قسمت 3 - تب خطرناک

قسمت 3- تب خطرناک

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

سلام

امیدوارم که حالتون خوب باشه. من بهنام هستم  و این سومین پادکستمون به سلامتی همه تونه و میخوایم راجع به تب خطرناک صحبت کنیم.

انسان هم مانند سایر پستانداران دارای سیستم تنظیم خودکار دمای بدنه. در بدن ما دو گروه گیرنده حرارتی وجود داره:

دسته اول در هیپوتالاموس که گیرنده های درجه حرارت مرکزی نامیده می شن و دسته دیگه گیرنده های حرارتی در پوست که درجه حرارت محیط رو دریافت می کنن. ما در اثر تغییر دمای محیط دو نوع واکنش مختلف نشون میدیم که واکنش های ارادی و واکنش های غیر ارادی هستن.

تب یکی از نشانه‌های معمول آنفولانزا است، اما هرفردی که به این بیماری مبتلا شود تب نمی‌کند.
تب یکی از نشانه‌های معمول آنفولانزا است، اما هرفردی که به این بیماری مبتلا شود تب نمی‌کند.

زمانی که دمای محیط بالا میره ما لباسامون رو کم می کنیم، به سایه می ریم یا سیستم تهویه رو روشن می کنیم. اینا واکنش های ارادی ما هستن، اما وقتی دما بیشتر میشه، پوست ما عرق میکنه تا با تبخیر عرق، دمای پوست بدن کم بشه. همچنین رگ های سطحی پوست ما بازتر میشن و خون بیشتری رو به سطح پوست منتقل می کنن تا خون در مجاورت با پوست بدن، خنک بشه و خون خنک تری در بدن جریان پیدا کنه. ولی در هوای سرد تمام این اعمال برعکس اتفاق می افته.

همه این واکنش ها در شرایط طبیعی بدن باعث میشه که دمای قسمت های داخلی بدن ما در محدوده حدود 37 درجه ثابت بمونه. دمای داخل دهان بین 36.7 تا 37.2 درجه سانتیگراد طبیعی محسوب می شه. حالا در مورد تب صحبت کنیم معمولا علت تب عفونت اعضای بدنه.

مشاهده بیشتر : بهترین دکتر متخصص عفونی

زمانی که بدن دچار عفونت میشه بدن ما برای کنترل فعالیت میکروب ها دمای بدن را بالا می بره. به بالا رفتن دمای بدن در این حالت تب می گیم تب نشونه مشخصی از بروز مشکل در بدنمون هست. در صورتی که دمای داخل دهانی بالاتر از 37.5 و کمتر از 37.9 درجه بشه به اون تب خفیف میگن.

در صورتی که دمای دهانی از 37.9 درجه سانتیگراد بالاتر بره، تب خطرناک به وجود میاد و اگر در بزرگسالان دما از 40 درجه بالاتر بره، عملکرد پروتئین ها و آنزیم های بدن مختل می شه و خطرات حیاتی داره. دمای بالای 44 درجه خطرناک تر میشه و احتمال فوت فرد وجود داره.

برای کودکان هم بر اساس سنشون دماهای مختلف می تونه خطرناک باشه:

  • تب 38 درجه و بالاتر در کودکان زیر 3 ماه
  • تب 38.2 درجه و بالاتر در کودکان 3 تا 6 ماه
  • تب 38.8 درجه و بالاتر در کودکان بالای 6 ماه
  • درجه حرارت بدن نوزاد بین 36.4 تا 35 درجه

سانتی گراد نشونه سردی بدنه که باید از طریق تماس پوست با پوست، گرم نگه داشته بشه. تب بالا برای بیمار خطرناکه و باید سریعا علتش رو شناسایی کرد و نسبت به کم کردن دما و همچنین درمان علت تب اقدام کنید. بنابراین به دادن داروی ضد تب و پاشویه و یسری نکات دیگه اکتفا نکنید چون تب نشونه ای از بروز مشکل در بدنه.

با پایین اومدن تب نمی تونید علت اون رو از بین ببرید. یه وقتا یه تب ساده نشونه عفونت خطرناک در عضو حساسی از بدن هست که با بی توجهی منجر به از کار افتادن اون عضو حیاتی بدن و حتی مرگ بشه. برای اندازه گیری دمای بدن باید ابزار مناسب داشته باشین.

در ضمن نمی تونید به اندازه گیری دما با دست زدن به پیشونی اعتماد کنید. توصیه می شه یک دماسنج الکترونیک یا جیوه ای داشته باشین. بهترین راه اندازه گیری دما در نوزادان و کودکان هم استفاده از دماسنج زیر بغل هست.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.7 / 5. تعداد رای‌ها 14

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

2 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها