درمان اضطراب اجتماعی به چه صورت است؟ درمان سریع آن چیست؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

اختلال اضطراب اجتماعی نوعی اختلال است که موجب ترس و اضطراب در هنگام قرار گرفتن در موقعیت‌های اجتماعی مختلف می‌شود. افراد مبتلا به اضطراب اجتماعی از قضاوت شدن یا تماشای دیگران می‌ترسند و تعاملات روزمره باعث اضطراب، خودآگاهی و خجالت قابل‌توجهی در آن‌ها می‌شود. این افراد می‌ترسند که موردبررسی دقیق یا قضاوت منفی دیگران قرار بگیرند و از همین رو در روابط استرس شدیدی را تجربه می‌کنند و این موضوع می‌تواند بر فعالیت‌ها و زندگی روزمره فرد تأثیر بگذارد. اختلال اضطراب اجتماعی می‌تواند یک بیماری مزمن سلامت روان باشد، اما یادگیری مهارت‌های مقابله‌ای در روان‌درمانی و مصرف داروها می‌تواند به فرد کمک کند تا اعتمادبه‌نفس داشته باشد و توانایی خود را در تعامل با دیگران بهبود ببخشد. در این مقاله از مجله درمانکده می‌توانید با روش‌های درمان اضطراب اجتماعی آشنا شوید.

درمان اضطراب اجتماعی

افراد مبتلا به اضطراب اجتماعی معمولا در ملاقات با افراد جدید، درخواست کمک در مکان‌های عمومی، شرکت در جلسات و حتی غذا خوردن در رستوران دچار اضطراب و استرس می‌شوند. این افراد مدام نگران قضاوت شدن توسط دیگران هستند. این اختلال در دنیا بسیار شایع است و بیشتر افراد قبل از 20 سالگی آن را تجربه می‌کنند. شواهد نشان می‌دهد که زنان بیشتر از مردان به اضطراب اجتماعی دچار می‌شوند. تقریبا 5 تا 10 درصد مردم سراسر جهان مبتلا به این اختلال هستند و این اختلال به عنوان سومین اختلال شایع سلامت روان پس از مواد مخدر و افسردگی شناخته می‌شود.

برای درمان این اختلال معمولا از جلسات روان‌درمانی و داروهای ضد افسردگی استفاده می‌شود. در ادامه می‌توانید با راهکارهای درمانی اختلال اضطراب اجتماعی بیشتر آشنا شوید.

اینفوگرافی روش‌های درمان اضطراب اجتماعی
برای درمان اضطراب اجتماعی از درمان شناختی درمانی، مصرف دارو، تغییر سبک زندگی و هیپنوتیزم استفاده می‌شود.

بیشتر بدانید: فوبیای خاص چه علائمی دارد؟

درمان شناختی رفتاری (CBT)

بهترین درمان اضطراب اجتماعی شرکت در جلسات شناختی رفتاری (CBT) و مشاوره با روانشناس است. در این روش روانشناس یا درمانگر به بیمار کمک می‌کند تا تفکر و الگوهای رفتاری مضر یا غیرمفید خود را تغییر دهد. این روش درمان معمولاً در چندین جلسه انجام می‌شود. از طریق صحبت کردن و پرسیدن سوالات، درمانگر یا روانشناس به فرد کمک می‌کند تا به دیدگاه متفاوتی دست پیدا کند. در این جلسات فرد مبتلا به اضطراب اجتماعی یاد می‌گیرد که در شرایط استرس‌زا استرس و اضطراب خود را کنترل کند و با موقعیت‌های سخت کنار بیاید و واکنش بهتری از خود نشان دهد.

در صورت لزوم می توانید با دکتر روانپزشک آنلاین مشورت کنید و هم می توانید به صورت حضوری به متخصص روانپزشک مراجعه کنید.

درمان اضطراب اجتماعی با دارو

معمولا برای درمان اختلالات اضطرابی از داروهای ضد افسردگی استفاده می‌شود. این داروها برای مدت زمان کوتاهی استفاده می‌شوند. در برخی شرایط مصرف داروهای کاهنده فشارخون معروف به مسدودکننده بتا نیز می‌توانند به علائم اختلال اضطراب اجتماعی کمک کنند. در ادامه می‌توانند با رایج‌ترین داروهایی که برای درمان این اختلال تجویز می‌شوند، آشنا شوید.

تصویری از انواع داروهای ضد افسردگی
یکی از بهترین روش‌ها برای درمان اضطراب اجتماعی استفاده از داروهای ضد افسردگی است.

داروهای مهارکننده انتخابی بازجذب سروتونین (SSRI)

داروهای مهارکننده انتخابی بازجذب سروتونین از داروهای ضد افسردگی هستند که برای درمان اختلال اضطراب اجتماعی استفاده می‌شوند. برخی از این داروها عبارت‌اند از فلوکستین (Fluoxetine) سرترالین (Sertraline)  پاروکستین (Paroxetine )، سیتالوپرام (Citalopram) و اسیتالوپرام (Escitalopram)

دارهای مهارکننده بازجذب سروتونین- نوراپی نفرین (SNRI)

دارهای مهارکننده بازجذب سروتونین- نوراپی نفرین نوع دیگری از داروهای ضد افسردگی هستند که از رایج‌ترین آن‌ها می‌توان به ونلافاکسین (Venlafaxine)  یا دولوکستین (Duloxetine) اشاره کرد که برای درمان اختلال اضطراب اجتماعی استفاده می‌شوند.

بنزودیازپین‌ها

این داروها برای مدت کوتاهی استفاده می‌شوند، یا در زمانی که داروهای ضد افسردگی شروع به کار می‌کنند و یا در شرایطی که فرد دچار اضطراب می‌شود، بر حسب نیاز مصرف می‌شوند. از رایج‌ترین این داروها می‌توان به لورازپام (Lorazepam) یا آلپرازولام (Alprazolam) اشاره کرد.

داروهای مسدودکننده گیرنده آدرنرژیک بتا (Beta blocker)

داروهای مسدودکننده گیرنده آدرنرژیک بتا یا همان بتابلوکرها برای درمان یا پیشگیری از علائم فیزیکی اضطراب، مانند ضربان قلب سریع استفاده می‌شوند. از رایج‌ترین این داروها می‌توان به پروپرانولول (Propranolol) یا متوپرولول (Metoprolol) اشاره کرد.

درمان اضطراب اجتماعی با طب سنتی

در طب سنتی برای درمان اضطراب اجتماعی از داروهای گیاهی استفاده می‌شود. در ادامه می‌توانید با برخی از داروهای گیاهی موثر برای درمان اضطراب اجتماعی آشنا شوید. به خاطر داشته باشید که برخی از این داروهای گیاهی باید زیر نظر متخصص طب سنتی و به اندازه مشخص و برای مدت زمان محدود استفاده شوند.

بیشتر بدانید: اختلال اضطراب اجتماعی چیست؟

اینفوگرافی دارهای گیاهی برای درمان اضطراب اجتماعی
برای درمان اضطراب اجتماعی در طب سنتی می‌توانید از دمنوش زنجبیل، بابونه، جنسینگ، چای کوهی و اسطوخودوس استفاده کنید.
  • دمنوش زنجبیل
  • گیاه بادرنجبویه
  • جنسینگ
  • دمنوش بابونه
  • اسطوخودوس
  • چای کوهی
  • دمنوش گیاه قاشقک آبی
  • سنبل‌الطیب

درمان اضطراب اجتماعی با هیپنوتیزم

یکی دیگر از روش‌های درمان اضطراب اجتماعی در بزرگسالان و نوجوانان هیپنوتیزم است. در هیپنوتیزم درمانی دکتر روانشناس به فرد کمک می‌کند تا اعتمادبه‌نفس بیشتری کسب کند و راحت‌تر ترس و اضطراب خود را مدیریت کند. به خاطر داشته باشید که این روش باید توسط فردی متخصص و کاملا آموزش‌دیده انجام شود.

تصویر فردی که توسط پزشک هیپنوتیزم شده است.
یکی از روش‌های موثر برای کاهش علائم اضطراب اجتماعی استفاده از هیپنوتیزم درمانی است.

تغییر سبک زندگی

تغییرات سبک زندگی می‌تواند تأثیر مثبتی بر اضطراب اجتماعی داشته باشد. اگر بتوانید سطح کلی اضطراب خود را کاهش دهید، ممکن است در محیط‌های اجتماعی راحت‌تر کنار بیایید.

انجام فعالیت بدنی منظم یکی از تغییراتی است که باید برای شروع انجام دهید. ورزش باعث افزایش تولید اندورفین در مغز شما می‌شود که به ترشح برخی هورمون‌ها در مغز کمک می‌کند. ورزش کردن موجب بهبود خلق‌وخو و کنترل اضطراب می‌شود. برای نتیجه بهتر باید روزانه حداقل 30 دقیقه فعالیت بدنی داشته باشید. سعی کنید تکنیک‌های آرام‌سازی، یوگا و تنفس عمیق را یاد بگیرید و خودتان را به آرامش بیشتری دعوت کنید. از مصرف کافئین خودداری کنید و آرام‌آرام خودتان را در موقعیت‌های اجتماعی مختلف قرار دهید تا اضطرابتان کمتر شود.

بیشتر بدانید: اضطراب جنسی چیست؟

آیا درمان سریع اضطراب اجتماعی با دارو ممکن است؟

معمولا نوع داروی مصرفی شما و همچنین شدت علائم می‌تواند بر پروسه درمان موثر باشد. به‌طورکلی داروهای ضد افسردگی (SSRI و SNRI) ممکن است هفته‌ها طول بکشد تا شروع به کار کنند. اگرچه ممکن است صبر کردن تا شروع احساس بهتر، کمی دشوار باشد، اما در صورت ابتلا به اختلال اضطراب اجتماعی، باید درمان را شروع کنید و به آن پایبند باشید. می‌توانید روانپزشک خود بپرسید که از چه زمانی پس از شروع یک داروی ضد افسردگی احساس بهتری را تجربه خواهید کرد.

تصویر فردی مبتلا به اضطراب اجتماعی که دچار ترس و نگرانی در جمع شده است.
مصرف داروهای ضد افسردگی و داروهای ضد اضطراب می‌تواند به درمان اضطراب اجتماعی کمک کند

داروهای ضد اضطراب معمولاً به سرعت تأثیر می‌گذارند. این دارو معمولاً برای مدت طولانی مصرف نمی‌شوند و بهتر است تا اثربخشی داروهای ضد افسردگی برای کوتاه مدت استفاده شوند. بتابلاکرها نیز برای کمک به علائم خاص اضطراب، مانند لرزش یا احساس تپش قلب، به سرعت عمل می‌کنند. با این حال، مانند داروهای ضد اضطراب، این داروها نیز نمی‌توانند علائم افسردگی را درمان کنند و تنها کمک‌کننده هستند.

آیا غلبه بر اضطراب اجتماعی شدید بدون درمان امکان‌پذیر است؟

حقیقت است که در اکثر مواقع برای درمان اضطراب اجتماعی شدید باید از داروهای کمکی و جلسات شناختی رفتاری در کنار هم استفاده کرد. بدون کمک گرفتن از این روش‌ها غلبه بر این اختلال تقریبا غیرممکن است. مصرف داروهای ضد افسردگی می‌توانند به درمان و مدیریت علائم کمک کنند و شدت این علائم را تا حد زیادی کاهش دهند.

بیشتر بدانید: آگورافوبیا یا آگورافوبی چیست؟

سخن نهایی

اضطراب اجتماعی یکی از رایج‌ترین اختلالات است که برای درمان نیاز به مداخلات پزشکی و مشاوره با روانشناس دارد. به‌طورکلی ورزش کردن، شرکت در جلسات مشاوره و حمایت خانواده می‌تواند به کاهش علائم کمک کند، اما در بسیاری از مواقع درمان این اختلال بدون مصرف دارو غیرممکن است. در صورتی که از علائم اختلال اجتماعی رنج می‌برید و با قرار گرفتن در مکان‌های عمومی و جلسات دچار تپش قلب شدید، استرس و اضطراب غیرقابل‌کنترل می‌شوید، بهتر است از یک روانشناس یا روانپزشک برای درمان کمک بگیرید. درمانکده این امکان را برای شما فراهم کرده است که به صورت تماس صوتی یا تصویری با بهترین متخصصین کشور ارتباط برقرار کنید و مشاوره دریافت کنید.

سوالات متداول

موثرترین روش برای درمان اضطراب اجتماعی در نوجوانان چیست؟

درمان اضطراب اجتماعی در نوجوانان معمولا شیوع بیشتری دارد. نمی‌توان یک روش را به عنوان روش برتر برای درمان این اختلال انتخاب کرد، اما به هر صورت کمک گرفتن از روانشناس، تغییر سبک زندگی و فراهم کردن شرایطی مناسب برای  کسب تجربه‌های جدید و افزایش اعتمادبه‌نفس در نوجوانان می‌تواند به درمان این اختلال کمک کند. در صورتی که سطح علائم اضطراب اجتماعی در نوجوان زیاد باشد، لازم است از دارو استفاده شود.

آیا راهی برای پیشگیری از اضطراب اجتماعی وجود دارد؟

قرار گرفتن فرد در موقعیت‌های اجتماعی مختلف و کسب اطلاعات در مورد روش‌های افزایش اعتمادبه‌نفس و مقابله با استرس و اضطراب می‌تواند در جلوگیری از اضطراب اجتماعی و تشدید علائم موثر باشد.

درمان اضطراب اجتماعی در کودکان چگونه است؟

برای درمان اضطراب اجتماعی در کودکان ابتدا باید ریشه این اضطراب را پیدا کنید. این اختلال معمولا در کودکان بین 8 تا 15 سال رخ می‌دهد و عوامل ژنتیکی، ساختار مغز، محیط زندگی، متفاوت بودن ظاهر و تجربیات منفی کودک بر این شرایط دخیل هستند. برای درمان باید با کودکان صحبت کنید و اجازه دهید او در مورد ترس‌هایش حرف بزند. راه‌های تمدد اعصاب، برقراری ارتباط با هم سن و سالان و مثبت اندیشی را به کودک آموزش دهید. به او محبت کنید و رابطه خوبی با کودک خود داشته باشید. در بسیاری از شرایط لازم است برای درمان اضطراب اجتماعی کودک از جلسات مشاوره و حتی داروهای کمکی استفاده کنید.

منابع: healthline، healthdirect، medicalnewstoday

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.4 / 5. تعداد رای‌ها 22

هنوز امتیازی ثبت نشده

مژده عاشوری
مژده شرف عاشوری

من مژده شرف عاشوری هستم؛ لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش که سال‌هاست به صورت تخصصی می‌نویسم و ترجمه می‌کنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت می‌برم و علاقه زیادی به ترجمه و نوشتن محتوا در حوزه سلامت، تغذیه و پزشکی دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

1 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها