اضطراب جنسی چیست؟ 7 راه‌کار برای غلبه بر ترس از رابطه زناشویی

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

اضطراب جنسی (Sexual Anxiety) یک مشکل شایع جنسی بین زنان و مردان است که اغلب به‌دلیل نگرانی در مورد عملکرد، سلامت جنسی، تصویر بدن، آسیب‌های گذشته و مشکلات رابطه‌ای بروز پیدا می‌کند.

رابطه جنسی یک موقعیت لذت‌بخش است که در صورت وجود اضطراب نمی‌توان آن را به خوبی پیش برد. برخی از زوج‌ها مدام نگران این موضوع هستند که در طول رابطه جنسی چه اتفاقی می‌افتد یا توقعات شریک جنسی از آن‌ها چیست. 

این دغدغه‌ها باعث می‌شود تا شما دچار اضطراب شوید و عملکرد بدن هنگام برقراری رابطه زناشویی شکل صحیح خود را از دست دهد. اگر کیفیت رابطه زناشویی شما هم دچار تغییر شده، بهتر است تا انتهای این مقاله از مجله درمانکده همراه ما باشید تا نشانه‌های اضطراب جنسی را بررسی کنیم و راه‌کار اصولی برای غلبه بر آن را بیاموزیم.

اضطراب جنسی چیست؟

به موقعیتی که واکنش شما در برابر رابطه جنسی یا صمیمیت با ترس همراه باشد، Sexual Anxiety یا اضطراب جنسی می‌گویند. در این حالت فعالیت جنسی فرد مختل شده و از لحاظ روانی، فیزیولوژیکی یا عاطفی تحت تاثیر قرار می‌گیرد. 

محرک‌های زیادی می‌توانند باعث استرس جنسی شوند که در مردان بیشتر به شکل نگرانی در مورد عملکرد جنسی و در زنان به صورت نگرانی در مورد رضایت شریک جنسی ظاهر می‌شود. وجود کمی هیجان یا استرس قبل از برقراری رابطه زناشویی طبیعی است. 

اما استرس ناشی از این موقعیت چیزی فراتر از اضطراب قبل از آزمون یا هیجان هنگام امتحان کردن اسباب بازی جنسی جدید خواهد بود.

در صورت لزوم نیز می توانید با دکتر روانپزشک آنلاین مشورت کنید و هم می توانید به صورت حضوری به متخصص روانپزشک مراجعه کنید.

بیشتر بدانید: درمان اضطراب اجتماعی به چه صورت است؟

تصویر زن و مردی که به‌دلیل اضطراب جنسی دو طرف تخت نشستند
وجود استرس رابطه جنسی در یک زوج می‌تواند باعث ایجاد انواع ترس‌ها و احساسات منفی در هر دو شود

خوب است بدانید اضطراب جنسی (Sexual Anxiety)  یک مشکل مهم روابط زناشویی است که در ایران به دلیل تابو بودن بیش از هر جای دیگر نادیده گرفته می‌شود. شما می‌توانید برای مشورت به یک متخصص روانشناس مراجعه کنید.

بیشتر بخوانیم: علائم فوبیای خاص چگونه است؟

اضطراب مانعی برای زندگی جنسی شما

افرادی که دچار اضطراب جنسی (Sexual Anxiety) می‌شوند معمولا با احساسات منفی فیزیکی و عاطفی مانند ناامیدی جنسی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. در اغلب موارد این موضوع می‌تواند منجر به افکار منفی قبل، حین یا بعد از رابطه جنسی شود. 

در این صورت فرد ترس و نگرانی بیشتری احساس می‌کنید. گاهی اوقات این احساسات آن‌قدر شدید است که فرد از برقراری رابطه زناشویی اجتناب می‌کند و به‌طور کامل آن را کنار می‌گذارد.

علائم اضطراب جنسی

مهمترین نشانه‌های اضطراب جنسی افکار و نگرانی‌های مزاحم همراه با علائم فیزیکی مانند افزایش ضربان قلب، ناراحتی گوارشی و احساس ترس شدید هستند. مجموع این اثرات منجر به بروز ناتوانایی می‌شود که در زیر آن‌ها را مشاهده می‌کنید:

اضطراب عملکرد جنسی

استرس و افکار مزاحم در مورد توانایی جنسی فرد را با اضطراب ناشی از عملکرد مواجه می‌کند. احساس بی‌کفایتی اگر با نگرانی در خصوص اندازه آلت تناسلی، تصویر بدن یا سایر کشمکش‌های درون رابطه‌ای همراه باشد، استرس جنسی را افزایش می‌دهد. این نشانه استرس جنسی معمولا در اوایل رابطه زناشویی بروز پیدا می‌کند اما اگر پس از گذشت 3 ماه بهبود نیافت باید حتما از متخصص سلامت جنسی مشاوره بگیرید.

بیشتر بدانید: انواع اضطراب کدامند؟

اختلال عملکرد جنسی

یکی‌دیگر از نشانه‌های اضطراب جنسی ایجاد اختلال در تجربه رابطه زناشویی لذت‌بخش است. این موضوع در جلسات درمان فراوان دیده می‌شود اما به دلیل تابو بودن (عرف و مذهب آن را نکوهش می‌کند) اغلب مورد بحث قرار نمی‌گیرد. از همین‌رو زن یا مردی که دچار استرس جنسی هستند، اغلب موارد زیر را تجربه می‌کنند:

  • انزال زودرس
  • ناتوانی در انزال
  • ناتوانی در ارگاسم
  • عدم علاقه به برقراری رابطه جنسی

اجتناب از رابطه جنسی

اگر ترس و نگرانی از رابطه زناشویی شدت بگیرد و به اضطراب تبدیل شود، با گذشت زمان فرد از برقراری رابطه جنسی اجتناب می‌کند. از همین‌رو متخصصین پرهیز از رابطه زناشویی را یکی از اصلی‌ترین علائم اضطراب جنسی می‌دانند. در ابتدا فرد از این روش به‌عنوان مکانیسم محافظتی استفاده می‌کند اما با گذشت زمان به اجتناب از رابطه جنسی تبدیل می‌شود. 

علل ایجاد استرس جنسی

اضطراب جنسی (Sexual Anxiety)  تنها یک واکنش به شرایط فیزیکی بدن نیست. بلکه ذهن شما با آماده نبودن یا بیش از حد تمرکز بر روی مسائل مختلف باعث عدم تحریک و هیجان مورد نیاز می‌شود. بنابراین باید رابطه جنسی را نوعی رابطه درگیرکننده احساسات دانست. ترس‌ها و نگرانی‌هایی که علل اضطراب جنسی محسوب می‌شوند، عبارتند از:

  • تجربیات آسیب‌زا در گذشته
  • نگرانی در مورد اندازه آلت تناسلی 
  • وجود اختلاف و مشکلات در رابطه
  • تنش و نگرانی در محیط کار و زندگی
  • ترس از تصویر بدنی زشت و ظاهر نامناسب
  • اضطراب در خصوص عدم رسیدن به ارگاسم
  • نگرانی در خصوص مشکلات مالی و خانوادگی
  • ترس و نگرانی در مورد ناتوانی از ارضا کامل شریک جنسی
  • نگرانی در مورد زودانزالی یا صرف زمانی طولانی برای رسیدن به ارگاسم

بیشتر بدانید: علت کمر درد بعد از رابطه جنسی چیست؟

اینفوگرافی علل ایجاد اضطراب جنسی
مجموعه عوامل فیزیکی و روانی می‌توانند علت ایجاد استرس و نگرانی هنگام رابطه جنسی باشند.

7 راه‌کار برای غلبه بر اضطراب جنسی

در نگاه اول مقابله با استرس جنسی دشوار است، اما خوشبختانه راه‌کارهای مختلفی برای غلبه بر این احساس منفی وجود دارد. آن‌ها شامل موارد زیر هستند:

  1. ذهن آگاهی را از طریق تمرکز بر خود و سایر احساسات فیزیکی تمرین کنید.
  2. با لمس خود احساس توانمندی را در وجودتان تقویت کنید تا ارتباط بین میل جنسی و اضطراب کاهش باید.
  3. علایق و موارد ناپسند را هنگام انجام فرآیند رابطه زناشویی به شریک خود بگویید.
  4. برای کاهش استرس ناشی از شرایط زندگی به مقدار کافی در طول شب بخوابید، ورزش کنید و رژیم غذایی سالمی داشته باشید.
  5. با شریک جنسی خود یک رابطه ایمن و صمیمی داشته باشید. هدف صرفا ارگاسم یا رابطه جنسی نیست بلکه جنبه صمیمیت جنسی مهم‌تر خواهد بود.
  6. در مورد آن چیزی که تجربه می‌کنید (تغییر نیازها یا ترجیحات شما) هر چقدر هم که سخت باشد با شریک جنسی خود حرف بزنید تا به راه‌حل درستی برسید.
  7. بر روی نواحی اروژن/Erogenous (نواحی که حساس هستند و با نوازش تحریک می‌شوند) تمرکز کنید تا استرس جنسی کاهش یابد.

بیشتر بدانید: اضطراب جدایی چیست؟

درمان استرس هنگام رابطه جنسی

پس از شناسایی علل ایجاد اضطراب جنسی پزشک به شما کمک می‌کند تا اثرات این اختلال را بهتر درک کنید. کاهش یا درمان اضطراب جنسی به شکل زیر است:

دارودرمانی

اگر استرس جنسی شما به‌دلیل انزال زودرس یا اختلال نعوظ باشد پزشک برای درمان این مشکل دارو تجویز می‌کند. در صورت برطرف شدن مشکلات فیزیکی بار منفی روانی کاهش یافته و استرس هنگام رابطه جنسی از بین میر‌ود.

داروهای موثر برای کنترل و درمان اضطراب جنسی عبارتند از:

  • آنتی دپرسانت/Antidepressant
  • ضد اضطراب‌ها/anti anxiety
  • مهارکننده­‌های انتخابی جذب مجدد سروتونین (SSRI) برای انزال زودرس
  • مهارکننده­ فسفودی‌استراز (PDE) مثل سیلدنافیل (ویاگرا) برای اختلال نعوظ

بیشتر بدانید: ارضا نشدن زنان چه عوارضی دارد؟

درمان روان‌شناختی

در بسیاری از موارد ترس و نگرانی هنگام رابطه جنسی فقط با رویکرد روان‌شناختی بهبود می‌یابد. این روش درمانی شامل موارد زیر است:

  • زوج درمانی
  • سکس درمانی
  • درمان تفکر مثبت
  • درمان توجه متمرکز
  • روان‌درمانی شناختی-رفتاری

برای درمان روانشناختی استرس جنسی می‌توانید از طریق مشاوره تلفنی بهترین دکتر روانشناس آنلاین درمانکده راهنمایی دریافت کنید یا به صورت آنلاین رزرو نوبت داشته باشید.

بیشتر بدانید: سکس تراپی چیست؟

اینفوگرفی درمان اضطراب جنسی
برای درمان ترس و نگرانی هنگام رابطه جنسی باید از پزشک متخصص در کنار روش‌های روان‌درمانی کمک گرفت.

نتیجه اضطراب جنسی (Sexual Anxiety)

غلبه بر ترس و نگرانی هنگام رابطه جنسی کمی دشوار است. شما می‌توانید از طریق برقراری یک رابطه ایمن و صمیمی با شریک جنسی خود به تقویت رابطه با یکدیگر بپردازید. 

اهمیت این موضوع ما را برآن داشت تا در این مقاله از درمانکده ضمن بررسی علل ایجاد اضطراب جنسی، شما را با 7 راه‌کار موثر برای غلبه با این اختلال آشنا کنیم. شما در مورد نگرانی‌های‌تان هنگام رابطه زناشویی به‌راحتی با شریک جنسی خود حرف می‌زنید یا آن را یک تابو می‌دانید؟ نظرات و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

بیشتر بخوانید:انواع گرایش جنسی کدامند؟

سوالات متداول Sexual Anxiety

علائم اضطراب جنسی چیست؟

افکار منفی قبل یا هنگام رابطه جنسی، نگرانی یا ترس از رابطه زناشویی، ناتوانی در رسیدن به ارگاسم، اختلال نعوظ، انزال زودرس

بهترین راه‌کار برای حمایت از شریک جنسی دارای اضطراب زناشویی چیست؟

حفظ خط ارتباطی خوب با شریک زندگی خود در رابطه جنسی بسیار مهم است. شما باید تلاش کنید صبور باشید تا تمام آن چیزی که بر شریک زندگی‌تان می‌گذرد بهتر درک شود.

برای کاهش استرس جنسی چه کار می‌توان انجام داد؟

می‌توانید لمس‌های غیرجنسی مانند در آغوش گرفتن، مالش پشت یا پا و گرفتن دست یکدیگر را امتحان کنید.

منبع: choosingtherapy | verywellmind

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.4 / 5. تعداد رای‌ها 9

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

4 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها