاده و آنقدرها هم ساده نیست باید تمام عمر تحت درمان و مصرف دارو باشید

شهر
تهران
زهرا
زهرا
7 ماه قبل

بیماران اسکیزوفرنی میتونن ازدواج کنن

معصومه
معصومه
8 ماه قبل

سلام دکتر من خیلی شکاک هستم مثلاخونه روکه جارومیزنم قانع نمیشم که تمیزشده ووقتی مسواک میزنم چندبارتکرار میکنم تاقانع بشم این علائم چه مریضی هست؟

شهر
تهران
کیمیا
کیمیا
7 ماه قبل
پاسخ به  معصومه

سلام این وسواس فکری عملی ocd هست و ارتباطی به اسکیزوفرنی نداره

شهر
تهران
ناشناس
ناشناس
1 ماه قبل
پاسخ به  معصومه

سلام به احتمال 50 درصد اوتیسم دارید

شهر
تبریز
ش .ق
ش .ق
8 ماه قبل

سلام خسته نباشید شوهر من مشکل دوقطبی داره دارومصرف میکنه جدیدا دکتربراش داروجدیدنوشته که فکرکنم برای اسکیزوفرن هستش ولی خیلی پرخاشگر شده وهمش به گدشه برمیگرده غرغرمیکنه چکارش کنم دیونه شده.

مونا وحیدی
مونا وحیدی
8 ماه قبل

سلام. نامزدم وقتی اضطراب داره یهو پوست کف دست کف دستش رو میکنه یا گوشه ناخنش رو میکنه یا با دهنش شکلک در میاره، چه نوع بیماری داره

شهر
تهران
مریم محمدی
مریم محمدی
9 ماه قبل

آیا با فرد ی که اسکیزو فرنی داره میشه ازدواج کرد

سمیرا
سمیرا
7 ماه قبل
پاسخ به  مریم محمدی

نه نه نه به هیچ عنوان ازدواج نکن. بدبخت میشی وسرخورده که خودت هم دیوانه میشی

حمید
حمید
5 ماه قبل
پاسخ به  سمیرا

عجب؟

شهر
تهران
سحر
سحر
9 ماه قبل

سلام
دوست پسر من دائما فکر میکنه هر وقتی رانندگی میکرده تصادف کرده تا حالا چندین بار به محل برگشتن و دیدن و هیچ اتفاقی نیافتاده و آثاری هم روی ماشین نیست ولی همچنان این مسئله رو میگه اعلائم دیگه ای که قبلا داشت دائما فکر میکرد بیماری گرفته هیچ علامت دیگه ای من متوجه نشدم این آیا اعلایم اسکیزوفرنی هست ؟ چیکار باید کرد؟

شهر
تهران
Parnia
Parnia
10 ماه قبل

با سلام من بعضی از این علائم ها رو دارم و به نظرم اگر این بیماری باشه اوایلش هست چجوری جلوشو بگیرم ؟ و اینکه این بیماری چقدر میتونه خطر ناک باشه ( اگه جلوشو نگیرم )

شهر
اصفهان
بنده به ماهیتابه علاقه دارم
بنده به ماهیتابه علاقه دارم
10 ماه قبل

بی احساسی ، بی نظمی ، تمرکز نداشتن ، بی انگیزه بودن رو دارم .
مدت زیادی هم هست که مشکلات زیر رو دارم .
جمله بندی عجیب و ناتوانی در حرف زدن رو در رو ، انگار موقع حرف زدن از جمله بندی انگلیسی استفاده میکنم و کلمات رو دونه به دونه معنی میکنم و میگم و بیشتر اوقات نمیتونم کلمات رو از ذهنم خارج کنم و بیان کنم .
یادمه مدت زیادی به این فکر میکردم که اگر به مهمونی فامیلی بروم دیگران قصد خراب کردن من رو دارند و همیشه با خودم لباس اضافه میبردم و دلیلش رو هم نمیدانم ، شاید از اول سال تا کنون ۵ بار هم به مهمونی یا شب نشینی ای نرفته باشم .
مشکل خواب دارم و مجبورم تا زمانی که خسته بشم بیدار بمونم وگرنه نمیتونم بخوابم ، بیشتر اوقات تا ۵ ،۶ و ۷ صبح بیدار میمانم .
وقتی موقع خواب کسی صدایم میزند و میگه فلان کار را انجام بده از جایم بلند میشوم و در کسری از ثانیه آنکار را انجام میدهم(همه چیز برام طبیعیه راه رفتن رو حس میکنم ، همه جا رو میبینم) تا اینکه برای بار دوم اسمم رو صدا میزنن و من چشمانم رو دوباره باز مبکنم و میبینم همچنان روی زمینم گاهی اوقات به بار سوم و چهارم هم میرسم ، انگار که زمان به عقب برمیگرده . در دفعات اول متعجب میشدم ولی الان عادی تر شده برام .
در خواب هام ادمای ناشناسی رو میبینم و نمیتونم باهاشون حرف بزنم ولی اونا چیزی به من میگویند و ناپدید میشن ، شایدم تو واقعیت ؟ وقتی این هارو برای بقیه تعریف میکنم میگن خواب دیدی .

شهر
تهران
بنده به ماهیتابه علاقه دارم
بنده به ماهیتابه علاقه دارم
10 ماه قبل

منظورم از موقع خواب هنگام بیدار شدن بود
خط ۱۲ از پایین

بنده به ماهیتابه علاقه دارم
بنده به ماهیتابه علاقه دارم
10 ماه قبل

بنده نشستم جمله بالایی رو تصحیح کردم
(خیلی عجیب نوشته بودم)
.
بی احساسی ، بی نظمی ، تمرکز نداشتن ، بی انگیزه بودن رو دارم .
مدت زیادی هم هست که مشکلای زیر رو دارم .
جمله بندی عجیب و ناتوانی در حرف زدن رو در رو ، انگار موقع حرف زدن از جمله بندی انگلیسی استفاده میکنم و کلمات رو دونه به دونه معنی میکنم و میگم ، بیشتر اوقات نمیتونم کلمات رو از ذهنم خارج کنم و بگم .
یادمه یه مدت زیادی به این فکر میکردم که اگه به مهمونی فامیلی برم بقیه میخوان خرابم کنن و همیشه با خودم لباس اضافه میبردم و دلیلش رو هم نمیدونم ، شاید از اول سال تا الان ۵ بار هم به مهمونی یا شب نشینی ای نرفته باشم و حتی عید رو تنها خونه بودم .
مشکل خواب دارم و مجبورم تا وقتی که خسته بشم بیدار بمونم وگرنه نمیتونم بخوابم ، اکثرا تا ۵ ،۶ و ۷ صبح بیدار میمونم .
موقع بیدار شدن از خواب اگه کسی صدام بزنه و بگه فلان کار رو انجام بده از جام بلند میشم و تو کسری از ثانیه اون کار رو انجام میدم(همه چیز برام طبیعیه راه رفتن رو حس میکنم ، همه جا رو میبینم) تا اینکه برای بار دوم اسمم رو صدا میزنن و من چشمام رو دوباره باز میکنم و میبینم هنوز روی زمینم بعضی اوقات به بار سوم و چهارم هم میرسم ، انگار زمان به عقب برمیگرده . تو دفعات اول تعجب میکردم ولی الان عادی تر شده برام .
تو خواب هام ادمای ناشناسی رو میبینم و نمیتونم باهاشون حرف بزنم ولی اونا یه چیزی به من میگن و ناپدید میشن ، شایدم تو واقعیت ؟ وقتی این هارو برای بقیه تعریف میکنم میگن خواب دیدی

شهر
تهران
محمد
محمد
6 ماه قبل

خانم یاآقای محترم نارحت نشو منم دقیقا اینجوریم دلیلش اینکه اون لحظه دوس داری دنیا روبدی ولی بلند نشی از شدت آرزو ناخوداگاهت درحالت بین خواب وبیداری اون لحظاتوتجربه میکنه چون احساس مسولیت نمیاره راحت بخوابی

حمید
حمید
5 ماه قبل

پیش فعالی نیستی؟ adhd?

سایکو میکو
سایکو میکو
10 ماه قبل

من خیلی علاقه دارم دیوونه بشم باید چیکار کنم ؟

شهر
تبریز
بنده به ماهیتابه علاقه دارم
بنده به ماهیتابه علاقه دارم
10 ماه قبل
پاسخ به  سایکو میکو

منم خیلی میخوام اسکیزوفرنی بگیرم و تو توهمم چند تا دوست پیدا کنم

شهر
تهران
یه نفر‌...
یه نفر‌...
8 ماه قبل

اگه میدونستی که هرماه ، هر روز ، هرساعت، هردقیقه ولت نمیکنه نظرت عوض میشد

شهر
تهران
حدیث
حدیث
8 ماه قبل
پاسخ به  سایکو میکو

هیچ وقت این آرزو رونکن چون بیماری خیلی بدی هست. به طوری که دیگه عقلت مثل گذشته نمیشه.

شهر
شیراز
الینا
الینا
11 ماه قبل

سلام من بعضی وقتا یه صدا هایی تو سرم حس میکنم مثل اینکه یکی داره سرم داد میزنه وقتاییم که همه جا تو سکوته اینطوری میشم

شهر
شیراز
سایکو میکو
سایکو میکو
10 ماه قبل
پاسخ به  الینا

عزیزم متاسفانه شما دچار بیماری اسکیزوفرنی هستین و به زودی خودکشی خواهید کرد !!!

کیمیا
کیمیا
7 ماه قبل
پاسخ به  سایکو میکو

چقدر خجالت اوره که با چنین مسائلی در بخش کامنت شوخی می کنید

نسرین
نسرین
11 ماه قبل

سلام برادر من چندین سال است که تمام این علاعم را دارد چه جوری می تونیم کمکش کنیم آیا ممکن بچه های او هم با این مشکل مواجه شوند

شهر
اصفهان
بی،تا
بی،تا
11 ماه قبل

با سلام و خسته نباشید،ممنون از مقاله خوبتون،من احساس میکنم که در اوایل بیماری هستم،کسی رو ندارم کمکم کنه یا جیزی چطوری تنهایی پیشگیری کنم که بیشتر نشه؟
با توجه به شغلم تونستم سریع متوجه اش بشم و قبلا هم افسردگی داشتم.ممنون میشم کمک کنید..

علی
علی
11 ماه قبل
پاسخ به  بی،تا

سلام من هم این بیماری رو دارم
لطفا پیش یک دکتر روانپزشک بروید و دارو درمانی را شروع کنید ،چون این بیماری در ابتدا کمی حالت خوشایند دارد ولی بعد درمان ودر صورت برگشت و درست نبودن درمان کار به جایی کشیده میشه که زندگی عذاب آوری رو تجربه خواهی کرد و در تمام کارهای آسان روز مره دچار مشکل میشوی و از خودت متنفر و تحمل خودت برای خودت و اطرافیان سخت میشه.
شوک درمانی هم خوبه و سريعاً شمارو از این افکار دور میکنه،ولی همیشه احتمال برگشت هست،روی حافظه وتمرکز هم تأثیر داره. اگه سوالی داری میتونی بامن از طریق واتس اپ یا مسیج بپرسی9104510049

شهر
تبریز
هیچی
هیچی
1 سال قبل

سلام
من الان یه سالی هستش که نمیتونم تمرکز كنم
همیشه بیش از حد با خودم حرف میزنم
و مهم تر اینکه صداهای تو سرم قطع نمیشه موقع خواب البته
و بنظرم ADHD دارم
ولی چون سال اخر مدرسه ام و امسال خیلیی استرس و اضطراب و کلی مسائل رو پشت سر گذاشتم نمیدونم الان خستگی اوناس، ADHDعه یا اسكیزوفرنی
ممنون میشم راهنمایی کنین

ارزو
ارزو
1 سال قبل

سلام شبتون بخیر
ببخشید یه سوال داشتم،دوست پسرم یه حرفایی میزنه که برای من خیلی جای تعجب داره،میگه من یه چیزایی یه ادمایی میبینم و باهشون حرف میزنم که شما نمیبینن،اوناها بهترین ادمای رو زمینن،اوناها به من گفتن اگه تو ایران بمونم ایندم سیاه هست و میکشن منو،من باید برم،میگه من نمیتونم همه چیو برای تو توضیح بدم
ایناها یعنی چی،واقعا داره توهم میزنه؟
خودش قبلا میگفت من اسکیزوفرنی دارم طپش قلب دارم اضطراب و استرس دارم و چیای دیگه
من نگرانم میشه بگید باید چیکار کنم؟

شهر
شیراز
تیم پزشکی درمانکده
تیم درمانکده
تیم پزشکی درمانکده
1 سال قبل
پاسخ به  ارزو

سلام.دیدن یا شنیدن یا درک از محرکی که وجود خارجی نداره در روانپزشکی هالوسینیشن نامیده میشه که واضح ترین علامت اسکیزوفرنیه.این بیمار حتما باید تحت نظر روانپزشک باشه و دارو استفاده کنه.

عسل
عسل
1 سال قبل

توروخدا کمکم کنید یه راهی جلوی پام بزارید الان ۲۲ سالمه و سال ب سال داره اوضام بدتر میشه

عسل
عسل
1 سال قبل

سلام روز بخیر
من پدرم خدابیامرز مشکل اکسیزوفرنی داشتن و گاهی اوقات رفتار عجیبی داشتند تقریبا به همه بغیر من و خواهرم شک داشت . من همه ی اون علائمو شدیدترشو دارم ‌ . حتی به هرچی که می‌خوام بخورم شک دارم یا فکر میکنم منو جادو جنبل میکنن .به همه شک دارم با هیشکی رفت آمد نمیکنم با یکی دو نفرم اگه رفت آمد میکنم به همونام شک دارم .ساعت هاجلوی آینه بزرگ باخودم صحبت میکنم بعد چند ساعت به خودم میام میگم یاخدا دارم چی میگم باکس حرف میزنم من . اصلا توضیح دادنش سخته مغزم خسته شده دارم روانی میشم

شهر
مشهد
آخرین ویرایش 1 سال قبل توسط عسل
امیر
امیر
9 ماه قبل
پاسخ به  عسل

در مرحله اول که به روانپزشک مراجعه کن، در مرحله دوم هم سعی کن اینو قبول کنی و از اون صحبتی ک با خودت میکنی لذت ببر
من جای شما نیستم ولی ازت میخوام ک زندگیو دایورت کنی و زیاد ب این زندگی زودگذر اهمیت ندی
اونجاست که میبینی داری از هردقیقه باارزشت که میگذره لذت میبری
این عمره که بره دیگ برنمیگرده
یروز حالت خوب میشه و برمیگردی به این زمان و حسرت میخوری که چرا لذت کافیو نبردی
لطفا ب فکر خودت باش و حتما به روانپزشک مراجعه کن و هرچی که میگه گوش بده
حال خوب کم شده
تو به این زندگی تزریقش کن
انشاالله که زود خوب بشی، باارزوی موفقیت

حامد
حامد
1 سال قبل

اینکه بیمار فوق،احساس کنترل از راه دور میکند،واقعا در جامعه وجود دارد،حتی مفاهیم متافیزیک و دینی بدان اصرار دارند،من در این زمینه تجارب خاصی دارم،نه نسبت به هر فردی،بلکه بعضی از سادات که مراوده داشته ام،البته بمحض اعراض و ناباوری قطع میشود.

شهر
کرج
اهو
اهو
1 سال قبل

سلام من برادرم مشکل داره میگه خواهر بزرگمون عمه ماست شوهر منو پسر عموش میدونه میگه من ۳۰۰ ساله عمر میکنم

شهر
تبریز
اهو
اهو
1 سال قبل
پاسخ به  اهو

تورو خدا کمکم کنین بهداشت شخصیش نمیرسه به زور حموم میره

یلدا
یلدا
1 سال قبل
پاسخ به  اهو

اسکیزوفرنی داره زود به روانپزشک مراجعه کنید

رضا
رضا
1 سال قبل

سلام دکتر من یک ۱۶ سالمه چند سالی هست تو موقع نامناسب خندم می گیره که اصلا نمی تونم کنترل کنمنحتی افکاری تو ذهنم نیست درضمن به شدت افسرده هستم
افکار ناامیدی یاس می یاد تو ذهنم
لطفا کمکم کنید باید چه کار کنم با تشکر

مجید
مجید
1 سال قبل

سلام … من چند ساله به شکل مقطعی درگیر این بیماری بودم یه مدت خوب شدم تا مدتی بعد از فوت پدر و مادرم دوباره به شکل خفیف این بیماری برگشت . الان فکر کنم یک سال و نیمه که به شکل عجیبی درگیر این بیماری شدم. زندگیم کامل از هم پاشیده . به علت تشدید این بیماری در حمام سال ۱۴۰۱ حتی یکبار هم نتونستم برم حمام که این موضوع وحشتناک برام عذاب آورده.
در ضمن من ۱۷ سال میشه که پنیک هم دارم و داروهایی که برای شیزوفرنی تجویز میشه پنیک من رو تشدید میکنه که این باعث شده نتونم دارو استفاده کنم …
توروخدا فقط بگین چکار کنم ؟

noks
noks
1 سال قبل
پاسخ به  مجید

سلام، داداش نا امید نشو که اول این مهمه، به دیدگاه هایی که آسیب بهت میزنه هم توجه نکن، شاید یه آدم عادی بگه وای چقدر ترسویی و نمیدونم اوو حموم نمیری، حقیقتش طرف نمیدونم ترس یعنی چی و حالت چطوره..
با توجه به اینکه سنت ۱۷ احتمالا تو یکی دو سال بعد خیلی حالت بهتر بشه، منم از همین سن تا چندین سال قبلش دارو مصرف میکردم ترس شدید داشتم از هرچی، ولی درست شد طوری که خودمم فکرش نمیکردم تو اون ماه ها تغییری کنم، تنها کاری که باید کنی بنظرم اینه که: پیگیر قرص باشی هر اشغالی نخوری و فاز هم برنداری یهو قرص ول کنی که به فنا بری!
و وقتی قرص میخوری فاز نگیری که چرا بهتر نشدم، در اصل خودت خیلی مهمی که رفتارت چطوره
با انجام فعالیت های معمولی سعی کن بهتر شی، مثلا برو نون بخر، بیرون بگرد و… اگه رفیق هم داری که عالیه باهاشون بگرد، سعی کن وقتی بیرونی تو اجتماع باشی نه یجا بشینی، و فقط با خودت تکرار نکن چرا اینطوریم و فرق دارم(شکست نفسی نداشته باش) حالا اینطور شده و درست میشه، هرچی اولش سخته پله پله برو

شهر
تهران
Amir
Amir
1 سال قبل

همش تو محیط خونه قدم میزنم و رویا پردازی میکنم یه روز خودمو فوتبالیست میدونم یه روز هم تو خوشبختی یه روز هم توهم معروفی یا خواننده بودن به خودم میزنم راستش من هیچی دوستی ندارم حتا با خانواده و فامیل مشکل پیدا کردم به نظافت و پوششم اصن نمیرسم جوری که انگار تو این دنیا زندگی نمیکنم نمیدونم چکار کنم به نظرتون اسکیزوفرنیه؟ وقتی کسی بخواد باهم صحبت کنه پیش از حد معذب میشم جنسیت مهم نیست چه دختر چه پسر تو برقراری ارتباط هم پیش از حد مشکل دارم

شهر
تهران
نرگس
نرگس
1 سال قبل
پاسخ به  Amir

مشکلت جوونیه ، یعنی اصلا مشکل نیست ، درونگرا هستی که نمیخوای ارتباط داشته باشی ، خودتو همینجوری که هستی دوست داشته باش و دنبال عیب در خودت نباش

شهر
تهران
ساناز
ساناز
1 سال قبل

سلام اطلاعت شمارو خوندم متوجه شدم دخترم دچار این بیماری شده دارو هم مصرف میکنه اما چیزی که نگران کنتده است اینکه دخترم دانشجو پزشکی ایا میتونه درسشو ادامه بده یا نه باوجود اینکه ننیتونه تنرکز کنه یک جلسه هم دکتر اعصاب و روان رفته وفرمودن حتما مشادر برن

شهر
کرج
Armaqan
Armaqan
1 سال قبل

سلام وقتتون بخیر
متاسفانه طبق این اطلاعاتی که اینجا عنوان کردید پدر بنده به این بیماری مبتلاست و دکتر هم رفته و فقط دارو میگیره و مصرف نمیکنه و معتقده که اینا باعث مشکلات شدیدتری میشن
و به هیچ عنوان فرد منطقی ای نیست و این وسط فقط من و مادرم در حال نابودی ایم با حرکاتی که هر کی میبینه میگه چطور تحمل میکنید
واقعا نمیدونم باید چیکار کنم
آیا راهی هست؟
آیا ممکنه که ما هم به این بیماری مبتلا بشیم؟

max
max
1 سال قبل

همه چیو فراموش میکنم انگاری تو توهم زندگی میکنم مثلا الان ک دارم تایپ میکنم نمیدونم تو واقعیتم یا توهم زمان برام دیر میگذره حس میکنم دنیا شبیه سازی شده زندگی میکنم کنترلی ندارم رو خودم حس میکنم یکی منو داره کنترل میکنه نمییدونم چم شده
اصلا توهم بینایی شنوایی ندارم ک علاعم شیزوفرنیه

ناشناس
ناشناس
1 سال قبل

من نمیدونم دقیقا مشکل اصلیم همینههههه
درباره هیچی مطمئن نیستم ی کاری رو که آنجا میدم چند دقیقه بعدش ی جوری میشه که انگار هیچ وقت اون کار و انجام ندادم یا از خودم میپرسم واقعا کار من بود انگار بعد انجام اون کار همچین حسی دارم که انگار یکی دیگه که من نیستم انجامش داده و من فقط داشتم نگاه میکردم
یا خاطراتم برام نامعلومه حس میکنم هیچ وقت نبودن یا برای من نیستن
الانم دارم به این فکر میکنم که اینا چیز جدی نیست
یا ی مشکل دیگه که دارم اینه که همه چیز و سریع یادم می‌ره مثلاً یکی ی چیز بهم میگه ی ثانیه بعدش یادم نمیاد یا ب ی چیز فک میکنم ولی یکم بعد اصن انگار همچنین چیزی وجود نداشته یا اینکه یهویی افکارم عقایدم اخلافن عوض میشه مثلاً ی دفعه خیلی خوشحالم پر انرژی و برونگرا بعد چند دقیقه بی حوصله غمگین بعد چند دقیقه عصبی میشم میخوام همه چی رو از بین ببرم
الانم دارم فک میکنم واقعا اینجوریم یا نه

علی
علی
1 سال قبل
پاسخ به  ناشناس

سلام شما دچار مسخ واقعیت و مسخ شخصیت شدید